اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آخرین قیمت اجاره مسکن در پایتخت / جدول


این روزها در بین واحدهای مسکونی با متراژهای مختلف عرضه شده به بازار اجاره مسکن، فایل آن دسته از واحدهای اجاره‌ای که مساحت آنها حدود 50 تا 70 متر مربع است در مناطق جنوبی، برخی از محله‌های شرقی و همچنین غربی تهران از دیگر فایل‌های پرحجم‌تر است.

این روزها در بین واحدهای مسکونی با متراژهای مختلف عرضه شده به بازار اجاره مسکن، فایل آن دسته از واحدهای اجاره‌ای که مساحت آنها حدود 50 تا 70 متر مربع است در مناطق جنوبی، برخی از محله‌های شرقی و همچنین غربی تهران از دیگر فایل‌های پرحجم‌تر است.

افزایش سالانه متقاضیان مسکن با قدرت مالی اندک در بازار اجاره، باعث شده تا اکثر سازنده‌ها برای واحدهای متراژ کوچک هم حداقل امکانات را در نظر بگیرند، زیرا مستاجرانی که به سختی اجاره بهای مورد نیاز یک واحد نقلی را فراهم می‌کنند، سعی دارند واحدی را اجاره کنند که از همه امکانات از جمله پارکینگ نیز بهره‌مند باشد و سازنده‌ها به طور یقین به این امر پی‌برده‌اند که اگر واحدهای متراژ کوچک از چنین امکاناتی برخوردار باشند از امتیاز بیشتری نسبت به واحدهای فاقد پارکینگ برای اینکه به عنوان انتخاب اول و آخر مستاجران قرار بگیرند، بهره‌مند هستند.

در حال حاضر موتور جست‌وجوی ایران فایل در بخش رهن و اجاره واحدهای مسکونی به اجاره بهای برخی از واحدهای مسکونی که با نرخ بالایی تعیین شده، پرداخته و نرخ اجاره ارزنده را به این دسته از مالکان پیشنهاد داده است.

برای مثال رهن کامل یک واحد مسکونی 65 متری نوساز در محله اشرفی اصفهانی واقع در خیابان 22 بهمن، 35 میلیون تومان از سوی مالک اعلام شده است، در حالی که باید 31 میلیون تومان رهن کامل یا 10 میلیون تومان ودیعه به همراه 636 هزار تومان اجاره ماهانه تعیین شود.

از طرف دیگر 10 میلیون تومان ودیعه و 2 میلیون و 200 هزار تومان اجاره ماهانه، نرخ اجاره یک واحد مسکونی در منطقه نیاوران است. این واحد 92 متری نوساز است و پارکینگ، انباری، بالکن و آسانسور جزو امکاناتش محسوب می‌شود، اما این نرخ پیشنهادی به عنوان اجاره بها به نقل از کارشناسان مسکن گران است. نرخ اجاره منصفانه این واحد 22 میلیون تومان ودیعه و یک میلیون و 380 هزار تومان اجاره ماهانه است.

همچنین در شرق تهران یعنی منطقه نارمک محدوده میدان 42، یک واحد 127 متر مربعی، 9 سال ساخت با امکانات پارکینگ، انباری و آسانسور با شرایط 58 میلیون تومان ودیعه و 250هزار تومان اجاره ماهانه به بازار اجاره معرفی شده است، اما نرخ اجاره ارزنده این واحد مذکور 19 میلیون تومان ودیعه و یک میلیون و 200 هزار تومان اجاره ماهانه است.

علاوه براین، ما مالکی نرخ اجاره واحد 75 متری خود در محله قیطریه را 20 میلیون تومان ودیعه و یک میلیون تومان اجاره ماهانه پیشنهاد کرده است اما این نرخ اعلام شده واقعی نیست، چراکه اجاره بهای حقیقی این واحد 15 میلیون تومان ودیعه و 920 هزار تومان اجاره ماهانه است.




