اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پسر چای فروش، چگونه نخست وزیر هند شد؟


فرزند چای فروش خاندانی قدرتمند را در هند شکست داد.

خبرگزاری آریا: نارندرا مودی که قرار است در مراسمی به نخست وزیری هند برسد، از قشری فقیر و طبقه ای پست از جامعه بوده است.

با اعلام نتایج نهایی انتخابات سراسری هند، حزب مخالف دولت به پیروزی رسید و رهبر این حزب یعنی نارندرا مودی نخست وزیر جدید هند می شود. مودی امروز فاتحانه وارد دهلی نو ، پایتخت هند شد. مانموهان سینگ نخست وزیر فعلی هند نیز امروز استعفای خود را تسلیم رئیس جمهور کرد. وی در سخنانی بسیار کوتاه از مردم هند تشکر و برای دولت جدید آرزوی موفقیت کرد و گفت به هند مدیون است. وی با خضوع بسیار زیاد با مردم هند خداحافظی کرد.

مردم هند از روز گذشته به خیابانها ریخته اند و پیروزی حزب بی جی پی را با شادی و پایکوبی جشن می گیرند. مودی که از سال دو هزار و یک سروزیر ایالت گجرات بود توانست حزب کنگره حاکم را از قدرت کنار بگذارد. در انتخابات امسال برای اولین بار در سی سال گذشته یک حزب در هند به تنهایی می تواند اکثریت کرسی ها را به صورت گسترده به خودش اختصاص بدهد.
 
تحول قدرت دموکراسی در هند

جوگیشوار سینگ کارشناس اقتصادی هندی تبار در سوئیس درباره مودی گفت :« مودی از خانواده ای بسیار فقیر بوده است. پدر او در ایستگاه راه آهن چای فروش بود. این نشان می دهد قدرت دموکراسی هند تا چد متحول شده است یعنی در این دموکراسی، خاندانی قدرتمند که مدت شصت سال بر کشور حکومت کرده است، از پسر یک چای فروش شکست می خورد.»

رهبر حزب بی جی پی محور تبلیغات خود را مسائل اقتصادی و نارضایتی از خانواده گاندی قرار داده بود. وی ایالت گجرات را به یکی از موتورهای صنعتی هند تبدیل کرده است.

مخالفان مودی می گویند او فردی فاشیست است که گرایشهای افراطی ملی گرایانه هندو دارد. او متهم است اجازه کشتار هزار تا دو هزار مسلمان منطقه گجرات را در سال دو هزار و دو داده است. این گذشته همواره بر مودی سنگینی می کند.

جوگیشوار سینگ ادامه داد :« کشوری نظیر هند که به وسعت یک قاره است نمی تواند با قرار دادن افراد در برابر یکدیگر اداره شود. اکنون که او به قدرت رسیده است بسیاری را به طور مثبتی شگفت زده خواهد کرد. »

او زمان کمی برای برآورده کردن انتظارهات صدها میلیون هندی خواهد داشت چرا که بسیاری به آینده ای بهتر امیدوار هستند.

درخواست روزنامه های هند از مودی

روزنامه های هند روز شنبه از نارندرا مودی نخست وزیر جدید خواستند به داد مسلمانان برسد و از وسوسه های پیروزی دوری کند.

روزنامه های هند نوشتند مودی باید نگرانی اقلیت های دینی به ویژه مسلمانان را رفع کند که خاطرات کشته شدن هزار نفر را در ناآرامی های سال 2002 میلادی بلافاصله پس از آغاز به کار وی به عنوان سر وزیر ایالت گجرات به یاد دارند.

روزنامه هندو در سر مقاله امروز خود نوشت: « واقعیت اینست که بی اعتمادی زیادی میان اقلیت های دینی به ویژه مسلمانان وجود دارد که باید رفع شود. »

این روزنامه افزود: «وی همچنان شخصیتی محسوب می شود که به اقلیت های دینی کمک نمی کند. »
این روزنامه تاکید کرد: «مودی باید برای رفع این نگرانی ها تضمین کند که همه مردم در دوران نخست وزیری وی در برابر قانون برابرند. »

روزنامه ایندین اکسپرس نوشت: «دولت مودی باید پیش از هر اقدامی به افرادی کمک کند که به آن رای ندادند. دولت وی باید با جامعه مسلمانان مذاکره کند. »

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دهلی نو ، با وجودی که مودی روز جمعه در سخنرانی اعلام کرد اطمینان خواهد داد که به نمایندگی از طرف جمعیت یک میلیارد و 200 میلیونی هند حکومت خواهد کرد ، روزنامه تایمز آو ایندیا تاکید کرد پارلمان جدید تنها شامل 24 نماینده مسلمان خواهد شد که تعداد آنها به کمترین حد خود از سال 1952 میلادی تاکنون می رسد.

