اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پنج ضلعی احیای بورس



اخبار اقتصادی - تصمیم‌های مشترک دولت و مجلس برای حمایت از بازار سهام اعلام شد
پنج ضلعی احیای بورس

نشست‌های مهم روزهای اخیر اهالی بازار، مسوولان دولتی و مجلسی‌ها دیروز روند افت شدیدی را که بازار در روزهای اخیر در پیش گرفته بود، مهار کرد و به این ترتیب دماسنج بورس تنها با 126 واحد کاهش به 73 هزار و 847 واحد رسید.

دیروز در مهم‌ترین این نشست‌ها، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس پنج تصمیم مهم را به‌عنوان رئوس برنامه‌های حمایتی دولت مورد بررسی قرار دادند. کنترل در حوزه نظارت بر نرخ‌های سود بانکی، قیمت‌گذاری محصولات تولیدی بنگاه‌ها بر اساس نظام عرضه و تقاضا، تنظیم عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی بر اساس زمان‌سنجی بازار، روان‌سازی معاملات در بورس‌های کالایی برای حمایت از تولیدکنندگان و در نهایت تلاش برای تصمیم‌گیری نرخ 100 تومانی سوخت گاز پتروشیمی‌ها موضوعات مورد بررسی در این نشست بودند. کارشناسان معتقدند با تصمیماتی که دولت در دست بررسی دارد، می‌توان به بازگشت بورس در مسیر صعودی آن امیدوار بود.

 

روز دوشنبه نیز نایب رئیس مجلس در دیدار با فعالان بازار با تاکید بر نقش بورس در تولید و هدایت سرمایه‌ها به اقتصاد، از تشکیل کارگروهی در مجلس خبر داد که وظیفه تنظیم قواعد لازم برای ثبات‌بخشی به بازار را بر عهده خواهد داشت.


تازه ترین برنامه‌ها برای پشتیبانی از بازار سهام اعلام شد
5ضلعی حمایتی دولت و مجلس از بورس
روز گذشته طی جلسه‌ای كه با حضور وزیر اقتصاد و رئیس بورس، به‌منظور روان سازی معاملات بورس‌های كشور و  تدابیر ویژه‌ برای حمایت از تولید‌كنندگان در بازار سرمایه برگزار شد، تصمیماتی به منظور حمایت از بازار اتخاذ شد. 


بنا‌بر این گزارش، در این جلسه، پس از ارائه گزارش از آخرین وضعیت بازار سرمایه توسط رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مقرر شد، با توجه به اخبار و گزارش‌های مختلف پیرامون نرخ سود بانكی و ضرورت ساماندهی آن، این موضوع در روزهای آتی در شورای پول و اعتبار مطرح و نظام بخشی به نرخ‌های سود بانكی مورد بحث قرار گیرد. بر این اساس بانك مركزی نیز كنترل‌های لازم را در حوزه نظارت بر نرخ‌های سود بانكی انجام خواهد داد.


در این جلسه همچنین در خصوص قیمت گذاری محصولات تولیدی بنگاه‌ها نیز تاكید شد كه دولت به هیچ وجه تصمیمی برای تعیین دستوری قیمت‌ها ندارد و تعدیل قیمت‌ها صرفا باید در چارچوب نظامات عرضه و تقاضا انجام گیرد و اصل كلی برای دولت، جبران آثار سیاست‌ها، برای حمایت از تولید و مصرف‌كنندگان است. این گزارش حاكی است، در این جلسه مقرر شد، به‌منظور حمایت از حقوق تمامی سهامداران و سرمایه‌گذاران، عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی براساس زمان سنجی بازار و با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار انجام گیرد. در این راستا همچنین مقرر شد، در صورت لزوم، در حوزه واگذاری‌های بلوكی، حمایت‌های لازم جهت كاهش فشار نقدینگی به خریداران انجام شود.


در این جلسه تاكید شد: كاهش تورم و هدف‌گذاری آن در سطح كمتر از 25 درصد در بلندمدت به دلیل كاهش نرخ سود اسمی بانكی، به نفع تولید و بازار سرمایه خواهد بود و یكی از برنامه‌های اصلی دولت در سال جاری خروج از ركود است كه كاهش تورم به این مقوله از طریق كاهش نرخ‌های سود بانكی كمك خواهد كرد. همچنین بر اساس مصوبات این جلسه، دولت در راستای روان سازی معاملات در بورس‌های كالایی برنامه ریزی لازم را برای حمایت از تولید‌كنندگان به عمل آورده و در این راستا، كالاهایی مانند سیمان، پتروشیمی، فولاد و سایر كالاها، با تقویت طرف تقاضا از گردش معاملاتی مناسبی برخوردار خواهد شد.


بنا بر این گزارش، خرید محصولات پتروشیمی چون اوره با قیمت مناسب، از بنگاه‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه، در دستور كار دولت قرار می‌گیرد.


در این جلسه مقرر شد، در خصوص بهای گاز شركت‌های پتروشیمی با كاربرد سوخت (نه به عنوان خوراك) در دولت بررسی و تعیین تكلیف صورت گیرد و در این راستا تلاش خواهد شد، این نرخ نیز همانند نرخ سایر بنگاه‌ها (حدود 1000 ریال) تنظیم شود.


بر این مبنا، همچنین تلاش خواهد شد، ابهامات پالایشگاه‌ها در حوزه نفت خام دریافتی و محصولات فروخته شده به شركت پالایش و پخش، پیگیری و ابهامات آن مرتفع شود.

آهنگ افت شاخص كندتر شد
وعده مجلس برای حمایت از بورس  

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس

 
 تلاش فعالان و مدیران بازار سرمایه در حمایت از بورس و جلوگیری از افت شدید شاخص‌ها كه از عصر روز دوشنبه و در جریان دیدار فعالان بازار با نایب رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شده بود صبح دیروز نیز با تذكر نمایندگان مجلس به وزیر اقتصاد و همچنین نشست صبحانه‌خوری حقوقی‌های بازار سرمایه دنبال شد و در نهایت موجب كند شدن آهنگ افت شاخص و دمیدن جانی تازه به بازار شد.

مسوولان و فعالان بازار سرمایه عصر دوشنبه نشستی با سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی برگزار كردند و خواستار حمایت دولت از بورس شدند كه در پایان این جلسه مقرر شد كارگروه مشترك بازار سرمایه و مجلس برای حمایت از بورس تشكیل شود كه به دنبال این اقدام پس از ارائه گزارش عملكرد وزیر اقتصاد در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی ارسلان فتحی‌پور، رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس، درخصوص افت شاخص بورس طی ماه‌های اخیر به وزیر اقتصاد تذكر داد.


از سوی دیگر حقوقی‌های بازار سرمایه نیز بیكار ننشستند و جلسه صبحانه‌خوری روز گذشته خود را به ارائه راهكارهایی برای حمایت از بورس گذراندند تا با تلاش برای جمع‌آوری صف‌های فروش مانع افت بیشتر قیمت سهام شركت‌ها و در نهایت افت شاخص شوند.


