سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

طنز: نیکاراگوئه دعوا بر سر ساحل پشه!


فریور خراباتی در روزنامه قانون نوشت:

در سال ۱۵۲۴ یک فرمانده اسپانیایی به نام فرانسیسکو هرناندز دو کوردوبو(برادر فرانسیسکو هرناندز سه و چهار و پنج کوردوبو) نیکاراگوئه را تأسیس کرد اما روایت دیگری هم وجود دارد که می‌گوید: «خوب‌های اروگوئه به این سرزمین رفته و نیکاراگوئه را تاسیس کردند».

نیکاراگوئه که در دهه ۲۰ قرن ۱۶ به عنوان مستعمره اسپانیا و پادشاهی گوآتمالا محسوب می‌شد  تنها کشوری است که همزمان مستعمره دو کشور بوده است(یعنی اسپانیا و گوآتمالا با یکدیگر Feat داده بودند). سپس این کشور تبدیل به بخشی از امپراتوری مکزیک شد و پس از آن در ۱۸۲۱ به عنوان بخشی از ایالت‌های متحده آمریکای مرکزی کسب استقلال کرد و در سال ۱۸۳۸ به عنوان یک جمهوری مستقل حق حیات به دست آورد. یعنی مردم نیکاراگوئه ۱۸ قرن تلاش کردند تا حق حیات به دست بیاورند این درحالی است که کره زمین بسیار زمین بی صاحب دارد و نیازی به این همه تلاش نبود. ساحل ماسکیتو (در انگلیسی به معنی پشه!) واقع در نیکاراگوئه در اقیانوس اطلس مورد ادعای پادشاهی بریتانیای کبیر و ایرلند قرار داشت. در سال ۱۸۵۹ این منطقه به هندوراس واگذار شد و یک سال پس از آن فرمانده نیکاراگوئه خطاب به کشورهای دیگر گفت: «اگه اجازه بدید و‌ اگه کسی دیگه لازمش نداره ما یه موز برداریم.» زمانی که او فهمید اینجا بی دلیل ساحل پشه نام نگرفته از کشورهای دیگر درخواست کرد تا مجددا اداره این منطقه را به دست بیاورند.

نیکاراگوئه به مدت سه دهه تحت سلطه دیکتاتوری به نام آناستاسیو سوموزا گارسیا قرار داشت.گارسیا در آمریکا تحصیل کرده بود اما در کشور خود آدمکش شد. اساسا شرایط در سال‌های گذشته بدین صورت بوده که نیکاراگوئه به شورشیان السالوادور کمک کرده، آمریکا به شورشیان نیکاراگوئه، بولیوی به اروگوئه نیروی نظامی فرستاد اما آنها گاهی اشتباهی به نیکاراگوئه رفتند. نیکاراگوئه در یک‌دوره‌ای حکومت سوسیالیستی داشت اما تحت حمایت آمریکا بود. در آن دوران دانیل اورته گا كه رئیس جمهور این کشور گفت: «قاعدتا ما یا نباید سوسیالیست باشیم یا نباید تحت سلطه آمریکا باشیم!»


ویدیو مرتبط :
دعوا سر گل (طنز)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فیلم طنز سر بریدن داعش!


فیلم طنز سر بریدن داعش!


برای مشاهده ویدئو در گجت های اندرویدی و ios در صورت بروز مشکل هنگام پخش و دانلود ویدئو بر روی PC بر روی دکمه زیر کلیک کنید.


در صورت بروز مشکل در دانلود ویدئو بر روی دکمه کلیک راست کرده و گزینه Save Link as و یا Save target as را انتخاب کنید