واکنش های بین المللی به پیروزی مودی

مقامات پاکستان روز جمعه «نارندرا مودی» نخست وزیر منتخب هند را به سفر به این کشور دعوت کردند.
این دعوت مقامات پاکستان تنها چند ساعت پس از آن انجام شد که مودی در انتخابات نخست وزیری این کشور به یک پیروزی قاطع دست پیدا کرد.

«سرتاج عزیز» مشاور امنیت ملی و امور خارجی نخست وزیر پاکستان در این باره گفت: «نخست وزیر نواز شریف بعد از ظهر امروز تلفنی با نارندرا مودی گفتگو کرد و به وی بابت پیروزی چشمگیر در انتخابات تبریک گفت. نخست وزیر همچنین مودی را به سفر به پاکستان دعوت کرد.»

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پیروزی نارندرا مودی نخست وزیر جدید هند را در انتخابات به وی تبریک گفت و با وجود اینکه مودی به علت کشتار مسلمانان در کمتر از 10 سال پیش ممنوع الورود به آمریکا است از وی دعوت کرد به کاخ سفید برود.

وزیر امور خارجه امریکا هم پیروزی حزب بهاراتیا جاناتا را به نخست وزیر منتخب هند تبریک گفت.

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در صفحه توییتر خود انتخاب نارندرا مودی را به عنوان نخست وزیر جدید هند تبریک گفته و اظهار داشت بی صبرانه منتظر همکاری با دولت جدید هند است.

آمریکا با گذر از رویکرد گذشته اش، از نخست وزیر جدید هند در حالی برای سفر به آمریکا دعوت کرده است که قبلا به او روادید سفر به آمریکا را نداده بود.

ایران هم برگزاری موفقیت آمیز انتخابات سراسری هند را تبریک گفت.

دلایل پیروزی مودی

نتیجه انتخابات شانزدهمین دوره مجلس نمایندگان هند (لوک سابا) که پیروزی قاطع حزب ملی گرای بهاراتیاجاناتا بی .جی .پی را رقم زد، بیانگر درخواست مردم هند برای اجرای اصلاحات بخصوص در بخش اقتصادی است .این حزب توانست با شعار اصلاحات اقتصادی و اجتماعی 278 کرسی از مجموع 545 کرسی پارلمان هند را کسب کند و از اینرو قادر خواهد بود به تنهایی و بدون ائتلاف دولت تشکیل دهد.از دیدگاه ناظران سیاسی به رغم نگرانیهایی مردم هند از پیامدهای دیدگاههای افراطی ناراندرا مودی در مورد اقلیتها و حاکمیت هندوئیسم که به زودی به عنوان رهبر حزب بی .جی .پی و نخست وزیر جدید هند سوگند یاد خواهد کرد ،انچه موجب پیروزی قاطع این حزب در انتخابات شد مشکلات اقتصادی ناشی از تورم ،گرانی و همچنین تمایل 150 میلیون رای اولی ها برای بهبود شرایط زندگی و یافتن شغل محسوب می شود.

در واقع از دیدگاه ناظران ،وعده های مودی به مردم هند به ویزه در مقوله های اقتصادی و در همان حال فساد مالی و اداری دولت ائتلاف مترقی حزب کنگره طی یک دهه گذشته موجب جلب نظر رای دهندگان به حزب بی. جی. پی شد.این بدان معنا است که این حزب برای تحقق وعده های انتخاباتیش و ایجاد رشد اقتصادی حدود ده درصدی و ایجاد میلیونها شغل برای نسل جدید هند با دشواریها و چالشهای زیادی روبرو است .با توجه به استقبال بازار سرمایه ،اتاق های صنایع و بازرگانی هند از پیروزی حزب بی .جی .پی در هند امیدواری به حل مشکلات اقتصادی و احیای رشد اقتصادی در این کشور افزایش یافته است .بخصوص انکه محافل منطقه ای و بین المللی از جمله پاکستان هم ضمن استقبال از پیروزی حزب بی. جی .پی در انتخابات پارلمانی هند ناراندرا مودی نخست وزیر اینده این کشور را دعوت کرده اند.

از دیدگاه ناظران سیاسی ،موفقیت حزب بی. جی .پی در کسب 278 کرسی لو ک سابا که امکان تشکیل دولت بدون ائتلاف با احزاب کوچک را به این حزب می دهد امتیاز بسیار بزرگی برای نخست وزیر اینده هند است که بتواند اصلاحات مورد نظر خود را بخصوص در بخش اقتصادی اعمال کند.

