دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تندر 90 یا ساندرو؛ مچ اندازی دنده اتومات‌های 50 میلیونی


پیوند خانوادگی بین هر دو خودرو در حدی است که در ابتدا می گوییم شاید علاقه دارند به نفع هم کوتاه بیایند اما در نهایت باید دست یک برنده بالا برود

روزنامه هفت صبح: مثل دو شکارچی گرسنه از هم فاصله گرفته اند و فعلا با خشم به هم نگاه می کنند. چاره دیگری نیست؛ در بازاری که از مدت ها پیش با رکود دست و پنجه نرم می کند، مشتری زیادی پیدا نمی شود. با این حال برگ برنده آنها استفاده از گیربکس اتوماتیک است. باید به چشم تنها گزینه های غیر چینی بازار نگاه شان کرد که خریدشان تنها 50 میلیون تومان هزینه دارد. ما آنها را روی میز تشریح ریخته ایم و دل و روده شان را بیرون آورده ایم تا تکلیف کار مشخص شود. اگر قصد دارید با بودجه 50 میلیون تومانی یک خودروی دنده اتوماتیک غیر چینی بخرید، این نوشته دقیقا برای شما نوشته شده است.

تندر 90 یا ساندرو؛ مچ اندازی دنده اتومات های 50 میلیونی

1- در یک نگاه: مشخصات ظاهری

اگر به شکل سختگیرانه قضاوت کنیم، فلسفه ساخت و مونتاژ ساندرو نسل اول در ایران این است که متوجه شویم خودرویی زشت تر از تندر 90 هم وجود دارد. با این حال تندر هیچ وقت ناامید نشد و کم نیاورد. در عوض ماند و ثابت کرد که از نظر فنی خودرویی قابل اعتماد است. تندر 4250 میلیمتر طول دارد و عرض آن به 1740 میلیمتر می رسد. ارتفاع این خودرو روی سایت رسمی ایران خودرو 1525 میلیمتر ذکر شده است. فاصله بین دو محور چرخ های عقب و جلو هم 2630 میلیمتر قید شده و وزن خالص آن 1155 کیلوگرم است. با توجه به اینکه تندر خودرویی سدان محسوب می شود، فکر می کنیم بهتر است حجم فضای صندوق آن را هم در نظر بگیریم.

در مقابل ساندرو 5020 میلیمتر طول دارد. عرض آن بدون در نظر گرفتن آینه ها به 1746 میلیمتر می رسد و ارتفاع آن 1534 میلیمتر قید شده است. جالب اینکه فاصله چرخ های جلو و عقب در مدل اتومات 10 میلیمتر بیشتر است و به 1480 میلیمتر می رسد. در سایت گروه سایپا وزن خالص این خودرو 1146 کیلوگرم قید شده است.

2- مصرف سوخت

نمی توانید دل به دریا بزنید و بدون توجه به ظرفیت باک و مصرف سوخت، سوار هر خودرویی شوید. در سایت ایران خودرو تندر 90 اتومات در هر 100 کیلومتر فضای شهری، حدود 11.1 لیتر سوخت مصرف می کند. اگر با همین خودرو به خارج شهر بروید، مصرف تان در هر 100 کیلومتر رانندگی به 6.6 لیتر می رسد اما مهم مصرف سوخت در سیکل ترکیبی است که برای تندر 90 اتوماتیک خود کارخانه سازنده روی عدد 8.3 لیتر تاکید دارد. حساب و کتابش را بگذارید برای بعد، حجم باک این خودرو 50 لیتر است که یعنی برای هر بار پر کردن باک آن باید یک تراول 50 هزار تومانی خرج کنید.

حالا به سراغ ساندروی دنده اتومات برویم که سایپا ترجیح داده در بخش مصرف سوخت تنها به سیکل ترکیبی اشاره کند. آنها می گویند دنده اتومات جدیدشان در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی 8.3 لیتر سوخت مصرف می کند. جالب بود، نه؟ دقیقا همان چیزی که برای تندر 90 اتومات وجود دارد. خبر دیگر اینکه پر کردن باک ساندرو هم 50 هزار تومان خرج روی دست تان می گذارد. چه رقابت کلافه کننده ای!

