اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیشنهاد 1+5 برای لغو کامل تحریم‌ها / بررسی پرونده ایران در جلسه شورای حکام




اخبار سیاست  خارجی - با ارایه یک طرح فوری مطرح شد
پیشنهاد 1+5 برای لغو کامل تحریم‌ها

خبرگزاری آسوشیتدپرس از پیشنهاد جدیدی که کشورهای 1+5 به ایران در ازای رفع کامل تحریم ها داده اند خبر داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از پیشنهاد جدیدی که کشورهای 1+5 به ایران در ازای رفع کامل تحریم ها داده اند خبر داده است.

به گزارش فارس به نقل از این خبرگزاری ،کشورهای 1+5 در حال ارائه پیشنهاد به ایران هستند.بر اساس این پیشنهاد  اگر ایران با کاهش اساسی در فعالیت های هسته ای خود برای کاهش امکان ساخت بمب موافقت کند، آنها نیز همه تحریم ها را برخواهند داشت.

انتشار خبر ارایه این پیشنهاد در حالی است دور قبلی مذاکرات ایران و 1+5 با نتیجه مشخصی تمام نشد.همین موضوع جو مثبت مذاکرات گذشته را تحت تاثیر قرار داد.

طی دو روز گذشته نیز مذاکره ای غیر رسمی فوق العاده ای میان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در استانبول برگزار شد.

ساعاتی پیش از انتشار خبر ارایه پیشنهاد لغو کامل تحریم ها به ایران ،مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون گفت:  ظریف و اشتون در استانبول‌ گفتگوهای طولانی و  مفیدی داشتند.

روحانی نیز پس از مذاکرات نامشخص وین 4 ابراز امیدواری کرده بود که در دور بعدی مذاگره ها قدم های مقبتی از جانب دوط رف برداشته می شود.روحانی رسیدن به توافق نهایی در تیر ماه را قابل تحقق اعلام کرده بود.

ارایه این پیشنهاد یک تحول مهم و اساسی در روند مذاکره های هسته ای ایران و 1+5 است.

 

اخبار, پرونده ایران در جلسه شورای حکام

بررسی پرونده ایران در جلسه شورای حکام

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد شورای حکام این آژانس روز دوشنبه برای بررسی موضوعات مختلف از جمله اجرای پادمان‌ها در ایران، تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد شورای حکام روز دوشنبه هفته آینده (12 خرداد) تشکیل جلسه می‌دهد.

یک سخنگوی آژانس گفت این نشست احتمالا 4 یا 5 روز طول می‌کشد. «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است در ابتدای این نشست بیانیه‌ای صادر کند.

بنا بر اعلام آژانس، بحث اجرای پادمان‌های ایمنی در ایران از جمله موضوعات مورد بحث در نشست هفته‌ آینده خواهد بود.

قرار است دور تازه مذاکرات کارشناسی ایران و گروه موسوم به 1+5 نیز در حاشیه نشست شورای حکام آژانس در وین برگزار شود. «حمید بعیدی‌نژاد» مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و «استفان کلمنت» دستیار ارشد کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست نشست کارشناسی را برعهده دارند.

پیش از این سید «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه نیز پس از پایان مذاکرات دو روزه «محمد جواد ظریف» و «کاترین شاتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته بود تا زمان دور بعدی مذاکرات جامع، که روزهای 26 تا 30 خرداد برگزار می‌شود، طرفین به رایزنی‌های فنی و سیاسی ادامه می‌دهند.

«مایکل مان» سخنگوی خانم اشتون هم پس از دیدارهای وی با آقای ظریف، به خبرگزاری فارس گفت که طرفین توصیه کرده‌اند که به زودی یک دور مذاکرات کارشناسی برگزار شود.
اخبار سیاست خارجی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
لحظه شماری تحریم کنندگان ایران برای لغو تحریم ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز بررسی لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

در حالی که ضرب الاجل تعیین شده پایان ماه مارس برای دستیابی به چارچوب توافق نهایی هسته ای ایران در حال نزدیک تر شدن است و در مقابل، تلاش جنگ طلبان برای جلوگیری از توافق نیز تشدید شده، خبرها حاکی از اقدام گروه 1+5 در راستای فراهم کردن زمینه برای لغو تحریم های شورای امنیت علیه ایران است.

به گزارش تابناک، خبرگزاری «رویترز» به نقل از مقامات غربی مدعی شده قدرت های جهانی به صورت آرام و بی سر و صدا مشغول کار بر روی قطعنامه ای هستند تا بر اساس آن، در صورت دستیابی به توافق نهایی هسته ای با ایران، تحریم های سازمان ملل علیه کشور را لغو کنند. اقدامی که می تواند کار را برای نمایندگان کنگره آمریکا که می خواهند جلوی اجرایی شدن توافق نهایی را بگیرند، دشوار کند.

رویترز اشاره می کند که هرچند جان کری شب گذشته اعلام کرد توافق هسته ای با ایران از نظر حقوقی و قانونی الزام آور نخواهد بود، اما تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت می تواند این الزام حقوقی را برای توافقنامه نهایی به همراه داشته باشد. این اقدام طبعاً تا حد زیادی جلوی تلاش جمهوری خواهان کنگره که مخالف توافق هستند را خواهد گرفت.

هرچند تاکنون در جریان مذاکرات ایران و گروه 1+5 تمرکز طرفین بر تحریم های جداگانه ای بوده که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا بر بخش های انرژی و مالی ایران وضع شده، اما مقامات غربی نزدیک به مذاکرات می گویند گفت و گوهایی میان اعضای 1+5 برای آغاز روند برداشته شدن تحریم های سازمان ملل نیز صورت گرفته است. این تحریم ها از سال 2006 تاکنون علیه ایران وجود داشته است.

یک مقام غربی در این زمینه گفته: «اگر توافق هسته ای به دست آید – که این هنوز یک "اگر" بزرگ است – ما به سرعت وارد موضوع تحریم های سازمان ملل خواهیم شد».

گفتنی است بر اساس اعلام طرفین مذاکرات، قرار است تا پایان ماه مارس ایران و گروه 1+5 بر سر چارچوب توافق نهایی هسته ای به اتفاق نظر رسیده و سپس تا ضرب الاجل 30 ژوئن نسبت به نهایی کردن همه جزئیات مورد نظر در متن توافق نهایی اقدام نمایند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک