اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گرگ و میش در بازار ارز تهران



اخبار ,اخبار اقتصادی ,دلار

 

اخبار اقتصادی - دلار از سطح مقاومتی 3150 تومان عبور نكرد
گرگ و میش در بازار ارز تهران

دلار در ابتدای روز گذشته با نرخ 3140 تومان در بازار آزاد شروع به‌کار کرد. در ادامه روز قیمت تا 3150 تومان هم افزایش پیدا کرد، ولی در اواخر ساعات کاری بازار به حدود 3145 رسید و بعضا قیمت‌های پایین‌تری نیز از بازار گزارش شد.

برخی فعالان بازار، حال و هوای کنونی را به وضعیت «گرگ و میش» تشبیه می‌کنند: به این معنا که مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر آینده قیمت که در حال حاضر نتایج مذاکرات دیپلماتیک است، پیام‌های کاملا شفافی را ارسال نمی‌کند، اما بازار همچنان تحت‌تاثیر خوش‌بینی به احتمال شکل‌گیری توافق، در مقابل افزایش قیمت به سطوح بالاتر مقاومت می‌کند.


در روزهای گذشته، قیمت دلار عمدتا در بازه 3100 تا 3150 تومانی در نوسان بوده و رفتار رفت و برگشتی در این محدوده از خود نشان داده است. در تازه‌ترین تحولات قیمتی، دیروز نیز دلار با افزایش جزئی و رسیدن به سطح مقاومتی فعلی 3150 تومان، مجددا به عقب بازگشت و وارد سطوح‌ میانی این محدوده قیمتی شد.

 

با توجه به افزایش جزئی صورت گرفته در نرخ دلار در روز گذشته، قیمت‌ها از روز دوشنبه روندی صعودی داشته و روند کاهشی ابتدای هفته که منجر به ثبت نرخ 3095 تومانی در بازار یکشنبه شد، نتوانست تبدیل به یک مسیر ادامه‌دار شود. مشابه این اتفاق در هفته گذشته نیز رخ داد، با این تفاوت که در آن هفته، بازار از سه‌شنبه شاهد تغییر جهت بود و مسیر کاهشی، جای خود را به روند افزایشی داد.

 

ولی بازار در این هفته از یکشنبه شروع به افزایش کرد. به نظر می‌رسد این روند رفت و برگشتی و پینگ پنگی قیمت ارز، تا رسیدن به انتهای مذاکرات هسته‌ای همچنان ادامه داشته باشد و دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار ارز تا آن زمان، در سایه «عامل مذاکرات» قرار داشته باشد. عده‌ای از فعالان بازار، تفسیر این نوسانات را حالت طبیعی بازار می‌دانند. ولی گروهی دیگر تاکید می‎کنند که تغییرات کنونی قیمت‌ها، «انتظارات موجود از فضای سیاسی و مذاکرات وین» بوده است. مشاهدات میدانی هم تایید می‌کند که بازار آنچنان هم در یک وضعیت ناشی از عرضه و تقاضا تن به این نوسانات نمی‌دهد و بیشتر عامل روانی در نوسانات اخیر تاثیرگذار بوده است، بنابراین به نظر می‌رسد همچنان فضای حاکم بر مذاکرات وین و انتظارات فعالان بازار از آن مهم‌ترین تاثیر را بر نرخ بازار ارز خواهد داشت.

 

از طرفی دیگر نرخ حواله ارز به دبی نیز به ازای هر درهم به 855 تومان افزایش پیدا کرد و نرخ حواله دلار نیز به 3150 تومان رسید. گفته می‌شود که یکی از عوامل افزایش جزئی قیمت‌ها در بازار ارز دیروز، بالا رفتن نرخ حواله‌ها به خارج از کشور بوده که اثر افزایشی بر بازار داشته است.

   روند پرنوسان پوند
گرچه در بازار ارز شاخص نوسان بر اساس نرخ دلار سنجیده می‌شود اما روز گذشته پوند انگلستان یک روز پر نوسان را سپری کرد. قیمت این ارز 5 هزار و 400 تومان از سوی برخی سایت‌ها و صرافی‌ها در ساعتی از روز اعلام شد. اما در همان روز صرافان دیگر بودند که 5 هزار و 325 تومان نیز برای فروش این ارز اعلام کردند. برخی صرافان نیز رقم 5 هزار و 360 تومان را برای این ارز اعلام کردند.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد پوند روز گذشته را با یک نوسان معنادار سپری کرده است. گرچه میانگینی که می‌توان برای قیمت روز گذشته آن اعلام کرد در سطح 5 هزار و 350 تومان بوده است. پوند به‌دلیل حجم تقاضایی که دارد ارز پر متقاضی به حساب نمی‌آید، اما به گفته فعالان این نوسان تحت تاثیر دلار و موجود بودن آن بوده است. به تعبیر دیگر در صرافی‌هایی که پوند موجود نبوده قیمت ارائه شده در سطح 5 هزار و 325 تا 5 هزار و 340 تومان بوده است. اما در صرافی‌هایی که این ارز موجود بوده سطح قیمت 5 هزار و 350 تومان بوده است.

