اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چه چیزی علت کاهش مصرف سرانه لبنیات شد؟



اخبار,اخباراجتماعی,مصرف سرانه مصرف لبنیات

 

گرانی لبنیات موجب کاهش مصرف سرانه شد

گرانی قیمت لبنیات سبب کاهش مصرف سرانه این محصولات و خطر افزایش شیوع بیماری پوکی استخوان در کشور شده است.

به گزارش مهر، پوکی استخوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های موجود در کشور است، بیماری که با تغذیه مناسب به راحتی می‌توان از آن پیشگیری کرد و حذف بسیاری از مواد غذایی از جمله لبنیات می‌تواند خطر ابتلا به آن را افزایش دهد.

براساس این گزارش با وجود آنکه لبنیات نقش بسیار مهمی در سلامت جامعه ایفا می‌کنند، کمتر مورد توجه مصرف کنندگان قرار دارند و کمتر از سایر مواد غذایی در سبد غذایی خانوار جای می‌گیرند.

در همین زمینه حسین چمنی، کارشناس صنعت شیر اظهار داشت: مستند کاهش مصرف شیر ما گزارش مستند بانک مرکزی است که براین اساس مصرف شیر در کشور طی اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها 42 درصد کاهش یافته است.

چمنی ادامه داد: همچنین براساس اعلام مرکز تحقیقات استئوپروز کشور بین سال‌های 80 تا 91 تراکم استخوان ایرانیان بین 8 تا 14 درصد کاهش یافته است."

 محمد فربد، نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی کشور هم در گفتگو با مهر، میزان مصرف سرانه لبنیات در کشور را حدود 85 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: این میزان باید به 160 تا 170 کیلوگرم افزایش پیدا کند.

فربد گفت: میزان مصرف سرانه لبنیات در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن، 5 درصد کاهش یافته و از 90 به 85 کیلوگرم رسیده است.

محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل اتحادیه سراسری فراورده های لبنی نیز در گفتگو با مهر، این عدد را خوشبینانه خواند و افزود: مصرف سرانه لبنیات در خوشبینانه‌ترین حالت،  85 کیلوگرم و به اعتقاد ما، بسیار پایین‌تر از این میزان است.

وی با بیان اینکه باید فکری جدی برای این مساله کرد و تصمیمی برای آن گرفت، اضافه کرد: کارخانجات لبنی معتقدند دریافت شیر آنها نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده است.

در این میان مسئولانی هم هستند که با بحث کاهش مصرف سرانه مخالفند. در این راستا سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور به مهر گفت: بنده این موضوع را قبول ندارم؛ اگرچه مطرح شدن موضوع روغن پالم بر کاهش مصرف لبنیات پرچرب تاثیرگذار بود اما در عوض مصرف انواع کم پرب این محصولات بالا رفت.

وی افزود: اگر مصرف سرانه کاهش می‌یافت، کارخانجات شیرخام را از دامدار خریداری نمی‌کردند در حالی که آنان این کار را انجام می‌دهند.

با وجود این، خود مقدسی نیز با اصل مساله مخالف نیست و میزان سرانه مصرف فراورده‌های لبنی را بسیار کم می‌داند.

مقدسی در این رابطه تصریح کرد: البته سرانه مصرف در کشور ما نسبت به میانگین جهانی که 160 کیلوگرم و میزان استاندارد آن که 300 کیلوگرم است، بسیار کم است و وزارت بهداشت، تولیدکنندگان و سایر دستگاه‌های مسئول موظفند در زمینه ارتقای مصرف سرانه لبنیات در کشور تلاش کنند و ما باید این فرهنگ را ترویج کنیم.

اسماعیلی، مدیرعامل اتحادیه فراورده‌های لبنی نیز با مقدسی هم‌عقیده است. وی به مهر اظهار داشت: مسئولان مربوطه مانند وزارت بهداشت باید در مورد این محصولات تبلیغات گسترده‌ای انجام دهند؛ باید مصرف محصولی که همه می‌دانند سلامت جامعه را تضمین می‌کند به مردم آموزش داده شود.

اسماعیلی ادامه داد: در برخی از کشورهای پیشرفته در متروها شیر و لبنیات رایگان بین مردم توزیع می‌شود.

وی افزود: زمانی که یک نفر پوکی استخوان بگیرد و در منزل بستری شود، حداقل دو نفر دیگر باید از او مراقبت کنند، ضمن اینکه سن مردم ایران رو به افزایش و پیری است و ما باید از بروز  این بیماری در میان آنان پیشگیری کنیم.

علاوه بر این، اسماعیلی گرانی فراورده‌های لبنی را نیز یکی از مهم‌ترین علت کاهش مصرف آنان در میان مردم عنوان کرد و گفت: قیمت ظروف، حمل و نقل و در نتیجه بهای تمام شده تولید افزایش یافته است که همین امر سبب کاهش تقاضای مردم می‌شود، مردم به جیب‌شان نگاه می‌کنند و اگر کسی پولی برای خرید نداشته باشد، این محصولات را نمی‌خرد یا کمتر می‌خرد.

مدیرعامل اتحادیه فراورده‌های لبنی با بیان اینکه ارزانی محصولی مانند نوشابه باعث می‌شود که مردم آن را جایگزین لبنیات کنند، گفت: ما معتقدیم دولت باید با همکاری ما فکری جدی برای کاهش قیمت این محصولات کند.
 