مجموع این اقدامات بی‌تاثیر نبود، به طوری كه بازار دیروز جان تازه‌ای گرفت و نه تنها رونق نسبی در روند قیمتی سهام اغلب شركت‌های بورسی شكل گرفت، بلكه آهنگ افت شاخص نیز كندتر شد و در نهایت دماسنج بازار سرمایه با كاهش 126 واحدی به 73 هزار و 847 واحد رسید.


بر این اساس طی معاملات روز گذشته پس از انتشار اخبار مثبت به تدریج صف‌های سنگین فروش از اكثر نمادها برچیده شد و شاخص كل به مدد روند مثبت لیدرهای بازار از جمله گروه بانكی، پتروشیمی و مخابرات تنها با 17/0 درصد كاهش مواجه شد و توانست در كانال 73 هزار واحدی پایدار بماند.


در ابتدای ساعات معاملاتی روز گذشته صف فروش سنگین نمادهای پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری ساختمان و مپنا و به تدریج تشكیل صف فروش برای دیگر نمادها از جمله «تجارت»، «فاسمین»، «وپترو»، «دآتی»، «شتران» و خودرویی‌ها از جمله سایپا و ایران خودرو و زامیاد منجر به افت شدید شاخص و شیب تند نزولی این دماسنج تا محدوده 73 هزار و 768 واحد شد، اما به تدریج از حجم صف‌های فروش كاسته شد و از ساعت 9:30 روند صعودی شاخص با شیب ملایم آغاز شد كه در نهایت هرچند نتوانست با روندی مثبت به كار خود پایان دهد، اما از افت اولیه خود كاست و در پایان با 8/125 واحد كاهش و رسیدن به محدوده 73 هزار و 847 واحدی به كار خود پایان داد و به‌این ترتیب زیان هفته جاری شاخص به 57/4 درصد رسید؛ زیان این دماسنج از ابتدای سال جدید نیز همچنان بالای 7 درصد است.


در این روز «شبندر» با 7/107 واحد تاثیر منفی بیشترین اثر كاهشی و در مقابل نمادهای «اخابر»، «وپاسار» و «تاپیكو» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. شركت‌هایی از جمله فولاد مباركه اصفهان و ملی مس نیز در كاهش روند شاخص بی‌تاثیر نبودند.


همچنین شاخص صنعت نیز 171 واحد افت کرد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 47 واحد و 482 واحد افت را ثبت کردند.


در نتیجه داد‌و‌ستدهای روز گذشته بیش از 543 میلیون برگه سهم در بازار دست به دست شد که ارزش این مبادلات رقمی بالغ بر 177میلیارد تومان بود. در بازار دیروز گروه خودرویی با اقبال سرمایه‌گذاران توانست در صدر برترین گروه بازار قرار بگیرد و معامله 154 میلیون برگه سهم به ارزش 312 میلیارد ریال را به ثبت برساند. پس از آن گروه شیمیایی و فرآورده‌های نفتی در رده‌های دوم و سوم ایستادند. در این بازار نمادهای گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، فولاد امیر‌کبیر کاشان، لیزینگ صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری شاهد به همراه سیمانی‌ها از جمله سیمان بهبهان، سیمان غرب و سیمان کارون با بیشترین افزایش قیمت در صدر جدول معاملات قرار گرفتند.

 

در مقابل نمادهای قندی از جمله قند نیشابور و قزوین و همچنین تولید محور خودرو و رینگ‌سازی مشهد با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. افزون بر این نماد روز دارو با صف خرید 6 میلیون سهمی و در ادامه نمادهای داروسازی زهراوی، بین‌المللی توسعه ساختمان و سیمان فارس با سنگین‌ترین صف‌های خرید مواجه شدند. این در حالی بود که سنگین‌ترین صف‌های فروش متعلق به نمادهای نفت پارس‌، نیرو ترانس، و سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، صنایع شیمیایی ایران، افست و معادن بافق بود. در بازار دیروز ایران‌خودرو با معامله بیش از 5/53 میلیون سهم به ارزش 120 میلیارد ریال، بیشترین حجم معاملات را ثبت کرد. پس از آن بانک صادرات با معامله 45 میلیون سهم در رتبه بعدی جای گرفت. همچنین پالایش نفت بندرعباس با معامله 194 میلیارد ریال و پاکشوبا معامله 161 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.


بورس مطمئن‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: از آنجا كه وضعیت بورس و اوراق بهادار مقوله‌ای خاص است، گزارش جامعی از وضعیت بورس در جهت شفاف‌سازی به‌زودی ارائه می‌شود. به گزارش سنا، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه نهاد تعامل در جمع خبرنگاران، گفت: تلاش می‌شود كه عملكرد بورس واقع بینانه باشد ضمن آنكه بورس مطمئن‌ترین بازاری است كه می‌تواند بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران به‌خصوص سرمایه‌گذاران خرد داشته باشد. وی اظهار امیدواری كرد بورس در وضعیت متعادلی قرار گیرد و با توجه به اینكه اقتصاد ایران در سال 93 از ركود خارج و از منابع مختلف برای توسعه كشور استفاده خواهد شد، شرایط بورس نیز متعادل شود.


قول مجلس برای حمایت از بازار
مسوولان و فعالان بازار سرمایه عصر دوشنبه نشستی با نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار كردند كه در پایان این جلسه مقرر شد تا كارگروه مشترك بازار سرمایه و مجلس شورای اسلامی تشكیل شود.


سید‌محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به اینكه نظام و كشور به این نتیجه رسیده‌اند كه بازار سرمایه باید تقویت شود، گفت: نقش بازار سرمایه در تولید و استفاده از سرمایه‌های خرد و رشد اقتصاد كشور، شفاف‌سازی اقتصاد و تضعیف بازار‌های موازی بر كسی پوشیده نیست. به اعتقاد وی، یكی از دلایل كاهش شیب تورم در سال گذشته انتقال نقدینگی از بازارهای موازی به بازار سرمایه بوده است.


نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه برای آرامش بازار سرمایه باید از قوانین و مقررات با ثبات استفاده شود كه آرامش بورس را بر هم نزند، تصریح كرد: باید فرهنگ پایدار سرمایه‌گذاری در بورس را با سیاست‌های با ثبات اقتصادی تشویق كنیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاران را با قوانین مناسب در بازار سرمایه حفظ كنیم.


وی با اشاره به اینكه در مجلس تلاش می‌كنیم دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه را در تصمیمات خود مدنظر قرار دهیم، خاطرنشان كرد: به‌منظور پوشش این دغدغه‌ها كارگروهی از فعالان بازار سرمایه و تعدادی از نمایندگان مجلس تشكیل می‌شود.


حجت‌الاسلام ابوترابی تاكید كرد: وظیفه این كارگروه تنظیم اصول و قواعدی است كه با فضای كسب و كار در بازار سرمایه همخوانی داشته باشد و به این سمت حركت كنیم كه قوانین مصوب در مجلس ثبات بخش بوده و سرمایه‌گذاری را تشویق كند.


نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابراز داشت: در این سیاست‌ها بر روی جذب سرمایه‌های مردمی تاكید شده است و از همین رو در كارگروه مشترك مجلس و بازار سرمایه این اصول و زیرساخت‌ها دنبال می‌شود.


