اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

9 ماه مرخصی زنان و صد چون و چرا


اجرای مصوبه افزایش مرخصی زایمان مادران متوقف و به دنبال آن مرخصی زایمان ۹ ماهه مادران و دو هفته‌ای پدران لغو شد.

روزنامه هفت صبح: اجرای مصوبه افزایش مرخصی زایمان مادران متوقف و به دنبال آن مرخصی زایمان ۹ ماهه مادران و دو هفته‌ای پدران لغو شد.

این اولین چالش اجتماعی دولت یازدهم و مجلس است. اختلاف نظری که بر سر مرخصی زایمان پیش آمده باعث شده تا اجرا شدن مصوبه‌ای که گفته می‌شد قرار است از مرداد ماه امسال لازم‌الاجرا شود، متوقف شود. دولت اعلام کرده است که با مرخصی 9 ماهه زایمان مخالف است و این مخالفت را با لغو مصوبه مربوطه علنی کرده است.

 معاون سرمایه‌های اجتماعی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دولت دهم در این باره می‌گوید: در پی لغو مصوبات سه ماه اخیر دولت دهم با دستور معاون اول رئیس‌جمهور اجرای مصوبه افزایش مرخصی زایمان مادران متوقف شد.

 پروین هدایتی به فارس گفته است: به دنبال دستور معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر لغو مصوبات دولت دهم از اول خردادماه سال جاری، اجرای مصوبه افزایش مرخصی زایمان مادران از شش ماه به 9 ماه و مرخصی تشویقی پدران لغو شد.

مصوبه‌ای که اوایل امسال و در فروردین ماه اعلام شد شورای نگهبان آن را به دلیل ایجاد بارمالی برای دولت رد کرده است و در دومین ارسال به شورای نگهبان به تصویب این نهاد رسید و رسما به قانون تبدیل شد؛ حالا دوباره به حالت تعلیق در آمده است. این در حالی است که در این قانون نوشته شده که دولت «مجاز» به افزایش مرخصی زایمان از شش ماه به 9 ماه است، نه اینکه مکلف به انجام این کار باشد.

 چانه‌زنی‌ها به کجا رسیده؟


به دنبال دستور لغو توقف اجرای این مصوبه، معاونت امور زنان نامه‌ای را تنظیم کرده است تا این مصوبه را که با فراز و فرودهای بسیار به مرحله اجرایی رسیده است، از بقیه مصوبات مستثنا کند و ترتیبی دهد تا روند اجرای آن تسریع شود. افزایش مرخصی زایمان مادران پس از ماه‌ها تلاش توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت دهم به مجلس داده شد و حالا به حالت تعلیق درآمده است.

 حال پروین هدایتی، معاون طرح و برنامه مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری می‌گوید که امیدواریم دولت تدبیر و امید، تدبیری بیندیشد تا مادران و پدرانی که از شنیدن این خبر خوشحال شده بودند خوشحالی‌شان ادامه پیدا کند.

در همین زمینه سخنگوی فراکسیون زنان مجلس می‌گوید: افزایش مرخصی زایمان مادران از شش ماه به 9 ماه و مرخصی دو هفته‌ای تشویقی پدران در مجلس به تصویب رسید و نمی‌تواند توسط دولت لغو شود. لاله افتخاری، سخنگوی فراکسیون زنان مجلس نیزگفته که ممکن است در متن لایحه تأمین بار مالی آن بر عهده دولت گذاشته شده باشد که در این صورت به دلیل تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرایی شدن این مصوبه ممکن است از سوی دولت اجرای آن برای مدتی متوقف شود اما لغو آن توسط دولت امکان ندارد.



 مصوبه معلق مانده چه محتوایی دارد؟


پیش از این و در سال گذشته نمایندگان مجلس لایحه دولت مبنی بر مرخصی زایمان برای مادران 9‌ماه و برای پدران دو هفته را تصویب کردند که بازتاب‌های فراوانی به دنبال داشت.

نمایندگان با تصویب جزئیات لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده، ‌افزایش مرخصی زایمان زنان شاغل به 9 ماه و دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی)برای پدران را به تصویب رساندند و مقرر کردند که این قانون به مادرانی که فرزندشان هنوز 9 ماهه نشده نیز تسری یابد.

در تبصره دو ماده واحده آمده است که مرخصی زایمان مادران 9‌ماه است و همسران آنان نیز از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) به هنگام تولد فرزندان برخوردار می‌شوند.

