اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش قیمت نفت همچنان ادامه دارد


در اولین روز کاری بعد از توافق هسته ای ایران بازار نفت جهان شاهد سقوط یک دلاری در بازار های بین المللی بود.

خبرگزاری ایلنا: در اولین روز کاری در بازار نفت آمریکا قیمت نفت خام برنت شاهد کاهش 2 درصدی بود به طوریکه اکنون در بازار آمریکا این نفت خام به قیمت 56 دلار و 66 سنت معامله می شود نفت وست تگزاس آمریکا با 1 دلار و 2 سنت کاهش 50 دلار و 99 سنت معامله شد.

ساروش زاویلا، یکی از دلالان نفتی بازار لندن در گفتگو با خبرنگار این شبکه اظهار داشت: مهمترین علتی که باعث شده بود میزان صادرات نفت ایران کاهش پیدا کند تحریم های اعمال شده و محدودیت خرید نفت از ایران بود و حالا با رفع این موانع شاهد حضور دوباره ایران در بازار خواهیم بود. هر چند من اعتقاد دارم این کشور برای بالا بردن ظرفیت خود نیاز به زمان دارد و حداقل 6 ماه زمان می برد تا این کشور بتواند تغییر محسوسی در ظرفیت خود بدهد.این در حالیست که برخی کارشناسان مدت زمان بیشتری را برای افزایش تولید ایران پیش بینی کرده اند.

از سوی دیگر روز گذشته محسن قمصری یکی از مدیران ارشد وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که این وزارتخانه برنامه کاملی برای افزایش تولید خود دارد و در نظر دارد تا دوباره سهم 42 درصدی خود را از بازار نفت اروپا به دست آورد.

کارشناسان نفتی ایران بر این عقیده اند که این کشور توانایی افزایش 60 درصدی تولید خود را تا سال 2015 دارد امری که دیگر کارشناسان منطقه ای با آن موافق نیستند.

در حال حاضر مازاد نفت موجود در بازار نزدیک به 3 میلیون بشکه است و در صورت افزایش تولید ایران قیمت نفت با شتاب بیشتری سقوط خواهد کرد.


ویدیو مرتبط :
ادامه کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش 30 دلاری قیمت نفت ایران در 80 روز/ ادامه دوئل عربستان و روسیه



کاهش 30 دلاری قیمت نفت ایران در 80 روز/ ادامه دوئل عربستان و روسیه

همزمان با ادامه سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی انرژی و دوئل افزایش تولید نفت عربستان سعودی و روسیه، بهای نفت خام صادراتی سبک و سنگین ایران هم از 80 روز گذشته تاکنون بیش از 30 دلار به ازای هر بشکه کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه سقوط آزاد طلای سیاه در بازارهای آمریکا، اروپا و جنوب شرق آسیا، بهای نفت خام صادراتی ایران هم در هفته‌های اخیر با کاهشی بیش از 30 دلاری همراه بوده است.

بر این اساس پس از ثبت رکورد تاریخی 126 دلار به ازای فروش هر بشکه نفت خام صادراتی ایران به بازارهای آسیایی در فروردین ماه سالجاری، در شرایط فعلی بهای هر بشکه نفت خام سبک ایران برای عرضه به کشورهای آسیایی در محدوده 95 تا 96 دلار معامله می شود.

مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت هم در آخرین گزارشی رسمی خود درباره آخرین وضعیت قیمت فروش نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران، اعلام کرد: 25 ژوئن سالجاری میلادی نفت خام سبک ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقای جنوبی به ترتیب به 93 دلار و 75 سنت، 92 دلار و یک سنت و 93 دلار و 61 سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.

این در حالی است که هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام صادراتی ایران در بازارهای آسیایی بیش از 96 دلار و 44 سنت معامله می شود.

در همین حال، بهای نفت خام سنگین ایران هم در ادامه کاهش چند دلاری در بازارهای چهار گوشه جهان بار دیگر در معاملات 25 ژوئن افزایش یافت؛ به طوریکه نفت خام سنگین ایران با بهای 94 دلار و 72 سنت به مشتریان آسیایی فروخته شده است.

قیمت نفت خام سنگین ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا به ترتیب به 92 دلار و پنج سنت، 90 دلار و 66 سنت و 91 دلار و 91 سنت معامله شده است.

به گزارش مهر، از ابتدای هفته جاری تاکنون وقوع طوفان‌های فصلی در منطقه خلیج مکزیک و آمریکای شمالی، نگرانی از بهبود اقتصاد جهانی، ادامه رکود اقتصادی در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و افزایش بی سابقه تولید و صادرات نفت عربستان سعودی و روسیه از مهمترین دلایل نوسان‌های قیمتی نفت خام در بازارهای جهانی یاد می‌شود.

با این وجود کارشناسان اقتصادی از دوئل نفتی عربستان سعودی و روسیه که هریک به تنهایی حدود 10 میلیون بشکه نفت تولید و به بازار عرضه می‌کنند به عنوان مهمترین عامل کاهش بهای جهانی نفت یاد می‌کنند.

این در حالی اسنت که در همزمان با کاهش بهای نفت خام صادراتی ایران، قیمت نفت برنت دریای شمال و نفت شیرین سبک پایه بورس نیویورک (دبلیو.تی.آی)، بهای نفت خام سبک و سنگین ایران هم در بازارهای جهانی با کاهشی چند دلاری همراه بوده است.

در بازار آی.سی.یی لندن نیز قیمت نفت خام برنت دریای شمال با 15 سنت کاهش، در سطح 90 دلار و 86 سنت برای هر بشکه تثبیت شد./مهر