وزارت اقتصاد به داد دماسنج اقتصاد كشور برسد
انتظار ما از وزارت امور اقتصادی و دارایی این است كه با افزایش شفافیت در بورس و منطقی كردن سپرده‌های بانكی به داد دماسنج اقتصاد كشور برسد.  در راستای جلسه روز دوشنبه، رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه اقتصاد مقاومتی، نیاز زمان و نقشه راه آینده است كه استقلال جمهوری اسلامی و رفاه ملت را تضمین می‌كند، گفت: انتظار ما از وزارت امور اقتصادی و دارایی این است كه با افزایش شفافیت در بورس و منطقی كردن سود سپرده‌های بانكی به داد دماسنج اقتصاد كشور برسد.


به گزارش «ایرنا»، ارسلان فتحی‌پور در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، پس از ارائه‌ گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی به نمایندگان مردم درباره اقتصاد مقاومتی، به ارائه دیدگاه‌های كمیسیون اقتصادی در این زمینه پرداخت و گفت: اگر دو دهه پیش منویات رهبر انقلاب درباره بستن چاه‌های نفت را محقق می‌كردیم، امروز به اهداف بلند اقتصادی انقلاب اسلامی دست یافته بودیم. فتحی‌پور در ادامه به نوسانات بورس اشاره كرد و افزود: بازار سرمایه و شاخص‌های بورس دماسنج اقتصاد كشور است؛ از وقتی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد، انتظار ما این بود بازار سرمایه با رشد شاخص‌ها رو‌به‌رو شود، اما شاهد افت شاخص‌ها هستیم كه دشمنان آن را عدم توفیق دولت ارزیابی می‌كنند.


مرحله دوم هدفمندی بر بازار سرمایه بی‌تاثیر است
از سوی دیگر عضو هیات رئیسه كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز درباره دلایل ریزش شاخص بورس طی روزهای اخیر گفت: بنا نیست كه شاخص بورس همواره رشد صعودی داشته باشد، افت امروز متاثر از رشد‌های گذشته است. به گزارش خانه ملت، الیاس نادران در ادامه افزود: منابع مالی در كشور محدود است و زمانی كه حاشیه سود شركت‌ها به دلیل عدم توازن در بازار ارز و تفاوت نرخ‌های اساسی بالا بود، به رونق بورس منتهی می‌شد، اما امروز كه قیمت‌ها منطقی‌تر شده و حاشیه سودها به قیمت‌های واقعی خود برگشته، طبیعی است كه حباب قیمت‌ها در بورس تخلیه شود و به نرخ‌های روشن و نسبتا قابل قبولی باز گردد.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: زمانی كه شاخص بورس طی یكسال بیش از سه برابر شد، افت امروز آن قابل پیش‌بینی بود تا سایر بازارها هم بتوانند از منافع مالی بهره‌مند شوند.


نایب رئیس دوم كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سوال كه آیا اجرای فاز دوم هدفمندی هم دلیلی برای افت شاخص بورس به شمار می‌رود، اظهار كرد: اجرای فاز دوم هدفمندی در نوسانات بورس بی‌تاثیر خواهد بود و به عقیده بنده این موضوع تاثیر چندانی بر افت شاخص نداشته است.


نادران در رابطه با ركود حاكم بر اقتصاد و تاثیر آن بر نوسانات بازار بورس نیز گفت: طبیعتا زمانی كه سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی كاهش می‌یابد آثار ركودی بر بورس دارد، همچنین سیاست‌های ضد تورمی كه دولت در 6ماه دوم سال 92 اتخاذ كرد آثار خود را بر بنگاه‌ها و شاخص بورس می‌گذارد و این موضوع كاملا روشن است.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر در مجلس افزود: مورد دیگر اینكه تعلل‌ها به‌خصوص در حوزه مدیریت‌های دولتی متاثر از مذاكرات هسته‌ای نیز می‌تواند تاثیرات معنا‌داری بر بازار داشته باشد.


وضعیت فعلی بازار گذرا است
معاون ناشران و اعضای بورس تهران درباره ریزش‌های اخیر شاخص به رفتارهای هیجانی برخی سهامداران اشاره كرد و گفت: قیمت بسیاری از سهام شركت‌ها به سطوح ارزنده‌ای رسیده است.


به گزارش خبرگزاری فارس، امیرحمزه مالمیر با تاكید بر اینكه بسیاری از سهامداران در تصمیمات خود هیجانی عمل كرده و بازار با افراط یا تفریط همراه است، در ادامه اظهار كرد: متاسفانه سهامداران به شاخص توجه ویژه می‌كنند و افت شاخص موجب شده است كه بدون توجه به ارزش شركت‌ها، فقط فروشنده باشند، در حالی‌كه این راحت‌ترین تصمیم ولی نه بهترین تصمیم است.


وی ادامه داد: در زمان افزایش شاخص بورس، سهامداران هر شركتی را خریداری می‌كنند، چون فكر می‌كنند كه فردا 4درصد عقب افتاده‌اند، فارغ از اینكه باید به مسائل بنیادی توجه كنند. مدیر سابق سازمان بورس و معاون فعلی ناشران و اعضای بورس تهران در پاسخ به این سوال كه آیا هدفمندسازی یارانه‌ها می‌تواند عاملی برای افت شدید قیمت سهام شركت‌ها باشد، یا اینكه جو روانی موجب افت شاخص شده است، گفت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها در وضعیت شركت‌ها اثرات متفاوتی دارد.


وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران باید میزان مصرف انرژی در صنایع را بر اساس اطلاعات منتشره، مورد تحلیل قرارداده و اثرات آن را بررسی كنند. این مدیر بورسی، با اشاره به اینكه برخی شركت‌ها افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در پیش‌بینی‌های خود لحاظ كرده‌اند، گفت: تعدادی از صنایع نیز تاثیر چندانی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی نمی‌پذیرند.


مالمیر گفت: برخی دیگر نیز با توجه به كشش بازار از محل افزایش قیمت‌ محصولات، سودآوری خود را حفظ خواهند كرد.


وی با تاكید بر اینكه واكنش بازار پیش از اجرای فاز اول هدفمندی هم منفی بود، گفت: این بحث نمی‌تواند ملاك عمل قرار گیرد و كلیت بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.


این مدیر سابق سازمان بورس با اشاره به اینكه وضعیت فعلی بورس گذرا است، گفت: همان گونه كه در بازار مثبت تاكید داشتم كه سرمایه‌گذاران با تحلیل اقدام به خرید یا فروش كنند در اوضاع فعلی نیز توصیه مهم اینجانب به سهامداران این است كه با تحلیل اقدام به خرید یا فروش سهام كنند.


وی در ادامه خطاب به شركت‌های حقوقی تصریح كرد: از حقوقی‌ها انتظار این است كه در زمان اوج و نزول با بازارگردانی به تعادل بازار كمك كنند كه متاسفانه برخی حقوقی‌ها آن طور كه باید و شاید در این بازار نقش خود را ایفا نمی‌كنند.


تشریح دلایل ریزش بورس
حسین خزلی‌خرازی از كارشناسان بازار سرمایه با تاكید بر اینكه بورس‌ها تنها روش باقیمانده برای تامین مالی در اقتصاد مقاومتی هستند، به تشریح دلایل ریزش بازار طی ماه‌های اخیر پرداخت.


