اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش زمان ویزیت پزشکان کمتر از 4 دقیقه



اخبار,اخبار اجتماعی , پرداخت حق ویزیت

هر بیمار با پرداخت حق ویزیت به پزشک زمانی از وقت او را برای بررسی دقیق مشکل خود خریداری می کند که در بسیاری مواقع پزشکان با کم فروشی زمان ویزیت بیمار و بسنده کردن به شرح حال بیمار نسبت به تجویز دارو و معرفی بیمار به آزمایشگاه های مختلف اقدام می کنند که همه این مسایل تنها در مدت 3 تا 4 دقیقه انجام می شود.

بر اساس استاندارد هایی که معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام کرده است متوسط زمان ویزیت هر بیمار توسط پزشک عمومی 15 دقیقه،پزشک متخصص 20 دقیقه ،فوق تخصص 25 دقیقه و روانپزشکان 30 دقیقه است اما با وجود بخشنامه های وزارت بهداشت به پزشکان برای رعایت این زمان در ویزیت ها،در اغلب موارد زمانی بیشتر از 4 دقیقه برای ویزیت بیمار از سوی پزشکان صرف نمی شود.

برخی کارشناسان نگاه اقتصادی به بیماران از سوی پزشکان را عامل کاهش زمان ویزیت بیماران و برخی دیگر کمبود پزشک در مراکز درمانی و مراجعه زیاد بیماران به آن ها را دلیلی بر اجرا نشدن قانون می دانند.

معاونت درمان وزارت بهداشت نظارت ندارد
عضوهیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است کوتاه بودن زمان ویزیت بیماران توسط پزشکان به علت نبود نظارت از سوی مسئولان معاونت درمان وزارت بهداشت است و باید برای حل این مشکل به صورت جدی بر روند خدمات رسانی پزشکان به بیماران نظارت شود.

محمد حسین قربانی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه باید آیین نامه های تدوین شده در زمینه حقوق بیماران و چگونگی ویزیت پزشکان به صورت دقیق اجرا شود گفت:سازمان نظام پزشکی به عنوان متولی این بخش باید آئین نامه هایی را که برای اجرا به بیمارستان ها،مطب ها،پلی کلنیک ها و مراکز بهداشتی و درمانی ابلاغ کرده است ارزیابی کند.


نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید انتظار داشت نظارت ها صرفا بر عهده یک وزارتخانه و یا سازمان باشد، نظارت بر روند فعالیت پزشکان و نحوه ویزیت آنان را نیازمند حرکتی فرابخشی دانست و افزود: نظارت موضوعی چند وجهی است به گونه ای یک بخش آن به دستگاه های دولتی و سازمان نظام پزشکی، یک بخش به خدمات گیرندگان از پزشکان و بخشی دیگر به وجدان کاری پزشک باز می گردد.

به گفته وی، در صورت تبدیل شدن موضوع نظارت  به فرهنگی عمومی مسایلی مانند کم فروشی زمان ویزیت پزشکان نیز حل می شود.

قربانی اظهار داشت:متاسفانه افراد با مسئله خود نظارتی بیگانه هستند و همین موضوع باعث شده است در بسیاری از موارد با نقص عملکرد افراد و دستگاه ها  مواجه باشیم و تا زمانی که این نقص جبران نشود و رویه های درست نظارتی بر نظام سلامت کشور حاکم نشود حل و فصل این مسایل نیز ممکن نخواهد بود.

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با رد اینکه پزشکان به بیماران نگاه اقتصادی دارند و به این دلیل زمان ویزیت بیمار توسط آن ها کم شده است گفت:نباید پزشکان را متهم به انجام چنین مسایلی کرد چرا که جامعه پزشکی در حال خدمت به مردم است و نباید برخی مشکلات و نواقص را به پای مجموعه همه پزشکان نوشت.

سوء اطلاعات درمانی به اندازه سوء تغذیه کشنده است
عضوهیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است بسیاری از پزشکان زمان استاندارد تعریف شده برای ویزیت بیماران را رعایت نمی کنند که این موضوع باعث شده است اطلاعات آنان از مشکل بیمار ناقص و در نتیجه تصمیم گیری برای درمان آن با اشتباهاتی همراه شود.