تندر 90 یا ساندرو؛ مچ اندازی دنده اتومات های 50 میلیونی

3- آنچه در زیر پنهان است، مقایسه توانایی موتور

ساندرو اتومات از گیربکس چهار سرعته بهره می برد و به موتور خطی از نوع K4MC6 مجهز است. موتور این خودرو چهار سیلندر است و 16 سوپاپ دارد. حجم موتور 1598 سی سی قید شده که طبق رسم بازار با کمی ارفاق باید همان 1600 سی سی در نظر گرفته شود. تا یادمان نرفته بگوییم این خودرو استاندارد آلایندگی یورو 4 را گرفته و حداکثر قدرت موتورش برابر است با 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه.

حالا بیایید نگاهی به زیر در موتور تندر 90 بیندازیم. آنجا که موتور مشابه K4M با حجم 1600 سی سی آرام گرفته است. برای اینکه خیال تان را راحت کنیم باید از همین حالا بدانید حداکثر قدرت این موتور به 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه می رسد و اینجا هم با استاندارد آلایندگی یورو 4 روبرو هستیم. جعبه دنده ها هم مشترک هستند. در تندر 90 اتومات با همین مشخصات روبرو هستیم؛ ترمزهای ABS و EBD (چهار کاناله) شامل ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری و ترمز عقب کاسه ای. فرمان هم از نوع هیدرولیکی است. واقعا مقایسه کسالت آوری شده است.

4- مقایسه سرعت؛ خودروی چابک کدام است؟

شکل و قیافه هر دو خودرو داد می زند که نمی توانید با آنها در مسابقات رالی شرکت کنید. حداکثر سرعت تندر اتومات روی سایت تولید کننده 175 کیلومتر بر ساعت ذکر شده است. اگر پای تان را روی پدال گاز فشار دهید و ترمز دستی را بخوابانید، می توانید ظرف مدت 11.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسید.

ساندروی اتومات هم برای عاشقان سرعت گزینه ایده آلی نیست و بیشتر خودرویی برای راننده های با حوصله مناسب به نظر می رسد. با این تفاوت که چسباندن پدال گاز تا انتها، نهایتا سرعت را به 170 کیلومتر بر ساعت می رساند. پر کردن صفر تا صد این خودرو 11.5 ثانیه زمان می برد.

تندر 90 یا ساندرو؛ مچ اندازی دنده اتومات های 50 میلیونی

5- مشخصات فرمان و ترمز

ساندرو به فرمان دنده شانه ای به تقویت کننده هیدرولیکی مجهز است. سیستم تعلیق جلوی آن از نوع مستقل مک فرسون با بازوی جناقی انتخاب شده و در سیستم تعلیق عقب با مدل پیچشی با مقطع H و فنر مارپیچ روبرو هستیم. ترمز جلو از نوع دیسکی تهویه شونده و ترمزهای عقب از نوع کاسه ای انتخاب شده اند.

6- تجهیزات ایمنی

هر دو خودرو سه ستاره ایمنی اروپا را گرفته اند و با شرایطی کاملا مشابه پای به میدان رقابت می گذارند. ساندروی اتوماتیک به کیسه هوای راننده و کیسه هوای سرنشین جلو مجهز است و سوییچ غیرفعال کردن آن هم در جلوی دست تان قرار دارد. سیستم ضد سرقت ایمولایزر رویش نصب کرده اند و کمربند ایمنی از نوع سه نقطه ای برای سرنشین های ردیف عقب وجود دارد. با این حال لازم است مراتب خجالت و شرمساری اش را به اطلاع تان برسانیم چون به عنوان خودروی اتومات 50 میلیون تومانی هنوز باید سیستم تهویه مطبوع اش را به شکل دستی کنترل کنید. در عوض بالاخره چشم مان به کنترل سیستم صوتی در زیر فرمان روشن شده و آینه های جانبی برقی مجهز به گرمکن هستند. خبر خوب اینکه در مدل دنده اتومات، آینه ها، زه جانبی و دستگیره ها به رنگ بدنه عرضه می شوند.

حالا نزدیک تر بیایید تا به تندر 90 اتومات خیره شویم. برای این خودرو دو عدد کیسه هوا در نظر گرفته اند. یکی برای راننده و دیگری برای سرنشین جلو. همچنان باید برای سیستم تهویه مطبوع دستی اش غصه بخوریم. هر چند که آینه ها به شکل برقی کنترل می شوند و صندلی ها این امکان را به راننده می دهند تا با اندازه گودی کمرتان تنظیم شان کنید.