خرازی با تاكید بر اینكه 4 بورس (كالا، انرژی، فرابورس و بورس اوراق بهادار تهران) تنها راه باقیمانده برای تامین مالی بنگاه‌ها و شركت‌ها هستند، گفت: در شرایط ركود تورمی موجود همه اقتصاددانان معتقدند كه باید بدون رشد پایه پولی و با حفظ این میزان سرعت چرخش كالا و خدمات و سرعت چرخش نقدینگی را افزایش داد.


وی ادامه داد: تنها از این روش می‌توان اقتصاد را از ركود خارج كرد، بنابراین بهترین راه‌حل باقیمانده برای تامین مالی مستقیم و بدون واسطه برای رشد اقتصاد درون‌زا مبتنی بر آموزه‌های اقتصاد مقاومتی 4 بورس كشور هستند.


به عقیده خرازی اصولا بورس‌ها با امكان واگذاری سریع، شفاف و منصفانه دارایی اعم از مالی و كالایی بهترین روش برای تامین مالی فروشندگان هستند. به طوری كه اكنون با وجود بورس سهامداران بزرگ از جمله دولت، تامین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی، سرمایه‌گذاری، امكان فروش سهام شركت‌شان در بورس‌های قوی فراهم شده است.


وی با بیان اینكه بورس‌ها با امكان افزایش سرمایه شركت‌های موجود از طریق آورده نقدی امكان تامین مالی برای بنگاه‌ها را فراهم می‌كنند، گفت: پیش از این شاهد بودیم كه عرضه عمومی سهام پس از پذیرش و درج با استقبال فراوان خریداران مواجه شد، به عنوان مثال 800 میلیارد تومان سهام ظرف مدت 3 دقیقه از طریق سامانه تمام مكانیزه بورس به فروش می‌رسد.


خرازی با بیان اینكه باید بیش از این به بازار سرمایه و بورس‌ها اهمیت داده شود، گفت: باید سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خصوصا مردم عادی، سپرده‌ها و منابع مازاد را به چرخه تولید و خدمات تزریق كنند.


وی بورس را به هواپیمایی در آسمان تشبیه كرد و گفت: هواپیمایی كه برای رشد اقتصادی 8 درصد در سال‌های آینده و حركت به چهار موتور قوی نیاز داشت، هم‌اكنون 3 موتور آن یا از كار افتاده یا با قدرت بسیار پایین كار می‌كند.


این كارشناس بازار سرمایه افزود: اگر موتور چهارم این بورس از دست برود، یا توان آن به شدت پایین آید، ناچار باید خروج اضطراری كرده یا تن به سقوط بدهد.


خرازی با اشاره به اینكه تجربه دور اول هدفمندی برای بازار سرمایه بسیار مفید واقع شده است، گفت: در دوره اول اجرای هدفمندی شرایط مطلوب نبود و قیمت‌ها از 4 تا 6 برابر افزایش پیدا كردند.


این كارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ‌اكنون نگرانی بابت افزایش هزینه صنایع‌ بسیار كمتر است.
وی با اشاره به اینكه پس از افزایش نرخ كالا و خدمات صنایع، حاشیه سود در صنایع بورسی در دوره اول اجرای هدفمندی حفظ شد، گفت: در دوره فعلی اگر صنایع افزایش اندكی در نرخ كالا و خدمات داشته باشند، به لحاظ جبران هزینه‌ها مشكلی نداشته و از این بابت رشد سود‌آوری خود را تا پایان سال حفظ خواهند كرد و در این باره نگرانی وجود ندارد.


روند رو به رشد بورس
نزدیك است
در این راستا، رئیس هیات مدیره شركت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی نیز معتقد است: ثبات اقتصادی، خروج از ركود و یكسان‌سازی نرخ‌ها با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها علاوه‌بر كاهش ریسك، روند بازار سرمایه را متعادل و رو به رشد می‌كند.


به گزارش «سنا»، علی اسلامی‌بیدگلی با بیان این مطلب درباره شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: در سال گذشته به لحاظ بنیادی قیمت سهم، منتج از تنزیل انتظارات درآمدهای آتی بنگاه‌ها بوده است.


وی افزود: با توجه به اینكه شركت‌ها در سال 92 درآمدهای اتفاقی بسیار زیادی داشتند كه عمدتا ناشی از تغییر ناگهانی نرخ ارز و همچنین تورم بیش از حد متوسط در سال‌های گذشته بود به صورت قابل توجهی سود شركت‌ها بیش از حد افزایش یافت.


اسلامی بیدگلی تصریح كرد: بسیاری از سرمایه‌گذاران این درآمدهای اتفاقی را به سال‌های آتی تعمیم داده بودند و تعمیم این اتفاق باعث شده بود قیمت‌هایی كه به عنوان ارزش‌های ذاتی محاسبه می‌شود با آنچه در واقعیت است، منطبق نباشد.


این كارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار داشت: وقتی قیمت‌ها جلوتر از زمان رشد كنند و به زبانی بورسی سود چند ماه آینده پیشخور شود، اصلاح قیمت امر لازم برای بازار است و این روزها بعد از یك رشد قابل توجه، بازار سرمایه همچون سایر بخش‌های اقتصادی كشور در یك شرایط اصلاح قرار گرفته كه خوشبختانه بخش عمده‌ای از این اصلاح‌ها انجام شده و حتی در برخی سهم‌ها قیمت‌ها به پایین‌تر از ارزش ذاتی رسیده است.


رئیس هیات مدیره شركت مشاوره سرمایه‌گذاری آرمان آتی با بیان اینكه ثبات در اقتصاد هر كشوری نوسانات را به پایین ترین حد ممكن می‌رساند، گفت: وقتی اقتصاد یك كشوری به ثبات می‌رسد، نوسانات بسیار كوچك می‌شود، در نتیجه پیش‌بینی‌ها ساده‌تر و انحراف‌معیار پیش‌بینی درآمد شركت‌ها كاهش پیدا می‌كند كه همه این اتفاقات عوامل كاهش ریسك بازار است و وقتی ریسك كاهش پیدا می‌كند طبیعتا انتظار می‌رود نسبت‌های p/e افزایش پیدا می‌كند.


او تصریح كرد: یكی دیگر از عواملی كه می‌تواند حامی این نظریه باشد دلایل خروج نقدینگی بازار سرمایه بر اساس رقابت بیش از اندازه اهالی بازار پول در جذب منابع بر اساس سیاست‌های كنترل تورم و انقباضی در رشد پایه پول دولت است.


اسلامی‌بیدگلی گفت: طبیعتا این روند در یك‌جا متوقف می‌شود و بانك‌ها دیگر رقابت‌های صعودی در افزایش نرخ‌های جذاب‌تر در بازار پول را نخواهند داشت بنابراین مجددا برخی سرمایه‌گذاران تصمیم می‌گیرند بخشی از منابع خود را در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری كنند.


این كارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینكه به نظر می‌رسد به روزهای تعادلی بازار نزدیك شده ایم، افزود: با كاهش خروج نقدینگی از بازار پول و به مرور افزایش سهم بازار سرمایه از پس‌اندازهای مردمی در سال جدید و همچنین ثبات اقتصادی كشور، یك روند رو‌به رشد و یكنواخت خواهیم داشت كه البته نباید انتظار بازدهی غیرمعمول وجود داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود بازدهی متوسط امسال 10 درصد بالای تورم سال 93 باشد.


