اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

4 نكته درباره انفجارهای چابهار



4 نكته درباره انفجارهای چابهار

 

عصرایران - تقریبا همه ساله، افراطیون وابسته به جریان سلفی گری، در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، به عزاداران پاکستانی حمله می کردند و دهها نفر از آنها را به خاک و خون می کشیدند.

هر چند امسال نیز حملات محدودی در پاکستان به هیات های عزاداری انجام شد ولی با توجه به تدابیر امنیتی گسترده و بی سابقه در این کشور، حجم حملات و تلفات بسیار اندک بود به طوری که می توان گفت پاکستان، برخلاف سال های گذشته، تاسوعا و عاشورای نسبتا امنی را پشت سر گذاشت. با این حال، تروریست های افراطی که جنون شیعه کشی دارند، عطش خود به خون را در این سوی مرز ، در شهرستان چابهار پاسخ دادند و در یک عملیات انتحاری، حدود 30 نفر از عزاداران نوه رسول اکرم (ص) را به شهادت رساندند و جمع بیشتری را مجروح کردند.

در این باره ذکر نکاتی چند حائز اهمیت است:

1- جریان شیعه کشی، یک رویکرد سیاسی و منبعث از آموزه های وهابیت افراطی است و اساسا ربطی به اهل سنت ندارد. بدون شعارگرایی باید گفت که قرن هاست شیعیان و سنی ها در ایران در کنار یکدیگر با دوستی و مسالمت زندگی می کنند، با یکدیگر تجارت می نمایند، وصلت می کنند و در غم و شادی های یکدیگر سهیم اند و در عین حال، هر کدام باورهای مذهبی خود را دارند و به اعتقادات همدیگر نیز احترام می گذارند.

البته همواره در هر دو طرف افراد و جریان های افراطی بوده اند که ترجیح شان، عدم احترام متقابل بوده است که باید تصریح داشت این جریان های انحرافی، همواره در اقلیت بوده اند و علمای بزرگ شیعه  و سنی آنها را محکوم کرده اند.

گذشته از این، عموم مردم، اعم از شیعه و سنی، اساس کار چندانی به مباحث اختلافی ندارند و زندگی خودشان را می  کنند و اصلا در این فازها نیستند که فلانی شیعه است یا سنی پس من باید با او مخالف باشم یا موافق، چه رسد به اینکه عزم کشتن یکدیگر را بکنند!

بنابراین ریشه اختلافات تروریستی اخیر را باید در جریان سیاسی - انحرافی وهابیت وابسته به سعودی ها جستجو کرد، جریانی که رنگی از دین نیز به خود زده و به دنبال تامین منافع سیاسی و فرقه ای سعودی هاست و به شدت متاثر از اندیشه های جمود برخی رهبران مذهبی آنها که به طرز عجیبی به قتل عزاداران حسینی  اصرار دارند به گونه ای که اگر پاکستان برای این کار مناسب نباشد، آن را در ایران پی می گیرند!

متاسفانه باید گفت برغم هشدارهای برخی علمای بزرگ جهان اسلام نسبت به این جریان انحرافی، هنوز شاهد حرکت جمعی علما نسبت به آن نیستیم و این فقدان وفاق جمعی باعث شده است جریان انحرافی بتواند با سوءاستفاده از احساسات مذهبی جوانان و نوجوانان آنها را به سمت همنوع کشی و مسلمان کشی سوق دهد.

در همین ماجرای تروریستی چابهار، تروریست هایی که اقدام به این کار کردند، دو جوان و نوجوان کم سن و سال بودند که قطعا خودشان شناخت دقیقی نسبت به دین نداشتند ولی توسط رهبران این جریان، به شرایطی رسیدند که حاضر شدند زنان و مردان و کودکان بی گناه را در تاسوعای حسینی بکشند تا به زعم خود به بهشت بروند!

در واقع باید گفت ،‌اولین قربانیان جریان تروریستی جنوب شرق كشور ،‌خود تروریست های انتحاری هستند كه ابتدا شست و شوی مغزی می شوند و سپس جان خود را در راه اهداف موهوم از دست می دهند.

نظام جمهوری اسلامی در قضیه اعضای سازمان مجاهدین خلق ،‌ راهبرد عاقلانه ای را در پیش گرفت و آنان را "قربانیان فرقه رجوی" دانست كه باید نجات پیدا كنند . این نگرش ،‌در عمل نیز پیگیری شد و تشكلاتی نیز برای نجات این افراد و بازگشت و بازپروری آنها شكل گرفت كه تا كنون ثمرات ارزشمندی داشته و همین الان كه شما در حال خواندن این مطلب هستید ،بسیاری از اعضای سازمان مجاهدین خلق كه دست شان به خون كسی آلوده نشده است به زندگی عادی برگشته اند.

به نظر می رسد چنین رویكردی باید در قبال قربانیان حركت های سلفی گرایان در جنوب شرق كشور نیز پیگیری شود تا جوانان و حتی نوجوانان به آلت دست تروریست های اصلی بدل نشوند.

2- فارغ از اینکه تروریست ها از چه فرقه و مسلک و مرامی هستند، باید گفت که منفجر کردن بمب در میان عده ای زن و مرد و کودک که برای عزاداری در مقابل مسجد گرد هم آمده اند، افتخاری نیست که اینان بدان می بالند و بیانیه می دهند که ما این کار را کردیم. واقعا باید به حال گروهی تاسف خورد که افتخارش کودک کشی در روز تاسوعاست!