رسول خضری در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه  نبود اطلاعات کافی از بیماری به اندازه سو تغذیه کشنده و دارای عواقب جبران ناپذیر بسیاری است گفت:هنگامی که پزشک حداقل زمان را برای ویزیت بیمار در نظر می گیرد نمی تواند مشکل اصلی مراجعه کننده را پیدا کند و به این دلیل با تجویز آزمایش های مختلف پاراکلنیکی تلاش می کند با استفاده از این آزمایش ها به تشخیص برسد در حالی که این فرایند باید کاملا برعکس باشد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی توضیح داد:پزشکان باید در مراجعه کلنیکی بیمار به آن ها با گفت و گو و بررسی دقیق وضع بیمار به 80 درصد تشخیص برای درمان دست پیدا کند و در صورتی که در تشخیص با شبهه ای مواجه بودند بیمار را به مراکز پاراکلنیکی معرفی تا بعد ازانجام آزمایش نتیجه آن را برای تایید تشخیص خود مورد استفاده قرار دهند اما، اینک این رویه اعمال نمی شود و پزشکان با استفاده از آزمایش های پاراکلنیکی به دنبال تشخیص بیماری هستند.

به گفته وی،بسیاری ازآزمایش هایی که تجویز می شود ضروری نیست و می توان با وقت گذاشتن بیشتر برای بیماراز انجام آن که هزینه های سنگینی بر دوش بیمار و بیمه ها می گذارد وعواقب منفی نیز برسلامت افراد  دارد جلوگیری کرد.

پروتکل های آموزشی دانشگاه روزآمد نیست
خضری در پاسخ به این سوال که چرا پروتکل های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی و ضرورت بررسی دقیق بیمار توسط برخی پزشکان در کشور رعایت نمی شود گفت:پروتکل های آموزشی که امروز با استفاده از آن دانشجویان رشته های پزشکی به این حرفه وارد می شوند روز آمد نیست و مربوط به 30 سال قبل است و این مسئله نقصی جدی در حوزه آموزش هایی است که دانشجویان رشته های پزشکی با آن رو به روهستند است.

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:این مسئله باعث شده است پزشکان از تجربه هایی که باید پیش از ورود به حوزه درمان از آن برخوردار باشند محروم شوند و با توجه به اینکه از زمان کمتری برای بررسی وضعیت بیماراستفاده می کنند نتوانند به تشخیص بیماری برسند.

عجله در تشخیص عامل بیشترین اشتباهات
عضو فراکسیون سلامت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آماری از اشتباهات پزشکی به دلیل نبود مرکزی جامع برای بررسی و جمع آوری آن ندارد اذعان کرد:بیشتر اشتباهات پزشکی ناشی ازعجله پزشک در تشخیص بیماری است در حالی که اگر پزشکان برای بیماران خود وقت کافی گذاشته و با آن ها گفت و گو کنند می توانند تا 90 درصد از خطاهای پزشکی خود را کاهش دهند.


خضری،اعتماد بیمار به پزشک را عامل اساسی برای درمان بیماری بدون نیاز به استفاده از دارو و انجام آزمایش های مختلف دانست و افزود: بیماران در مراجعه به پزشک استرس دارند که این استرس باعث می شود بیمار مشکلات بیشتری پیدا کند اما، صحبت با پزشک فرصت طلایی است که بیمار با آسودگی و بدون نگرانی و انجام آزمایش های پزشکی درمان می شود که باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد

اخبار اجتماعی - خانه ملت

 


ویدیو مرتبط :
طرح ویزیت رایگان پزشکان داوطلب موسسه خیریه زنجیره امید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش زمان سفر تهران تا شمال به 30 دقیقه؟


با احداث خط آهن جدید و تونل ریلی البرز، فاصله تهران تا شمال از حدود چهار ساعت به کمتر از نیم ساعت کاهش می‌یابد و به میزان قابل توجهی در وقت و مصرف سوخت نیزصرفه‌جویی خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا: با احداث خط آهن جدید و تونل ریلی البرز، فاصله تهران تا شمال از حدود چهار ساعت به کمتر از نیم ساعت کاهش می‌یابد و به میزان قابل توجهی در وقت و مصرف سوخت نیزصرفه‌جویی خواهد شد.