او درباره مصون ماندن سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای از نوسانات بازار سرمایه، گفت: یكی از دلایلی كه ایران یك كشور بانك پایه باقی مانده، این است كه اكثر افراد تشویق به سرمایه‌گذاری مستقیم می‌شوند طبیعتا با توجه به اینكه سطح دسترسی به اطلاعات و اطلاعات افراد عادی نسبت به اشخاص حرفه‌ای بازار سرمایه و همچنین قدرت تحلیلشان پایین‌تر از افراد حرفه‌ای است، توصیه می‌شود از مشورت نهادهای دارای مجوز مشاوره سرمایه‌گذاری یا سبدگردانی مانند شركت‌های كارگزاری، تامین سرمایه و شركت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری استفاده
كنند.


رئیس هیات مدیره شركت مشاوره سرمایه‌گذاری آرمان آتی درباره اثر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر صنایع بورسی گفت: بورس بازار نسبتا هوشمند و هوشیاری شده است كه اكثر سرمایه‌گذاران معمولا اتفاتات آتی و تاثیرات آن را روی درآمد بنگاه‌ها محاسبه می‌كنند البته نمی‌توان منكر این شد كه بخشی عمده از این اثرات حتی بیش از آنچه كه اتفاق می‌افتد این روزها به عنوان اثر منفی روی بسیاری از شركت‌ها به‌خصوص صنایع انرژی محور محاسبه شده است.

 

او با بیان اینكه به نظر می‌رسد با اجرایی شدن قانون هدفمندی و رفع برخی ابهامات موجود تأثیر منفی روی بنگاه‌ها به پایان برسد، گفت: شاید روزهای اولیه بعد از مشخص شدن جزئیات فاز دوم هدفمندی به لحاظ روانی بر بازار تاثیر داشته باشد، اما از آنجا كه عمده این تاثیرات در محاسبات شركت‌ها لحاظ شده تأثیر منفی روی درآمد شركت‌ها نخواهد گذاشت.


اسلامی‌بیدگلی با مثبت ارزیابی كردن قانون هدفمندی یارانه‌ها بر صنایع بورسی خاطرنشان كرد: هر چیزی كه منجر به یكسان‌سازی نرخ‌ها شود برای بازار سرمایه یك اتقاق مثبت است؛ به دلیل اینكه این اقدام باعث می‌شود پیش‌بینی درآمدها با ابهام كمتری مواجه شود و تحلیلگران بتوانند پیش‌بینی راحت‌تری داشته باشند و همچنین امكان رانت اطلاعاتی كه در گذشته در اختیار بنگاه‌ها بوده، حذف شود و بدین ترتیب به شفاف‌سازی درآمد بنگاه‌ها كمك می‌كند همچنین متعاقبا اگر بنگاه‌ها از این فرصت استفاده كنند و از این طریق به دنبال رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری بروند قطعا به نفع شركت‌های پذیرفته‌شده در بورس می‌شود.


بازده معقول بازار سهام ۱۰ تا ۳۰ درصد
بیش از تورم
شاهین شایان‌آرانی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینكه در فضای تورم 35 درصدی نرخ سود سپرده‌های بانكی باید متناسب با آن تنظیم شود، اظهار كرد: سال گذشته نرخ سود تسهیلات بانكی 27 درصد اعلام شد، اما هیچ‌كدام از آنها با این نرخ تسهیلات ندادند، چون منابع مالی در اختیار نداشتند.


وی افزود: مسلما برای كاهش نرخ سود بانكی باید نرخ تورم كاهش یابد و مسلما در تورم بالا، همگی متضرر خواهند شد.


این استاد اقتصاد با بیان اینكه حتی در پاكستان و افغانستان نرخ سود بانكی بر مبنای تورم تعیین می‌شود، گفت: نظام بانكی باید عاقلانه عمل كند كه منابع لازم برای تجهیز نقدینگی صنایع را در اختیار داشته باشد.


شایان‌آرانی با اشاره به اینكه بازدهی مناسب بازار سرمایه باید بین 10 تا 30درصد بیش از تورم باشد، گفت: در بحث نظام مالی متعادل باید نرخ بازده بازار پول و سرمایه متناسب با تورم دیده شود.


وی ادامه داد: با فرض تورم 30درصدی باید قاعده و تعادلی میان بازار پول و سرمایه به وجود آید، به عبارت دیگر در بازار سرمایه با توجه به ریسك بالا بازدهی 10 تا 30 درصدی به علاوه تورم باید نصیب سرمایه‌گذار شود و در بازار پول هم با فرض همین تورم (30درصدی) باید 5/30 درصد تا 35درصد باشد.


شایان‌آرانی با اشاره به اینكه بازار سرمایه سال گذشته بازدهی غیر منطقی بیش از 100 درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خود كرد، گفت: كسانی كه وارد بازار پول می‌شوند، به دلیل ریسك‌گریزی آن است، بنابراین بازدهی بسیار كمتری نسبت به بورس باید دریافت كنند.
وی گفت:‌ متاسفانه در كشور ما به مساله تورم توجهی نشد و دولت جدید برای كاهش تورم به كمتر از 25 درصد در سال جاری هدف‌گذاری كرده است.


این كارشناس اقتصادی با اشاره به اینكه نرخ سپرده بانكی به‌‌رغم تورم 40درصدی در سال 92 در محدوده 20 درصد نگه داشته شده بود، گفت: در این دوره بازار سهام حدود 107 درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران كرد و كسی پول خود را با توجه به این مساله به سمت بانك‌ها نرفت. شایان‌آرانی در ادامه با اشاره به اینكه صنعتگران باید امكان افزایش قیمت محصولات خود را داشته باشند، گفت: در شرایطی كه تورم حدود 40 درصد است باید برای صنعتگران امكان افزایش قیمت برای جبران هزینه‌های ناشی از افزایش تورم و تامین مالی وجود داشته باشد.
وی افزود: برخی شركت‌ها برای دولت استراتژیك هستند كه باید به آنها یارانه پرداخت شود و قیمت محصولات آنان با توجه به شرایط نیز كنترل شود. بنابراین شركت‌هایی كه از سوی دولت یارانه دریافت نمی‌كنند، باید طوری قیمت محصولات خود را تعیین كنند كه امكان سودآوری همچنان وجود داشته باشد.


شایان‌آرانی در پاسخ به این سوال كه با توجه به ریزش‌های اخیر بورس و زیان بسیاری از سرمایه‌گذاران باید چه اقداماتی انجام دهند، گفت: سرمایه‌گذاران باید توجه كنند كه بازار سرمایه همراه با ریسك است، اما بازدهی معقول بورس باید حداكثر 30 درصد بیش از میزان تورم باشد.


وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران بازار سرمایه باید به خوبی توجه كنند كه این بازار نیازمند سرمایه‌گذاری بلندمدت است و نمی‌توان به راحتی در آن موج‌سواری كرد؛ برای سرمایه‌گذارانی كه در این بازار زیان كرده‌اند، نیز راه‌حل‌هایی وجود دارد.


