اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش آلودگی با تبدیل CO2 به سوخت


گروهی از دانشمندان به تازگی برای کاهش آلودگی هوا بر روی روشی کار کرده‌اند که تلاش می‌کند تا گازهایی که تاکنون تولید شده و وارد جو شده‌اند را جذب کرده و برای مصارف دیگر مورد استفاده قرار دهد.

zoomit.ir -  مهدی زارع: تبدیل گاز کربن دی اکسید موجود در اتمسفر به کربن و سوخت قابل مصرف، یکی از روش‌هایی است که دانشمندان به تازگی به آن دست پیدا کرده‌اند و امیدوارند به عنوان راه حلی برای مشکل تغییرات جوی در اثر وجود این گاز در اتمسفر بتوانند از آن استفاده کنند. اولین کارخانه‌ی این دستاورد علمی در سوییس تاسیس خواهد شد.

تبدیل گاز کربن دی اکسید موجود در اتمسفر به سوخت قابل مصرف

دانشمندان تا کنون بر روی روش‌های زیادی برای کاهش آلودگی هوا و کاهش تزریق گازهای گلخانه‌ای به داخل اتمسفر تحقیق کرده‌اند. اکثر این روش‌ها بدنبال پیدا کردن راه حلی برای تولید کمتر این گازها بوده‌اند. گروهی از دانشمندان به تازگی بر روی روشی کار کرده‌اند که از مسیری دیگر عمل می‌کند و تلاش می‌کند تا گازهایی که تاکنون تولید شده و وارد جو شده‌اند را جذب کرده و برای مصارف دیگر مورد استفاده قرار دهد.

روش‌هایی مانند استفاده از انرژی‌های پاک مانند خورشید و باد، استفاده از خودروهای الکتریکی و تغییر روش‌های کشاورزی، برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای پیشنهاد شده‌اند. این در حالی است که روش حبس گاز کربن دی‌اکسید تلاش می‌کند تا گازهایی که هم‌اکنون در جو وجود دارند را جذب کند و مقدار آنها را کاهش دهد.

اولین کارخانه‌ی جذب گاز کربن دی‌اکسید، در اواخر سال جاری میلادی توسط شرکت سوییسی Climeworks در شهر زوریخ تاسیس خواهد شد. این کارخانه در ماه سپتامبر یا اکتبر شروع به کار خواهد کرد و علاوه بر جذب گازهای موجود در هوا، آنها را به محصولاتی قابل مصرف تبدیل خواهد کرد. محصولات این کارخانه برای فروش به شرکت‌های دیگر مانند شرکت‌های گلخانه‌ای آماده می‌شود تا از آن برای پرورش گیاهان استفاده کنند. علاوه بر این، محصول تولید شده را می‌توان در کارحانجات تولید نوشیدنی گازدار نیز استفاده کرد.

تبدیل گاز کربن دی اکسید موجود در اتمسفر به سوخت قابل مصرف

روش کار کارخانه به این صورت است که گاز CO2 موجود در هوا به داخل محفظه‌های مخصوص کشیده می‌شود و از آنجا به داخل فیلترهای اسفنجی هدایت می‌شود که از مواد شیمیایی مشتق از آمونیاک ساخته شده‌اند. ماده‌ی حبس شده در این فیلترها را می‌توان بعد از جمع‌آوری به کمک حرارت استخراج کرد. شرکت کلایم‌ورکس امیدوار است این کارخانه پس از شروع به کار، روزانه ۲ تا ۳ تن گاز CO2 را جذب کند. این مقدار زیاد به نظر می‌رسد اما مجموع گاز جذب شده‌ی این کارخانه در مدت یک سال، تنها برابر با گاز تولید شده توسط ۲۰۰ خودرو (حدود ۹۰۰ تن) خواهد بود و در مقایسه با ۴۰ میلیارد تن گازی که سالانه توسط انسان‌ها تولید می‌شود، این مقدار بسیار ناچیز است. این آمار بدان معنا است که این تکنولوژی تنها زمانی مفید خواهد بود که در مقیاس‌های بسیار بزرگ‌تر به کار گرفته شود.

دامنیک کروننبرگ (Dominique Kronenberg) مدیر عامل Climerworks قابلیت نصب در مکان‌های دل‌خواه و عدم نیاز به منبع خاص CO2 را یکی از بزرگ‌ترین مزایای این تکنولوژی می‌داند. البته، بزرگ‌ترین نقطه‌ی ضعف این روش را نیز می‌توان قیمت آن نامید. جذب هر تن گاز CO2 با این روش، ۶۰۰ دلار هزینه دارد و منتقدان معتقدند این روش، راه حلی اقتصادی و عاقلانه برای حل مشکلات آب و هوایی نیست.

