اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کمپین پیشگیری از تصادفات رانندگی در نوروز


رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران از راه اندازی کمپین مددکاری اجتماعی و پیشگیری اجتماعی از تصادفات رانندگی در نوروز خبر داد.

خبرگزاری مهر: رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران از راه اندازی کمپین مددکاری اجتماعی و پیشگیری اجتماعی از تصادفات رانندگی در نوروز خبر داد.

موسوی چلک با بیان این مطلب افزود: براساس آمارهای جهانی در سال 2012 بیش از یک میلیون و 200 هزار نفرجان خود را ازدست دادند و حدود 50 میلیون نفرنیزدچارمعلولیت های دیگر شده اند که منجر به خانه نشینی آنان شده است .

وی گفت: در ایران در سال گذشته حدود 19 هزار نفر بر اثرتصادفات رنندگی جان خود را از دست داده و 800 هزارنفر مصدوم شده اند.

وی گفت: سه عامل نیروی انسانی، جاده های ناایمن و کیفیت پایین ایمنی خودرو ها دراین زمینه تاثیرگذارند.علیرغم انجام اقدامات مختلف در دو سال اخیر، آمار فوتی ها دراین زمینه نسبت به سال های قبل که تا 27 هزار نفر هم بودند،کاهش یافته اما 19 هزار نفر آمار کمی نیست یعنی تقریبا هر یک ساعت در روز بیش از 2 نفربر اثرتصادفات رانندگی در ایران جان خود را  از دست می دهند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به آمار مرکز پژوهش های مجلس در سال 90 گفت: سالانه حدود 52 هزارمیلیاردتومان در تصادفات رانندگی درایران هزینه می شود و در مجموع حدود 800 هزارنفر در 50 سال گذشته در ایران بر اثرتصادفات رانندگی فوت کردند.

به گفته موسوی، طبق اعلام مجلس در 30 سال گذشته 15میلیون مصدوم ناشی ازحوادث رانندگی در ایران داشتیم.ضمن اینکه طبق اعلام پزشکی قانونی درشش ماه اول سالجاری 9 هزار و 911 نفربراثرتصادف در کشور جان خود را ازدست دادند.به عبارت دیگر در این زمان هر روز بیش از54 نفر و هرساعت بیش از2/2نفر در ایران جان خود را ازدست دادند.

این مددکاراجتماعی در ادامه آمار تصادفات ایران را با آلمان مقایسه کرده و گفت: در سال 90 که در ایران بیش از 20 هزار کشته براثر حوادث رانندگی داشتیم در کشور آلمان طبق آمار رسمی سازمان ایمنی جاده ها تعداد کشته شدگان 3 هزار و 600 نفر بود درحالی که این آمارحدود40 سال قبل دراین کشور 21 هزار و   332نفر بود و این بدین معنی است که آمار تلفات ناشی از تصادفات رانندگی بیش از 83 در صد در این کشور کاهش داشته است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه برخی ازپژوهش ها نشان می دهند که سه پنجم علت اصلی تصادفات نیروی انسانی(عامل رفتاری)است، اظهار داشت: حال که علیرغم اقدامات وتلاش های ارزنده پلیس دراین زمینه موفق به کاهش چشمگیرکشته شدگان نشدیم و نتوانستیم برای داشتن جاده های ایمن وخودروهای با کیفیت خواسته هایمان را عملیاتی کنیم در انجمن مددکاران اجتماعی ایران به اینجا رسیدیم که بهتر است هشدار ها را به عامل انسانی بدهیم.

به گفته وی، معتقدیم پیامدهای فوتی ها در قالب زنان سرپرست خانوار، فرزندان بی سرپرست و ... و معلولیت های ناشی از تصادفات منجربه بزرگتر شدن سازمان های اجتماعی ایران برای ارائه خدمات می شود که بارمالی زیادی را بر دوش دولت می گذارد واز همه مهمتر نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع توسعه کشور را ازچرخه فعالیت خارج می کند.دراین میان آسیب پذیری کودکان و نوجوان و نوجوانان که آینده سازان کشور هستند برای ما بسیار گران خواهد بود.

موسوی همچنین تاکید کرد: نمی توان نشست و بعد ازتصادفات به فکرارائه خدمت به بازماندگان این حوادث بود بنابراین با این باورکه «پیشگیری بهترازدرمان است» برای نوروز سال 1393 کمپین مددکاری اجتماعی و پیشگیری اجتماعی از تصادفات رانندگی را با همکاری گروه مددکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با مسئولیت دکترجوادی عضوهیئت مدیره انجمن وتنی چند ازمددکاران اجتماعی و دانشجویان راه اندازی کرده تا شاید بتوانیم کاری برای کشور انجام دهیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم راه اندازی رشته های دانشگاه در زمینه مددکاری اجتماعی و ترافیک؛ استفاده از تمام ظرفیت های موجود در جامعه جهت اطلاع رسانی اعم از نهاد های دولتی،رسانه ها، موسسات غیردولتی وخیریه،نهاد های مذهبی، انجمن ها، نوجوانان، جوانان، کودکان،  سالمندان، هنرمندان، ورزشکاران و ...درزمینه داشتن سفری ایمن را ضروری دانست و بر ارائه خدمات مددکاری اجتماعی دراین حوزه، آموزش ایمنی در رانندگی از دوران کودکی، اجرای قاطع قوانین مربوط به ایمنی جاده هاو خودرو هاو ...تاکیدکرد.