این كارشناس اقتصادی افزود: سهامداران باید تحمل كنند، تا پس از طی مدتی با تبدیل پول به ارزش افزوده سرمایه زیان‌شان جبران شود.


وی گفت: ‌بنده پس از 30 سال تجربه كار در حوزه‌های اقتصادی كه پیش از این نیز دقیقا افت شاخص‌های بازار سهام را پیش‌بینی كرده بودم، معتقدم اگر تورم كنترل شده و مذاكرات به نتیجه برسد، بازار سرمایه به طرز عجیبی با پشتوانه قوی اقتصادی جهش مثبت خواهد داشت و با توجه به رویه‌ای كه در دولت پیش گرفته شده، رشد پایداری در اقتصاد به وجود خواهد آمد.


استراحت بورس پس از طی دوره رشد و رونق، طبیعی است
مجید پورنعمت از دیگر كارشناسان بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در خصوص وضعیت كنونی بورس گفت: با توجه به روند منفی شاخص بورس در سه ماهه پایانی سال 92 و افت قیمت‌ها انتظار می‌رفت در سال جدید بازار سهام با توجه به سیكل سنتی خود روند رو به رشدی در پیش بگیرد، اما در این روزها شاهد تداوم افت شاخص هستیم.


این كارشناس بازار سرمایه افزود: در 9 ماهه ابتدایی سال 92، بازار سهام رشد قابل توجهی داشت كه از دلایل اصلی آن می‌توان به ایجاد فضای سیاسی مثبت داخلی و بین‌المللی و تاثیر آن در بازار سرمایه و نیز روی كار آمدن دولت جدید، ركود بازارهای رقیب و هجوم نقدینگی بالا به بورس اشاره كرد.


وی با بیان اینكه در سال گذشته این شرایط باعث شد تا قیمت سهام بسیاری از شركت‌ها افزایش چند برابری را تجربه كند، گفت: قطعا در مورد بسیاری از معاملات سهام در بورس، پایه و اساس تحلیلی وجود نداشت. پورنعمت اظهار كرد: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد ابزار‌های كنترلی نظیر عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی نیز خیلی دیر صورت پذیرفت. وی تصریح كرد: بررسی روند معاملات بورس در ماه‌های اخیر نیز نشان از افزایش شدید سهم اشخاص حقیقی را‌ در حجم معاملات بورس دارد كه این حضور، بروز رفتار هیجانی را نیز بیش از پیش به همراه داشت.


این كارشناس بازار سرمایه تاكید كرد: وقتی بورس یك دوره موفق و پررونق را تجربه می‌كند طبیعی است كه وارد فاز استراحت شود. همچنین بررسی روند معاملات سه ماه پایانی سال گذشته و چند هفته اول سال جدید نشان از این دارد كه بورس در حال گذران دوره استراحت است كه البته در صورت تداوم، این روند می‌تواند باعث ایجاد ركود شود.


پورنعمت ادامه داد: در حال حاضر شرایط قیمت‌ها برای خرید بسیار جذاب است و به نظر می‌رسد با دید بلندمدت و انتخاب درست قطعا می‌توان بازده بالاتر از نرخ سود بانكی كه این روزها بسیار از آن صحبت می‌شود كسب كرد.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس

اخبار اقصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
بر خورد یک منشور منتظم 5 ضلعی با منشور منتظم چهار ضلعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احیای بورس با اخبار خوب / اعتماد به بورس؛ آری یا نه!؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار اقتصادی - احیای بورس با اخبار خوب

تاکید وزیر اقتصاد بر افزایش ارزش و حجم بازار سرمایه و اخبار منتشرشده از خانه ملت، روز گذشته به رشد 612 واحدی شاخص بورس انجامید و موجب شد پس از چند روز افت، ‌شاخص، نفسی تازه کند. دیروز نگاه فعالان بازار به جلسه کمیسیون تلفیق بود که در نهایت براساس تصمیم این کمیسیون قرار شد قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها در اختیار دولت قرار گیرد. از سوی دیگر قرار است ابهامات مربوط به سنگ‌آهنی‌ها و بحث هدفمندی نیز در مجلس بررسی شود. انتشار این اخبار رسیدن شاخص به رقم 79 هزار و 765 واحد و ارزش معاملات 394 میلیارد تومانی را برای بورس و فرابورس به همراه آورد.

احیای بورس با اخبار خوب مجلس
براساس تصمیم كمیسیون تلفیق قرار شد بخش موجود لایحه بودجه مبنی بر حداقل 15سنت از لایحه حذف شود و تنها شرط بازدهی داخلی 25درصد باقی بماند؛ هر چند كه این بند همچنان مبهم بوده و رقم بازدهی داخلی یا «‌اIRR» به سادگی قابل محاسبه نیست اما تا حدودی شرایط را تلطیف خواهد كرد تا وزارت نفت نرخ نهایی را مشخص كند. در همین رابطه رئیس كمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: با مصوبه كمیسیون تلفیق، قیمت گذاری خوراك پتروشیمی‌ها در اختیار دولت قرار گرفت كه دولت می‌تواند كمتر از 15 سنت هم قیمت گذاری كند.


به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس تاكید كرد: براین اساس جمله «قیمت خوراك پتروشیمی‌ها نباید كمتر از 15 سنت باشد» از متن لایحه بودجه 93 حذف شد كه با این توصیف دولت می‌تواند قیمت خوراك پتروشیمی‌ها را كمتر از 15 سنت نیز تعیین كند. همچنین در مورد مساله سنگ‌آهنی‌ها، حمید رضا فولادگر در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار كرد: شورای نگهبان در مورد مصوبات مجلس در خصوص شركت‌های سنگ‌آهن و پتروشیمی ایراداتی را گرفته كه این مسائل در كمیسیون تلفیق در حال بررسی است.


وی تصریح كرد: این ایرادات دیروز در كمیسیون تلفیق برطرف و امروز (دوشنبه) در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد. وی در خصوص ابهام شورای نگهبان نسبت به مصوبات مربوط به شركت‌های سنگ‌آهن گفت: شورای نگهبان معتقد است این مساله ماهیت بودجه‌ای ندارد، بلكه باید در قالب قانون‌گذاری مورد توجه قرار گیرد. فولادگر تصریح كرد: احتمالا این مساله طوری برطرف می‌شود كه مصوبه مربوط به بهره مالكانه معادن سنگ‌آهن فقط برای امسال عملیاتی شود. در همین حال مجلس دیروز بحث هدفمندی را نیز مورد بررسی قرار داد.


بر‌اساس این گزارش، دولت در تلاش است تا در فرصت موجود برای رفع ایرادات شورای نگهبان به قانون بودجه سال 93، تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها را با ساز و كار دیگری احیا كند. بنابر این گزارش، تبصره 21 لایحه بودجه سال 93 كل كشور با پیشنهاد یكی از نمایندگان و تصویب مجلس تغییر كرده و بنا شد دولت تا ابتدای تیرماه سال 93، با آسیب‌شناسی فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، موانع موجود برای اجرای فاز دوم این قانون را مهیا كند. البته شورای نگهبان قانون اساسی در جریان بررسی قانون بودجه سال 93 كل كشور به این تبصره جایگزین شده ایراد گرفته است.


