اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یك چهارم كذایی



اخبار,اخبارامروز,اخبار جدید

رییس انجمن روانپزشكان گفته است «یك چهارم مردم ایران مبتلا به بیماری روانی‌اند و درصد بیماران روانی در ایران بیشتر از میانگین جهانی نیست.»

 

بخش اول خبر نگران‌كننده است و آدم را به صرافت می‌اندازد كه هر طوری هست از این یك چهارم كذایی كنده شود و به سه‌چهارم عاقل و سالم وارد شود اما بخش دوم خبر رفع نگرانی می‌كند كه طوری نیست و لااقل در مورد یك چهارم مردم دنیا، ظلم بالسویه است .عزیزان روانی آنقدر زیادند كه بودن یا نبودن در گروه‌شان، بر دامن كبریا گردی نمی‌نشاند... قبلا درباره بیماران روانی اگر یادتان باشد حرف زده‌ام و به تفصیل گفته‌ام كه این عدد و رقم‌ها را باور نكنید و از افزایش آمار روانی‌ها نترسید.

البته ترس دارد اما نه آنقدری كه از اینی كه هستیم پریشان‌ترمان كند. امروز اما با اجازه‌تان از زاویه دیگری می‌خواهم به موضوع بپردازم و به صراحت بگویم كه «دیوانه‌مان كرده‌اید حالا آینه می‌دهید دست‌مان كه خودمان را برانداز كنیم؟ طبق آنچه تاكنون سرمان آمده، حق این بود كه سه چهارم «روانی» باشند و یك‌چهارم سالم و عاقل اگر بخواهیم خوب و دقیق هم بررسی كنیم همین است و احتیاجی به رییس انجمن روانپزشكان نیست تا پرده از روی آمار بردارد. یك چرخی در شهر بزنید می‌بینید كه چه خبر است و چرا آمار بیماران دارد بالا می‌رود.

چه كنند؟ دیوانه نباشند چه كنند؟ روان‌پریش  نشوند چه خاكی بر سر بریزند؟ اوایل انقلاب جوك ساخته بودند كه بعضی از مردم تبدیل شده‌اند به «اسكیپی» زیرا جلوی ویترین مغازه‌‌ها می‌ایستند و قیمت‌ها را می‌بینند و «نُچ نُچ» می‌كنند. (اسكیپی یادتان هست كه بود؟ كانگروی بوته‌زار بود كه بیست و چهار ساعته نچ‌نچ می‌كرد.) حالا هم كاری كرده‌اند كه ملت از هر طرف كه می‌روند یك نفر با روان و اعصاب‌شان بازی می‌كند، بعد آمار كه بالا می‌رود می‌گویند، اینها روان‌شان پریشان شده است.[ . . .]

 توی مجلس از كوره در می‌روند، توی محفل، هرچه به زبان‌شان برسد می‌گویند، توی روزنامه‌ها هر تیتری كه به ذهن‌شان برسد، می‌زنند، بعد می گویند روان ملت پریشان است. همین خبرهای دله‌دزدی فكر می‌كنید كم روی اعصاب و روان ملت می‌رود. نان ندارند بخورند بعد می‌بینند كه فلانی پول بیت‌المال را خورده و یك آب هم روش. آن وقت آیا نباید پریشان‌حال بشوند و به هم بریزند.

گفت از هر طرف كه رفتم جز وحشتم نیفزود. انگار همه باهم دعوا دارند. «انگار» كه نه، حقیقتا همه با هم دعوا دارند و اگر مجال یابند صبح‌ها برای هم پاسبان می‌آورند. این روان‌پریشی از آسمان كه نازل نمی‌شود. از سرریز دوستان و عزیزان و سروران است كه فعلا یك چهارم را مبتلا كرده، عنقریب به یك دوم و دو سوم گسترش پیدا می‌كند. نه اینكه فكر كنید من خودم را جزو عقلا و صاحب‌خردان می‌دانم. نه، من جزو همین مبتلایان هستم، اما چه می‌شود كرد؟ برای تمدد اعصاب به كجا پناه ببرم؟ بفرمایید شام خارجی ببینم؟ بفرمایید شام ایرانی ببینم؟ سریال‌های آبكی داخلی را ببینم؟ سریال‌های آبكی‌تر ترك را ببینم؟ یك وجب چمن ببینیم از هر طرف شهر به آن هجوم می‌بریم كه مثلا «پیك‌نیك» رفته باشیم. پارك آب و آتش را نگاه كنید ببینید ملت پارك نمی‌روند بلكه به پارك هجوم می‌برند و گویی به پارك اعزام
می‌شوند.

