اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یخ معاملات مسكن رو به‌ ذوب شدن



بازار مسكن,ركود مسكن

ركود خرید‌وفروش آپارتمان در خط‌ پایان؟

یخ معاملات مسكن رو به‌ ذوب شدن

آیا رونق امسال بازار مسكن برخلاف سال‌های قبل به نفع خریدار است؟

كاهش حجم معاملات نسبت به پارسال از 42 درصد در فروردین به 15 درصد در اردیبهشت رسید

بازار معاملات مسكن از حالت ركود مطلق هفته‌های ابتدایی سال تا حدودی تغییر موضع داده و جو خرید و فروش آپارتمان در تهران رو به گرم شدن گذاشته است.

ناظران بازار مسكن، همزمانی بین «شروع تدریجی معاملات» و «آغاز ماه پیشواز در نقل‌وانتقالات ملكی» را نشانه‌ قوی از پایان حاشیه‌نشینی طرف‌های عرضه و تقاضا توصیف می‌كنند و معتقدند: دوره جدید رونق معاملات مسكن بعد از ایام انتخابات به شكلی متفاوت از دوره‌های قبلی رونق، بازار را فرا خواهد گرفت.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در فروردین و نیمه‌اول اردیبهشت‌ امسال هم خریدار و هم فروشنده ملك به دلیل تصور كاملا متضادی كه درباره قیمت مسكن در تابستان 92 داشتند، دست از معامله كشیدند و به حاشیه بازار برای رصد اوضاع نقل‌مكان كردند؛ طوری كه ركودی كه تا همین دو هفته پیش در معاملات برقرار بود نتیجه عدم تمایل هر دو طرف معامله به «انجام‌معامله» عنوان می‌شد. این در حالی است كه معمولا در زمان ركود مسكن، فقط یكی از طرفین معامله –عمدتا فروشنده- از بازار خارج می‌شود.

به این ترتیب با افزایش نسبی حجم معاملات مسكن در روزهای اخیر، مشخص شده است خریدار و فروشنده در اقدامی مشترك، تصمیم به بازگشت گرفته‌اند كه در نتیجه این هماهنگی بین آنها، هم‌اكنون احتمال تركیدن حباب قیمت در حال تقویت‌شدن است.آنچه در حال حاضر تفاوت اوضاع نسبت به قبل را بازگو می‌كند، بهبود حجم معاملات مسكن در تهران است.

عملكرد بنگاه‌های مسكن در شهر تهران در روزهای گذشته از سال 92 نشان می‌دهد: در فروردین‌ماه میزان مبایعه‌نامه‌هایی كه مشاوران‌املاك برای فروش واحد مسكونی تنظیم كردند 42 درصد كمتر از فروردین سال گذشته بود، اما این فاصله در اردیبهشت‌ماه به 15 درصد در مقایسه با اردیبهشت 91 رسید كه به این ترتیب روند رو‌به‌رشد خرید و فروش ملك با كم‌شدن درجه ركود، قابل مشاهده است.

همچنین مقایسه ماهانه در بازار نیز نشان می‌دهد، حجم معاملات در اردیبهشت‌ماه –امسال- بیش از دو برابر فروردین‌ماه افزایش پیدا كرد و تعداد مبایعه‌نامه‌های ثبت‌شده در سامانه رهگیری معاملات مسكن در تهران از 4 هزار و 500 فقره قرارداد در فروردین92 به 11 هزار و 687 فقره قرارداد در اردیبهشت92 رسید.برخی كارشناسان مسكن انتظار دارند در خرداد –ماه پیشواز- حجم معاملات شیب بیشتری نسبت به آنچه در اردیبهشت‌ماه اتفاق افتاد، به خود بگیرد اما در عین حال گروهی دیگر از كارشناسان، شكل كامل رونق مسكن را برای دوران بعد از انتخابات –تیرماه- پیش‌بینی می‌كنند.

قیمت مسكن در زمان رونقاكنون این پرسش در بازار مسكن مطرح است كه رونق تازه‌شكل گرفته در معاملات، قیمت آپارتمان را به كدام سمت سوق خواهد داد؟

تحلیلگران بازار مسكن برای پاسخ به این پرسش به وقایع اخیر بازار اشاره می‌كنند: در فروردین امسال اگر چه طبق اطلاعات رسمی معاونت امور مسكن وزارت راه‌وشهرسازی، میانگین قیمت مسكن در تهران از مترمربعی 9/3 میلیون تومان سال قبل به متری 7/3 میلیون تومان نزول كرد، اما روایت دلالان ملك در تهران حكایت از جهش غیرقابل انتظار قیمت‌های پیشنهادی فروشنده‌ها در ایام فروردین داشت.

