اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیامک های ایرانیان کنترل می شود؟


آیا اپراتورهای تلفن همراه محتوای پیامک های ما را بدون آنکه خودمان خبر داشته باشیم بررسی می کنند؟ آیا پیامک های ما جایی ذخیره می شود؟ اینها سوالاتی است که از مدت پیش در ذهن خیلی از شهروندان نقش بسته و برای خیلی ها به شکل یک فوبیا درآمده است.

آیا اپراتورهای تلفن همراه محتوای پیامک های ما را بدون آنکه خودمان خبر داشته باشیم بررسی می کنند؟ آیا پیامک های ما جایی ذخیره می شود؟ اینها سوالاتی است که از مدت پیش در ذهن خیلی از شهروندان نقش بسته و برای خیلی ها به شکل یک فوبیا درآمده است. بعضی ها نگران نقض شدن حقوق شهروندی شان هستند و حریم خصوصی خود را در خطر می بینند.

البته همه قبول دارند کنترل پیامک ها و شنود مکالمات در صورت لزوم (مثلا پیگیری جرائم) با حکم قضایی امری طبیعی است اما قطعا اینکه همه مردم تحت کنترل باشند امنیت روانی جامعه را به هم می ریزد. با همن کل وقایع و اظهارنظرهای اخیر مسئولان پیرامون این موضوع مرور می کنیم شاید از بین این اظهارنظرهای متناقض، چیزی دستگیرمان شود.

کدام پیامک ها خوانده می شوند؟

مهرماه امسال خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «مرکز توسعه رسانه های دیجیتال» که یکی از زیرمجموعه های وزارت ارشاد محسوب می شود از یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور و نیز همه شرکت های ارائه دهنده خدمات پیامک مرتبط با آن به صورت مکتوب درخواست کرده تا هرچه زودتر شرایطی را فراهم آورند که امکان بررسی محتوایی تمامی سرویس های ارزش افزوده تلفن همراه را برای این دستگاه دولتی ایجاد نماید و البته برای اجرای هرچه بهتر این خواسته، این شرکت ها موظفند رسانه ای اختصاصی را نیز ایجاد نمایند. البته آغاز این ماجرا مربوط به مهرماه نیست، دی ماه سال 88 احمدی مقدم رئیس نیروی انتظامی در اظهاراتی اعلام کرد که تمام ایمیل ها و پیامک ها کنترل می شوند.

در روزهای اخیر اما این مرکز در بیانیه ای به طور مفصل درباره کنترل پیامک ها توضیح داده و گفته است که فقط درمورد پیامک های تبلیغاتی که به صورت انبوه منتشر می شوند، کنترل صورت می گیرد و این محتوا جزو محتوای خصوصی شهروندان محسوب نمی شود.

این مرکز دلیل این کار را چنین توضیح داده است: «پیامک هایی با محتوای غیراخلاقی از سوی برخی ارائه دهندگان خدمات ارزش افزوده ارسال می شود که در این پیامک ها انواع تبلیغات نظیر تبلیغ محصولات جنسی، مراکز همسریابی و ازدواج موقت (که عموما بدون مجوز و غیرقانونی می باشند)، فروض اعضای بدن، وام های جعلی، محصولات پزشکی بدون مجوز از سازمان نظام پزشکی کشور، تبلیغات مربوط به فال و استخاره، تبلیغات مربوط به کلاس های آموزش حرکات موزون، تورهای تفریحی غیرمجاز و... به چشم می خورد همچنین کم و بیش اخباری مبنی بر سوءاستفاده و کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک انبوه به گوش می رسد.»

بحث فیلترینگ پیامک ها در ایران هم از مسائلی بود که از دو سال پیش مطرح شد. یعنی اگر پیامک شما حاوی برخی کلمات خاص باشد به طرف مقابل ارسال نمی شود. این موضوعی بود که مهرماه همین امسال نماینده یزد از وزیر ارتباطات پرسید. تقی پور، وزیر ارتباطات هم در پاسخ، این موضوع را رد نکرد اما گفت: «به من ربطی ندارد!» اما باید 18 روز از سوال اولیا از تقی پور می گذشت تا مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در تاریخ هشتم آبان موضوع فیلترینگ پیامک ها را کلا رد کند: «شرکت مخابرات نه امکاناتی فنی این کار را دارد و نه ضرورتی برای این امر احساس می کند.» البته زارعیان این جمله را هم گفت که در شرایط بحرانی و غیرعادی ممکن است کنترل هایی صورت گیرد.

