اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پروازهای گران در روزهای نوروز


در حالی كه مدیرعامل هما گفته امسال هیچ افزایش قیمتی در بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی اعمال نشده اما آژانس‌های مسافربری ظاهرا زودتر از موعد به استقبال«آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما» رفته‌اند.

روزنامه تهران امروز: در حالی كه مدیرعامل هما گفته امسال هیچ افزایش قیمتی در بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی اعمال نشده اما آژانس‌های مسافربری ظاهرا زودتر از موعد به استقبال«آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما» رفته‌اند.

این در حالی است كه مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی گفته: «نرخ‌ پروازها مشخص است و هیچ آژانسی حق ندارد مبلغی بالاتر از نرخ مصوب از مسافران دریافت كرده و بلیت با قیمت بیشتر بفروشد.» اما بر خلاف این گفته‌ها مسافران نوروزی امسال باید برای سفر كردن بیشتر از گذشته دست به جیب شوند.

درحالی كه مسئولان هواپیمایی و هتلداران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ثابت ماندن قیمت‌ها حرف می‌زنند و می‌گویند ایرلاین‌ها و هتل‌ها حق افزایش نرخ ندارند اما مسئولان تورهای مسافربری گوش‌شان به این حرف‌ها بدهكار نیست و هزینه تورهای داخلی و خارجی نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشته است. این روزها تورهای مسافرتی قیمت خود را در همه زمینه‌ها از جمله بلیت‌های هواپیمایی و... بالا برده‌اند.

 دو روزقبل رئیس صنف هتلداران گفته بود این گرانی مربوط به هتلدارها نیست و پولش هم به جیب آنها نمی‌رود روز گذشته هم كه رئیس سازمان هواپیمایی اعلام كرده كسی حق گران كردن بلیت هواپیما را ندارد. هر چه هست در آستانه شروع شدن سفرهای نوروزی قیمت واحدهای اقامتی از استاندارد خاصی پیروی نمی‌كند و امسال نسبت به سال گذشته بیشتر واحدهای اقامتی در نقاط مختلف كشور از جمله مازندران از 20 تا 30‌درصد افزایش داشته است.

پروازهای گران بر خلاف نرخ‌های رسمی

آژانس‌های مسافربری برای پروازهای مختلف پول بیشتری از مردم دریافت كرده‌اند و آن را هم به حساب گران شدن بلیت هواپیما در آستانه نوروز گذاشته‌اند. این در حالی است كه فرهاد پرورش مدیرعامل هما با تاكید بر اینكه هیچ پرواز چارتری نداریم، به فارس گفته: نرخ بلیت پرواز‌های داخلی هما مشخص است و هیچ آژانسی حق دریافت مبلغی بیشتر از نرخ مصوب ندارد، مسافران هم بلیت را فقط با قیمت مصوب خریداری كنند و بهای بیشتری نپردازند.

پرورش درباره فروش بلیت هواپیما در روز‌های پایانی اسفند، گفته: شركت هواپیمایی ایران‌ایر برای فروش بلیت پروازهای خود همیشه برنامه‌ریزی مشخص داشته است و طبق همان برنامه عمل می‌كند. در پروازهای داخلی ایران‌ایر هیچ‌گاه پرواز چارتر كه یكی از نگرانی‌های سازمان هواپیمایی كشوری است نداشته‌ و به عنوان شركت دولتی چنین سیاستی را دنبال نمی‌كند.

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: سیستم‌های فروش بلیت ایران‌ایر، برای مسافران باز است كه می‌تواند از طریق الكترونیكی یا مراجعه به آژانس‌ها و دفاتر فروش بلیت ایران‌ایر، بلیت موجود را با نرخ مشخص دریافت كند. در حال حاضر نرخ‌های پروازها مشخص است و هیچ آژانسی حق ندارد مبلغی بالاتر از نرخ مصوب از مسافران دریافت كرده و بلیت با قیمت بیشتر بفروشد.

بررسی جوانب مختلف آزادسازی

در حالی كه پیش از این اعلام شده بود دولت تصمیمش را برای آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما گرفته و همین موضوع بهانه‌ای شده برای اینكه آژانس‌ها پول بیشتری از مردم بگیرند. پرورش گفته: متنوع‌سازی نرخ بلیت و پس از آن آزادسازی نرخ‌ها جزو قانون برنامه پنجم است كه باید اجرایی شود.مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه كرده: وزیر راه و شهرسازی بر آزادسازی نرخ‌ها تاكید دارد تا زمینه‌های اجرای این امر در سازمان هواپیمایی كشوری و با همكاری ایرلاین‌ها فراهم شود.