ناراندرا مودی صرف نظر از دیدگاههای افراطیش در مورد اقلیتها و برتری هندوئیسم که ذهنیت منفی از وی در جامعه هند ایجاد کرده است ،از دیدگاههای اقتصادی مبتکرانه ای برخوردار است و به همین دلیل در رشد و توسعه اقتصادی ایالت گجرات که در گذشته سروزیر ان بود موفقیت زیادی کسب کرد و همین باعث شد تا محافل تجاری و صنعتی از مودی در انتخابات همه جانبه حمایت کنند.


ویدیو مرتبط :
توهین بی بی سی به نخست وزیر هند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر فرهنگ ایتالیا تارانتینو را فخر فروش دانست



 

وزیر فرهنگ ایتالیا تارانتینو را فخر فروش دانست

 

ساندرو بوندی وزیر فرهنگ ایتالیا آرای هیئت داوران شصت و هفتمین دوره جشنواره کن و در راس آن کوئنتین تارانتینو را مورد انتقادقرار داد.او تارانتینو را به رابطه بازی و ترویج فرهنگ فخر فروشی روشنفکرانه متهم کرد.

ساندرو بوندی وزیر فرهنگ ایتالیا آرای هیئت داوران شصت و هفتمین دوره جشنواره کن و در راس آن کوئنتین تارانتینو را مورد انتقادقرار داد.او تارانتینو را به رابطه بازی و ترویج فرهنگ فخر فروشی روشنفکرانه متهم کرد.

به گزارش مهر از ورایتی به دنبال انتقادات شدید رسانه ها و سینماگران ایتالیایی نسبت به نتایج آرای هیئت داوران جشنواره شصت و هفتم ونیز در هفته گذشته ، دیروز وزیر فرهنگ ایتالیا نیز این آرا و جوایز اهدا شده را زیر سئوال برد و به تارانتینو حمله کرد.

بوندی تارانتینو را برای اهدای جایزه شیر طلایی ونیز به فیلم " جایی" ساخته سوفیا کاپولا به برج عاج نشینی ، رابطه بازی و ترویج فرهنگ فخر فروشی روشنفکرانه متهم کرد.بوندی افزود سال آینده در ترکیب هیئت داوران جشنواره ونیز دخالت کرده و مانع از حضور روشنفکران پر مدعا در ترکیب این هیئت خواهد شد.

وزیر فرهنگ ایتالیا گفت : از آنجا که بودجه جشنواره ونیز از محل اعتبارات دولتی تامین می شود ، می خواهم در گزینش ترکیب اعضای هیئت داوران به طور مستقیم نقش داشته باشم.

مجموع بودجه برگزاری جشنواره شصت و هفتم ونیز ۵/۱۵ میلیون دلار بوده که از این رقم ۹ میلیون دلار از سوی دولت تامین می شود.

سخنان بوندی البته با اعتراض هایی جدی نیز مواجه شده است.پائولو فراری مدیر شعبه استودیوی برادران وارنر در ایتالیا در این زمینه گفت : چنین رفتاری در عرصه فرهنگ پذیرفتنی نیست و حتی در دوران حکومت فاشیسم نیز چنین سخنانی بر زبان رانده نمی شد.

ریکاردو توتزی رئیس اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایتالیا نیز گفت : این رفتار وزیر فرهنگ ایتالیا جزو رویه کشورهای صاحب و برگزار کننده جشنواره های معظم سینمایی نیست.

مدیران جشنواره ونیز تاکنون واکنشی در این زمینه از خود نشان نداده اند.هفته گذشته و پس از مراسم اختتامیه جشنواره ونیز مطبوعات ایتالیا تارانتینو را به توزیع ناعادلانه جوایز میان دوستانش سوفیا کاپولا ، آلکس دلا ایگلسیا و مانتی هلمن متهم کرده بودند.این نشریات معتقد بودند حق سینمای ایتالیا با حضور چهار فیلم در بخش مسابقه نادیده گرفته شده است.

مارکو مولر مدیر جشنواره ونیز در تنها واکنش خود طی هفته گذشته حمله به تارانتینو و اتهام های وارد شده به او را توهینی به دیگر اعضای بزرگ هیئت داوران جشنواره شامل آرنو دپلشن فیلمسازفرانسوی ، گی یرمو آریاگا فیلمنامه نویس و فیلمساز مکزیکی و دنی الفمن آهنگساز آمریکایی دانست.... / خبرگزارى مهر