در این ماه در برخی مناطق قیمت پیشنهادی فروش تا 30 درصد نسبت به اواخر سال قبل افزایش پیدا كرد و بدون آنكه در طرف عرضه، قصد واقعی فروش وجود داشته باشد، نرخ‌ها در بازار توسط دلالان زمزمه شد.

در دو ماه گذشته از سال جاری، خریداران با تصور كاهش قیمت در بعد از انتخابات تحت‌تاثیر دست‌به‌كار شدن دولت جدید برای ساماندهی بازار مسكن و فروشنده‌ها نیز به امید افزایش قیمت در آن زمان بخاطر بی‌برنامگی روزهای اول دولت جدید، باعث ایجاد تاخیر در معامله و در نتیجه ركود شدند.

اكنون برای بعد از انتخابات، برگشت مشترك دو طرف به صحنه معاملات، قطعی به نظر می‌رسد.در سال‌های گذشته، زمانی كه بازار مسكن وارد ركود می‌شد، به‌خاطر كاهش قیمتی كه در این دوره اتفاق می‌افتاد، حجم خریدار افزایش اما تعداد فروشنده‌ها كاهش پیدا می‌كرد و در زمان رونق معاملات نیز این وضعیت برعكس می‌شد، طوری كه با افزایش قیمت هنگام رونق، فروشنده‌ها میل بیشتری به عرضه پیدا می‌كردند در حالی كه طرف تقاضا با ناتوان‌شدن از خرید، از بازار خارج می‌شد.

اكنون برای دوره جدید رونق مسكن، هم خریدار و هم فروشنده وارد بازار معاملات خواهند شد؛ به طوری كه حضور همزمان دو طرف در بازار، مانع افزایش قیمت در زمان رونق می‌شود.شواهد در بنگاه‌های املاك حاكی است: مالكان واحدهای مسكونی نوساز تصمیم دارند واحدهایشان را از یكی دو هفته آینده فایل كنند. همچنین تقاضای قطعی برای خرید نیز اخیرا در بنگاه‌ها به نسبت حجم عرضه، افزایش پیدا كرده است.

مشاوران‌املاك امیدوارند بازگشت خریدار و فروشنده به بازار در دو هفته پایانی اردیبهشت، در خردادماه نیز بدون اثرپذیری از انتخابات، پایدار بماند تا بلكه كسب و كار آنها در این ایام جبران هزینه‌های ركود ابتدای سال را بكند.

بازار مسكن,ركود مسكن

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
سستم ذوب برف و یخ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وضع معاملات مسكن به روایت آمار



 

وضع معاملات مسكن به روایت آمار

 

 

بازار مسكن طی چند روز گذشته با رشد چشمگیر حجم معاملات در كل كشور مواجه شده؛ به طوری كه در ۲۱ روز اول سال جدید، ۲۲ هزار و ۲۸۰ فقره انواع قرارداد شامل خرید و اجاره ملك در سامانه رهگیری معاملات مسكن به ثبت رسیده و به این ترتیب بازار مسكن را به لحاظ حجم فعالیت با رشد ۲/۳ برابری روبه‌رو كرده است.

 


در ۲۱ روز اول فروردین سال ۸۸ معادل ۶ هزار و ۹۹۹ معامله ملكی در ۳۰ استان كشور به ثبت رسیده بود.

 


نكته جالب توجهی كه در تازه‌ترین آمار رسمی مربوط به دادوستد ملك مسكونی دیده می‌شود، سبقت شهرهای كشور از «تهران» در رونق معاملات مسكن است. در روزهای اول سال ۸۸، ۲۱ درصد از كل قراردادهای معاملات ملك به شهر تهران اختصاص داشت، اما امسال این نرخ به سه درصد رسیده است. برخی كارشناسان این اتفاق را ناشی از حساسیت بالای بازار مسكن تهران و توجه بیشتر به قیمت‌ها در سال جدید می‌دانند كه باعث شده متعاملین قبل از خرید مسكن دقت و احتیاط بیشتری به خرج دهند.

 


‌●‌ تهران: اجاره‌نشینی كم‌رونق شد

 


به گزارش «دنیای اقتصاد»، در ۲۱ روز اول از فروردین‌ماه سال جدید، ۷۳۰ فقره انواع معامله ملكی در شهر تهران انجام شده و جزئیات آنها در سامانه رهگیری به ثبت رسیده است. از این تعداد، ۵۶۱ قرارداد به خرید مسكن اختصاص داشته و ۱۵۰ فقره قرارداد نیز برای اجاره مسكن تنظیم شده است. این درحالی است كه در ۲۱ روز اول سال ۸۸، یك هزار و ۵۰۲ معامله ملكی در شهر تهران انجام شده بود كه از این تعداد ۸۳۲ فقره مربوط به مبایعه‌نامه خرید و ۶۲۸ فقره نیز به اجاره ملك اختصاص داشت.

