اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پولی که دولت احمدی‌نژاد در جیب آمریکا گذاشت



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , خرید اوراق قرضه ایالات متحده

 بیت المال جمهوری اسلامی‌ در جهت خرید اوراق قرضه ایالات متحده به عنوان پشتوانه مالی استکبار جهانی هزینه شده است.

براساس گزارش خبرگزاری‌ها،«2 میلیارد دلار توقیف شده ایران برای خرید اوراق قرضه آمریکا در دولت قبل صرف شده است». شنیدن روزمره افشاگری درباره بی‌تدبیری‌های دولت پاک دستان به یک عادت دردناک برای مردم ایران تبدیل شده است. اخباری که هر روز به ما یادآوری می‌کند محمود احمدی‌نژاد یک رئیس جمهور اشتباهی بود! داستان اشتباهات و گاف‌های احمدی‌نژادی‌ها به همین سادگی‌ها نیست. خبر خرید اوراق قرضه ایالات متحده توسط دولت احمدی‌نژاد در واقع چوب حراج زدن به آرمان‌های امام‌خمینی(ره) و تاکیدات رهبری نظام است.

دولتی که با داعیه نابودی آمریکا روی کار آمده بود‌، برای کمک به اقتصاد ایالات متحده ایران اوراق قرضه آنهم نه یک دلار یا دو دلار، بلکه 2 میلیارد دلار خریداری کرده بود.

جالب اینکه رسانه‌هایی که سخنان سیف را در انتقاد از ممانعت آمریکا از چرخش دلار تیتر یک کرده بودند این بار سکوت کردند. رسانه‌های طیف راست و اصولگرایان که تا همین دیروز برای حمایت از احمدی‌نژاد سینه چاک می‌کردند خبرهای مرتبط با خرید اوراق قرضه ایالات متحده توسط احمدی‌نژاد را سانسور کردند و آنطور که پیداست بهترین خبر را بی خبری دانسته‌اند.

سوال این است که چگونه دولت ایران شرایطی را فراهم کرده است که دیوان‌عالی آمریکا بتواند 2میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را مصادره کند. برخی به جای پاسخ به این که چرا پول بیت‌المال ایران در جیب آمریکا در جهت چرخش اقتصاد ایالات متحده هزینه شده است تلاش می‌کردند همه کاسه و کوزه‌ها را سر برجام و ظریف بشکنند.

باز هم دولت نهم و دهم
داستان از انتشار خبر توقیف دو میلیارد دلار دارایی ایران در آمریکا شروع شد. دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه اول اردیبهشت حکم داد که دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران به خانواده‌های قربانیان آمریکایی بمب‌گذاری‌های سال 1983 در مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده در بیروت و سایر حملات سایر حملات «مرتبط» با جمهوری اسلامی ‌پرداخت شود. آنچه به نظر می‌رسید اینکه بعد از اجرایی شدن برجام دارایی‌های بلوکه شده ایران باید آزاد می‌شد اما هنوز 5 ماه از اجرایی شدن نگذشته که خبر توقیف جدید دارایی ایران شوک بزرگی به سیاست داخلی می‌زند؛ آنقدر قوی که دوباره تیر همه انتقادها را به سمت دولت و وزارت خارجه روانه می‌کند. تا اینکه دو روز پیش مقامات دولتی اعلام کردند نگهداری بخشی از اوراق بهادار خریداری شده در سال‌های 87 و 86 نزد سیتی‌بانک در آمریکا، باعث شده «خواهان‌های آمریکایی بتوانند آن‌ها را توقیف کنند.» دوباره پای دولت دهم به میان می‌آید.

 

سه سال از زمانی که دولت یازدهم روی کار آمده می‌گذرد و هنوز رد پایش در میان مشکلات دیده می‌شود. دولتی که ماجرای پاکدستی‌اش کاملا نخ نما شده و در حالی که مدام از نابودی آمریکا صحبت می‌کرد و رابطه با آمریکا را کاری ناپسند می‌دانست اما دولتمردانش بیشترین سلفی‌ها(!) را با نمادهای آمریکایی مثل مجسمه آزادی داشتند. یادمان نرفته هنوز ماجرای کاروان 140 نفری همراهان احمدی‌نژاد را که به بهانه حضور در نشست سالانه مجمع عمومی‌سازمان ملل، عازم نیویورک شده بودند. با تمام صحبتهای او مبنی بر دشمنی با آمریکا اما رفتارهای ضد و نقیض خود و اطرافیانش این ایده را القا می‌کند آنکه بیش از همه فریاد بر جدایی می‌زند، بیشتر بر وصال تاکید دارد!

