اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند درصد ایرانی‌ها دچار پرفشاری خون هستند؟



اخبار,اخباراجتماعی ,پرفشاری خون
 

عضو تیم علمی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی با بیان اینکه ٥٤درصد ایرانی‌ها دچار عارضه پرفشاری خون هستند، گفت: ایران در بین ١٩٢کشور از نظر ابتلا به عارضه پرفشاری خون، رتبه‌ ٦٧ را دارد.

اقلیم نعمتی اظهار کرد: پرفشاری خون شایع‌ترین علت سکته مغزی در ایران و سومین علت مرگ‌ومیر است که با افزایش سن به بیش از ٥٠سال اهمیت آن نیز افزایش می‌یابد. وی ادامه داد: این بیماری اغلب یا بدون علامت است یا علایم بالینی جزیی‌ای دارد و چنانچه پرفشاری خون کنترل نشود و تحت درمان قرار نگیرد، از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های سیستم مغزی، سکته قلبی و نارسایی کلیه است و معمولا از زمانی که فشار خون به بیش از ١١٠/٧٥ برسد، فرد در معرض این خطرات قرار می‌گیرد.

 

عضو تیم علمی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی افزود: یکی از مهم‌ترین درمان‌های توصیه‌شده در این بیماری تغییر سبک زندگی فرد است که کاهش میزان مصرف نمک در رژیم غذایی، کم‌کردن وزن بدن در افرادی که اضافه وزن دارند، قطع مصرف دخانیات، افزایش تحرک و فعالیت‌های ورزشی و حداقل ٣٠دقیقه ورزش در طول روز و استفاده‌نکردن از مشروبات الکلی از مهم‌ترین موارد است.

 

نعمتی گفت: زمانی که پزشک یا پرستار فشار خون را بیان می‌کنند، اغلب دوعدد عنوان می‌شود به‌طور مثال ١٤٠/٩٠یا همان ١٤/٩ عدد نخست مربوط به شریان‌ها و زمانی‌که قلب منقبض یا به‌عبارتی در حال پمپاژ خون است و عدد دوم مربوط به فشار شریان‌ها در حالتی است که قلب در حالت استراحت و خونگیری است. به‌طور کلی فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که توسط خون در جریان به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود و این از علایم اصلی حیات است.


 وی با بیان اینکه پرفشاری خون، فرد را در معرض خطر حملات سکته مغزی، قلبی و بیماری‌های کلیه قرار می‌دهد، ادامه داد: در اکثر موارد هیچ علامتی ندارد اما این بیماری کاملا جدی است. این فوق‌تخصص نفرولوژی افزود: به فشار خون ١٢٠/٨٠ طبیعی، بیش از این میزان و کمتر از ١٤٠/٩٠ در مرحله پیش از عارضه پرفشاری خون، بیش از ١٤٠/٩٠ و کمتر از ١٦٠/١١٠ پرفشاری خون درجه‌یک و بیش از ١٦٠/١١٠ پرفشاری خون درجه‌دو گفته می‌شود.

 

 نعمتی یادآور شد: چنانچه به‌طور مداوم فشار خون بیش از ١٤٠/٩٠ باشد، باید دارودرمانی آغاز شود. در مواردی نظیر ابتلا به بیماری پلاک‌های چربی داخل عروق (آترواسکلروزیس)، سکته مغزی، قلبی و بیماری‌های منتشر عروق و بیماری‌های مزمن کلیوی باید درمان از فشارهای کمتر آغاز شود. نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی از ٢٠ تا ٢٢ خرداد٩٤ در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود. این کنگره دارای امتیاز بازآموزی است و مهلت ارسال مقالات تا ١٠اردیبهشت‌٩٤ تعیین شده است.


