اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چهارضلعی انتخابات مجلس



اخبار,اخبارسیاسی, انتخابات مجلس

چهره‌های آشنا و مجلسی متفاوت؛ چهار سال می‌توانند مستاجر خانه ملت باشند اما بهارستان و خیابانهای پردودش چنان آنها را مجذوب می‌كند كه می‌خواهند قرارداد تمدید امضا كنند پس به یاد می‌آورند در چهارسال مستاجرنشینی چه خدمتی به کسانی كردند كه واسطه حضورشان در ساختمان بهارستان شدند تا بار دیگر بخت خود را برای ماندن در این ساختمان امتحان كنند.

برخی اوقات ساكنان ساختمان هرمی شكل بهارستان از یك گروه هستند و چند غریبه را به جمع خود راه می‌دهند چون شنیده‌اند كه تضارب آرا مهم است و برای موكلانشان توجه وكلا به این اصل مترقی یك امتیاز محسوب می‌شود. در همین مجلس نهم كه اكنون فعالیت می‌كند اصولگرایان بیشترین صندلی‌ها را از آن خود كرده و اصلاح‌طلبان حضور کمرنگی دارند البته چند نفر از این طیف در پارلمان حاضر هستند كه تاثیرگذاری خوبی هم دارند اما به هر حال از سوی اكثریت مجلس غریبه فرض می‌شوند. ظاهرا اما مجلس دهم تفاوتهای اساسی با مجالس هفتم تا نهم خواهد داشت چون اصلاح‌طلبان تازه نفس و با تجربه قصد ورود به پارلمان رادارند و دیگر رقابتها درون جناحی تعریف نخواهد شد.


 اتفاق نظر بر تحول در ترکیب مجلس دهم
سعید حجاریان از تحول در تركیب مجلس دهم خبر داده و می‌گوید: «با توجه به فعال شدن گروه‌های اصلاح‌طلب و میانه رو پس از حضور كمرنگ در انتخابات مجلس گذشته، به نظر نمی‌رسد كه بار دیگر مجلسی با اكثریت اصولگرا همانند مجالس هشتم و نهم تشكیل شود. از طرف دیگر هم اصولگرایان دیگر آن شانس پیروزی در میدان بدون رقیب را ندارند و اینطور به نظر نمی‌رسد كه اعضای جبهه پایداری بتوانند به نتیجه دلخواه خود در انتخابات برسند. واقعیت این است كه اكثریت جامعه هم تمایلی برای رای دادن به آنها ندارند.» طرف اصولگرا هم تحول را تایید می‌كند؛ چنانكه حسین نجابت می‌گوید: «مجلس دهم با چیدمانی متفاوت از مجلس ششم و هفتم تشكیل خواهد شد و در این ساختار طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب و اصولگرا در حد تعادل حضور خواهند داشت.»


 چند نماینده تمدید شدند؟!
با توجه به این موضوع و تاكید جناحین بر تركیب متفاوت مجلس دهم باید در نظر داشت لازمه تحقق متفاوت بودن این مجلس نبود بسیاری از نمایندگان فعلی است. اگر تعداد زیادی از كرسی‌های مجلس نهم توسط نمایندگانی پر شد كه در مجلس هشتم حضور داشتند اما به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس نهم در مجلس دهم در اقلیت باشند. درباره ترکیب مجلس نهم باید اذعان داشت كه 169نماینده مجلس هشتم از حضو در آن جا ماندند. یعنی در برابر ۲۸۶ نماینده برگزیده، نزدیك به دوسوم مجلس تغییر كرد. خبرآنلاین نوشت؛ 70 نماینده مجلس ششم به مجلس هفتم راه پیدا كردند. 107 نماینده از مجلس هفتم به مجلس هشتم رسیدند و در نهایت 101 نماینده از مجلس هشتم به مجلس نهم رفتند. اما اكنون هر دو جریان از لزوم تحول می‌گویند و مشخص نیست چند نماینده از مجلس نهم در مجلس دهم خواهند بود.