در سال 87 چه گذشت؟
داستان از این قرار است که در سال 87-1386 که درآمد ارزی ایران از محل فروش نفت افزایش چشمگیری داشت، مسئولین دولت وقت مقادیری اوراق بهادار از طریق یک کارگزار لوکزامبورگی (به نام کلیراستریم) خریداری کردند. کارگزار مذکور بخشی از این اوراق را در اروپا و بخش دیگری را به صورت فیزیکی نزد سیتی بانک در آمریکا نگهداری می‌کرد و همین امر باعث شد خواهان‌های آمریکایی بتوانند آن‌ها را توقیف کنند. در یک پرونده دیگر هم حدود 9 میلیون دلار از مبلغ یک رأی داوری صادره به نفع ایران توسط همین خواهان‌ها بازداشت شده که به دیوان کشور آمریکا اعتراض کرده‌ایم و منتظر تصمیم آن هستیم.

به کام احمدی‌نژاد با بدنامی ‌روحانی
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، دستبرد اخیر آمریکایی‌ها به منابع بانکی ایران را آنچه که به نام بی‌تدبیری دولت گذشته خوانده، مربوط می‌داند. معاون اول رئیس‌جمهور در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «این روزها مخالفان حرفه ای دولت تلاش می‌کنند تا دستبرد اخیر آمریکایی‌ها به منابع بانکی ایران به بهانه واهی و حمایت ایران از تروریسم را به برجام و سوء‌مدیریت و دولت تدبیر‌و‌امید نسبت دهند، حال آن که متاسفانه زمینه این دستبرد و مصادره را بی تدبیری دولت گذشته با خرید اوراق آمریکایی و قراردادن آن نزد بانک‌های اروپایی فراهم کرده است. البته همانطوری که در نشست مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی تاکید کردم، دولت از تمام توان و ابزارهای لازم برای پس گرفتن دارایی‌های ملت ایران استفاده خواهد کرد».

از طرفی حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، روز شنبه چهارم اردیبهشت، در یادداشتی اعلام کرد که «خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا به‌عنوان یک کشور متخاصم با سیاست کلان ایران هماهنگ نبوده است.» به گفته بعیدی‌نژاد، در همان زمان پرونده‌هایی در آمریکا علیه ایران مطرح بود و «اصلاحیه قانون جدید مصونیت دولت‌ها در آمریکا، امکان ضبط اموال دولت‌ها برای پرداخت به قربانیان آمریکایی را مجاز شناخته بود.» این عضو تیم مذاکره اتمی‌ایران همچنین خارج نکردن این اموال با شروع روند تحریم‌های شدید مالی و بانکی آمریکا و همچنین «پرونده پترسون» را « بی‌خبری» و «بی‌احتیاطی روشن» مسئولان دولت سابق خواند.

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران، نیز گفته که در دولت محمود احمدی‌نژاد، با وجود «هشدارهای» کارشناسان و مدیران بانک مرکزی «هنگام خرید اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری‌های دلاری، سهل‌انگاری شده و دقت کافی و احتیاط‌های لازم صورت نگرفته است. حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، رأی دیوان عالی آمریکا را «دستبرد به اموال» ایران خوانده و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز اعلام کرده که جمهوری اسلامی ‌این رأی را به «رسمیت» نمی‌شناسد.

سوء‌استفاده علیه برجام
درحالی این اتفاق تیتر یک بسیاری از روزنامه‌های اصلاح طلب بود که رسانه‌های راستی در سکوت کامل خبری به سر می‌بردند. روزنامه‌هایی مثل کیهان و جوان کوچکترین اشاره ای به این موضوع نکرده‌اند. به نظر می‌رسد با فاش شدن نام احمدی‌نژاد به عنوان مسبب اصلی این اتفاق، آنها تصمیم گرفته‌اند فعلا با بی‌خیالی طی کنند. از طرفی بسیاری از طرفداران دو آتیشه احمدی‌نژاد از این اتفاق به عنوان پتکی استفاده می‌کنند تا بر سر برجام فرو آورند. محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یکی از این افراد که به مردم‌سالاری می‌گوید: «سرمایه‌گذاری یک امر عادی است و دولت‌های مختلف از آن برای سود بردن استفاده می‌کنند. می‌گویند این اتفاق در دولت قبل افتاده اما من نمی‌دانم واقعا در دولت قبل بوده یا دولت‌های ماقبلش.

 

هرچه که هست، این سرمایه گذاری به این معنا نیست که آمریکایی‌ها از اموال ما دزدی کنند.» او ادامه می‌دهد: «ما قبلا هم با آمریکا تجارت داشتیم. صادرات و واردات می‌کردیم ولی به هرحال کار آنها توجیه نمی‌شود.» او معتقد است اگر برجام به درستی اجرا می‌شد آمریکایی‌ها هیچ وقت نمی‌توانستند چنین کاری انجام دهند: «وقتی برجام اجرایی شد قرار بود همه دارایی‌های ایران آزاد شود. این دو میلیارد دلار هم باید با برجام آزاد می‌شد. اگر آمریکاییها به برجام پایبند بودند قطعا نباید این کار را انجام می‌دادند. نمی‌گویم این اتفاق ضعف دولت بوده ولی ما به تعهداتمان درباره برجام عمل کردیم ولی دولت آمریکا عمل نمی‌کند».

سیدحسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اما با بیان اینکه برداشت 2 میلیارد دلاری اموال ایران توسط آمریکایی‌ها یک دزدی بین‌المللی است، گفت: «این رفتارها در شرایطی است که آنها در پای میز مذاکره لبخند می‌زنند و خود را متعهد به اجرای برجام می‌دانند، اما مانند همیشه بین رفتار و گفتار آنها تناقض وجود دارد و ما تعجب می‌کنیم که چطور دستگاه دیپلماسی ما فریب این لبخندها را می‌خورد. وقتی آقای ظریف گفت که اگر اموال ما را برداشت کنند بعدا مجبور می‌شوند آن را برگردانند، واقعا تعجب کردم؛ چرا که این حرف مانند این است که یک دزد اموالمان را بردارد و ببرد و بگوییم اشکالی ندارد بعدا برمی‌گرداند».

سید محمد حسینی وزیر ارشاد در دولت دهم گفته است: «بعد از گذشت بیش از 3 ماه از اجرای برجام، آمریکا نه‌تنها نقض‌عهد کرده، حتی در مواردی مسائل جدیدی را نیز مطرح کرده است که سرقت از اموال ایران به بهانه پرداخت غرامت حادثه سال 1983 از همین جنس است. اگر ما از موضع ضعف حرکت کنیم، آمریکایی‌ها جلوتر می‌آیند. زیاده‌خواهی‌های آمریکا حد یقفی ندارد. آنان می‌خواهند ملت ایران را تحقیر کنند. دولت نباید زیر بار این اقدام آمریکا برود، چرا که اگر این روند باب شود، دیگر اموال مردم ما در خارج از کشور از دستبرد آمریکا در امان نخواهد بود. از دولت می‌خواهیم لااقل با اتخاذ موضعی قاطع، نگذارد غارت اموال مردم ایران توسط آمریکا باب شود».

از طرفی محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در جلسه روز گذشته خود گفته است: «فکر می‌کنم کار دولت قبلی است (با شوخی). یکی از اقدامات ظالمانه و خلاف موازین بین‌المللی توسط آمریکا صورت گرفته که اولی و آخری هم نیست؛ لذا بانک مرکزی و وزارت امور خارجه باید نسبت به این اقدام ظالمانه و خلاف موازین بین‌المللی واکنش جدی نشان دهند. من از اینکه این موضوع چگونه بوده اطلاعی ندارم ولی این بی‌انصافی است که ما هر جا کم می‌آوریم بخواهیم فرافکنی کنیم و همه گناه را گردن دیگری بیندازیم. آنچه که مسلم است حکم ظالمانه و خلاف موازین بین‌المللی است و وزارت امور خارجه و بانک مرکزی و دستگاه‌های دیگر باید جلوی آن را بگیرند».