مدیرعامل ایران‌ایر با اشاره به سخنان وزیر راه و شهرسازی مبنی بر شناورسازی نرخ‌های بلیت هواپیما از اردیبهشت‌ماه سال آینده، گفت: نرخ بلیت هواپیما در جلسات شورای‌عالی هواپیمایی كشوری با حضور سازمان هواپیمایی كشوری و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی بررسی می‌شود. پرورش گفت: تمام بررسی‌ها درباره مسیر پروازی هواپیما، مسیر مناطق محروم، مناطق پرمسافر، افزایش و كاهش قیمت در حال انجام است كه نظر نهایی اعلام خواهد شد.

هتل‌های گران

گران شدن بلیت هواپیما بر خلاف قانون و گفته مسئولان تنها مشكل مسافران نوروزی نیست، در مورد نرخ كرایه هتل‌ها هم وضعیت مشابهی حاكم است. در حالی كه ستاد مركزی هماهنگی خدمات سفر، با صدور اطلاعیه‌های پی‌‌در پی از مجازات‌های سختگیرانه برای هتلداران متخلفی كه در تعطیلات نوروز نرخ شان را افزایش دهند یا خدمات بی‌كیفیت به مسافران ارائه دهند، خبر می‌دهد، تجربه سال‌های گذشته نشان داده هتلداران در شهرهای پرمسافر ساز خود را زده‌اند و كار خودشان را پیش برده‌اند. در این میان جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران، كاملا پای خود را از ماجرای تعیین نرخ‌ها كنار كشیده و تاكید می‌كند اینكه نرخ هتل‌ها و خدمات‌شان در تعطیلات نوروز افزایش پیدا كند یا نه بستگی به تصمیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور و همچنین سازمان‌های گردشگری استان‌ها دارد.

هتل‌ها در نوروز گران نمی‌شود

انداختن توپ از سوی رئیس جامعه هتلداران، به زمین سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باعث واكنش رئیس این سازمان شده و مسعود سلطانی‌فر گفته: «هتل‌ها در ایام نوروز افزایش قیمتی نخواهد داشت و بر قیمت‌ها نظارت می‌كنیم.» او حتی پا را فراتر گذاشته و گفته: بسیاری از هتل‌ها، اتحادیه‌ها و مجامعی كه به صورت تشكل‌های صنف هتلداری فعالیت دارند به ما اعلام كرده‌اند كه در برخی از شهرها 15درصد و در برخی از مكان‌ها تا40درصد تخفیف قائل می‌شوند. وی گفت: با وجود همه مشكلاتی كه هتلداران دارند از آنان خواسته‌ایم كه برای رفاه حال مردم افزایش قیمت نداشته باشند و آنها هم تمكین كردند و در بسیاری از موارد وعده داده‌اند كه تخفیف‌های لازم را بدهند.

سلطانی‌فر با بیان اینكه در بازرسی‌ها بسیار جدی هستیم،گفت: همكاران تعزیرات گزارش داده‌اند در روزهای گذشته بر قیمت‌ها نظارت داشته‌اند و مواردی را كه دچار مشكل بوده است نزدیك به دو میلیارد تومان جریمه كرده‌اند.رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر هم در این باره گفت: همه سازمان‌ها و دستگاه‌های عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی آماده‌اند.مرتضی رحمانی موحد با اشاره به اینكه ستاد تازه مولود هماهنگی خدمات سفر بر اساس مصوبه هیات دولت شكل گرفته است،گفت: تشكیل این ستاد یكی از سیاست‌ها و تكالیف اصلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

 در این ستاد دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با سفر با رویكردی كه تجمیع امكانات را به همراه دارد، برای ارائه بیشترین خدمات به مردم فعالیت می‌كنند.رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر با اشاره به تشكیل كمیته نظارت بر اماكن و رسیدگی به شكایات31 استان، گفت: با اعزام گروه‌های بازرسی، گزارش‌های كاملی از وضع واحدهای اقامتی، پذیرایی و بازدیدی تهیه شده و مشكلات در حال برطرف شدن است.