 گروه‌های سیاسی حاضر در مجلس نهم
اصولگرایان در انتخابات نهمین دوره مجلس با جبهه متحد، جبهه پایداری و انقلاب اسلامی در درجه اول تاثیرگذاری و جبهه متحد اصولگرایان، حامیان گفتمان انقلاب اسلامی (حامیان دولت نهم) و جبهه صدای ملت («منتقدین دولت دهم» به رهبری علی مطهری) دردرجه دوم تاثیرگذاری فعال بودند؛ كه اكثریت جناحی نزدیك به ۷۰ درصد را از آن خود كردند. با شروع این مجلس، اختلافات داخلی اصولگرایان نمایانتر شد. به صورتی كه یك طیف به حمایت از غلامعلی حداد عادل برای ریاست مجلس اصرار داشت و طیف دیگر به ریاست علی لاریجانی فكر می‌كرد.

 

به این ترتیب اصولگرایان مجلس برخلاف رویه گذشته، نتوانستند یك فراكسیون واحد تشكیل دهند و به این ترتیب فراكسیون رهروان ولایت اعلام موجودیت كرد؛ فراكسیونی كه اكثریت نمایندگان مجلس در آن حضور داشتند. علی لاریجانی نامزد مورد حمایت این فراكسیون رئیس مجلس شد و كاظم جلالی به ریاست فراكسیون رهروان ولایت منصوب شد. وقتی حدادعادل رئیس مجلس نهم نشد حامیان او كه متشكل از جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان و البته اعضای جبهه پایداری بودند با ایجاد فراكسیون اصولگرایان با تعداد حدود ۱۰۰ نماینده به ائتلاف سیاسی خود ادامه دادند.

 

به بیان دیگر از نتیجه آرای هیات رئیسه مجلس می‌توان اینگونه تفسیر كرد كه حامیان علی لاریجانی در مجلس كه البته فقط شامل اصولگرایان نمی‌شوند تعدادشان به ۱۷۳نفر رسید و حامیان حدادعادل كه متشكل از رهپویان و جمعیت ایثارگران و پایداری‌هاست قریب ۱۰۰ نماینده مجلس هستند. اما اصلاح‌طلبان حضور کمرنگی در ترکیب مجلس نهم دارند. علیرضا محجوب (دبیركل حزب خانه كارگر كه به مجلس راه یافت)، الهه راستگو، سهیلا جلودارزاده و مسعود پزشكیان از جبهه‌اصلاحات؛ جبهه مردمسالاری به رهبری مصطفی كواكبیان، جبهه مردمی اصلاحات و اصلاح‌طلبان معتدل نیز از احزاب اصلاح‌طلب فعال در انتخابات مجلس نهم بودند كه با ۱۹ نماینده 5/6درصد كرسی‌ها از آن خود كردند.


 بزرگان مجلس دهم كیستند؟
با توجه به تغییر ذائقه مردم كه در انتخابات 92 آن را نمایان كردند گروه بندی‌های سیاسی در انتخابات مجلس دهم به نظر متفاوت خواهد بود البته رقابت به شكل سنتی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در جریان است اما با تفاوتهای مشهود؛ چنانكه اصولگرایان به گمان آگاهان به‌واسطه اختلافات عمیق ایدئولوژیكی كه میانشان پدید آمده به یك لیست مشترك نخواهند رسید.


  لیست اصولگرایان مدرن
 به عنوان مثال از هم‌اكنون پیش بینی می‌شود كه طیف احمدی‌نژاد قائل به ارائه لیست مشترك با اصولگرایان سنتی كه سال‌ها به انتقاد از این طیف پرداختند نخواهد بود و سفرهای استانی محمود احمدی‌نژاد هم موید این ماجراست كه آنها در اندیشه ارائه لیست جداگانه هستند اما به خوبی واقفند كه لیستی با اكثریت افراد ناشناخته شانسی برای پیروزی ندارد پس احتمال دارد اصولگرایانی را وارد گود كنند كه تمایلی به اطاعت از اصولگرایان سنتی ندارند. پس ائتلاف جدیدی شكل خواهد گرفت كه می‌توان آنها را «اصولگرایان مدرن» نامید.


