اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کمپ نوجوانان با مجوز... ‌



اخبار,اخبار اجتماعی,کمپ

‌شماره تلفنی روی دیواره‌ی نیمه‌ساز یک پل در حال ساخت و جمله‌ای در کنارش، "کمپ نوجوانان با مجوز" ... همین.

‌به کمک یک اسپری مشکی و یک دستخط کج و معوج، تبلیغی دم دستی برای یک کمپ ترک اعتیاد نوجوانان رقم خورده است.

وقتی بر وجود مجوز تاکید شده معلوم می‌شود که پای اعتیاد در میان است و اولین چیزی که در مواجهه با چنین تبلیغی به ذهن خطور می‌کند، غیرمجاز بودن چنین کمپی است.

با شماره موبایل اعلام شده که هیچگونه نام و نشانی هم ندارد تماس می‌گیرم.

سلام آقا شما مرکز ترک اعتیاد دارید؟
بله با مجوز بهزیستی.

پسر دوستم متاسفانه اعتیاد داره شما چند ساله‌ها رو پذیرش می کنید؟
زیر 18 سال

‌این بچه معتاد تریاکه با معتادای شیشه کنار هم ترکشون می‌دید‌؟
نه جداشون می‌کنیم

‌آدرستون کجاست؟
‌روستای ... از اراک که اومدید سمت روستا، دور میدون زنگ بزنید دوباره آدرس بهتون میدم‌!

‌دوره درمانش چقدره ؟
‌21 روزه‌، 450 هزار تومن هم تعرفه بهزیستیه، اما ما تخفیف هم می‌دیم.

‌امکانات چی دارید؟
‌همه چی هست!

‌مشاوره؟ پزشک متخصص؟
‌داریم.

‌بعد از ترک رهاشون می‌کنید یا وضعیت‌شون پیگیری می‌شه؟
‌آره هر شب اونایی که ترک کردن اینجا جمع می‌شن حرف می‌زنیم. مثل جلسات NA.

‌این مجموع مکالمه‌ام با کسی است که خود را مسئول مرکز ترک اعتیاد نوجوانان معرفی می کند. مرکزی که هنوز نه نامش را می‌دانم، نه علیرغم این مکالمه مطمئنم مجاز باشد.

 منطقه مرکزی، بازگرداندن نوجوانان از مسیر اعتیاد مسلما می‌تواند آسیب‌های اجتماعی آینده را کاهش دهد و شاید کمپ‌های ترک اعتیاد اولین گزینه‌ای باشند که همواره در این راستا به فکر خانواده و اطرافیان فرد معتاد می‌رسد.

‌از طرفی اعتیاد نوجوانان به خودی خود پدیده‌ وحشتناک و برای خانواده‌ها به شدت دردناکی است و اخبار مراکز ترک غیرمجاز و رفتار نامطلوبی که در این مراکز با معتادان صورت می‌گیرد، به خودی خود نگران‌کننده هست، در این شرایط اینگونه معرفی چنین مرکزی مطمئنا نمی‌تواند ترغیب‌کننده والدین به استفاده از خدمات ارائه شده باشد.

هرچند در تماس با بهزیستی متوجه شدیم که این مرکز تنها مرکز مجاز ترک نوجوانان در استان است، اما به نظر می‌رسد در راه‌اندازی چنین مراکزی به بسیاری از مسائل از جمله لزوم جلب اعتماد والدین کمترین توجهی صورت نگرفته است.

 منطقه مرکزی - یکی از مواردی که مسئولان بهزیستی در خصوص کمپ‌ نوجوانان مطرح می‌کنند، عدم استقبال خانواده‌ها از این کمپ است.

‌مکالمه‌ خبرنگار ایسنا با مسئول این کمپ نشان‌ می‌دهد که این عدم استقبال چندان هم بی‌دلیل نیست، این کمپ با این روش معرفی مطمئنا نمی‌تواند اعتماد والدین را به خود جلب کند.

‌دکتر کیانوش امینی معاون پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی بهزیستی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به کاهش سن اعتیاد و تغییر الگوی مصرف، کنترل و مهار شرایط موجود را نیازمند رویکردهای نوین پیشگیری و روش‌های درمانی جدید دانست و اظهار کرد: مسئله اعتیاد مانند دیگر بیماری‌ها نیست که فقط خود فرد را درگیر کند، بلکه هم توان فرد را می‌گیرد، هم نیروی فعال جامعه را از چرخه خارج می‌کند و هم خانواده را درگیر می‌کند.

کمپ ویژه نوجوانان مورد استقبال قرار نگرفت
‌وی تعداد مراکز درمان و ترک اعتیاد استان را 31 مرکز عنوان کرد که از این تعداد 20 کمپ در اراک دارای مجوز و فعال هستند و افزود: از مراکز فعال در اراک تنها یک کمپ ویژه ترک اعتیاد نوجوانان است که کار خود را از مهرماه سال گذشته آغاز کرده، اما متاسفانه در حد انتظار مورد استقبال قرار نگرفته است.

‌معاون پیشگیری بهزیستی استان با بیان اینکه این مرکز ویژه نوجوانان 12 تا 18 است، گفت: این دوره سنی دوران طلایی محسوب می‌شود. در این سن با توجه به فعالیت‌های متنوع نوجوانان خانواده کمتر متوجه اعتیاد فرزند خود می‌شود، به همین دلیل شاهد افزایش آمار اعتیاد در این دوره سنی هستیم.

‌به عقیده وی، دلیل عدم استقبال از این مرکز عدم آگاهی کامل نسبت به عواقب و همچنین غفلت خانواده‌ها از اعتیاد فرزندان است که باعث می‌شود این مرکز شاهد استقبال خاصی از سوی خانواده‌ها جهت ترک و بازگشت نوجوانان نباشد.

درمان اعتیاد نوجوانان پرهیزمدار است
وی با اشاره به اینکه روش درمانی در این مرکز روش پرهیزمدار است و عملا از داروهای ترک اعتیاد استفاده نمی‌شود، افزود: مسلما در روزهای آغازین ترک شرایط روحی و جسمی مناسب نخواهد بود، اما به مرور و با کمک افراد بهبودیافته روند درمان با سرعت طی می‌شود.

امینی با اشاره به اینکه کمپ‌ها و مراکز بهبودی خصوصی هستند و توسط افراد بهبودیافته با سابقه ترک بیش از پنج سال مدیریت می‌شوند، گفت: این مراکز کلیه مجوزها و پروتکل کاری خود را از بهزیستی دریافت می‌کنند و پزشک مشاور به صورت مستمر و مداوم در مراکز حاضر است تا در صورت بروز مشکل و یا نیاز به کمک‌های روحی اقدامات لازم انجام گیرد و نظارت‌ها به صورت مستمر صورت می‌گیرد.

برخورد با مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد بر عهده بهزیستی نیست
وی با اشاره به اینکه کلیه مراکز مجاز توسط بهزیستی نظارت می‌شوند، اما در کنار مراکز مجاز متاسفانه مراکز غیرمجاز نیز فعالیت دارند که بهزیستی عملا نمی‌تواند عملکرد آنها را بررسی و متوقف کند، تصریح کرد: شکایت مراجعه‌کنندگان در صورتی که افراد در مراکز مجاز دچار مشکل شوند و یا از عملکرد و نوع درمان توسط این مراکز شکایت داشته باشند، به سرعت بررسی شده و بخشی از آن که در حیطه وظایف نظارتی بهزیستی است، رسیدگی و بخش دیگر در صورت نیاز به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود. اینگونه مراکز در صورت تکرار و عدم توجه اخطار دریافت می‌کنند و حتی ممکن است بواسطه حکم مراجع بالاتر پروانه و جواز فعالیت آنها ابطال شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه مراکز مجاز ترک اعتیاد با تعرفه 450 هزار تومان برای افراد عادی اقدام به درمان می‌کنند، اضافه کرد: البته افرادی که تمکن مالی بالا ندارند و تحت پوشش بهزیستی قرار دارند با تخفیف درمان خواهند شد و علاوه بر کمک به درمان و بهبودی حمایت‌های لازم در صورت نیاز بعد از درمان انجام می‌گیرد.

وی افزود: سامانه‌ای برای اشتغال بهبودیافتگان فعال است که افراد در صورت نیاز می‌توانند در آن ثبت نام کنند و حتی به افراد مشمول وام اشتغال نیز تعلق می‌گیرد. این امر کمک می‌کند افراد بتوانند بعد از بهبودی مجددا به زندگی بازگردند.

امینی با تاکید بر اینکه شرایط ترک و بهبودی در مراکز مجاز نسبت به کمپ‌های غیرمجاز مطلوب است و قطعا افراد با روش درست و تحت نظر پزشک و مشاور درمان می‌شود، عنوان کرد: در کنار مراکز مجاز مراکز غیرمجاز نیز فعال هستند و درصورتی که افراد از عملکرد این مراکز شکایت داشته باشد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و مراجع قضایی باید رسیدگی کنند و حتی در صورت عدم شکایت نیز اداره اماکن و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی وظیفه برخورد با این مراکز را دارند.