هاوارد هرزوگ (Howard Herzog) یکی از مهندسان بخش انرژی MIT است که معتقد است این روش امید واهی ایجاد می‌کند و نمی‌توان از آن به عنوان روشی معقولانه یاد کرد. او معتقد است پس از سال‌ها تحقیق و توسعه بر روی روش‌های استفاده از انرژی‌های پاک مانند خورشید و باد، نباید دوباره به روش‌هایی برای استفاده و بازیافت کربن دی‌اکسید روی بیاوریم.

تبدیل گاز کربن دی اکسید موجود در اتمسفر به سوخت قابل مصرف

اما دیوید کیث (David Keith) موسس شرکت Carbon Engineering در کانادا دیدگاه دیگری دارد. او در این باره می‌گوید: "در زمانی که هنوز روشی عالی برای مقابله با مشکلات جوی و کاهش آلودگی هوا ابداع نشده است، استفاده از روشی برای تبدیل گاز موجود در هوا، به سوخت، فواید بالقوه‌ای دارد. علاوه بر آن، این فناوری به فضا و زیرساخت خاصی نیاز ندارد و به راحتی مقیاس‌پذیر است". به هر حال برای اظهار نظر نهایی در مورد فواید و ضررهای این روش، باید منتظر شروع به کار کارخانه‌ی Climeworks در زوریخ باشیم.


ویدیو مرتبط :
تنها راه کاهش آلودگی هوای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بنزین آب دار در ایران تولید شد/ کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت



اخبار ,اخبار علمی ,بنزین آب دار

 

اخبار علمی - توسط محققان یک شرکت دانش بنیان؛
بنزین آب دار در ایران تولید شد/ کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت

بنزین آبدار از جمله بنزین های پاک است که با ورودش به چرخه سوخت، آلودگی هوا را از بین خواهد برد این محصول به تازگی توسط محققان یک شرکت دانش بنیان در ایران نیز تولید شده است. پیش از این ژاپن و آمریکا به این فناوری دست یافته بودند.

ایرج بازرگان ایده پرداز بنزین آبدار در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:ایده بنزین آبدار در سال 2007 از کشور ژاپن گرفته شده و ما نیز با انجام آزمایشاتی توانستیم به صورت پیشرفته بنزین آبدار را تولید کنیم.

وی افزود: بنزین آبدار، حاوی بیست در صد آب است که در مقایسه با بنزین های معمولی با وجود آب از مزیت های فراوانی برخوردار است.

این محقق یک شرکتهای دانش بنیان با بیان اینکه مخلوط آب و بنزین مشکلاتی را به وجود می آورد، گفت: با وجود اینکه بنزین و آب به راحتی مخلوط نمی شوند و مخلوط این دو منجر به کاهش ارزش حرارتی سوخت می شود اما ما توانستیم این مشکل را حل کنیم و پس از پنج سال تلاش موفق به تولید بنزینی پاک، حاوی بیست درصد آب شدیم که این محصول در کاهش آلودگی های هوا تاثیر گذار است.

بازرگان با بیان اینکه در بنزین آبدار املاح مضر حذف شده است، اظهار داشت: بنزین حاوی بیست درصد آب، عدد اکتانی نزدیک به پنج برابر کمتر از بنزین معمولی دارد که همین، دلیل بر کاهش آلودگی هوا است و همچنین مصرف سوخت خودرو نیز کاهش پیدا می کند.

وی در خصوص تولید بنزین پاک اظهار امیدواری کرد و گفت: طی مذاکراتی که با پتروشیمی اراک شده است، قرار است بنزین پاک یا همان بنزین آبدار وارد چرخه سوخت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح بنزین آبدار در برخی کشورهای دیگر دنیا نظیر آمریکا نیز در حال اجرا است. این طرح به ماشینها کمک می کند تا از مخلوط آب و بنزین استفاده کنند. در نتیجه استفاده از این محصول میزان انرژی مصرفی افزایش و گازهای گلخانه ای و آلودگی محیط زیست کاهش می یابد. محققان در خارج از کشور در تلاش هستند تا برای استفاده بهینه از این بنزین قطعاتی نیز برای خودروها تولید کنند.

اکنون طرح هایی نظیر خودروهای هیبریدی، خورشیدی و الکتریکی نیز برای کاهش آلودگی و استفاده بهینه از انرژیهای پاک در حال استفاده است.
اخبار علمی - مهر