اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پشت پرده هتل اسپانیایی متل قو!


کمی بیشتر از یک ماه از خبر ساخت هتلی در سلمان شهر مازندران یا همان متل قو خودمان می گذرد؛ هتلی که به گفته سازنده هایش همزمان چند «اولین» را قبل از اسمش یدک می کشد. از جمله اولین هتل – کشتی پنج ستاره جهان، اولین هتل ساحلی ایران، اولین همکاری ایرانی ها با هتل سازان معروف جهان و ...

هفته نامه تماشاگران امروز - فاطمه رجبی: کمی بیشتر از یک ماه از خبر ساخت هتلی در سلمان شهر مازندران یا همان متل قو خودمان می گذرد؛ هتلی که به گفته سازنده هایش همزمان چند «اولین» را قبل از اسمش یدک می کشد. از جمله اولین هتل – کشتی پنج ستاره جهان، اولین هتل ساحلی ایران، اولین همکاری ایرانی ها با هتل سازان معروف جهان و ... خب وقتی تمام این اولین ها در کنار هم صف می کشند کم کم شایعاتی را هم به دنبال شان می آورند؛ مثلا اینکه طرف اسپانیایی سرمایه گذار در پروژه متل قو که طرف ایرانی اسمش را «هتل قو، الماس خاورمیانه» گذاشته، همان سرمایه گذار «برج فرشته پاسارگاد» است.

پشت پرده هتل اسپانیایی متل قو!

حساسیت موضوع وقتی برای تان بیشتر می شود که در جریان حاشیه های مختلفی که حول محور برج «فرشته پاسارگاد» دور می زند، باشید و وسعت این برج را هم بتوانید تصور کنید (106 هزار متر مربع زیربنا در یکی از گران ترین مناطق تهران با هزینه ساخت تقریبی 400 میلیارد تومان).

اما از آنجا که هم مسئولان شرکت سازنده برج فرشته پاسارگاد در الهیه تهران و هم افراد مرتبط با پروژه متل قو این شایعه را رد می کنند، خیلی وارد جزییات برج بلند الهیه نمی شویم و به سراغ شایعه بعدی می رویم به این امید که این یکی درست از آب دربیاید.

بعضی ها می گویند اکبر غمخوار که سابقه مدیریت باشگاه پرسپولیس را در کارنامه اش دارد، با سازندگان هتل اولین ها در سلمان شهر ارتباط اقتصادی دارد. خودش این را رد می کند اما نگران نباشید چون قرار نیست خبرمان خیلی هم غیرموثق از آب دربیاید.  غمخوار به تماشاگران امروز» می گوید: «من در ارتباط با هتل «قو، الماس خاورمیانه» مشارکت اقتصادی ندارم اما به آنها مشاوره می دهم.»

جوابش برای این سوال که چرا او را به عنوان مشاور انتخاب کرده اند هم این است: «از آنجایی که من 25 سال سابقه فعالیت درت عرصه گردشگری دارم، گزینه بدی برای مشاوره دادن به پروژه های توریستی محسوب نمی شوم. با همین تجربه هم توانستیم شرکت اسپانیایی ملیا را قانع کنیم که برای چنین پروژه عظیمی سرمایه گذاری کند.»

اینجاست که یک سوال به سوال های مان اضافه می شود؛ اینکه غمخوار از کی مشاوره تیم سازنده را بر عهده گرفته که قبل از راضی شدن طرفین به مشارکت در ساخت، خودش در پروژه حضور داشته است؟ اما این سوال هم باعث نمی شود که او چیزی به سمت مشاوری اش اضافه کند، می گوید: «من مشاور شرکتی هستم که به عنوان طرف ایرانی معامله در قرارداد مشارکت با شرکت ملیا حضور دارد.»

غمخوار که به نظر می رسد از هیچ فرصتی برای تبلیغ پروژه متل قو کم نمی گذارد، می گوید: «قار است این هتل که در نوع خودش منحصر به فرد است محلی برای استراحت خانواده های ایرانی و توریست های خارجی باشد.»

از او درباره هزینه ساخت این پروژه تفریحی – استراحتی می پرسیم، می گوید: «با توجه به وسعت کار، هنوز رقم نهایی هزینه ها برآورد نشده است.»

اصرارها جواب می دهد: «تا الان به رقمی حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان رسیده ایم.» خودش انگار که اولین بار نیست با بزرگی این عدد روبرو می شود، ادامه می دهد: «خب طبیعی است که برای پروژه ای با چنین ابعاد کلانی رقم های اینچنینی هم نیاز باشد. این مجموعه شامل هتل، دو برج مسکونی، یک مجموعه ورزشی، بخش های تجاری و ... است. متاسفانه از آنجایی که در سال های گذشته کمتر شاهد اجرای چنین طرح هایی در کشورمان بوده ایم، ممکن است از شنیدن این رقم ها تعجب کنید اما در ابعاد کلان بین المللی هزینه کردن این مبالغ آنچنان که به نظر شما می آید، تعجب آور نیست و اتفاقی معمولی محسوب می شود.»