   رفتار رسمی برای ارز
درحالی‌که در بازار آزاد نرخ ارزهای شاخص افزایش داشت بانک مرکزی نرخ این ارزها را به‌گونه‌ای اعلام کرد که در مقایسه با روز دوشنبه کاهش نشان می‌داد. برای نمونه درحالی‌که پوند در بازار‌های جهانی تقویت شده و در بازار آزاد داخل نیز حدود 25 تومان بالا رفت قیمت رسمی آن سه تومان کاهش یافت. این در حالی است که بانک مرکزی نرخ ارزها را بر اساس برابری‌های جهانی تغییر می‌داد.

 

البته روز دوشنبه بانک مرکزی نرخ پوند و دلار را افزایش داده بود.در خصوص دلار روز سه‌شنبه به سنت همیشگی خود عمل کرد. در واقع درحالی‌که نرخ دلار در روز دوشنبه سه تومان بالا رفت در روز سه‌شنبه یک ریال کاهش داد.اما در خصوص پوند این اتفاق تکرار نشد. افزایش 25 ریالی پوند با کاهش 31 ریالی در روز سه‌شنبه همراه شد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گرگ و میش قیمتی در بازار ارز تهران


پنج‌شنبه، دلار با 15 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 445 تومان رسید تا دومین رشد متوالی خود را تجربه کند.

روزنامه دنیای اقتصاد: پنج‌شنبه، دلار با 15 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 445 تومان رسید تا دومین رشد متوالی خود را تجربه کند.

بالا آمدن قیمت در 2 روز انتهای هفته، انتظارات اکثر معامله‌گران ارزی را افزایشی کرد،؛ ولی هرقدر به روز شنبه نزدیک شدیم، میزان هیجانات کاهش یافت تا دیدگاه معامله‌گران از حالت قطعیت افزایشی خارج شود. خروج معامله‌گران از این قطعیت ‌وضعیت بازار را بیشتر به حالت گرگ‌و‌میش شبیه کرد؛ وضعیتی که در آن برای معامله‌گران تصویر روشنی از روند قیمتی روز شنبه وجود ندارد.

پنج‌شنبه، دلار دومین افزایش قیمت متوالی خود را تجربه کرد، ولی این رشد نیز نتوانست آن را از مدار کاهشی هفتگی خارج کند. در ششمین روز هفته، شاخص بازار ارز با 15 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 445 تومان رسید، با این حال بازدهی آن در هفته گذشته همچنان منفی باقی ماند و به 4/ 0 درصد رسید. به گفته فعالان، روز پنج‌شنبه، فضای بازار بیشتر تحت تاثیر «افزایشی»‌های بازار قرار داشت و دید کلی معامله‌گران این بود که روند افزایشی این ارز در روز شنبه نیز ادامه پیدا خواهد کرد؛ با این حال، هر چقدر به سمت روز شنبه حرکت کردیم، قطعیت افزایشی‌های بازار کاهش یافت.

حتی در ساعات انتهایی روز جمعه، دیدگاه معامله‌گران بیشتر حالت دوگانه داشت که در یکسو افزایشی‌ها و در سوی دیگر کاهشی‌ها قرار داشتند. عدم قطعیت شکل گرفته در میان معامله‌گران موجب شد که تصویر واضح افزایشی مخدوش شود و بازار بیشتر حالت گرگ و میش به خود بگیرد که در آن نمی‌توان اطمینانی از جهت روند حرکتی شاخص ارزی داشت. برخلاف افزایش دلار، روز پنج‌شنبه سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 11 هزار تومان رسید. با این حال، کاهش قیمت ششمین روز هفته نتوانست مانع افزایش 6/ 0 درصدی فلز گران‌بهای داخلی در هفته گذشته شود.

سکه، شنبه گذشته توانسته بود با 8 هزار تومان افزایش در مرز میلیونی افزایش کانالی را تجربه کند و به قیمت یک میلیون و 13هزار تومان برسد. پس از اولین روز هفته، سکه در پنج روز بعدی هفته در دامنه محدود یک میلیون و 11 هزار تومان تا یک میلیون و 16 هزار تومان نوسان کرد و چندان از نوسانات اونس و دلار تاثیر نگرفت. در سومین هفته اسفندماه، نیم سکه و ربع سکه نیز افزایش قیمت را تجربه کردند.

پنج‌شنبه نیم سکه با 3 هزار تومان رشد به قیمت 525 هزار تومان رسید تا میزان افزایش هفتگی آن به 8/ 0 درصد برسد. ربع سکه نیز با وجود کاهش هزار تومانی روز پنج‌شنبه و رسیدن به قیمت 280هزار تومان، توانست رشد هفتگی 7/ 0 درصدی را به ثبت برساند. در این وضعیت، بالا رفتن اونس نسبت به قیمت ساعت 3بعدازظهر روز پنج‌شنبه موجب شده که انتظارات افزایشی در بازار سکه بیش از پیش بالا رود. هر چند تغییرات قیمتی طلای جهانی در ساعات انتهایی روز جمعه ممکن است، انتظارات معامله‌گران را معکوس کند.