تندر 90 یا ساندرو؛ مچ اندازی دنده اتومات های 50 میلیونی

تفاوت های تندر 90 و ساندرو اتومات

همان طور که می دانید هر دو خودرو برند رنو را یدک می کشند و انتظار نداریم که مشخصات شان خیلی با هم متفاوت باشد اما برای راننده ایرانی تفاوت هایی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

تندر 90 یا ساندرو؛ مچ اندازی دنده اتومات های 50 میلیونی


ویدیو مرتبط :
کشش دنده 5 تندر 90 و مگان 1600

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مچ‌اندازی تندر 90 و 206 در بازار ایران


رنو تندر۹۰ و پژو ۲۰۶ هر دو از خودروهای پرطرفدار رنج قیمتی متوسط در ایران هستند.۲۰۶ نسبت به تندر۹۰ سابقه بیشتری در ایران دارد و در این سال‌ها خریداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است. تندر۹۰ هم در حال حاضر از خودروهای محبوب بازار به حساب می‌آید و با ۲۰۶ رقابت تنگاتنگی دارد.

هفت صبح: رنو تندر۹۰ و پژو ۲۰۶ هر دو از خودروهای پرطرفدار رنج قیمتی متوسط در ایران هستند. البته در ماه‌های اخیر هر دو خودرو افزایش قیمت زیادی را تجربه کرده‌اند.۲۰۶ نسبت به تندر۹۰ سابقه بیشتری در ایران دارد و در این سال‌ها خریداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است. تندر۹۰ هم از سال ۸۶ وارد بازار خودرویی کشور شده و هم‌اکنون به دست ایران‌خودرو و پارس‌خودرو مونتاژ می‌شود. این خودرو، پس از پشت سر گذاشتن حاشیه‌ها در حال حاضر از خودروهای محبوب بازار به حساب می‌آید و با ۲۰۶ رقابت تنگاتنگی دارد.

پژو ۲۰۶



۲۰۶ یکی از با سابقه‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای تولید داخل محسوب می‌شود. این خودرو ۱۰سالی است که در بازار ایران حضور دارد و در این مدت طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است. ابتدا ۲۰۶ در مدل‌های‌ هاچ‌بک عرضه می‌شد که همین مسئله باعث شده بود،۲۰۶ بیشتر مناسب قشر جوان باشد تا خانواده‌های چند‌نفره چون فضای صندوق بار کوچک و ردیف عقب نسبتا کوچک آن برای مسافرت و خانواده‌های پرجمعیت مناسب نیست. با این حال ایران‌خودرو برای افزایش دایره مخاطبان خود، چند سال پیش ۲۰۶ صندوق‌دار را معرفی کرد تا خانواده‌هایی که فضای بزرگ خودرو برایشان مهم بود هم به سراغ ۲۰۶بروند. ۲۰۶‌ هاچ‌بک در تیپ‌های، ۲ ،۳، ۵، ۶ و ۲۰۶صندوق‌دار هم در تیپ‌های V10، V20، V8، V9، V1 عرضه می‌شود.

۲۰۶ در مقایسه با تندر۹۰ از ظاهری زیباتر بهره می‌برد ولی صندوق بار اضافه شده در مدل صندوق‌دار، در قسمت عقب کمی ‌ناهمگونی به وجود آورده و دید عقب خودرو نسبت به مدل‌ هاچ‌بک کمتر شده است. کاپوت شیبدار ۲۰۶ و کنسول جلوی پهن آن نیز باعث شده تنظیم فاصله با جلو سخت باشد. البته‌ این مشکل پس از چند بار سواری با ۲۰۶ و آشنایی با ابعاد آن مرتفع می‌شود. طراحی داخلی ۲۰۶ یکی از نکات قوت آن نسبت به تندر۹۰ است و با وجود گذشت چند سال از عرضه آن، باز هم زیبا به نظر می‌رسد و کسل‌کننده نیست.



