اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا ملک سلمان برای حضور در نشست مربوط به ایران دست رد به سینه ی اوباما زد؟



اخبار,اخبار سیاست  خارجی, روابط آمریکا و عربستان

تصمیم ملک سلمان برای حضور نیافتن در اجلاسی که به درخواست باراک اوباما تشکیل شده، نشان دهنده این واقعیت است که دو کشور با وجود برخورداری از اهداف مشترک در خاور میانه در مسائل بنیادی اختلاف نظر دارند.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: تصمیم ملک سلمان برای حضور نیافتن در اجلاسی که به درخواست باراک اوباما تشکیل شده، نشان دهنده این واقعیت است که دو کشور با وجود برخورداری از اهداف مشترک در خاور میانه در مسائل بنیادی اختلاف نظر دارند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در تحلیلی به قلم پیتر بیکر و مایکل دی شیر [PETER BAKER and MICHAEL D.SHEAR] افزود: هردو کشور روز دوشنبه تاکید کردند که غیبت ملک سلمان با هدف کم اهمیت جلوه دادن این اجلاس نبوده و وی قصد توهین نداشته است.

البته نمی توان برخی عوامل را که در افزایش تنش ها میان این دو کشور موثر بوده اند، نادیده گرفت.

این عوامل عبارتند از تلاش دولت اوباما برای امضای توافق هسته ای با ایران، افزایش قدرت دولت اسلامی در منطقه، ناآرامی های منطقه ای که به بهار عربی مشهور است و تغییرات بازارهای انرژی جهانی.

افزایش تولید نفت در آمریکا از وابستگی این کشور به ریاض کاسته و معادله چند دهه ای بین آنها برهم خورده است.

از آنجایی که هدف نشست های این هفته سران کشورهای خلیج فارس در کاخ سفید و کمپ دیوید رفع این اختلاف ها بوده، می توان گفت که فرصت از دست رفته است.

فیلیپ گوردون که ماه پیش از سمت هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاور میانه، شمال آفریقا و منطقه خلیج (فارس) برکنار شد، تاکید کرد تردیدی نیست که اختلاف هایی وجود دارد.

وی با بیان این که روابط اصلا پرشور نیست، گفت: ما هرکدام منافعی داریم و اگر نشان می دهیم برای همکاری با آنها تمایل داریم آنها هم نشان خواهند داد که به همکاری با ما تمایل دارند.

در هفتاد سال گذشته روابط آمریکا و عربستان سعودی ترکیب پیچیده ای از منافع مشترک، برخورد ارزش ها و همزیستی بدبینانه بوده است. مخرج مشترک آنها تمایل به برقراری ثبات بود که اکنون هرکدام تعریف متفاوتی از آن ارائه می کنند.

از نظر اوباما یک توافق دیپلماتیک با ایران که برنامه هسته ای این کشور را مهار کند، بهترین فرصت برای جلوگیری از درگیری در منطقه است اما از نظر دولت سنی عربستان لغو تحریم های ایران میلیاردها دلار در اختیار دولت شیعه این کشور قرار می دهد که می تواند از آنها برای افزایش بی ثباتی ها در کل منطقه استفاده کند.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: مقامات سعودی علت غیبت ملک سلمان در نشست کمپ دیوید را مبارزات هوایی عربستان برضد شورشیان حوثی در یمن عنوان کرده اند اما کارشناسان منطقه ای می گویند وی در سن 79 سالگی خیلی به خارج از کشور سفر نکرده است. اما مقامات عرب معتقدند تصمیم وی برای شرکت نکردن در این نشست ها منعکس کننده ناامیدی او از این است که اوباما در زمینه کمک های امنیتی پیشنهاد ملموس خاصی ارائه خواهد کرد.

ملک سلمان تنها مقامی نبود که به دعوت اوباما جواب رد داد. سران عمان، بحرین و امارات متحده عربی هم که برخی از آنها بیمار هستند، در این نشست شرکت نکردند و نمایندگان خود را فرستادند.

منتقدان می گویند فهرست حضار نشان دهنده ناتوانی اوباما در تاثیر گذاری بر حوادث منطقه است.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  تیک 


ویدیو مرتبط :
التماس ملک سلمان به اوباما برای نزدیک نشدن به ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تلاش مستمر آمریکا برای مذاکره با ایران بر سر «داعش» / چرا تهران دست رد به سینه ی واشنگتن زد؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی, مذاکره  آمریکا با ایران بر سر  داعش

 

 اخبار سیاست خارجی - منابع مطلع خبر دادند:
تلاش مستمر آمریکا برای مذاکره با ایران بر سر «داعش» / چرا تهران دست رد به سینه ی واشنگتن زد؟

طی چند ماه اخیر آمریکا تلاش گسترده ای را برای مذاکره در مورد داعش، با مقامات ایرانی آغاز کرده است.

خبرنگار «انتخاب» کسب اطلاع کرد، طی چند ماه اخیر آمریکا تلاش گسترده ای را برای مذاکره در مورد داعش، با مقامات ایرانی آغاز کرده است.

منابع مطلع در گفتگو با انتخاب بیان داشتند: از ابتدای بحران داعش در عراق مقامات آمریکائی به اشکال مختلف برای جلب همکاری ایران در مقابله با داعش تلاش گسترده ای بعمل آورده و حتی با ارتباط گیری با سفرای ایران و برخی سطوح دیگر به دنبال درخواست کمک از ایران برای مبارزه با داعش بوده اند .

این منابع با بیان اینکه مقامات آمریکا پس از تلاش های گسترده با پاسخ منفی ایران مواجه شدند گفتند: واشنگتن اکنون با سردرگمی و وارونه سازی این موضوع، از مناسب نبودن شرایط برای دعوت از ایران در پیوستن به آنچه از آن بعنوان ائتلاف ضد داعش نام می برند ، سخن می گوید .

به گفته ی این منابع مطلع، بنا به تائید مقامات عراقی از شیعه ، سنی ، ترکمان ، مسیحی ، کرد ، عرب و ... تنها کشوری که بطور جدی برای دفاع از مردم عراق از همه اطیاف از ابتدای امر از هیچ حمایتی دریغ نکرد جمهوری اسلامی ایران بود و آنچه صحنه حضور داعش در عراق را در مقایسه با روزهای آغازین بحران تغییر داد کمکها و مشورتهای ایران بود.

این منابع بیان داشتند: بی اعتمادی ایران به جدیت آمریکا در مبارزه با تروریسم موضوع جدیدی نیست . آمریکا همواره در برابر مبارزه با تروریسم برخورد دوگانه داشته است . هنوز سیل کمک های تسلیحاتی و آموزشی آمریکا و شرکای منطقه ای آن به پدیده تروریسم و خشونت گرائی در سوریه فراموش نشده است .

این منابع مطلع با اشاره به اینکه ایران همواره جدیت خود در قبال مبارزه با تروریسم را با اقدامات عملی نشان داده است، اعلام داشتند: اصولا در دکترین سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران استفاده از هر ابزاری برای رسیدن به هدف هیچگونه جایگاهی نداشته است . از اینرو طبیعی است که ایران هیچگاه آماده ورود به ساز و کارهای نمایشی برای به اصطلاح مبارزه با تروریسم نبوده چرا که بطور اصولی و اعتقادی پدیده تروریسم و افراطی گری را عامل خطرناک برای امنیت منطقه و جهان میداند.

 

 اخبار سیاست خارجی - انتخاب