دولت احمدی‌نژاد بهانه‌های زیادی به غربی‌ها داد
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ‌با اشاره به اینكه برداشت دو میلیارد دلار از اموال ایران توسط آمریكایی‌ها نقض برجام است، گفت: «دولت احمدی‌نژاد بهانه‌های زیادی به غربی‌ها داده كه امروز ملت ایران باید پاسخ این ندانم كاری‌ها را بدهد.» غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درباره برداشت غیرقانونی این دو میلیارد دلار از اموال ایران به بهانه حمایت از تروریسم گفته است: «بر اساس گفته‌های رئیس بانك مركزی، برداشت 2 میلیارد دلاری آمریكا از اموال ایران به دلیل خطاها، اشتباهات و قانون شكنی‌های دولت احمدی‌نژاد بوده است. دولت احمدی‌نژاد بدون اطلاع رسانی و با دور زدن قانون دو میلیارد دلار اوراق قرضه در آمریكا خرید كه امروز ملت ایران باید جواب ندانم كاری‌های او و دولتمردان قبلی را بدهند».

از طرفی سید موید حسینی صدر عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفته است: «كاملا مشخص است سوء‌استفاده‌ای كه امروز آمریكایی‌ها از این موضوع می كنند دولت قبل فراهم كرده است. دولت قبل با اشتباه محاسباتی اقدام به خرید اوراقی مربوط به شركت‌های آمریكایی كرد كه این باعث سوء استفاده آنها شده است. وزارت امور خارجه و مسوولان دولتی مطمئنا با جدیت موضوع را پیگیری می كنند و اقدامات لازم را انجام می دهند. البته این به معنای این نیست كه ما اقدام شتاب زده انجام خواهیم داد، دولت در این راستا سنجیده عمل می كند».

 اخبار سیاسی - مردم  سالاری   


ویدیو مرتبط :
دکتر احمدی نژاد درباره فعالیت های هسته ای و دولت آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی‌نژاد: سیاستمداران آمریکا دوپینگی‌اند/دولت آمریکا ورشکسته است



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

احمدی نژاد:

شرط اصلاح جهان تمرکز اراده ملتها بر عدالت است/ دولت آمریکا ورشکسته است

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط فعلی جهان باید اصلاح شود، شرط آن را در اراده ملت‌ها و دولت‌ها دانست و تصریح کرد: دولت‌ها و ملت‌ها ضمن تلاش برای اصلاحات واقعی در مناسبات داخلی خود، باید تصمیم بگیرند و در کنار یکدیگر بر عدالت و حقوق اساسی ملت‌ها ایستادگی و در جهت ساختن دنیایی بهتر تلاش و کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود احمدی‌نژاد شامگاه پنجشنبه در دیدار شرکت کنندگان در اجلاس مشورتی تهران، پیرامون سوریه، ضمن تشکر از هیات‌های مشارکت‌کننده در این اجلاس درباره مساله مهمی که امروز جامعه بشری را تحت تأثیر سنگین عاطفی قرار داده است، اظهار امیدواری کرد که این اجلاس به عنوان مقدمه و روندی مؤثر برای ایجاد صلح و امنیت، باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شرایط جهان بسیار اسفبار است، گفت: امروز در دو سطح نیازمند اصلاحات هستیم که اولویت با اصلاحات در سطح بین‌الملل است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه نظام‌های حاکم بر جهان نتیجه مناسبی برای بشریت نداشته و تنها فاصله‌ها، تبعیض‌ها، کینه‌ها و دشمنی‌ها دستاورد آن بوده است، اظهار داشت: شرایط امروز جهان به هیچ وجه شرایط قابل قبولی نیست و قطعاً خداوند انسان را خلق نکرده تا در چنین شرایطی زندگی کند.

وی با اشاره به اینکه عده قلیلی از صاحبان قدرت و ثروت بر مراکز اصلی جهان حاکم بوده و می‌خواهند سرنوشت همه ملت‌ها و مسایل جهان را رقم زده و اراده خود را بر بشر تحمیل کنند، تصریح کرد: امروز مراکز قدرت سیاسی، ثروت و رسانه دنیا در اختیار این عده قلیلی است و آنها خود را معیار همه ارزش‌ها معرفی کرده و آزادی، عدالت و دموکراسی را همان چیزی می دانند که خودشان معرفی می‌کنند و هر ملت و دولتی که می‌خواهد شیوه خود را داشته و مستقل زندگی کند، از ناحیه آنها تحت فشار قرار می‌گیرد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه نظم امروز جهان بجایی رسیده که بیش از سه میلیارد نفر فقیر در دنیا وجود داشته و فاصله طبقاتی بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است، تأکید کرد: نظم کنونی جهان باید تغییر کرده و اصلاح شود و همه دولت‌ها و ملت‌ها در یک روند دمکراتیک واقعی و حقیقی و در شرایطی که احترام و حق همگان محفوظ باشد، در مدیریت جهان مشارکتی عادلانه داشته باشند.