چنین اظهاراتی نشان دادکه صحبت های فرمانده نیروی انتظامی هم ناظر به شرایط خاص بوده نه در وضعیت عادی. در این ماجرای پیامک ها بحث نگهداری پیامک ها هم بین شهروندان مطرح است، بعضی می گویند تمام پیامک ها ذخیره می شود تا اگر احتیاج شد از آنها استفاده شود. اما دو هفته پیش مدیرامل شرکت مخابرات در گفت و گو با یکی از نشریات گفته بود: «هیچ اطلاعاتی را ذخیره نمی کنیم جز اطلاعاتیکه خود مشترک مراجعه کند، مثلا یک نفر مراجعه می کند که من این همه پیامک نزدم. ما یک لیست به او می دهیم که در این تاریخ و در این ساعت شما به این شماره ها پیامک زدید ولی محتوای آن را نداریم، چون نمی توانیم داشته باشیم. حجم پیامک ها به حدی است که  نمی توانیم نگهداری کنیم.» بررسی کلی این اظهارات نشان می دهد که در شرایط کنونی، پیامک های شهروندان ایرانی کنترل، فیلترینگ و یا ذخیره نمی شوند و جا دارد برخی مسئولان در اظهارنظرهای خود به گونه ای عمل کنند که امنیت روانی شهروندان خدشه دار نشود، مثبت و دقیق حرف زدن، کار آسانی است، به آسانی ارسال یک پیامک.

منبع: روزنامه هفت صبح


ویدیو مرتبط :
نقد و بررسی - کنترل لوازم از طریق پیامک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیامک های نوروزی چند میلیاردی ایرانیان


مشترکان تلفن همراه کشور در آغاز سال نو بالغ بر 8 میلیارد پیام کوتاه عیدنوروز را به یکدیگر تبریک گفتند و براین اساس به نظر می رسد پیام کوتاه همچنان محبوب ترین و پرکاربردترین روش ارتباطی میان ایرانیها است.

خبرگزاری مهر: مشترکان تلفن همراه کشور در آغاز سال نو بالغ بر 8 میلیارد پیام کوتاه عیدنوروز را به یکدیگر تبریک گفتند و براین اساس به نظر می رسد پیام کوتاه همچنان محبوب ترین و پرکاربردترین روش ارتباطی میان ایرانیها است.

مشترکان دو اپراتور اول و دوم تلفن همراه طی 48 ساعت نخست تحویل سال 92 در مجموع با تبادل 3 میلیارد و 700 میلیون SMS به استقبال سال جدید رفتند.

براساس اعلام اپراتورهای تلفن همراه، مشترکان همراه اول طی 48 ساعت نخست سال جدید یعنی از ساعت 10 صبح روز 29 اسفند 91 تا 10 صبح یکم فروردین ماه 92  بالغ بر دو میلیارد و187 میلیون و 851 هزار و 223 پیامک ارسال کردند.

بر اساس اعلام اپراتور همراه اول، اوج تبادل پیامک در شبکه این اپراتور، ساعت 14 تا 15 روز چهارشنبه 30 اسفند ماه 91 بوده که در این یک ساعت 109 میلیون و 357 هزار و 46 پیامک مبادله شده است.

همراه اولی ها در بازه زمانی 36 ساعته یعنی از 10 صبح 29 اسفند تا ساعت 22 شب 30 اسفند بالغ بر دو میلیارد و 12 میلیون و 823 هزار و 125 پیامک مبادله کردند.

همچنین طی شش روز تعطیلات نوروزی یعنی از 29 اسفند 91 تا چهارم فروردین 92 در شبکه همراه اول چهار میلیارد و 93 میلیون و 959 هزار و 635 پیامک مبادله شده که ضریب موفقیت آنها در مراکز تبادل پیامک 98.4 درصد گزارش شده است.

در همین حال مشترکان اپراتور ایرانسل در بازه زمانی یک ساعته از ساعت 14 تا 15 روز چهارشنبه 30 اسفندماه 91 مجموعا 77 میلیون و 922 هزار و 470 پیامک ارسال کردند.

در بازه زمانی 48 ساعته از ساعت 20 روز 29 اسفندماه تا ساعت 20 روز پنجشنبه یکم فروردین ماه 92 مجموعا یک میلیارد و533 میلیون و 194 هزار و 369 پیامک تبریک در شبکه مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه کشور تبادل شده است.

همچنین در بازه زمانی شش روزه یعنی از سه شنبه 29 اسفند تا یکشنبه 4 فروردین ، مشترکان ایرانسل 3 میلیارد و 865 میلیون و 346 هزار و 713 پیامک ارسال کردند.

همچنین از 29 اسفند 91 تا پایان روز ششم فرودین 92 در مجموع 5 میلیارد و 75 میلیون و 791 هزار و 727 پیامک در شبکه تلفن همراه ایرانسل تبادل شده است.

به طور میانگین روزانه بیش از 566 میلیون و 905 هزار و 749 پیامک  از سوی مشترکان اپراتورهای تلفن همراه ارسال شده بود.