ویدیو مرتبط :
کمپین ملی پیشگیری از تصادفات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خونین‌ترین روز تصادفات رانندگی نوروز 92


رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه تلفات رانندگی طی 24 ساعت گذشته 18 درصد افزایش داشته است گفت: ماموران پلیس راهور بدون اغماض با رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه ساز شوند برخورد می کنند.

خبرگزاری مهر:  رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه تلفات رانندگی طی 24 ساعت گذشته 18 درصد افزایش داشته است گفت: ماموران پلیس راهور بدون اغماض با رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه ساز شوند برخورد می کنند.

 سردار اسکندر مومنی روز یکشنبه در حاشیه آغاز مرحله سوم سفرهای نوروزی در بازدید از پلیس راه آزادراه کرج- قزوین اظهار داشت: جاده های استان البرز به دلیل منتهی شدن به شمال کشور از جمله چالوس و رشت یکی از استان های پرتردد کشور است به همین دلیل ماموران پلیس راه این استان با آمادگی کامل در حال فعالیت هستند. در طرح نوروزی گشت ویژه پلیس راه و تیم های تست سلامت فعالیت خود را آغاز کردند تا حوادث و سوانح کاهش یابد.

وی ادامه داد: در طرح نوروزی امسال تصادفات در جاده های استان البرز 14 درصد و تلفات 23 درصد کاهش یافته است.

رئیس پلیس راهور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اینکه تلفات رانندگی باید به حداقل  ممکن برسد، تاکید کرد: لازمه تحقق دستورات ایشان همکاری کردن همه دستگاهها با یکدیگر است. امیدواریم با رویکرد جدیدی که در پیش می گیریم سال 92 میزان تلفات رانندگی به کمترین حد ممکن طی دهه های اخیر برسد.

شنبه روز خونین جاده ها


مومنی با اعلام اینکه تصادفات روز گذشته 18 درصد افزایش یافت و شنبه روز خونین جاده ها بود، افزود: متاسفانه در 24 ساعت گذشته تصادفات رانندگی 18 درصد افزایش یافت و تنها 8 خانواده هر کدام 4 نفر از اعضای خود را در تصادفات از دست دادند. یکی از دلایل افزایش تصادفات عجله و شتاب زیاد رانندگان هنگام بازگشت از سفر است. در مرحله سوم سفرهای نوروزی به رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه ساز می شوند هشدار می دهم چرا که پلیس بدون اغماض با تخلفات برخورد می کند.

به گفته وی تاکنون تلفات رانندگی در جاده های کشور 7 درصد کاهش داشته است و پلیس نیز نمی خواهد کام مردم را تلخ کند اما باید از حوادث پیشگیری کنیم.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی و انحراف به چپ مهمترین دلایل حوادث ترافیکی روز گذشته بودند، تصریح کرد: تنها در یک تصادف نقص فنی در سیستم ترمز علت حادثه بود. از رانندگان می خواهیم با آرامش بیشتری رانندگی کنند و به ازای هر دو ساعت رانندگی حتما 15 دقیقه استراحت کنند. خواب نیاز انسان است و در هنگام خستگی و خواب آلودگی هیچ گاه رانندگی نکنند. این در حالی است که انحراف به چپ نیز شدت تصادفات را افزایش می دهد. تلاش می کنیم نوروز پایان خوشی برای هموطنان داشته باشد.

نظارت ویژه روی ناوگان حمل و نقل عمومی

مومنی از کنترل ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر خبر داد و گفت: به تمامی نیروهای پلیس راهور ابلاغ کردم که به هیچ عنوان با تخلفات حادثه ساز با اغماض برخورد نکنند ضمن اینکه تیم های گشت ویژه با شدت بیشتری با این گونه تخلفات برخورد کنند ضمن اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر و بار تحت کنترل پلیس است و از آنها تست الکل، مواد مخدر ، مواد روانگردان و اعتیاد گرفته می شود.

مومنی در پایان استان اصفهان را رکورددار تصادفات نوروزی اعلام کرد و ادامه داد: تا روز هفتم فروردین ماه 15 درصد تصادفات کشور در جاده های استان اصفهان رخ داده است البته بر اساس ترددهای جاده ای سفرهای نوروزی تاکنون 10 درصد افزایش نشان می دهد.