رئیس جمهور ادامه داد: اینکه قدرت و ثروت جهان در انحصار عده معدودی باشد، فسادآور است و راه حل آن است که همه باید در مدیریت جهان فرصت مشارکت داشته باشند و هیچ تصمیمی نباید بر دولت‌ها و ملت‌ها تحمیل شود.

وی با اشاره به اینکه اصلاحات در سطح ملی از دیگر اموری است که امروز نیازمند آن هستیم، گفت: بسیاری کشورها وجود دارند که در آنها هنوز اراده مردم، عدالت و آزادی به طور کامل حاکم نبوده و حقوق ملت‌ها رعایت نمی‌شود که آمریکا از جمله این کشورهاست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم آمریکا تحت فشار قرار دارند و اراده مردم در این کشور حاکم نیست، خاطرنشان کرد: در آمریکا همه مبادلات و مکالمات و مراودات مردم شنود و رهگیری می‌شود، فضا کاملا امنیتی است و مردم اجازه ندارند در مسایل اصلی دخالت کنند و در حالی که مردم با جنگ و تجاوز دولت‌های پی در پی آمریکا مخالفت می کنند، هر دولت دیگری که بر سر کار می آید، باز هم جنگ و اشغالگری در دنیا راه می‌اندازد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در آمریکا تنها دو حزب که از یک مرکز پشت صحنه مدیریت می‌شوند حق حاکمیت دارند و هر وقت لازم باشد چهره مناسب آن شرایط را رو می‌کنند، گفت: وقتی مدیران اصلی کشور نقشی در اداره آن کشور ندارند، دیگر تکلیف مردم مشخص است.

وی با اشاره به اینکه در اروپا نیز اوضاع به همین شکل است، اظهار داشت: مردم اروپا باید چگونه و با چه زبانی اعلام کنند که از شرایط موجود ناراضی هستند و چه کسی سخن مردم را در آنجا پذیرفته و اجازه اعمال اراده به مردم می‌دهد.

دکتر احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه جامعه بشری رو به کمال بوده و هر روز باید بهتر از گذشته باشد، گفت:‌ ما در جهان ناگزیر از اصلاحات هستیم، اما این اصلاحات نباید با جنگ و درگیری اعمال شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز مستکبران و استعمارگران با شعار اصلاحات قصد دارند، اراده خود را بر ملت‌ها تحمیل و مطالبات اصلاحی و تحول خواهانه ملت‌ها را مدیریت کرده و به نفع خود تغییر دهند، گفت: بکارگیری این روند در نهایت منجر به جنگ و ایجاد درگیری می‌شود.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه همه ملت‌ها باید در قبال این روند هوشیار باشند، تصریح کرد: آزادی و عدالت حق همه ملت‌هاست، اما باید با تفاهم و بدون کشتار به دست بیاید و هرگز نباید در این روند اجازه دخالت به بیگانگان داده شود، چرا که هر نوع دخالت بیگانگان در کشورها شرایط را بدتر خواهد کرد.