امکانات ۲۰۶ در نمونه‌های فول، کاملا مناسب است. سیستم تهویه اتوماتیک که در مدل تندر۹۰ مشاهده نمی‌شود، چهار شیشه برقی، آینه‌های برقی، دو عدد ایربگ و ترمز دیسکی ABS از امکانات نمونه فول است. با وجود این نمونه‌های پایه آن فاقد امکاناتی همچون تهویه اتوماتیک، شیشه عقب برقی و آینه‌های برقی است و ایربگ و ABS هم از سال ۹۰ به مدل‌های پایه ۲۰۶ اضافه شده‌اند. نبود پشت سری‌های عقب در مدل‌های پایه ۲۰۶، سرنشینان عقب را در مسافت‌های طولانی یا ضربه‌های ناگهانی به پشت خودرو دچار مشکل می‌کند ولی این مشکل در نمونه‌های فول به علت موجود بودن سه عدد پشت سری، وجود ندارد. از نظر فنی،۲۰۶ پایه نه فقط از رقیبش تندر۹۰ بهتر نیست، بلکه شاید با آن برابری هم نکند. مدل V20 ۲۰۶صندوق‌دار و تیپ ۲ و۳ ۲۰۶ هاچ‌بک دارای موتور ۱۳۶۰سی‌سی با قدرت ۷۵اسب بخار است که موتور ضعیفی برای این خودرو محسوب می‌شود ولی برای تردد در شهر مناسب و مصرف آن حدود ۷لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. مدل‌های V8,V9,V1 ۲۰۶ صندوق‌دار و تیپ پنج وشش۲۰۶‌ هاچ‌بک از موتور ۱۵۸۷سی‌سی با قدرت ۱۱۰ اسب بخار بهره می‌برند که کاملا مناسب است و شتاب صفر تا۱۰۰ را به 11/5 ثانیه می‌رساند. در مدل‌های دنده‌ای ۲۰۶، تعویض دنده‌ها سفت‌تر از تندر۹۰ انجام می‌شود. همچنین سواری ۲۰۶ نسبت به تندر۹۰ خشک‌تر به نظر می‌رسد و ناهمواری‌های مسیر داخل کابین احساس می‌شوند. فرمان ۲۰۶ هم در مقابل تندر۹۰ سفت‌تر به نظر می‌رسد.


این روزها قیمت ۲۰۶ به یکی از نکات منفی آن تبدیل شده است و به علت متوقف شدن فروش آن در برهه‌ای از زمان و کمیاب شدن نمونه صفر آن در بازار، قیمت آن بیش از حد بالا رفته است. به گونه‌ای که قیمت ۲۰۶ تیپ۲‌ هاچ‌بک نسبت به ماه‌های آخر سال ۹۰ حدود شش میلیون تومان افزایش پیدا کرده و نمونه صفر تیپ۲ این روزها حدود ۲۱ میلیون تومان معامله می‌شود.



 تندر۹۰


خودرویی که مونتاژ آن سال ۸۶ به دست پارس‌خودرو آغاز شد. این خودرو همزمان در اروپا هم تولید می‌شود و در اروپا با نام داچیا لوگان شناخته می‌شود. در ابتدا این خودرو با حواشی زیادی در بازار مواجه بود اما پس از گذشت زمان و اثبات کردن مشخصات خوبش به خریداران، امروزه مشتریان زیادی را به سوی خود جلب کرده و از خودروهای پرطرفدار بازار به حساب می‌آید که به دست ایران‌خودرو و پارس‌خودرو مونتاژ می‌شود. تندر۹۰ در سه تیپ E0، E1، E2 در بازار عرضه می‌شود که از نظر موتور با هم مشابهند ولی از نظر سطح تجهیزات با هم تفاوت دارند.



تندر۹۰ از نظر ظاهری به زیبایی ۲۰۶ نیست، ولی طراحی آن، آنقدر هم ناهمگون نیست و نسبتا مناسب به نظر می‌رسد. از ایرادات طراحی تندر می‌توان به نوارهای نازک پلاستیکی روی درها که با نوارهای پهن روی سپرها تناسب ندارند،ارتفاع بیش از حد صندوق عقب و عدم هماهنگی آن با قسمت جلوی خودرو و شیشه‌های جانبی بزرگ اشاره کرد. آینه‌های جانبی پلاستیکی بی‌کیفیت هستند و هنگام جمع کردن صدای ناهنجاری تولید می‌کنند.