ویدیو مرتبط :
روایت بانک مرکزی از گرانتر شدن 19 درصدی اجاره مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین قیمت اجاره مسکن در تهران/ جدول


اگرچه بیش از یک ماه از پایان فصل تابستان گذشته اما همچنان نرخ‌های اجاره در بازار مسکن نه تنها با افت مواجه نشده بلکه ثابت باقی مانده است.

اگرچه بیش از یک ماه از پایان فصل تابستان گذشته اما همچنان نرخ‌های اجاره در بازار مسکن نه تنها با افت مواجه نشده بلکه ثابت باقی مانده است.

بسیاری از مشاوران املاک فعال در مناطق مختلف تهران معتقدند که سال‌های قبل به محض اینکه فصل جابه‌جایی مستاجران به اتمام می‌رسید‌، اجاره بهای واحدهای باقیمانده یا واحدهایی که به تازگی در بازار عرضه می‌شد به دلیل کمبود تقاضا‌، بسیار منصفانه تعیین می‌شد اما چند سالی است که موجران همه فصول سال را به چشم فصل تابستان می‌بینند و حتی با نبود تقاضا در بازار هیچ تخفیفی برای مستاجران قائل نمی‌شوند.

نارضایتی مستاجران از نرخ‌های اجاره

یکی از فعالان بازار مسکن در حوالی میدان صادقیه درباره وضعیت فعلی بازار اجاره بها گفت: حجم عقد قراردادهای اجاره در حال حاضر اسفناک است چراکه تعداد مشتری در مقایسه با واحدهای عرضه شده به بازار اجاره‌، انگشت شمار است اما با این توصیف مالکان با وجود چنین شرایطی حاضر به اعلام نرخ‌های منصفانه برای اجاره واحدشان نیستند و همین مساله باعث شده تا تعداد قراردادهای اجاره در ماه کم باشد.

وی درباره میزان رضایت مستاجران از نرخ‌های اجاره‌ تاکید کرد: نزدیک به 80 درصد از متقاضیان در بازار اجاره از نرخ‌ها راضی نیستند و از سوی دیگر اکثر مالکان بلافاصله بعد از گوشزد مشاوران املاک درباره بالا بودن نرخ‌های اجاره‌، فایل اجاره واحد خود را به بنگاه دیگری انتقال می‌دهند.

حاکمیت اجبار بر سر مستاجران

اکثر مستاجران در تابستان گذشته مجبور به اجاره واحدهایی شدند که اجاره بهای آنها بالاتر از قدرت پرداخت‌شان بود. مشاور املاکی در منطقه قیطریه با افزودن این خبر گفت: برای مثال در تابستان مستاجری در بازار اجاره این منطقه به دنبال واحدی با شرایط 10 میلیون تومان ودیعه و 900 هزار تومان اجاره بود اما در اتمام جست‌وجو مجبور شد 10 میلیون تومان ودیعه به همراه یک میلیون و 200 هزار تومان اجاره ماهانه را برای اجاره یک واحد مسکونی به اجبار قبول کند.

وی در رابطه با نرخ‌های پیشنهادی اجاره کنونی اذعان کرد: جابه‌جایی نسبت به یک ماه گذشته کاهش یافته اما موجران همچنان اصرار بر ثابت نگه‌داشتن میزان اجاره بهای تعیین شده در تابستان را دارند.

10درصد نرخ‌های اجاره هم واقعی نیست!

در غرب تهران‌، یکی از بنگاهداران درباره میزان واقعیت یا کذب بودن نرخ‌های اجاره در بازار مسکن گفت: حتی 10 درصد از اجاره بهای کل واحدهای مسکونی در محدوده خیابان اشرفی اصفهانی حقیقی نیست زیرا اکثر موجران نرخ‌های اجاره را بر حسب سلیقه یا نیاز مالی شان تعیین می‌کنند.