با برج الهیه ارتباطی نداریم

او هرگونه ارتباط بین سرمایه گذار هتل ساحلی «قو، الماس خاورمیانه» با سازنده های برج پر حاشیه الهیه را تکذیب می کند: «اولین بار است که این شرکت اسپانیایی در ایران سرمایه گذاری می کند و قبلا به هیچ پروژه دیگری وارد نشده است.»

غمخوار یک توصیه هم دارد: «سعی کنید هر چقدر می توانید بر ارزش های کاری به این گستردگی تاکید کنید. بالاخره کم چیزی نیست که توانسته ایم در دوران پس از برجام یک شرکت خارجی بسیار مطرح را به همکاری با خودمان مجاب کنیم؛ آن هم در عرصه مهمی مانند گردشگری که هر چقدر هم در آن کار شود، باز جای کار بیشتری دارد.»

او دیگ رنمی خواهد بیشتر از این از جزییات روند ساخت هتل سلان شهر بگوید و حتی از سرنوشت پروژه عظیمی که در کیش شروع کرده بود هم هیچ خبری نمی دهد؛ اما می تواند کاری کند که با یکی از چهره های شناخته شده دیگری که در ساخت هتل پنج ستاره ساحلی نقش دارد و در واقع طرف ایرانی قرارداد محسوب می شود، مرتبط شویم.او کسی نیست جز احد عظیم زاده که سال هاست اسمش را در کنار فرش شفقی تبریز می شنویم، آن هم به عنوان مالک.

احد خان که پشت تلفن هم همان ابهت همیشگی را دارد، مثل غمخوار خیلی از بزرگی طرح حرف نمی زند بلکه روی ایرانی بودن آن تاکید می کند: «درست است که شرکت بین المللی ملیا در این پروژه مشارکت دارد، شرکتی که تاکنون 375 هتل در سراسر دنیا ساخته و قرار است 376 مین را هم با همکاری ما در سواحل خزر بسازد اما مهم این است که بخش اصلی کار یعنی طراحی و ساخت آن بر عهده آرشیتکت ها و کارشناسان وطنی است. همین موضوع باعث می شود که ما این پروژه را یک افتخار ملی حساب کنیم و بتوانیم روی آن برای معرفی هنر ایرانی به جهانیان حساب باز کنیم.»

همه تعریف های او از هنر ایرانی باعث نمی شود که برای گرفتن اطلاعات جزیی اصرار نکنیم تا جایی که مجبور می شود به حافظه اش فشار بیاورد و بگوید: «قرار است این هتل 35 طبقه، 24 سوئیت و بیشتر از هزار تخت داشته باشد. البته پروژه بسیار وسیع تر از این حرف هاست.»

از او درباره نحوه مشارکت شرکت خراجی در پروژه می پرسیم. می خندد و می گوید: «برای اینکه این سوال را جواب بدهم باید تمام تفاهنامه ای را که اسفند سال گذشته بین ما و این شرکت منعقد شد برای تان بخوانم اما چون وقتش نیست همین قدر بدانید که این مشارکت به نفع طرفین است. رد واقع طرف خارجی هم به فرصت های سرمایه گذاری روی صنعت گردشگری ایران پی برده و می داند که این کار در ایران جواب می دهد. تفسیر من این است که ما با چنین همکاری به سایر شرکت ها و سرمایه گذارهای خارجی نشان می دهیم که ایران جای امن و خوبی برای سرمایه گذاری است مخصوصا در زمینه گردشگری.»

عظیم زاده، خبر دیگری هم می دهد. اینکه قرار است 10 هتل دیگر در نقاط مختلف ایران ساخته شود. آن هم در قالب همین تفاهم نامه. او می گوید: «بعد از اینکه کار ساخت پروژه فعلی تمام شود، به سراغ مجموعه های بعدی خواهیم رفت که قرار است در استان های تبریز، تهران، گیلان، مشهد و اصفهان ساخته شوند که البته سهم تهران دو هتل است.»

جالب این است که طرف اسپانیایی قرارداد از اسم دیگری برای این پروژه استفاده می کند و در بیانیه ای که به مناسبت ساخت این مجموعه صادر کرده، آمده: «هتل پنج ستاره گران ملیاقو، برجی 130 متری با 319 اتاق مجلل خواهد بود که در حال ساخت است و از سال آینده آماده بهره برداری خواهد بود. در کنار این هتل دو برج مسکونی نیز ساخته می شود و علاوه بر باشگاه ورزشی، استخر و رستوران، مرکز خریدی هم دارد که چندی است آغاز به کار کرده است. این نخستین هتل خارجی کنار دریا خواهد بود که در چهار دهه گذشته در ایران افتتاح می شود.»


ویدیو مرتبط :
نورپردازی زیبای پروژه قو الماس خاورمیانه (متل قو)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پشت پرده زندگی کارلوس کی روش


آرین قاسمی، مترجم و نزدیک ترین فرد در ایران به کارلوس کی‌روش از پشت پرده زندگی او می‌گوید.