  اخباراجتماعی  -  مهر


ویدیو مرتبط :
پرفشاری خون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند درصد از مردان متاهل ایرانی به ناتوانی جنسی دچار هستند؟



 

اخبار,ناتوانی جنسی در مردان متاهل ایرانی

اخبار اجتماعی - ابتلای 35 درصد مردان متاهل ایران به ناتوانی جنسی

گروه سنی 15 تا 30 قشر جوان تعریف شده که یک سوم جمعیت ایران شامل 24 میلیون نفر را جوانان تشکیل می‌دهد،

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشور گفت: 35 درصد مردان متاهل ایرانی به ناتوانایی‌های جنسی دچار هستند.

به گزارش ایسنا دکتر محمود گلزاری در ستاد ساماندهی امور جوانان خراسان رضوی، با بیان اینکه « ابتلای درصد زیادی از مردان ایرانی به ناتوانایی جنسی از مشکلات حوزه جوانان کشور است» وجود زنان مطلقه را نیز یک آسیب برای جامعه دانست و افزود: این دسته یک قشر آسیب‌رسان برای جامعه هستند.

وی تمایل زیاد جوانان و نوجوانان به شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک، نرخ بالای مبتلایان به مواد مخدر، ارتباطات قبل از ازدواج، افزایش میزان خشونت و پایین آمدن آستانه تحمل را از دیگر مشکلات در حوزه جوانان برشمرد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان همچنین با بیان اینکه آمار آسیب‌های اجتماعی در ایران نگران‌کننده است، گفت: متاسفانه 20 تا 35 درصد از ازدواج‌های ایرانی به طلاق منجر می‌شود.

گلزاری در ادامه با بیان اینکه دوران کنونی ایران از لحاظ دارندگی قشر جوان «دوران پنجره طلایی» است، خاطرنشان کرد: علی‌رغم تمام مشکلات پیش رو خوشبختانه تا 10 سال آینده قشر جوان ایران در اختیار جامعه هستند و ما می‌توانیم با ایجاد برنامه‌های مناسب و هدفمند در جهت ایجاد زمینه‌های مناسب برای جوانان حداکثر بهره را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه گروه سنی 15 تا 30 قشر جوان تعریف شده که یک سوم جمعیت ایران شامل 24 میلیون نفر را جوانان تشکیل می‌دهد، ادامه داد: پس از گذشت این 10 سال قشر زیادی از ایران را میان‌سالان تشکیل خواهند داد و ما حداکثر 30 یا 40 سال آینده می‌توانیم شاهد افزایش قشر جوان در ایران باشیم.

به گفته وی این آمار حاکی از آن است که مسئولان با ایجاد یک مرکز مطالعاتی جوانان از وجود چنین فرصت طلایی بهره مناسب را بگیرند.

گلزاری همچنین گفت: قشر جوان قشری حساس هستند و تا 35 سالگی تحول در افراد شکل می‌گیرد؛ زیرا دوران قبل از جوانی دوران کودکی همراه با ناآگاهی و وابستگی و دوران میان‌سالی پس از جوانی نیز دوران وابستگی همرا با ضعف است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه جوانان سرمایه‌های کشور هستند و برنامه‌های اجرایی برای آنان باید هدفمند باشد، اظهار کرد: متاسفانه همانطور که قبلا هم گفتم نگاه دولت قبلی به جوان یک نگاه «جوان‌فریبی» بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه دولت تدبیر و امید با ریاست جمهوری روحانی نگاه جوان‌باوری در زمینه جوانان دارد و سعی بر این است که با ایجاد مکان‌هایی برای جوانان و فراهم‌سازی امکان حداکثری در اجتماع وضعیت جوانان را بهبود بخشیم.

گلزاری همچنین با بیان اینکه وام ازدواج جوانان در کشور دچار مشکل شده است، گفت: پیگیر بهبود این موضوع هستیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزاری مشاوره‌های قبل از ازدواج، راه‌های پیشگیری از خشم و راه‌اندازی سایت‌های مناسب برای همسریابی را از جمله برنامه‌های در دستور کار این مجموعه دانست.

اخبار اجتماعی - ایسنا