اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پر کاربردترین رمزهای عبور در سال 2015


قبلا درباره امنیت رمزهای عبور حساب های کاربردی و عدم دقت بسیاری از کاربران در این موضوع مطالبی منتشر کرده ایم.

وب سایت سخت افزار: قبلا درباره امنیت رمزهای عبور حساب های کاربردی و عدم دقت بسیاری از کاربران در این موضوع مطالبی منتشر کرده ایم.

اما با وجود همه اطلاع رسانی ها، برنامه های متعددی که برای ایجاد رمزهای عبرو قدرتمند وجود دارند و حتی اخبار مربوط به پخش شدن اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران در فضای اینترنت که در ایران هم به وفور رخ می دهد و باعث بروز مشکلات متعدد خانوادگی و حقوقی برای آنها می شود، باز هم شاهد استفاده درصد بسیار زیادی از کاربران از رمزهای عبور بسیار ساده، قابل پیش بینی و بعضا خنده داری هستیم که ما را درباره تصور استفاده کنندگان از اینترنت درباره حریم خصوصی و امنیت در فضای وب به تعجب وا می دارد.

اگر دوست دارید بدانید پر کاربردترین رمزهای عبوری که در سال 2015 از آنها استفاده شده کدام هستند در ادامه با ما همراه باشید.

همان طور که در فهرست زیر مشاهده خواهید کرد سلطان بی چون و چرای رمزهای عبور برای چندمین سال  متوالی 123456 و password هستند که نشان می دهند بسیاری از کاربران ساده ترین و اولین گزینه ای که به ذهنشان می رسد را به عنوان رمز حساب های کاربری خود انتخاب می کنند. لیست زیر را مشاهده کنید:

123456

password

12345678

qwerty

12345

123456789

football

1234

1234567
 
baseball

welcome

1234567890

abc123

111111

1qaz2wsx

dragon

master

monkey

letmein

login

princess

qwertyuiop

solo

passw0rd

starwars

همان طور که مشاهده می کنید بسیاری از رمزهای عبور قابل پیش بینی و ساده هستند و بعضی از آنها مانند starwars و solo نیز به دلیل اکران جدیدترین قسمت از فیلم های جنگ ستارگان به این لیست راه پیدا کرده اند.

ضمنا اگر فکر می کنید 1qaz2wsx  و qwertyuiop  رمزهای سختی هستند و دلیل قرار گرفتن آنها در این لیست را نمی دانید کافی است نگاهی به صفحه کلید دستگاهتان بیندازید و اولی را در دو ستون عمودی سمت چپ کیبورد و دومی را در بالاترین ردیف آن پیدا کنید.

نکته دیگری که با در نظر گرفتن این فهرست می توان به آن اشاره کرد این است که هر کسی با شانس موفقیت بسیار بالا می تواند با امتحان کردن تعدادی از گزینه های این فهرست، وارد حساب کاربری بسیاری از افراد شود که در نوع خودش فاجعه به حساب می آید.

حرف بیشتری درباره این جدول وجود ندارد و بهتر است بیش تر از این درباره علت انتخاب این رمزهای عبور تجزیه و تحلیل نکنیم. فقط به عنوان یک پیشنهاد دوستانه، سعی کنید برای انتخاب رمزهای عبور از برنامه های اختصاصی که در این زمینه تولید شده اند استفاده کنید و یا حداقل رمزهای عبوری انتخاب کنید که پیش بینی کردن آنها به سادگی نگاه کردن به کیبورد نباشد.


ویدیو مرتبط :
پر کاربردترین شورت کات های ویندوز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محبوب‌ ترین رمزهای عبور در سال 2014


در حالی که ده‌ها شرکت امنیتی و تحقیقاتی در حال مطالعه روی روش‌های فوق پیشرفته رمزنگاری و سیستم‌های احرازهویت کوانتومی و بیومتریکی هستند، به نظر می‌رسد مردم بیشتر به سوی سادگی و عادت گرایش دارند و تمایل ندارند خودشان را به دردسر بیندازند و چند کلمه پیچیده را حفظ یا نگه‌داری کنند.