3- طبق آنچه مسوولان درباره حادثه تروریستی اخیر و نیز وقایع مشابه اعلام کرده اند، پایگاه های اصلی تروریست ها در کشور پاکستان است و آنها در پاکستان، تجهیز و مسلح می شوند، آموزش می بینند، از مرزها عبور می کنند و پس از کشتار مردم، به خاک پاکستان می گریزند.

بحث تعامل امنیتی با پاکستان و انسداد و کنترل مرزها، اگر تا قبل از این، صرفا ناظر به قاچاق مواد مخدر بوده، اینک بحث های سنگین امنیتی دارد ولذا این موضوع باید به عنوان یک راهبرد امنیتی- سیاسی در دستور کار قرار گیرد.

4- هر چند عواملی مانند سیاستگذاری و هدایت عوامل خارجی در شکل گیری حوادث تروریستی در سیستان و بلوچستان مهم اند ولی نباید فراموش کرد که نیروی انسانی این اقدامات از میان مردم منطقه تامین می شود.

از این رو، در کنار کارهای امنیتی و نظامی که لازمه مقابله با اقدامات تروریستی است، باید زیرساخت های اقتصادی و فرهنگی منطقه را نیز اصلاح کرد.

در حوادث تروریستی قبلی مانند حادثه تاسوکی و نظایر آن،  افرادی میان تروریست ها بودند که با گرفتن مبالغ ناچیزی حتی در حد 50 هزار تومان، وارد گروهک ریگی شده و اقدام به قتل مردم کرده بودند! هر چند که اصل آدم کشی در برابر پول - ولو در ارقام کلان - اصولاً مطرود و محکوم است اما واقعیت این است که عده ای وجود دارند که ناتوانی اقتصادی شان، مزیر بر فقر فرهنگی شان می شود و نهایتا به طمع مبالغی اندک، تروریست و آدم کش می شوند.

توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان، اینک یک امر صرفا اقتصادی نیست ، بلکه یک الزام گریزناپذیر امنیتی هم محسوب می شود.

بی تعارف باید گفت که برغم تمام کارهای مثبتی که در جنوب شرقی ایران انجام شده ، هنوز سیستان و بلوچستان از قافله توسعه عمومی کشور عقب تر است کمااینکه به عنوان مثال، در پروسه گازرسانی آخرین استانی بود که پذیرای لوله های گاز طبیعی شد و البته هنوز هم همه شهرهای استان ،‌ گاز لوله كشی ندارند ؛ این در حالی است که این استان به لحاظ جغرافیایی، از اغلب نقاط کشور به منابع گازی کشور نزدیک تر است!

چندی پیش اعلام شد که شرکت سایپا، یکی از سایت های تولیدی خود را در شمال ایران مستقر می کند. اصل اینکه شرکت های بزرگ بخشی از امور خود را در نقاطی خارج از تهران انجام دهند اقدام خجسته ای است اما ای کاش در این باب نیز الاهم فالمهم صورت گرفت بگیرد و در برون سپاری کارها، استان های محروم تر در اولویت قرار بگیرند. مثلا در همین مورد سایپا، چه می شد اگر به جای شمال، استان محروم سیستان و بلوچستان هدف این سرمایه گذاری ملی بود.؟(البته موضوع سایپا تنها یک مثال بود والا قاعدتا مسوولان سایپا در این باره کارشناسی لازم را انجام داده اند).

مسوولان بدانند هر اندازه که امروز در اقتصاد سیستان و بلوچستان هزینه کنند، فردا چندین برابر آن را در هزینه های امنیتی صرفه جویی خواهند کرد.

از منظر فرهنگی نیز باید گفت که یکی از راه های کاهش مشکلات امنیتی منطقه، بسط و توسعه فعالیت های فرهنگی در قالب مراکز فرهنگی، سازمان های مردم نهاد، مؤسسات هنری، شبکه های اجتماعی، اینترنت ، ‌رسانه ها، ‌توسعه مدارس و دانشگاه ها و ... است. در واقع درگیر کردن جوانان با مسایل فرهنگی می تواند خلاءهای اطلاعاتی و فرهنگی را در میان مدت پر کند و به سران تروریست ها اجازه ندهد آنها این جاهای خالی را پر کنند.

مخلص كلام آن كه تا زمانی كه توسعه اقتصادی و فرهنگی جنوب شرق ایران ،‌به یك راهبرد عملیاتی تبدیل نشود ، كسانی كه اهداف سیاسی و فرقه ای خود را بر پایه های فقر فرهنگی و اقتصادی استوار می كنند ،‌ همواره برای ادامه فعالیت هایشان ،‌ زمینه بومی خواهند داشت.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
نكته ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گروهک "جندالله" مسئولیت انفجارهای تروریستی چابهار را پذیرفت



 

شبکه خبری العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد که گروهک تروریستی جندالله مسئولیت دو انفجار ساعاتی پیش در جنوب شرقی ایران را پذیرفت.

 

به گزارش مهر، العربیه که همواره به پوشش هدفمند اخبار گروهک موسوم به جندالله می پردازد لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد که این گروهک مسئولیت انفجارهای امروز در چابهار را برعهده گرفته است.

خاطرنشان می شود انفجارهای امروز چابهار در میان عزاداران حسینی تا کنون 86 شهید و مجروح بر جا گذاشته است. منابع خبری از دستگیری عامل این انفجارها خبر داده اند.... / مهر