وعده‌هایی كه عملی نمی‌شود

تذكرها و تهدیدهای مسئولان دولتی در مورد غیرقانونی بودن افزایش قیمت بلیت هواپیما و هتل و... تا اینجای كار خصوصا در مورد تورهای مسافربری كارساز نبوده و آنها ساز خودشان را می‌زنند. «ناصر گلدوست» عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در این باره به باشگاه خبرنگارن جوان گفته: «تا 30 درصد افزایش نرخ تورهای گردشگری برای نوروز منطقی است و اگر تورهای گردشگری بیش از این افزایش قیمت داشته باشند باید مورد بررسی قرار گیرند. هرچند مردم نیز می‌توانند با نخریدن تورهای گران قیمت، به جنگ گران‌فروشی بروند و آژانس‌داران با دیدن بازار درصدد ارزان كردن تورهای خود برخواهند آمد.»

 گلدوست، گفت: در ایام تعطیلات همچون نوروز، قیمت هواپیما افزایش چشمگیری دارد. مثلا پرواز تهران - دوبی اگر در روزهای عادی حدود 600 یا 700 هزار تومان باشد در روزهای پر مسافر مانند نوروز به 900 هزار تومان هم می‌رسد. البته از آنجایی كه تمام این پرواز‌ها 3 تا 4 ماه زودتر خریداری و چارتر می‌شوند از آذر و دی ماه‌ قیمت‌های پرواز حدود 30 تا 40 درصد برای نوروز گران‌تر فروخته می‌شوند. همین بالا رفتن قیمت پرواز روی تور تاثیر می‌گذارد. وی گفت: «اگر مسئولان و شركت‌های هواپیمایی ادعا می‌كنند كه قیمت‌ها را افزایش نمی‌دهند چرا تمام صندلی‌های پروازی خود را به صورت چارتر و چند ماه زودتر می‌فروشند؟ می‌توانند بگذارند و نزدیك نوروز به مسافران بفروشند. نه آنكه در آن روزها یافتن بلیت هواپیما از كشف گنج هم سخت‌تر شود.»


ویدیو مرتبط :
گران ترین هتل دنیا(شبی 47500 دلار)-تاپ تن هتل های گران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، نوروز رونمایی می‌شود



اخبار فرهنگی - گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، نوروز رونمایی می‌شود

این اتفاق قطعاً برای مجید مجیدی از حضور در سی و سومین جشنواره فیلم فجر پراهمیت‌تر است، هرچند پیش از فرارسیدن موعد اکران، انتظار می‌رود این اثر در جوایز و جشنواره‌های معتبر بین‌المللی رونمایی شود و رقابتش با آثار بزرگ سینمای جهان مشهود باشد.

قسمت نخست از سه‌گانه «محمد (ص)» با صدور حکم برای مجید مجیدی به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره فیلم فجر، از گردونه رقابت‌ها خارج شد تا در کاخ جشنواره نتوان به تماشای گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نشست اما در نهایت سرنوشت این فیلم چه خواهد شد و فصل اکران این اثر مهم چه تاریخی خواهد بود؟

به گزارش «تابناک»؛ نخستین قیمت از سه گانه «محمد (ص)» در تصمیمی هوشمندانه وارد جشنواره فیلم فجر نشد و با انتخاب مجید مجیدی به عنوان رئیس هیات داوران دوره سی و سوم جشنواره، این رویداد موقعیتی متفاوت یافت؛ تصمیمی که توسط علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر و از چهره‌های موثر در پروسه تولید فیلم «محمد (ص)» گرفته شد و به نوعی می‌توان گفت تازه‌ترین ساخته مجیدی را در امان نگه داشت!

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران

 
این در امان نگه داشتن نه به دلیل کیفیت پایین، بلکه به دلیل فضایی است که حول فیلم‌های پرهزینه در جشنواره شکل می‌گیرد و مشابهش را سال گذشته در قبال «رستاخیز» ساخته مهم احمدرضا درویش به نظاره نشستیم و گاهی نیز با نقدهای نه چندان منصفانه‌ای نسبت به این اثر همراه شد که طرح آنها پس از چند سال کوشش صادقانه درویش برای خلق این اثر، دور از ذهن می‌نمود و در ادامه نیز سلسله حواشی در خصوص نمایش چهره‌ها پیش آمد.