حمایت از بازار ادامه دارد
در بازار دیروز معامله‌گران همچنین متاثر از جلسه عصر روز شنبه فعالان بازار و وزیر اقتصاد بودند كه در این جلسه وزیر اقتصاد عالی‌ترین حمایت‌ها را از بازار سرمایه به عمل آورد.در همین رابطه مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به جزئیات جلسه برگزار شده وزیر اقتصاد با فعالان بازار سرمایه از نتایج مثبت آن برای حمایت از سرمایه‌گذاران در دولت جدید خبر داد.


غلامرضا سلیمانی‌امیری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به جزئیات برگزاری این جلسه تصریح كرد: تغییرات یكباره قیمت سهام و شاخص و عدم ثبات در مقررات و قوانین از جمله مهم‌ترین مباحث این جلسه بود. وی ادامه داد: اطمینان دادن به مردم برای اینكه بورس بهترین جایگاه برای سرمایه‌گذاری است و اینكه اكنون نزدیك به ۵۰میلیون سهامدار در بازار سرمایه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم فعال هستند، از موضوعات این جلسه بود.


امیری با اشاره به اینكه در این جلسه، جایگاه بازار سرمایه در جلوگیری از افزایش تورم، كنترل نقدینگی و رشد اقتصادی تشریح شد، گفت: در این جلسه تاكید شد كه دولت باید سیاست‌گذاری كرده و نباید درگیر مسائل اجرایی باشد.


بر اساس این گزارش علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی پس از شنیدن صحبت‌های فعالان بازار سرمایه بر حمایت از بورس و سرمایه‌گذاری در آن تاكید كرد.


در بازار دیروز در گروه خودرویی رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرگزاری فارس اظهار كرد: طرح شورای رقابت برای بازنگری در تعرفه واردات خودرو با هدف كاهش تعرفه واردات خودروهای خارجی با حجم موتور پایین به هیات دولت ارائه شد. رضا شیوا تصریح كرد: این طرح به هیأت دولت ارائه شده كه امیدواریم هرچه زودتر توسط دولت مورد بررسی قرار گیرد. شیوا پیش‌بینی كرد طرح پیشنهادی برای تغییر تعرفه واردات خودرو تا پایان سال در هیات دولت نهایی شود. وی در مورد بازنگری در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو نیز گفت: این كار در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال نهایی شود.


در گروه بانكی در حالی كه بازار سهام توجه خاصی به اوراق 23درصدی نشان نداده است، اعلام شد كه مساله افزایش سود بانكی از سوی وزیر اقتصاد رد شده است. در حالی كه عملا بانك‌های دولتی و خصوصی با دریافت حداقل ۲۶ درصد سود به متقاضیان وام پرداخت می‌كنند وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه كمیسیون تلفیق به نمایندگان گفت: «بانك مركزی افزایش نرخ سود را رد كرده و این ملاك است.»


به گزارش خبرگزاری تسنیم، ایرج ندیمی در ارتباط با افزایش نرخ سود بانكی به 26 درصد اظهار كرد: افزایش نرخ سود بانكی می‌تواند منجر به كنترل نقدینگی و بهبود وضعیت شود ولی دولت باید هنگام تصمیم گیری در این‌باره به سایر اثرات تغییر نرخ سود بانكی هم توجه كند.


در گروه نفتی روز گذشته بلوك پالایشگاه نفت اصفهان مجددا در گروه تامین اجتماعی دست به دست شد. این بلوك نزدیك به 12درصد ابتدا از تاپیكو به بانك رفاه و پس آن دیروز از بانك رفاه به صبا تامین منتقل شد. در این گروه كاهش قیمت سهام بلوك پالایشگاه لاوان شانس حضور خریدار در عرضه بلوك مدیریتی این پالایشگاه را افزایش داده است. در این گروه همچنان مخالفت وزارت نفت با واگذاری سهام اصل 44 این وزارتخانه ادامه دارد و دیروز اعلام شد كه با موافقت وزیر نفت یك شركت نفتی دیگر نیز از فهرست خصوصی‌سازی خارج شده است.


 به گزارش «ایسنا»، وزیر نفت به دلیل نقش لجستیك و استراتژیك شركت پیراحفاری ایران در عملیات تولید با خروج نام این شركت از فهرست شركت‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی اعلام موافقت كرد. با منتفی شدن موضوع واگذاری شركت پیراحفاری ایران به بخش خصوصی تعداد شركت‌هایی كه وزارت نفت مخالف واگذاری آنها بر اساس اصل 44 قانون اساسی است افزایش یافت. در مجموع بازار دیروز بازار مثبتی بود كه در آن علاوه‌بر رشد شاخص ارزش معاملات نیز 394میلیارد تومان در بورس و فرابورس رقم خورد.

 

-----------------------------

 

اعتماد به بورس؛ آری یا نه!؟

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر انتشار خبرهای مثبت از مجلس شورای اسلامی و همچنین تداوم حمایت از بازار سرمایه با رشد شاخص مواجه شد. شاخص كل بورس اوراق بهادار روز گذشته پس از مدت‌ها شاهد رشد 612واحدی بود تا بتواند به رقم 79هزار و 765واحد برسد؛ امری كه آرامشی را بر بازار سرمایه حاكم كرد. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات مهم شاهد جلسه كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بودند كه در آن به ایرادات شورای نگهبان در مورد بند خوراك گازی مجتمع‌های پتروشیمی و عوارض 30درصدی دو شركت سنگ‌آهنی رسیدگی شد.

در هفته‌هایی كه گذشت، شاهد خبری مبنی بر تصمیم فرابورس به كوچ اجباری 14 شركت به بازار توافقی بوده‌ایم، تصمیمی كه صرف‌نظر از دغدغه‌هایی كه بین سهامداران آن شركت‌ها ایجاد كرده است (طوری كه حتی رد آن را می‌توان در افت معنادار شاخص بورس در روزهای اخیر مشاهده كرد)، تردیدهایی اساسی را در خصوص بورس ایران در ذهن ایجاد می‌كند، آن هم درست در مقطعی از زمان كه بورس ایران در مسیر صحیح جذب نقدینگی سرگردان سرمایه‌گذاران حقیقی قرار گرفته است طرح سیاست‌هایی از این دست، با ایجاد بحران اعتماد در بورس، مكث و تردیدی را در تصمیم برای ماندن یا خروج از بازار سرمایه در ذهن هر سرمایه‌گذار این بازار ایجاد می‌كند.


اما واكاوی دقیق‌تر این موضوع و بررسی چرایی این ماجرا گوشه‌هایی پنهان از نظر را برایمان آشكار می‌سازد و آن موقع است كه پی می‌بریم همان‌گونه كه كلید تدبیر برای چرخیدن در قفل‌های مسائل دیگر پیش روی مملكت، اصطكاك و مقاومت فساد اقتصادی را به خوبی لمس كرده است، در عرصه بورس نیز با چالش‌های مشابهی روبه‌رو است.