وی افزود: هیچ قدرتی از قدرت‌های بزرگ در غرب را نمی‌شناسم که بخاطر انسانیت و خدا در کشوری و در موضوعی دخالت کند؛ آنها هر کاری می‌کنند برای منافع خودشان است و اگر در جایی یک دلار هزینه کنند، انتظار برگشت صدها دلار به جیبشان را دارند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه نیروهای ناتو هنگامی که به افغانستان وارد شدند، اولین اسنادی که با خود بردند، نقشه‌های معادن افغانستان بود، گفت: آنها در عراق نیز به همین شکل عمل کردند و در حالی که همه جنایات صدام با حمایت‌های آنها انجام شده بود، برای حاکم شدن به این کشور به مقابله با او پرداختند و پس از آن نیز خواستند تا بر عراق مسلط شوند، که البته دولت و ملت عراق نپذیرفتند، اما در این روند خسارت‌های بزرگی را به ملت عراق تحمیل کردند، که اگر از امروز دولت عراق 20 سال تلاش کند، شاید بتواند فقط این خسارت‌ها را جبران کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت‌ها باید حقوق ملت‌ها را با صمیمیت تامین کنند و ملت‌ها نیز باید با تفاهم به کمک دولت‌ها آمده و کشورشان را در جهت پیشرفت و سازندگی جلو ببرند، خاطرنشان کرد: با جنگ و دخالت ناتو و کشورهای استعماری هرگز چیزی درست نمی‌شود؛ اگر چه ممکن است در ظاهر نتایج کوتاه مدتی بدست بیاید، اما مطمئناً در درازمدت منافع ملت‌ها را نابود خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروز همه کشورهای مستقل، دلسوز و طرفدار عدالت باید دست در دست یکدیگر بدهند و اصلاحات را در وهله اول در سطح بین‌المللی اعمال کنند، اظهار داشت: نباید ساختار شورای امنیت به گونه‌ای باشد که دولتی به خود اجازه دهد، در همه امور دنیا دخالت کرده و مناسبات سیاسی و اقتصادی دنیا را تحت تأثیر قرار دهد.

رئیس جمهور گفت: نباید یک دولت که 16 هزار میلیارد دلار بدهی خارجی دارد، به خود اجازه دهد بیش از 32 هزار میلیارد دلار، دارایی کاغذی منتشر کرده و به واسطه آن جیب ملت‌ها را چپاول کند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه باید مناسبات سیاسی و اقتصادی دنیا اصلاح شود، تصریح کرد: در داخل کشورها نیز باید با همدلی، وحدت و برادری، تمامی آحاد یک ملت در ساختن کشور مشارکت کرده و آزادی، دوستی، محبت و عدالت را برقرار کنند.

وی با بیان اینکه همه ملت‌ها و انسان‌ها دارای احترام بوده و حقوقی دارند، گفت:‌ تا زمانی که عدالت برپا نشده و حقوق ملت‌ها تادیه نشود، مشکلات، اختلافات و کینه‌ورزی‌ها در جهان وجود خواهند داشت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید دست به دست هم دهیم، تا دنیایی بهتر و زیباتر را بسازیم، خاطرنشان کرد: اگر ثروت‌های آفریقا و آمریکای لاتین در اختیار مردم این مناطق قرار گیرد، در آنجا حتی یک فقیر هم باقی نخواهد ماند، اما عده‌ای قلیل سیری‌ناپذیر ثروت این مناطق را غارت می‌کنند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه امروز بسیاری از قدرتمندان و عناصری که باعث مشکلات جامعه بشری هستند، رو به افول بوده و در سیاست‌های خود شکست خورده و نتوانستند دنیا را اداره کند و در بن بست قرار گرفته اند.

احمدی‌نژاد افزود: آمریکا دولت ورشکسته‌ای است که با پول دیگران زندگی می‌کند و کافی است همان کسانی که 16 هزار میلیارد دلار وام در اختیار این کشور قرار داده اند، امروز بخواهند آن را مطالبه کنند. در سیاست هم سردمداران آمریکا با فریبکاری، خود را در قله‌ها حفظ کرده‌اند و مانند ورزشکاری هستند که بارها با دوپینگ به پیروزی رسیده است.

رئیس جمهور در پایان از شرکت‌کنندگان در اجلاس مشورتی تهران پیرامون سوریه، بخاطر تعهدشان به انسانیت، عدالت، آزادی، حقوق ملت‌ها و تلاش برای ساختن دنیایی بهتر برای جامعه بشری تقدیر و تشکر کرد.

پیش از سخنان رئیس جمهور صالحی وزیر امور خارجه گزارشی از روند برگزاری نشست مشورتی تهران پیرامون سوریه و نتایج آن ارائه کرد.

نشست مشورتی تهران پیرامون سوریه، با حضور مقامات رسمی 30 کشور جهان در سطح وزرای خارجه، معاونین وزرا و هیات‌های دیپلماتیک از کشورهای عربی، آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین و همچنین نماینده سازمان ملل متحد در تهران با هدف تقویت تلاش‌های فراگیر منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور کمک به مردم سوریه، جهت خروج از بحران کنونی و ایجاد بستر مناسب گفتگوی ملی در فضایی آرام و بدون خشونت، روز گذشته در تهران برگزار شد./مهر