کاهش شدت افت دلار

دلار که در ابتدای هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، در دو روز انتهایی هفته در مسیر افزایشی قرار گرفت تا میزان افت آن در هفته گذشته کاهش یابد. در اولین روز هفته گذشته، شاخص ارزی 20 تومان از ارزش خود را از دست داد تا از مرز 3 هزار و 450 تومان پایین بیاید و به قیمت 3 هزار و 440 تومان برسد. این کمترین قیمت شاخص ارزی از 6مهر 94 بود. به گفته فعالان، «افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی»، «پایین بودن ارزش دلار در مناطق مرزی»، «کاهش نرخ حواله درهم» و «افزایش ارز موجود در بازار» 4 عاملی بودند که به شکسته شدن مرز حمایتی دلار کمک کردند.

یکشنبه قیمت این ارز با اصلاحی جزئی و 5 تومان افزایش به 3هزار و 445 تومان رسید. با این حال، دلار روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بار دیگر در مسیر کاهشی قرار گرفت و در سومین روز هفته با 15 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 430 تومان و در چهارمین روز هفته با 15 تومان افت دیگر به قیمت 3 هزار و 415 تومان رسید. «عرضه ارز مداخله‌ای از دبی»، «عرضه شرکت‌های تجاری در انتهای سال» و‌ «عرضه ارز توسط معامله‌گران سکه» 3 مسیر فروش ارز بودند که قیمت دلار را در چهارمین روز هفته کاهشی کردند. سه‌شنبه، قیمت شاخص ارزی تا ابتدای کانال 3 هزار و 400 تومان نیز پایین آمد، عاملی که موجب شد، انتظار معامله‌گران برای شکستن مرز حمایتی 3 هزار و 400 تومان بالا رود.

برخلاف این انتظار، از روز چهارشنبه جهت قیمت شاخص ارزی تغییر کرد و دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت. در پنجمین روز هفته، دلار با 15 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 430 تومان رسید. به گفته فعالان، «کاهش عرضه حواله درهم» و «قطع ورود ارزهای انباشته‌شده معامله‌گران سکه» دو عاملی بودند که زمینه افزایش قیمت را فراهم کردند. در کنار این دو، افزایش خرید معامله‌گران ارزی در کف قیمت دیگر عاملی بود که به خروج دلار از فاز کاهشی کمک کرد.

پنج‌شنبه افزایشی

در ادامه روند افزایشی چهارشنبه، دلار روز پنج‌شنبه رشد قیمت را تجربه کرد و با 15 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 445 تومان رسید. در ششمین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 438 تومان آغاز کرد که افزایشی 8 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز چهارشنبه داشت. به گفته فعالان، ارتعاشات برخی اخبار بیرونی در بازار و جوسازی معامله‌گران پیرامون آن موجب شد که شاخص ارزی با رشد قیمت معاملات خود را آغاز کند.

به اعتقاد حاضران در بازار، رشد روز پنج‌شنبه برخلاف انتظار تعداد زیادی از خالی‌فروشان ارزی بود. در نتیجه، بخشی از معامله‌گران، ارز خریداری شده خود را از خالی‌فروشان مطالبه کردند. در این وضعیت، از آنجا که خالی‌فروشان دلاری نداشتند، به ناچار برای تهیه آن به بازار وارد شدند و همین موضوع موجب شد که دلار رشد بیشتری را تجربه کند و نهایتا با قیمت 3 هزار و 445 تومان به‌کار خود پایان دهد، رقمی که 15 تومان بالاتر از روز چهارشنبه بود.

نظرگاه دوگانه معامله‌گران

رشد قیمتی دو روز انتهایی هفته موجب شد که انتظارات افزایشی در بازار ارز بالا رود. در این راستا، روز پنج‌شنبه اکثر معامله‌گران انتظار داشتند این افزایش روز شنبه نیز ادامه پیدا کند؛ ولی با کاهش جو هیجانی در بازار کم‌کم نظرات هیجانی معامله‌گران کمتر شد، به‌طوری‌که در ساعات انتهایی روز جمعه تقریبا تنها نیمی از معامله‌گران انتظار داشتند قیمت دلار در روز شنبه افزایش پیدا کند.

این موضوع در بازار غیررسمی روز جمعه نیز مشهود بود، جایی‌که دلار در معاملات غیررسمی از قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه پایین آمد و با قیمت 3 هزار و 430 تومان معامله شد. عدم قطعیت معامله‌گران در رابطه با روند قیمتی دلار در روز شنبه مانند وضعیت گرگ و میش هوا بود؛ جایی که معلوم نیست هوا روشن است یا تاریک و به هر دو شبیه است. به عبارت دیگر، تصویر روند قیمتی دلار در روز شنبه برای معامله‌گران واضح نیست.