 این نشانه هرچه باشد، قطعا نشانه سلامت روان نیست. یك تعطیلی ببینند چنان به «شمال» حمله می‌كنند كه انگار شمال اول و آخرشان را می‌خواهند به جا بیاورند. دوزار پول گیر بیاورند چنان به آنتالیا و ازمیر حمله‌ور می‌شوند كه انگار دارند ادای تكلیف می‌كنند. رانندگی‌ توی خیابان را ببینید تا بفهمید آمار رییس انجمن روانپزشكی چندان هم بی‌وجه نیست... بد و سیاه نبینم. یك كلام ختم كلام عقل و انصاف و رفق و مدارا كه حكمفرما شود، ملت نیز خودشان را با عقل و انصاف منطبق می‌كنند و بشمار سه در زمره عقلای عالم درمی‌آیند...

 

اخبار اجتماعی - سید علی میرفتاح،اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
مستند سفر به ژاپن توسط یك ایرانی - قسمت چهارم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چهره هشت تیم صعودكننده به مرحله یك چهارم نهایی مشخص شد



 

چهره هشت تیم صعودكننده به مرحله یك چهارم نهایی مشخص شد

 

در پایان بازی‌های روز سوم گرندپریکس برزیل،‌ چهره هشت تیم صعود کننده به مرحله بعدی رقابت‌ها مشخص شد.

روز گذشته سومین روز رقابت‌های گرندپریکس با برگزاری هشت بازی دیگر در برزیل پیگیری شد تا در پایان دور مقدماتی، تیم‌های اول و دوم چهار گروه به مرحله بعد صعود کنند.

براین‌اساس در گروه A تیم ملی فوتسال برزیل مدافع عنوان قهرمانی، با 9 امتیاز و تیم جمهوری چک با چهار امتیاز راهی دور بعدی شدند.

لیبی و کاستاریکا نیز به ترتیب با کسب دو و یک امتیاز راهی گروه بازنده‌ها شدند.

اسپانیا و آرژانتین نیز تیم‌های صعود کننده گروه B را تشکیل دادند که تیم اول با 9 امتیاز و تیم دوم با چهار امتیاز به مرحله بعد رفتند.

گرچه امتیاز دو تیم رومانی و آرژانتین برابر بود؛ اما رومانی به دلیل تفاضل گل کمتر، از صعود به مرحله بعدی بازماند.

تیم قطر نیز بدون کسب امتیاز به کارش در مرحله مقدماتی پایان داد.

در گروه C پاراگوئه با 9 امتیاز و ایتالیا با شش امتیاز به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کردند.

تیم‌های هلند و زامبیا نیز با سه و صفر امتیاز از این گروه صعود نکردند.

در گروه D نیز که سخت‌ترین گروه رقابت‌ها به شمار می‌رفت و پیش‌بینی دو تیم صعودکننده‌اش کار دشواری محسوب می‌شد، تیم‌های ایران و پرتغال راهی مرحله بعدی شدند.

شاگردان حسین شمس بعد از کسب تساوی دو بر دو برابر روسیه، برد شش بر یک مقابل گواتمالا و غلبه بر پرتغال با نتیجه پنج بر سه، با هفت امتیاز راهی دور بعدی شد.

پرتغالی‌ها که پیش از قبول شکست برابر ایران، تیم‌های روسیه و گواتمالا را از پیش رو برداشته بودند، با شش امتیاز روانه مرحله یک چهارم نهایی شدند.

روسیه و گواتمالا نیز با چهار و بدون امتیاز به مرحله بعدی صعود نکردند.

مصاف این دو تیم با نتیجه هفت بر صفر به سود روسیه به پایان رسید.

بازی‌های زیر در مرحله یک چهارم نهایی برگزار خواهد شد:

* ایران - آرژانتین

* اسپانیا - پرتغال

* برزیل - ایتالیا

* پاراگوئه - جمهوری چک

امروز (چهارشنبه) تیم‌های صعودکننده به استراحت خواهند پرداخت و رقابت‌ها از فردا با برگزاری چهار بازی پیگیری می‌شود.

تیم‌هایی که صعود نکردند نیز بازی‌های خود را در گروه بازنده‌ها ادامه می‌دهند تا تیم‌های اول تا شانزدهم گرندپریکس مشخص شود.