اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پرندگان کمیاب پاکستانی در دام شیوخ عرب+ تصاویر



پرندگان کمیاب پاکستانی در دام شیوخ عرب+ تصاویر

با آغاز فصل شکار در پاکستان شمار زیادی از شیوخ عرب برای صید پرندگان نایاب وارد این کشور می‌شوند و به صورت غیرقانونی مبادرت به انجام این کار می‌کنند.

در کراچی، فصل شکار در پاکستان آغاز شده است و بیشتر فئودال‌ها و خان‌‌های ایالت‌های «پنجاب»، «سند» و «بلوچستان» به این سرگرمی روی آورده‌اند.

این در حالی است که شیوخ عرب از کشورهای مختلف از جمله عربستان، امارات، قطر و بحرین نیز در این فصل برای شکار به پاکستان سفر می‌کنند.

در بیش از 46 منطقه ایالت سند پرندگان کمیاب که بخشی از آنان پرندگان مهاجر هستند شکار می‌شوند.

مرغ شاخدار، قوش، عقاب، شاهین، قرقاول و پرندگان صحرایی از جمله پرندگان کمیابی هستند که در مناطق مختلف پاکستان شکار می‌شوند.

 

پرندگان کمیاب پاکستانی در دام شیوخ عرب,پرندگان کمیاب

 
البته علاوه بر پرندگان، شکار انواع آهو، بز کوهی و قوچ نیز در پاکستان رواج دارد.

به طور معمول، شکارچیان حرفه‌ای به ویژه اعراب، علاقه زیادی به شکار پرندگان کمیابی دارند که از سیبری به پاکستان مهاجرت می‌کنند و به همین منظور کمپ‌های خود را در مسیر مهاجرت این پرندگان برپا می‌کنند.

  

پرندگان کمیاب پاکستانی در دام شیوخ عرب,پرندگان کمیاب

 
برای شکار از شیوه‌های مختلفی از جمله شکار با کمک پرندگان شکاری چون شاهین و عقاب و نیز استفاده از سگ برای تعقیب شکار استفاده می‌شود. استفاده از تیر و کمان، انواع تفنگ شکاری، تور و تله گذاشتن برای حیوانات نیز از دیگر شیوه‌های شکار است.

در برخی مناطق نیز از روستاییان خواسته می‌شود با دریافت مبلغی حیواناتی را که قرار است شکار شوند به طرف محلی که شکارچیان مستقر شده‌اند کوچ دهند.

طبق قانون شکار در پاکستان، هر شکارچی می‌تواند 15 پرنده شکار کند و گروه‌هایی که اقدام به برپایی کمپ می‌کنند فقط اجازه دارند 60 پرنده شکار کنند اما معمولا به این قانون عمل نمی‌شود و اعراب با پرداخت رشوه بیش از حد مجاز شکار می‌کنند.

شکارچیان محلی اجازه دارند پرندگانی از تیره مرغابی و اردک را شکار کنند و این پرندگان را در بازار به فروش برسانند. شکارچیان محلی در فصل شکار درآمد خوبی کسب می‌کنند و شهر کراچی به بازار بزرگ فروش انواع پرندگان تبدیل می‌شود.

مهاجرت پرندگان به پاکستان در فصل سرما آغاز می‌شود و این پرندگان به مدت 4 ماه در مناطق مختلف این کشور زندگی می‌کنند. بیش از 223 گونه پرنده به پاکستان مهاجرت می‌کنند و بیشتر گذرگاه‌های آبی و اطراف رودخانه‌ها را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

   

پرندگان کمیاب پاکستانی در دام شیوخ عرب,پرندگان کمیاب


یکی از پرندگانی که به وفور در پاکستان یافت می‌شود انواع باز دریایی و باز صحرایی است که شکارچیان علاقه زیادی به شکار این پرنده دارند. بیش از 300 تا 400 ماهی‌گیر و شکارچی محلی به شکار باز روی می‌آورند زیرا این پرنده به قیمت بسیار بالا به ابوظبی و آلمان قاچاق می‌شود و شیوخ عرب نیز علاقه زیادی به نگهداری و شکار با کمک این پرنده دارند.

نزدیک ساحل کراچی و منطقه «تهته» محل خوبی برای شکار باز است و در ایام فصل سرما بیش از 200 جزیره کوچک و بزرگ این منطقه مملو از کمپ‌های شکار است که تعداد این کمپ‌ها گاهی اوقات به بیش از 700 کمپ می‌رسد.

   

پرندگان کمیاب پاکستانی در دام شیوخ عرب,پرندگان کمیاب

 

برای شکار باز، از کبوتر و یا تکه‌های گوشت استفاده می‌شود که البته کبوتر جذابیت بیشتری برای بازها دارد. هنگامی که باز به سرعت به کبوتری که داخل یک گودال پر از برگ است حمله می‌کند نمی‌تواند از این گودال بیرون بیاید و بین برگ‌های مخصوص به دام می‌افتد. البته باز خشکی با تور شکار می‌شود.

  

پرندگان کمیاب پاکستانی در دام شیوخ عرب,پرندگان کمیاب

 

باز «پیریگرین» و «سیکر» نیز دو گونه نایاب باز هستند که در پاکستان شکار می‌شوند.

البته باز ماده نسبت به باز نر جثه بزرگتری دارد و از نظر تربیت‌پذیری بهتر است به همین علت قیمت باز ماده از باز نر گران‌تر می‌باشد.

برای فروش انواع باز در فصل شکار بازارهای بزرگی در مناطق مختلف کراچی آغاز به کار می‌کنند و این پرندگان با قیمت‌های سرسام‌آوری فروخته می‌شوند.

منبع:farsnews.com


ویدیو مرتبط :
نمایشی از پرندگان نادر و کمیاب در پارک پرندگان مالزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تفریح میلیونی شیوخ عرب با پرندگان ایرانی


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: شیوخ حاشیه خلیج‌فارس صرفا جهت تفریح برای هر پرنده شکاری ایران همچون شاهین 20 تا 80 میلیون تومان به دلالان پرداخت می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: شیوخ حاشیه خلیج‌فارس صرفا جهت تفریح برای هر پرنده شکاری ایران همچون شاهین 20 تا 80 میلیون تومان به دلالان پرداخت می‌کنند.

سرهنگ حمیدرضا خیلدار افزود: قاچاقچی‌هایی در استان‌های هرمزگان، خوزستان و فارس اقدام به شکار این حیوانات کرده و برای رساندن آنها به شیوخ عرب به مسئولین منطقه پیشنهاد رشوه می‌دهند.

وی ادامه داد: مدتی پیش یک قاچاقچی برای خارج کردن چهار بهله پرنده شکاری شاهین و هشت بهله هوبره به پاسگاه و پلیس راه گناوه پیشنهاد رشوه 100 میلیون تومانی داده بود که در همایش فرماندهان حفاظت از محیط زیست از فرمانده پلیس راه گناوه که این پیشنهاد را رد کرده بود، تجلیل شد.

خیلدار تاکید کرد: بسیاری از تخلفات زیست محیطی توسط پلیس راهور و پلیس مرزبانی کشف می‌شود که به همین منظور در پی هماهنگی بیشتر برای تقویت این همکاری هستیم.