اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کشف فیلم‌ اولین ‌کارگردان ‌زن ‌جهان


رئیس کمیته بین المللی تدوین تاریخ تمدنهای آسیای میانه در یونسکو از نگهداری یکی از فیلمهای نخستین کارگردان زن جهان با موضوع افسانه فاوست که توسط مظفرالدین شاه خریداری شده بود در کاخ گلستان خبر داد گفت: تنها نسخه با دست رنگ شده این فیلم در مالکیت دولت ایران است. رئیس کمیته بین المللی تدوین تاریخ تمدنهای آسیای میانه در یونسکو از نگهداری یکی از فیلمهای نخستین کارگردان زن جهان با موضوع افسانه فاوست که توسط مظفرالدین شاه خریداری شده بود در کاخ گلستان خبر داد گفت: تنها نسخه با دست رنگ شده این فیلم در مالکیت دولت ایران است.

شهریار عدل کارشناس ثبت آثار ایران در فهرست میراث جهانی با بیان اینکه مرمت و کپی چند تکه از فیلمهای غیر ایرانی کشف شده در کاخ گلستان به پایان رسیده است به خبرنگار مهر گفت: یکی از این فیلمها نسخه کوتاهی از داستان "افسانه فاوست" است. شخصیتی که روح خود را به مفیستو (اهریمن) فروخت.

وی افزود: نکته قابل تامل این است که ترجمه بریده روزنامه های فرنگ در سال 1900 میلادی که اکنون در کاخ گلستان نیز موجود است حاکی از آن است که موزیک اپرای فاوست که مظفرالدین شاه در همان سال در فرانسه دیده بود چندان موافق سلیقه وی نبوده است.

رئیس کمیته بین المللی تدوین تاریخ تمدنهای آسیای میانه در یونسکو تصریح کرد: اما وجود فیلم چکیده افسانه فاوست که توسط خانم آلیس گای بلانشه فرانسوی، نخستین کارگردان و فیلمساز زن جهان، تهیه شده بود نشان می دهد که نه تنها مظفرالدین شاه به داستان فاوست بی علاقه نبوده بلکه چند سال پس از دیدن اپرای آن، اقدام به خرید فیلم کوتاه دو دقیقه ای فاوست و میفستو، ساخته شده توسط آلیس گای کرده است. با این اقدام تنها نسخه با دست رنگ شده این فیلم در مالکیت دولت ایران قرار گرفت.

کارشناس ثبت آثار ایران در فهرست میراث جهانی گفت: کپی برداری از این فیلم صدمه دیده با مشقت بسیار در زمان بسیار طولانی زیر نظر مرکز ملی سینمای فرانسه که از زیرمجموعه های وزارت فرهنگ آن کشور است و مسئولیت بازیافت فیلمهای قدیمی فرانسه را به عهده دارد، انجام شده است.

منبع: خبرگزاری مهر



ویدیو مرتبط :
با اولین کارگردان زن در ایران آشنا شوید..... خانم وفادوست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازیابی اولین فیلم رنگی جهان پس از 110 سال



بازیابی اولین فیلم رنگی جهان پس از 110 سال

اولین تصاویر متحرك رنگی جهان متعلق به سال 1902 پس از 110 سال فراموشی توسط موزه ملی رسانه انگلیس در برادفرود بازیابی شد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

این اكتشاف یك دستاورد عظیم در تاریخ سینما به شمار می‌رود.

پیش از این تصور می‌شد كه قدیمی‌ترین فیلم رنگی با استفاده از فرآیند «كینماكالر(Kinemacolour)» در سال 1909 ساخته شده است.

این تصاویر جدید توسط ادوارد ریمورد تورنر از لندن به ثبت رسیده بودند كه فرایند رنگی خود را موسوم به فرآیند «افزودنی» در 22 مارس 1899 به ثبت رسانده بود. تورنر از این شیوه بجای رنگهای حساس به نور كه بعدها در بازار فیلم رنگی بكار می‌رفت، استفاده كرده بود. وی از یك چرخ حاوی فیلترهای آبی، سبز و قرمز در جلوی فیلم استفاده كرد.

با جلو رفتن فیلم درون دوربین، این چرخ به گردش درآمده و فیلترهای مختلف را در پشت هر فریم قرار می‌دهد. اولین فریم در نور آبی ، دومی در سبز و سومی در قرمز ثبت می‌شود. اگرچه این فریمها در حالت اولیه به شكل سیاه و سفید بودند اما به ثبت شدت رنگ مواجه با خود پرداختند. با پخش فیلم از میان پروژكتوری با فیلترهای مشابه هماهنگ با فریم صحیح، فریمهای در حال گذر سریع در مجموعه‌ای از سه رنگ در چشم ناظر طراحی شده و در نتیجه یك فیلم رنگی بدست می‌آید.

داستان سینمای رنگی ادواردی سپس به برایتون منتقل شد. تورنر این فیلمهای آزمایشی را در سال 1902 به ثبت رساند اما كار پیشگامانه وی با مرگ ناگهانی او در اثر حمله قلبی ناتمام باقی ماند.

این فیلم اكنون توسط این موزه بازیابی شده و برای اولین بار قرار است برای تماشاگران به نمایش درآید./ایسنا