‌به گزارش ایسنا، قانون می‌گوید هر دستگاهی که مسئول صدور پروانه فعالیت است باید کار نظارت و برخورد با خاطیان را خود به انجام برساند و مسلما هر سازمان و ارگانی که مجوز فعالیت یک نهاد و یا مرکز را صادر می‌کند، متقابلا باید با خاطیان و افرادی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند برخورد کند، اما ظاهرا این امر در مورد بهزیستی متفاوت است، به طوری که برخورد با خاطیان و افرادی که بدون مجوز فعالیت دارند به سازمان‌های دیگر محول شده است.

‌محمد زیدوند دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی با تاکید بر اینکه طبق قانون هر صنف یا مرکزی که بدون مجوز و پروانه فعالیت دارد بدون اخذ دستور قضایی باید پلمب شود و در این امر استثنایی وجود ندارد، افزود: عملا این اتفاق در خصوص کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد به صورت کامل انجام نمی‌گیرد.

‌وی تصریح کرد: البته در این امر کمبود نیرو و وسعت این مراکز را نیز باید در نظر گرفت و در این شرایط برخورد قاطع و سریع مسلما به درستی انجام نمی‌گیرد، اما شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در این راستا با جدیت ورود کرده است.

زیدوند با اشاره به اینکه کمپ‌های ترک اعتیاد سه دسته‌اند، گفت: بخشی از این کمپ‌ها با مجوز و طبق اصول در حال فعالیت هستند، بخشی از آنها مجوز فعالیت ندارند، اما اقدام به دریافت پروانه کرده‌اند و پرونده آنها در جریان است، اما بخش دیگر که مهمترین بخش است، فعالیت مراکز بدون مجوز بوده که اتفاقا نه برای دریافت جواز اقدام کرده‌اند و نه پرونده‌ای تشکیل داده‌اند که برخورد با این خاطیان در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه دسته سوم این مراکز باید پلمپ شوند، گفت: در صورتی که گزارش فعالیت این مراکز ارائه شود، به سرعت جهت تعطیلی آنها اقدام می‌شود.

تعطیلی چهار مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در اراک
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان در خصوص پلمب این مراکز از ابتدای سال تاکنون اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون چهار مرکز غیرمجاز درمان اعتیاد در اراک تعطیل و پلمب شده است و رسیدگی به وضعیت دو مرکز دیگر نیز در دستور کار قرار دارد که به دلیل مشغله‌های کاری تا حدودی به تعویق افتاده است، اما به سرعت تکلیف این امر نیز روشن و در جهت تعطیلی این مراکز نیز اقدام می‌شود.

 ترک اعتیاد در مراکز بهبودی و درمانی می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در بهبودی کامل فرد معتاد بویژه جوانان و نوجوانان و ممانعت از بازگشت مجدد آنها به اعتیاد داشته باشد، اما این امر منوط به اقدام به ترک در مراکز درمانی مجاز و دارای امکانات کافی است.

‌از سویی استقبال از اینگونه مراکز بویژه وقتی پای نوجوانان به میان می‌آید، مستلزم فراهم شدن شرایطی ویژه برای جلب توجه و نظر والدین است ولی به نظر می رسد در این وانفسای اعتیاد و البته بحران‌های اقتصادی که هر اقدامی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند، اینگونه مسائل در درجات چندم اهمیت قرار گرفته‌اند.

ترک در مراکز غیرمجاز با توجه به اینکه نظارتی جدی بر روند کاری آنها وجود ندارد ممکن است تهدیدات جسمی و روحی فراوانی را به همراه داشته باشد، به همین دلیل لازم است که فعالیت مراکز غیرمجاز نیز به مراجع ذی‌صلاح گزارش شود تا مشکلی بروز نکند.

اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
دکتر روحانی: به کمپ پیامبر(ص) پناه ببرید نه کمپ دیوید!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خصوصیات جسمانی و روانی نوجوانان



1. افزایش ناگهانی و سریع رشد

 

بدنسازی

 

2. تکامل بهبود سیستم قبلی - تنفسی ، ظرفیت بی هوازی محدود است و قدرت تحمل آنان در برابر انباشتگی اسیدلاکتیک به تدریج در حال بهبود و افزایش است.

 

3. توانایی حرکتی ظریف و ریز به طور مداوم در حال پیشرفت و توسعه هستند.

 

4. قسمت های مختلف بدن به صورت نامتناسب و به تعداد متفاوت از یکدیگر رشد می کنند.

 

5.در این دوره عضلات از نظر اندازه و حجم رشد کرده و بزرگتر می شوند سپس قدرت افزایش می یابد.

 

6.در این مرحله تغییرات گسترده ای در میزان تولید ترشح هورمونی وجود دارد.

 

7.نوجوانان ، بسیار خود محور هستند و اغلب تصور می کنند که همواره تحت نظر یا برآورد یا ارزیابی هستند . این موضوع ممکن است منجر به بوجود آمدن احساس ترس و واهمه از شکست و ناکامی در آنان شود.