براساس این لایحه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون با لحاظ همه ابعاد سلامت کلیه محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که در قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب ۱۳۷۲ و اصلاحات آن و قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 86.7.8 و اصلاحات آن و نیز کلیه قوانین مرتبط که براساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده است لغو می‌شود.

طبق تبصره یک ماده واحده، دولت می‌تواند هر پنج سال یک‌بار با توجه به نتایج سرشماری‌های عمومی نفوس، ترکیب جمعیتی و شاخص‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و با رعایت شاخص‌های مندرج در قوانین برنامه پنج ساله با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی نسبت به برقراری امتیازات یا ایجاد محدودیت‌ها براساس تعداد فرزندان اقدام کند.

 طبق تبصره دو ماده واحده این لایحه، این قانون به مادرانی که سن فرزند آنان به 9ماهگی نرسیده است، تسری می‌یابد و مادر می‌تواند تا سن 9ماهگی نوزاد از مرخصی زایمان استفاده کند.

 در سال 1372به‌دنبال رشد ناگهانی جمعیت کشور، قانون تنظیم خانواده و جمعیت تصویب شد، براساس این قانون محدودیت‌هایی برای فرزند چهارم به بعد خانواده‌ها ایجاد شد.یکی از این محدودیت‌ها این بود که زنان شاغل نمی‌توانستند از مرخصی زایمان برای فرزند چهارم به بعد استفاده کنند و باید از مرخصی استحقاقی‌شان استفاده می‌کردند. حق بیمه فرزندان چهارم به بعد نیز به ‌صورت جداگانه تعیین و با تعرفه‌ای متفاوت از سه فرزند دیگر دریافت می‌شد.

همزمان وزارت بهداشت نیز برنامه‌های آموزشی کنترل فرزندان را برای خانواده‌ها در سراسر کشور به اجرا درآورد، هدف اصلی این قانون کنترل جمعیت کشور برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه جمعیت در کشور بود و این اهداف نیز میسر شد اما با اعلام نتایج سرشماری سال 90، ‌دولت تصمیم گرفت که سیاست‌های کنترل جمعیت کشور را لغو کند و بخش‌های مختلفی در دولت تلاش‌هایی برای تشویق مردم به فرزند‌آوری را در دستور کار خود قرار دادند.

 نتایج این سرشماری نشان داد که رشد جمعیت در کشور به 1.29رسیده است درحالی ‌که در سرشماری سال 85 این عدد معادل1.6بود. پس از آن دولت تلاش کرد تا راه‌هایی برای تشویق خانواده‌ها به فرزند‌آوری پیش بگیرد و به همین دلیل لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده در دستور کار قرار گرفت.


ویدیو مرتبط :
درمان صد در صد ویروس HPV زگیل تناسلی در زنان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه و کاهش ساعات کار زنان شاغل دارای فرزند خردسال



افزایش مرخصی زایمان,کاهش ساعات کار زنان شاغل

افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه و کاهش ساعات کار زنان شاغل دارای فرزند خردسال

مجتهدزاده در ادامه تصریح کرد: در جلسه دیروز هیئت دولت، کاهش کار زنان دارای فرزند زیر 7 سال از 44 ساعت به 36 ساعت تصویب شد و همچنین مرخصی زایمان زنان باردار از 6 ماه به 9 ماه افزایش یافت.

رئیس مرکز امور زنان و خانواده گفت: تا پایان دولت دهم مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری به معاونت ریاست جمهوری ارتقا پیدا می‌کند.

به گزارش فارس، مریم مجتهدزاده رئیس مرکز امور زنان و خانواده درباره جدیدترین خدمات دولت به بانوان همزمان با فرا رسیدن سالروز تولد حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: با پیشنهاد ریاست محترم جمهور، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به معاونت ریاست جمهوری ارتقا پیدا می کند.

وی افزود: با این ارتقا امکان ارائه خدمات بهتر به بانوان و نهاد خانواده فراهم می‌شود.

رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: هم اکنون در مجموعه معاونت منابع انسانی ریاست جمهوری مراحل ارتقا این مرکز در حال تکمیل است و انشاءالله تا پایان دولت چارت آن نهایی می‌شود.

مجتهدزاده در ادامه تصریح کرد: در جلسه دیروز هیئت دولت، کاهش کار زنان دارای فرزند زیر 7 سال از 44 ساعت به 36 ساعت تصویب شد و  همچنین مرخصی زایمان زنان باردار از 6 ماه به 9 ماه افزایش یافت./فارس