1 پزشک: در حالی که ده‌ها شرکت امنیتی و تحقیقاتی در حال مطالعه روی روش‌های فوق پیشرفته رمزنگاری و سیستم‌های احرازهویت کوانتومی و بیومتریکی هستند، به نظر می‌رسد مردم بیشتر به سوی سادگی و عادت گرایش دارند و تمایل ندارند خودشان را به دردسر بیندازند و چند کلمه پیچیده را حفظ یا نگه‌داری کنند.

حتی اگر بدانند خطری تهدیدشان می‌کند. اگر به شما بگویم رمزعبور حساب جی‌میل‌ام «۱۲۳۴۵۶» است؛ باور می‌کنید؟ خنده‌تان نمی‌گیرد؟ احیاناً شروع به تمسخر نمی‌کنید؟ چند وقت پیش پسر یکی از فامیل نوت‌بوکش را برای تعمیر و بازیابی پیش من آورد. کلاس پنجم ابتدایی است. با کمال تعجب دیدم که روی دوربین نوت‌بوک یک برچسب سفید زده است.

 گفتم این چیست؟ گفت «برای اینکه هک نشوم». تا این حد جامعه نسبت به هک و نفوذ و امنیت آگاهی دارد اما گزارش‌ها چیز دیگری را می‌گوید. ۱۲۳۴۵۶ رمزعبور جی‌میل من نیست ولی پراستفاده‌ترین رمزعبور در سال ۲۰۱۴ است. شرکت امنیتی برنامه‌های موبایل SplashData گزارشی از رمزهای عبوری که بیشترین تکرار و استفاده را داشتند، منتشر کرده است.

 در میان پنج رمزعبور اول، علاوه بر ۱۲۳۴۵۶، رمزهایی مانند «۱۲۳۴۵» و «۱۲۳۴۵۶۷۸» وجود دارد و البته نباید رمز «password» را فراموش کرد. Password نام پوشه‌ای روی شبکه سونی نیز بود که در آن هزاران رمز عبور اشخاص و شرکت نیز نگه‌داری می‌شد. password پس از ۱۲۳۴۵۶ دومین رتبه را دارد. از سرانجام شرکت سونی که خبر دارید؟ هک شدن چندین شبکه‌اش و ماجراهای ادامه‌دار رسوایی‌اش و …

رمزهای عبور پراستفاده بعدی «access»، «superman»، «batman»، «master» و «michael» هستند. این‌ها رمزهایی هستند که هکرها اول از استفاده نشدن‌شان اطمینان حاصل می‌کنند و بعد به سراغ بانک‌های رمزعبور تصادفی می‌روند. در فهرست ۲۵ رمز عبور اول سال ۲۰۱۴ رمزهایی مانند ۱۱۱۱۱۱ و ۱۲۳۱۲۳ نیز دیده می‌شود.

این رمزهای عبور من را یاد ماجرای لو رفتن رمزهای کارت‌های عابربانک بانک‌های ایرانی در چند سال پیش انداخت که در میان آن‌ها سال‌های تولدی مانند ۱۳۵۶ و ۱۳۶۰ بیشترین رقم تکرار را داشت. این رمزهای عبور همانند این هستند که کلید یک خانه مملو از اشیاء قدیمی و ارثیه خانوادگی و طلا و جواهرات را زیر فرش دم در ورودی قایم کنید. Splashdata سه اصل مهم برای امنیت بیشتر رمزهای عبور پیشنهاد می‌کند:

از رمزهای عبور ۸ کاراکتری یا بیشتر و ترکیبی از نشانه‌ها، اعداد و حروف استفاده شود.

از یک رمزعبور برای چندین سایت استفاده نشود.

از برنامه‌های مدیریت رمزعبور کمک بگیرید.