 اصولگرایان سنتی
اصولگرایان سنتی شامل طیفهایی اعم از موتلفه، ایثارگران، جامعه اسلامی مهندسین، جامعه مدرسین و جامعه روحانیت می‌شود كه حاضر نیستند از مواضع خود كوتاه بیایند و آنچه طیف احمدی‌نژاد در 8 سال گفته است را بپذیرند. آنها البته می‌دانند رای ثابتی در جامعه دارند و حامیان آنها شناخته شده هستند بنابراین واهمه كمی از پیوستن اعضای خود به اصولگرایان مدرن دارند اما از فعالیت این طیف جدید خشنود نیستند چرا كه می‌دانند در نبود آنها رای بیشتر حامیان جریان اصولگرایی به یك سبد ریخته می‌شد و حالا این آرا تقسیم خواهد شد.


 اصلاح‌طلبان واحد
اصلاح‌طلبان اما به دلیل اینكه سال‌ها در مسند قدرت نبودند انشقاقی در درون خود احساس نمی‌كنند و آنچه به عنوان مثال به نام «حزب ندا» فعال است ذره‌ای كوچك است كه در دنیای وحدت اصلاح‌طلبان دیده نمی‌شود و اصولا خطری برای سبد رای این جریان ندارد. آنچه اصلاح‌طلبان را نگران می‌كند عدم‌احراز صلاحیت اعضایشان است كه به همین دلیل احتمال دارد با لیستی با حضور افراد نه چندان معروف و سرشناس در انتخابات حضور پیدا كنند.


 نیروهای نزدیك به دولت یا اعتدال‌طلبان
گروه جدیدی كه در این دوره از انتخابات مجلس پیروزی خود در خرداد 92 را به رخ اصولگرایان خواهد كشید میانه‌روها و اعتدال‌طلبان هستند. اینان كه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری برای خود قدرت تاثیرگذاری زیادی متصور هستند درصددند همانند مجلس ششم كه اكثریت اصلاح‌طلبان پیروز در انتخابات ریاست‌جمهوری هفتم آن را تشكیل دادند، كرسی‌هایی از مجلس دهم را به نام خود كنند اما به نظر می‌رسد تمایل جامعه به اصلاح‌طلبان در آن سال بیش از اعتدال‌طلبان در سال جاری باشد چرا كه تحول در ساختار سیاسی كشور در سال 76 قابل مقایسه با سال 92 نیست.


 پیش بینی تركیب مجلس دهم
با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود مجلس دهم با تركیب متعادلی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تشكیل شود و آرای اصلاح‌طلبان به واسطه غیبتشان در هشت‌سال دولت اصولگرا و آغاز دوباره با پیروزی حسن روحانی بیش از تصور باشد و در این میان سهمی از این پیروزی به میانه‌روها خواهد رسید كه البته كرسی‌های آنها در این مجلس آنچنان زیاد نیست. اصولگرایان اگر با دو لیست در انتخابات حضور داشته باشند قطعا نمی‌توانند اكثریت كرسی‌ها را در اختیار داشته باشند و اختلاف كرسی‌های آنها با اصلاح‌طلبان و میانه‌روها بسیار كم خواهد بود.


  اخبار  سیاسی  - آرمان 


ویدیو مرتبط :
جهت یاداوری - مجلس ششم - انتخابات مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نتایج کامل انتخابات مجلس دهم +گرایش‌ها


نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ترکیبی تقریبا متعادل از ورود منتخبین را به بهارستان نشان می‌دهد.