برای درك بهتر این موضوع به چند نكته ذیل توجه كنید:
1- انتقال این شركت‌ها به بازار توافقی به بهانه جلوگیری از سفته‌بازی در این بازار انجام شده است حال آنكه در صورت وجود چنین نقیصه‌ای در این بازار پیش از هركس باید تقصیر را در فقدان سازوكار مشخص برای اطلاع‌رسانی از سوی سازمان بورس جست و البته راه‌حل آن نیز فراری دادن سرمایه‌گذاران یا ترساندن آنان نیست (به صف فروش این سهام در روزهای پس از اعلام این تصمیم نگاهی بیندازید!) بلكه اطلاع رسانی شفاف است.

 

نگاهی به خریداران این سهام طی ماه گذشته از سوی نهاد ناظر نیز این مهم را به اثبات خواهد رساند كسانی كه از این تصمیم آسیب می‌بینند و تاوان نبود مكانیزم اطلاع رسانی شفاف را می‌پردازند نه سفته‌بازان، كه سهامداران عادی‌اند.

 

توجه شود كه وظیفه مدیران سازمان بورس نه شناسایی سهام پربازده و تفحص در سود یا ضرر آنها بلكه ایجاد محیطی شفاف و با‌ثبات است تا در آن محیط، تصمیم درست توسط سرمایه‌گذاران گرفته شود، حال آنكه مدیران سازمان بورس به صراحت درخصوص واقعی بودن بازدهی و ارزش این 14 نماد اظهارنظر كرده‌اند و هیچ معلوم نیست كه اگر مدتی بعد این سهام بنا به دلایل بنیادین و.... با انفجار قیمت مواجه شوند چه كسی پاسخگوی ضرر هنگفت سهامدارانی خرد است كه طی این روزها در صف‌های هیجانی ناشی از فضای متزلزل بازار، سهام خود را با قیمتی ارزان عرضه كرده‌اند!؟


2- تحمیل عدم قطعیت‌های اینچنینی به بازار از طریق اتخاذ تصمیمات ناگهانی سبب ایجاد موج شایعات و پرداختن به سناریوهای مختلف در شبكه سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌شود كه فارغ از قضاوت در خصوص صحت یا عدم صحت آنها به اعتماد در این بازار لطمه می‌زند، به عنوان نمونه یكی از شركت‌هایی كه قرار است اول اسفند‌ماه به بازار توافقی انتقال یابد، در ماه‌های اخیر باوجود میل مدیران آن (به گواه اطلاعیه‌های شفاف‌سازی منتشر شده و حتی یكبار توقف ناگهانی نماد بی‌هیچ توضیح قانع‌كننده‌ای) بازدهی قابل توجهی داشته است. شركتی كه بنا به اذعان بسیاری از تحلیلگران بنیادی به دلیل حجم كوچك و گستره وسیع فعالیت‌ها و به عبارتی بازدهی فراوان، ارزش ذاتی بالایی را دارا است.


 نگاهی به تركیب سهامداران این شركت نشان می‌دهد كه هنوز میزان قابل توجهی از سهم این شركت در اختیار سهامداران حقیقی است، سهامدارانی خرد و طبعا كم‌اطلاع از ارزش ذاتی سهم‌شان كه به راحتی می‌توان با متزلزل نشان دادن وضعیت سهم، آن را از چنگشان ربود. با نگاهی به وضعیت این سهم طی یك سال گذشته می‌توان رد تلاش‌هایی برای متزلزل نشان دادن این سهم را به روشنی مشاهده كرد.


حال با راندن این سهم به بازار توافقی (كه در نظر بسیاری از تحلیلگران غیرشفاف‌ترین بازار موجود در فرابورس است زیرا هر كس در آنجا می‌تواند قیمت دلخواهش را برای خرید و فروش سهم پیشنهاد دهد)، علاوه‌برتاثیری كه در ترساندن سهامداران خرد این سهم و طبعا كاهش قیمت این سهم دارد از طریق فضای ذاتی بازار توافقی این شائبه را در ذهن تقویت می‌كند كه عده‌ای به عمد قصد دارند تا با سوءاستفاده از فرصت ناشی از دامن زدن به ابهامات، این سهم را به هر كسی كه می‌خواهند و با هرقیمتی بفروشند، پایان متصور برای این سناریو بهره‌برداری ویژه‌خوران از این گونه فضاها (بخوانید سفته بازان واقعی) و ضرر سهامداران حقیقی خرد است.


بنابراین فارغ از صحت و سقم چنین سناریویی و سناریوهای مشابه كه این روزها دهان به دهان در بین سهامداران بورس نقل می‌شود ماهیت این‌گونه تصمیمات و تاثیر مخرب آن در دامن زدن به شائبه‌های این چنینی در درازمدت قابل تامل است


3-رونق در بازار سرمایه اصولا بر مبنای ایجاد محیطی امن و با ثبات برای جذب سرمایه بنا نهاده می‌شود. در این پارادایم احترام به سرمایه‌گذار از طریق مكانیزم‌های شفاف اطلاع رسانی و پرهیز از هرگونه تصمیمات انحصاری، نمود پیدا می‌كند و هرگونه عدول ازاین رفتار از طریق به خطر افكندن سرمایه، بی‌احترامی به سرمایه‌گذار را القا می‌كند، بنابراین در پس پرده پرامید روزهایی كه شاخص بورس روند صعودی را طی می‌كرد، می‌شد تاریكی هراسی كه طی چندسال گذشته از دستكاری ناشی از بی تدبیری راکه برسر این بازار سایه افكنده بود مشاهده كرد و البته تا زمانی كه اطمینان از طریق شفافیت و ثبات در بورس، به سرمایه‌گذار داده نشود هر لحظه باید انتظار آن را كشید كه برآیند مقابله امید این روزها و هراس مانده از آن سال‌های نه چندان دور، به سمت نامطلوب بیم و هراس بچربد و سرمایه‌ها را از این بازار فراری دهد!

 

(اگر با نگاهی آسیب‌شناسانه به ریشه‌های افت شاخص بورس در این روزها بنگریم، خواهیم دید كه در پس آن تنها یك عامل پررنگ‌تر از باقی عوامل جلوه می‌كند و آن هراس توده سرمایه‌گذاران از فضای پر از ابهام و عدم قطعیت‌های این بازار محتاج ثبات است حال آنكه دستكاری‌های مواردی نظیر انتقال چند سهم به بازار توافقی یا انتشار خبرهایی نظیر بهره مالكانه 30 درصدی معادن سنگ‌آهن و برنامه افزایش چند برابری قیمت خوراك پتروشیمی‌ها و... تنها حامل این پیام به سرمایه‌گذار است كه به این بازار نمی‌توان اطمینان كرد و دل بست و این بازار هر آن می‌تواند، آبستن حوادثی ناشی از تصمیمات ناگهانی باشد كه به‌واسطه آن سود یا ضرری هنگفت جابه‌جا‌ شود! 


بنابراین تا زمانی كه به سرمایه‌گذار از طریق ایجاد محیطی امن و با ثبات ارج ننهند و او را با واژه‌هایی نظیر «سفته‌باز» و سوداگر خطاب كنند، نمی‌توان گفت كه خون «تدبیر» در رگ‌های بازار سرمایه جاری شده است و آن وقت دیگر حتی غلبه «امید» نیز چندان نخواهد پایید!

علی جلیلی*كارشناس بازار سرمایه

اخبار اقتصادی-  دنیای اقتصاد