 

8.نوجوانان به تدریج در مورد توانایی های فکری و عقلی خود احساس اطمینان کرده و از این نظر خود را باور می کنند.

 

9.مدت زمان توجه و تمرکز آنها در حال افزایش است.

 

10.مغز قادر است تا اطلاعات بصری را دقیق و سریع پردازش کند.

 

 

کیفیت فعالیت حرکتی در سنین 11 تا 14 سالگی

 

1. ورزشکاران باید در انوع مختلفی از تمرینات رشته خاص ورزشی خود و همچنین سایر ورزشها شرکت نمایند که به آنها کمک می کند تا زیر بناء ورزشی خود را بهتر و مستحکم تر پایه ریزی کنند.

 

2.در این مرحله حجم و شدت تمرینات باید به تدریج افزایش یابد.

 

3. تمرینات باید طوری طراحی شوند که ورزشکاران را با تدابیر و تاکتیک های پایه و اساسی آشنا کنند همچنین باعث توسعه و تقویت فرآیند پیشرفت و تکامل مهارتها شوند.

 

4.در تمرینات توسعه و بهبود انعطاف پذیری، هماهنگی و تعادل باید مورد تأیید قرار گیرد.

 

5. در طی جلسات تمرین و مسابقات باید فرصت هایی را فراهم کنیم تا نوجوانان بتوانند عرض اندام کنند.

 

6.از قرار دادن آنان در موقعیت هایی که امکان تحقیر وجود دارد بپرهیزید.

 

7.تمرینات باید طوری طراحی شوند که قدرت عمومی آنان افزایش یابد. پایه ریزی و ایجاد زیر بنا برای افزایش نیرو و قدرت در آینده در این مرحله از رشد و پیشرفت ورزشکاران شروع می شود. (تمرینات با استفاده از وزن بدن ، تکرار زیاد تمرینات با وزنه که با مقاومت پایین انجام شود)

 

8.در این مرحله تمرینات افزایش ظرفیت هوازی طراحی می گردد تا در مرحله تخصصی شدن احتیاجات و تقاضاهای تمرین و مسابقه را پاسخ گو بوده و تحمل کنند.

 

9.نوجوانان در این مرحله با تمرینات بی هوازی و سبک روزمره آشنا شوند لیکن نبایداین تمرینات فشار بیش از حدی را بر سیستم انرژی اسید لاکتیک بی هوازی آنها تحمیل کند.

 

10. از شرکت دادن این گروه سنی در مسابقات و رقابت هایی که فشار زیادی را به ساختمان بدن آنان وارد می کند اجتناب کنید.

 

11. سعی شود در برنامه تمرینات تمرکز حواس و کنترل توجه ورزشکاران را تقویت کنید.

 

12. ورزشکاران را در موقعیت های رقابتی شاد و مفرح قرار دهید.

 

بدنسازی

 

مرحله تخصصی شدن 15 تا 18 سالگی

 

در این مرحله ورزشکاران قادر خواهند بود نیازها و تقاضاهای تمرینات و رقابت های دشوارتر و شدید تر را تحمل کنند. بهترین و بیشترین تغییرات ایجاد شده در تمرینات، در طی این مرحله اتفاق می افتد. ورزشکارانی که در مراحل گذشته در یک برنامه تمرینی مناسب و جامع شرکت کرده اند که تأکید آن بیشتر بر رشد و تکامل چند جانبه و کامل بوده است، در این دوره می توانند بیشتر انجام تمرینات و فعالیت هایی را شروع کنند که هدف ویژه آنها، رشد و توسعه عملکردی پیشرفته و برتر ، یعنی رسیدن به مرحله اوج اجرا است.

 

 

خصوصیات جسمانی و روانی در مراحل تخصصی شدن

 

1.سیستم قلبی - تنفسی تقریباً در حال تکامل و رسیدن به اعلای رشد خود بوده و در بعضی موارد کاملاً رشد کرده است و به حد نهایی خود رسیده است.

 

2.در این مرحله توانایی تمرین در سیستم اسید لاکتیک بی هوازی وجود دارد.

 

3.در اواخر این دوره فرایند استخوان سازی تقریباً کامل می شود.

 

4.در این شرایط سنی نوجوان نیاز دارد تا از سوی گروه و دوستان خویش شناخته شده و مورد پذیرش قرار گیرد.

 

5.ظرفیت و توانایی عقلی و فکری مانند تفکر شناختی ، حافظه، تفکر واگرا، تفکر همگرا و ارزیابی و سنجش به مقدار زیادی عملکردی تر و کارآمد تر است.

 

6.مهارت های تصمیم گیری و هدایت و رهبری تکامل و پیشرفت بیشتری دارند.