فضای داخلی تندر۹۰ بسیار بزرگ‌تر از ۲۰۶ است و راحت و جادار است با این حال طراحی داخلی آن کسل‌کننده است و چندان به چشم نمی‌آید. دکمه‌های روی کنسول جلو بزرگ هستند و به زیبایی این قسمت لطمه زده‌اند. شاید اگر کنسول وسط به کنسول جلویی متصل می‌شد ظاهر این قسمت زیباتر می‌شد. درهای بزرگ تندر۹۰ نسبت به ۲۰۶ بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند. البته بزرگی درها، پیاده و سوار شدن به تندر را آسان‌تر از ۲۰۶ می‌کند و شیشه‌های بزرگ جانبی که به نمای تندر لطمه وارد کرده‌اند، باعث شده‌اند دید داخل بسیار خوب باشد و سقف بلند این خودرو باعث شده که افراد قد‌بلند هم در این خودرو احساس راحتی کنند. البته دید عقب تندر۹۰ به علت صندوق بلند مختل شده و مشکل دید عقب هنگام پارک کردن را باید با نصب حسگر عقب مرتفع کرد، یا از آینه‌های جانبی کمک گرفت. هنگام بالا بودن شیشه‌ها صدای موتور بیشتر از ۲۰۶ داخل کابین احساس می‌شود. تندر۹۰ در نمونه‌های فول (E2) از امکاناتی همچون چهار شیشه برقی، آینه‌های برقی، دو عدد ایربگ، ترمز ABS و رینگ آلومینیومی ‌بهره می‌برد که برای خودرویی در این قیمت مناسب است.



از نظر فنی تندر۹۰ جای ایرادی باقی نمی‌گذارد و می‌توان گفت از نظر فنی، تندر۹۰ از ۲۰۶ سرتر است. موتور ۱۶۰۰سی‌سی ۱۶سوپاپ این خودرو قادر است ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند.شتاب اولیه و ثانویه ‌این خودرو بسیار مناسب است و در 10/5 ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و در سبقت‌گیری‌ها راننده را ناامید نمی‌کند. تعویض دنده‌ها نرم‌تر از ۲۰۶ صورت می‌گیرد. همچنین فرمان و سواری تندر هم از ۲۰۶ نرم‌تر است و ناهمواری‌ها کمتر از ۲۰۶ در تندر احساس می‌شود و این سواری نرم به خاطر ارتفاع بلند و تعلیق خوب خودرو است. البته ارتفاع بلند باعث شده کمی ‌از قدرت مانور‌دهی خودرو کاسته شود. تندر۹۰ از خودروهایی بوده که در چند ماه اخیر افزایش قیمت زیادی داشته و مدل E2 lp(مدل فول تندر۹۰) هم‌اکنون حدود ۲۱ میلیون تومان قیمت دارد.

در انتها می‌توان این طور نتیجه‌گیری کرد که اگر به دنبال طراحی داخلی و خارجی زیبا هستید و می‌توانید با برخی از موارد منفی فنی خودرو کنار بیایید، بهتر است ۲۰۶ را انتخاب کنید. ولی اگر موتور، سواری و فنی خودرو برایتان مهم‌تر از زیبایی آن است و می‌توانید زیبایی باطن را به زیبایی ظاهر ببخشید، بدون شک سراغ تندر۹۰ بروید. البته به ‌این نکته نیز باید اشاره کرد که با پرداخت قیمت یک ۲۰۶ تیپ۲ یا ۲۰۶ صندوق‌دار V20 که هر دو از مدل‌های پایه ۲۰۶ با موتور ضعیف و امکانات ناقص هستند، می‌توانید تندر۹۰ E2 که مدل فول این خودرو است و از نظر امکانات و موتور مشابه ۲۰۶‌های فول است را خریداری کنید. مزیت ۲۰۶ نسبت به تندر۹۰ در بازار این است که در نمونه اتوماتیک هم عرضه می‌شود و برای کسانی که به دنبال خودروی اتوماتیک هستند،گزینه تندر۹۰ خط می‌خورد. البته مونتاژ‌کننده تندر قصد فرستادن تندر وانت، ون و اتوماتیک را به بازار دارد تا بازار این خودرو را افزایش دهد.