ضرورت احداث خط آهن جدید و سریع السیر شمال - تهران از طریق احداث تونل طویل ریلی البرز و عمیق جهت عبور از سلسله جبال البرز و ایجاد شهرک‌های اقماری در مسیر پروژه که باعث توجیه‌پذیری اقتصادی پروژه از طریق افزایش بار و مسافر روزانه می‌شود در آینده اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

در حال حاضر مدت زمان سفر بین استان‌های تهران و مازندران از طریق جاده‌های ارتباطی موجود، حدود چهار ساعت است که در روزهایی از سال به دلیل افزایش تردد تا بیش از 10 ساعت هم طول می‌کشد. همچنین ارتباط ریلی راه‌آهن شمال که مازندران را به تهران و گرگان در استان گلستان متصل می‌کند حدود 10 ساعت از وقت مسافران را به خود اختصاص می‌د‌هد.

بر اساس آمارهای موجود، با احداث این تونل ریلی میزان تناژ حمل بار جاده‌ای از شهرستان‌های استان مازندران به تهران سالانه 25 درصد و میزان حمل مسافر جاده‌ای سالانه پنج درصد رشد می‌کند این در حالی است که 36 درصد کل حمل بار جاده‌ای کشور و 64 درصد کل حمل مسافر جاده‌ای کشور بین دو استان تهران و مازندران است.

لذا با توجه به گسترش آتی ظرفیت بندر امیرآباد بهشهر تا 10 میلیون تن، توسعه گردشگری و همچنین وجود ظرفیت‌های بالقوه در استان مازندران می‌تواند این استان را به‌ تنفس‌گاه مناسبی برای تهران تبدیل کند.

عمده‌ترین دلایل ضرورت احداث تونل طویل ریلی البرز

قدمت زیاد و عدم برخورداری از ایمنی و استاندارد لازم در جاده‌های شمال، عدم پاسخگویی جاده‌ها به حجم ترافیک وسائل نقلیه مسافری و باری،تخریب محیط زیست، آلودگی هوا و منابع آب با احداث جاده و بزرگراه، مصرف انرژی بهینه، کاهش تصادفات جاده‌ای و حفظ محیط زیست منطقه ،کاهش زمان سفر با سرعت طرح 200 کیلومتر بر ساعت به 30 تا 45 دقیقه، ایجاد جذابیت برای سفرهای تفریحی، توریستی و توسعه صنعت توریسم، ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی در دوران اجرای طرح و بهره‌برداری از آن و جذب سهم بیشتر سفرهای برون شهری و انتقال با

با توجه به ایمنی شبکه ریلی، جابجایی مسافر جاده‌ای به ریل از عمده‌ترین دلایل ضرورت احداث تونل طویل ریلی البرز محسوب می‌شود.

طبق طرحی که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ارائه کرده است، تونل طویل ریلی البرز احتمالا بصورت دوقلو (رفت و برگشتی تک خطه) خواهد بود.

ظاهرا تونل طویل ریلی البرز احتمالاً بصورت دوقلو (رفت و برگشتی تک خطه) خواهد بود که به وسیله گالری‌های اتصال دهنده به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

دو ایستگاه چند وظیفه‌ای در یک سوم طول مسیر تونل، ایستگاه‌های توقف اضطراری و تجهیزات فنی و ماشین آلات برای بهره‌برداری نیز ساخته و نصب خواهند شد.

اما طول تقریبی نمونه مسیر ریلی در طرح مورد نظر از تهران تا منطقه‌ای شامل شهرهای نور و رویان در استان مازندران کمتر از 100 کیلومتر است که از این مسافت، حدود 80 کیلومتر آن شامل چندین تونل عمیق و طویل و مابقی مسیر، رو زمینی و شامل چندین دستگاه پل است.

در حال حاضر در کشور تجربه بسیار ارزشمندی در ساخت خطوط و تونل‌های ریلی درون شهری و بین شهری کسب شده است، در بخش راه‌آهن بین شهری نیز، موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده و هم اکنون طرح‌های متعددی برای ساخت راه‌آهن در حال اجراست که با انجام آنها حدود 2500 کیلومتر به طول خطوط موجود افزوده خواهد شد. علاوه بر این بالغ بر 12 هزار و 500 کیلومتر خط آهن در دست مطالعه یا آماده اجراست.

اما هدف از طرح احداث تونل طویل ریلی البرز، اتصال پرسرعت، امن و بدون ایجاد آلودگی مازندران به تهران بزرگ و از طریق آن به شبکه ریلی کشور و استان‌های دیگر است. این خط ریلی پرسرعت، امکان ارائه خدمات جذابی را برای مسافرین و بار شمال کشور و برعکس فراهم و ظرفیت تضمین شده غیر قابل رقابت حمل بار و مسافر را ایجاد خواهد کرد.