 


به این ترتیب حجم خریدوفروش و اجاره مسكن در شهر تهران در فروردین‌ماه امسال به ترتیب ۳۷ درصد و ۷۶ درصد كاهش پیدا كرده است.

 


برخی كارشناسان مسكن، علت كاهش شدید معاملات مربوط به اجاره ملك در فروردین امسال را، برگشت سطح عمومی قیمت خرید مسكن و در نتیجه قصد مستاجران به خرید عنوان می‌كنند.

 


«نه» به پیش‌خرید، فقط خرید

 


به گزارش «دنیای اقتصاد»، آن طور كه سامانه رهگیری معاملات املاك روایت كرده است، در شهر تهران از ابتدای فروردین تاكنون ۸ فقره پیش‌فروش واحد مسكونی انجام شده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل ۲۲ فقره بوده است. زمانی كه بازار مسكن در آستانه رونق قرار می‌گیرد و متقاضیان مسكن تصمیم به خرید می‌گیرند معمولا پیش‌خرید‌ها كم‌رونق می‌شود و استقبال زیادی از این شیوه معامله نمی‌شود.

 


معاملات مسكن در بالاترین سطح

 


مقایسه نمودار مربوط به ثبت معاملات مسكن در سامانه رهگیری نشان می‌دهد در چند روز گذشته از سال ۸۹ در مقایسه با فروردین سال گذشته، حجم معاملات روزانه در بازار مسكن به‌طور متوسط ۵۰ درصد افزایش پیدا كرده است. پارسال در چنین روزهایی، روزانه در حدود یك هزار قرارداد رسمی در بازار مسكن ثبت شده بود؛ اما هم‌اكنون حجم قراردادها در روز رقم بالای دو هزار فقره را تجربه می‌كند.

 


بازار مسكن در ۱/۱/۸۹

 


در اولین روز از سال جدید، ۶۸ معامله در بازار مسكن كل كشور به ثبت رسید كه ۷۰ درصد آن مربوط به خریدوفروش و مابقی به اجاره ملك اختصاص داشته است. در ۱/۱/۸۸؛ یعنی اولین روز سال گذشته، ۲۱ فقره قرارداد ملكی در سراسر كشور انجام شده بود.

 


در شهر تهران اما اوضاع معاملات مسكن در روز اول سال متفاوت از كل كشور بوده است.

 


در ۱/۱/۸۹ در شهر تهران فقط ۴ فقره ملك خریدوفروش شد و ۴ فقره قرارداد اجاره به ثبت رسید. در روز اول سال قبل، ۲۶ معامله ملكی در بازار مسكن شهر تهران ثبت شده بود كه از این تعداد ۱۰ فقره قرارداد خرید مسكن و ۱۶ فقره قرارداد نیز به اجاره تعلق داشت.

 


به گزارش «دنیای اقتصاد»، اولین معاملاتی كه در سال ۸۹ و در روز اول فروردین در ۳۰ استان كشور به ثبت رسیده است، به شرح زیر است:

 


در استان تهران، یك ملك ویلایی قدیمی با متراژ ۱۰۰ مترمربع در محله شاپور با قیمت ۱۰ میلیون تومان فروخته شد. البته فقط اعیان ملك معامله شد. عرصه این ملك قدیمی‌ساز حدود یك میلیون تومان ارزش دارد. گفته می‌شود قیمت ۱۰ میلیون تومان برای این معامله تا حدودی توافقی بوده است.

 


در استان اصفهان اولین معامله‌ ملكی كه در سال جدید انجام شده در شهرستان نایین بوده كه در این معامله یك مغازه ۵۲۵ متری با ۳ میلیون تومان پول پیش و ۱۰ هزار تومان اجاره ماهانه، به اجاره درآمده است. در استان اصفهان در روز اول فروردین هیچ معامله‌ای در بازار مسكن انجام نشده است.

 


در استان آذربایجان‌شرقی نیز در روز اول فروردین امسال یك آپارتمان ۱۰۰ متری به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان فروخته شد. در استان آذربایجان‌غربی نیز یك واحد ۱۲۳ متری به قیمت ۵ میلیون تومان معامله شد و در مبایعه‌نامه به ثبت رسید.

 


همچنین در شهر گرمی استان اردبیل در روز ۱/۱/۸۹ یك قطعه زمین ۱۰۰ متری به ارزش ۴ میلیون تومان معامله شد.

 


در استان كرمانشاه در روز دوم سال جدید، یك ویلای ۳۱۲ متری به قیمت ۲۲۰ میلیون تومان فروخته شد.... /  تحلیل : روزنامه دنياى اقتصاد