منتقدان به واسطه آنکه این نوع فیلم‌ها با هزینه بالایی تولید شده و در واقع عنوان می‌شود که بالاترین استانداردهای کیفی و حرفه‌ای در پروسه تولیدشان رعایت شده، با ذره‌بین به تماشای این سبک آثار می‌نشینند و طبیعتاً در نهایت نقدهایی با قلمی به غایت سخت‌گیر را درباره این سبک آثار به کار می‌گیرند که گاهی درباره فیلم‌های پرهزینه اروپایی و آمریکایی نیز به کار نمی‌گیرند و از این منظر، کمتر اثر پرهزینه‌ای بوده که بتواند اقبال منتقدان را در جشنواره با خود داشته باشد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران

 
از آن سو، با توجه به حضور چهره‌های حرفه‌ای در این سبک آثار و مشخصاً در فیلم «محمد (ص)»، طبیعی است که بخش وسیعی از سیمرغ‌ها به این فیلم تعلق گیرد و به عنوان مثال اگر هر سه فیلم «محمد (ص)» در دوره‌های سی‌و‌سه، سی‌و‌چهار و سی‌و‌پنجم جشنواره حضور داشتند، دور از ذهن نبود که هر سه سیمرغ بهترین فیلمبرداری به ویتوریو استورارو برنده سه جایزه اسکار برای فیلمبرداری «اینک آخرالزمان»، «سرخ‌ها» و «آخرین امپراتور» شود.

این اتفاق برای اِستفان واربک آهنگساز برجسته و برنده اسکار برای موسیقی فیلم «شکسپیر عاشق» افتاد و او برای موسیقی فیلم «رستاخیز» مورد تحسین قرار گرفت اما در همان زمان، آنهایی که همواره نقد دارند چرا سینمای ایران حرفی برای گفتن در جهان ندارد و چرا از سینماگران مطرح در جشنواره فجر خبری نیست، رقابت آهنگسازان ایرانی را با واربک نابرابر و غیرمنصفانه تلقی کردند و در واقع تلویحاً خواستار همین رقابت دورهمیِ همیشگی شدند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران

 
در این شرایط ظاهراً قرار است فیلم «محمد (ص)» همچنان در جشنواره رونمایی نشود و بدون قرار گرفتن در معرض قضاوت، در یکی از بهترین فصل‌های اکران، به نمایش درآید. در همین راستا زمزمه دورخیز نمایش این فیلم در اکران نخست نوروز به گوش می‌رسد؛ اتفاقی که قطعاً برای کارگردان فیلم «محمد» از حضور در جشنواره فیلم فجر پراهمیت‌تر است، هرچند پیش از آن انتظار می‌رود این اثر در جوایز و جشنواره‌های معتبر بین‌المللی رونمایی شود و رقابتش با آثار بزرگ سینمای جهان مشهود باشد.

فیلم «محمد (ص)» که در شهرک سینمایی پیامبر اعظم واقع در ۵۵ کیلومتری شهر قم در ماکتی از شهرهای مکه و مدینه با مشخصات ۱۴۰۰ سال قبل، در اندازه یک به یک (مختصات واقعی) طراحی و ساخته شده‌، پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای محسوب می‌شود و برآوردهایی به مراتب بزرگ‌تر از فیلم «رستاخیز» درباره هزینه تولید این سه گاهه سینمایی مطرح می‌شود که بخشی از این هزینه به واسطه به خدمت گرفتن گروهی از برجسته‌ترین متخصصان سینمای جهان است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران

 
علاوه بر مجید مجیدی که به عنوان کارگردان «محمد (ص)»، رضا میرکریمی به عنوان مشاور کارگردان، بیژن میرباقری و سیروس حسن‌پور به عنوان کارگردان‌های یونیت دوم، لوکا لاچین به عنوان دستیار اول کارگردان و برنامه ریز، علی سبزواری، حسن نجفی، بهزاد رفیعی، محسن قرایی به عنوان دستیاران کارگردان تنها تیم کارگردانی این اثر هستند که سناریویش را کامبوزیا پرتوی و مجید مجیدی با همکاری حمید امجد نوشته‌اند و در چندین کشور به جز ایران فیلمبرداری شده تا در نهایت این فیلم عظیم به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی نمایش داده شود.

در کنار ویتوریو استورارو مدیر فیلمبرداری این پروژه عظیم، حمید خضوعی ابیانه فیلمبرداری می‌کند. میلژن کرکا کلژاکویچ، طراح صحنه و دکور مشهور برای این فیلم به خدمت گرفته شده، فرانکو فوماگالی به عنوان طراح آکسسوار فعالیت داشته، مایکل اوکانر به عنوان طراحی همکاری کرده، جیانتو دروسی طراحی گریم را برعهده داشته، اسکات اندرسون مسئول جلوه‌های ویژه کامپیوتری بوده و جلوه‌های ویژه میدانی توسط کوریدوری با همراهی مرحوم جواد شریفی‌راد پیاده سازی شده است.

اخبار فرهنگی - تابناک