اخباراجتماعی - مهر


ویدیو مرتبط :
سرانه مصرف سالانه نوشابه در ایران 4 برابر دنیا‬

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش شدید سرانه مصرف لبنیات در کشور



اخبار,اخباراجتماعی,پوکی استخوان


 اخبار اجتماعی - کاهش شدید سرانه مصرف لبنیات در کشور

مدیرکل تغذیه وزارت بهداشت هشدار می‌دهد که هزینه‌هایی که کاهش مصرف لبنیات در بلند مدت بر دوش دولت می‌گذارد بسیار بیشتر از یارانه‌ای است که دولت باید به مصرف لبنیات در کشور اختصاص دهد و نمی‌دهد.

به گزارش فارس پوکی استخوان نام بیماری است که امروز به گوش همه مردم آشناست. بیماری که به علت کمبود کلسیم در بدن شکل می گیرد و در بزرگسالی گریبان مرد و زن را می گیرد.

بالارفتن خطر شکستگی استخوان و پادرد و کمردرد تنها بخشی از عوارض سوءمصرف کلسیم به شمار می رود و لبنیات نیز به عنوان اصلی ترین منبع تأمین لبنیات برای بدن انسان به شمار می رود.

قرار گرفتن لبنیات در 4 گروه اصلی غذایی به این معناست که مصرف روزانه آنها برای انسان ضروری است و باید در کنار غلات، پروتئین ها و میوه و سبزیجات در وعده های غذایی روزانه گنجانده شود.

شیر منبع اصلی تهیه لبنیات به شمار می رود و طبیعتاً این قیمت شیر است که قیمت سایر مشتقات آن را تعیین می کند.

آزادسازی قیمت شیر و لبنیات از حدود 2 سال پیش همزمان با هدفمندی یارانه ها کلید خورد. همان زمان هم بسیاری از کارشناسان تغذیه معتقد بودند که دولت باید روی تعدادی از مواد اصلی غذایی همچنان یارانه پرداخت کند و مانع افزایش قیمت این مواد غذایی شوند.

نظرات کارشناسان اما نادیده گرفته شد و قیمت لبنیات نیز در کنار قیمت سوخت، حامل های انرژی و ... افزایش پیدا کرد. در آن زمان وزارت بهداشت نیز به صف منتقدان پیوست و مخالفت خود را با افزایش قیمت لبنیات رسما اعلام کرد.

به عقیده مسئولان وزارت بهداشت گران شدن لبنیات شیب نزولی سرانه مصرف لبنیات را در کشور افزایش می داد و شیر، ماست، پنیر و ... را از سفره بسیاری از خانواده ها حذف می کرد. خانواده هایی که خرید لوازم غیر ضروری را به خرید و مصرف لبنیات ترجیح داده و به علت مقاصد اقتصادی و با بهانه صرفه جویی تصمیم به حذف لبنیات از سبد کالای خود گرفتند.

زهرا عبداللهی، مدیرکل تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به کاهش سرانه مصرف شیر از زمان اجرای هدفمندی یارانه ها و آزادسازی قیمت شیر به خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس می گوید: وزارت بهداشت همان زمان اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت لبنیات رسما اعلام کرد.

وی گفت: اما صد افسوس که گوش شنوایی پیدا نشد و به هشدارهای ما کسی توجه نکرد. متأسفانه از زمانی که قیمت لبنیات افزایش پیدا کرد، 30 درصد سرانه مصرف لبنیات در کشور کاهش یافت که این آمار نگران کننده است.

کمبود کلسیم نه تنها بر روی استقامت استخوان های بدن تاثیرگذار است، بلکه موجب کزاز، گرفتگی ماهیچه‏ ها، دست‏ها، پاها و برخی اوقات، گلو و همچنین افسردگی و گزگز کردن دست‏ها، پاها و اطراف دهان نیز می شود.

عبداللهی همچنین به نقش کلسیم در کنترل فشار خون و کاهش بیماری های قلبی و عروقی نیز اشاره می کند و می گوید: تحقیقات نشان داده که در کشورهایی که مردم به اندازه کافی لبنیات مصرف می کنند، میزان ابتلا به فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی کم می شود.

به گفته عبداللهی هزینه هایی که عدم مصرف لبنیات در کشور به سیستم بهداشت تحمیل می کند بسیار زیاد و کمرشکن خواهد بود، چرا که هزینه درمان شکستگی ها، آزمایشات و ... برای دولت هزینه ساز خواهد بود.

اکنون نیز بار دیگر تصمیم به آزادسازی قیمت شیر و لبنیات گرفته شده است، چند روز پیش بود که رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت وگو با فارس، افزایش قیمتی که چند هفته ای گریبانگیر بازار لبنیات کشور شده بود را تایید کرد و آنرا قانونی خواند.

وی افزود: از اول تیر قیمت شیر خام را عرضه و تقاضا تعیین می کند. گرچه در آن زمان باکری گفت که با توجه به رقابت کارخانه های تولید کننده با یکدیگر، احتمال افزایش قیمت وجود ندارد، اما اکنون بازار لبنیات با افزایش قیمت انواع لبنیات مواجه شده است.

اکنون بار دیگر کارشناسان تغذیه از دولت خواستار شدند که هزینه ای که قرار است بعد از کاهش سرانه مصرف شیر برای درمان کسانی که از کمبود کلسیم اختصاص دهد، اکنون به یارانه لبنیات تخصیص دهد تا با توجه به پیشگیری، از بزور بیماری های مرتبط با کمبود کلسیم جلوگیری شود.

مدیرکل تغذیه وزارت بهداشت نیز هزینه های درمانی بیماران فاقد کلسیم را بسیار بیشتر از یارانه ای دانست که دولت می تواند با تخصیص آن، مانع گران شدن و به تبع آن حذف لبنیات از سبد کالای خانواده های دیگر شود.
 اخبار اجتماعی - فارس