اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پرش تازه نمایندگان از خط قرمزهای دولت!



اخبار ,اخبار سیاسی ,استعفای طیب نیا

 

اخبار سیاسی - اقتصاد و سیاست خارجی هم دستخوش هجمه اصولگرایان

پرش تازه نمایندگان از خط قرمزهای دولت!

واکنش امروز مجلس نسبت به طیب نیا و ظریف حاوی یک نکته کلیدی است. درزمان رای اعتماد، با توجه به میزان آرای داده شده به وزرا از سوی مجلسی ها کارشناسان بر این نکته تاکید می کردند که اصولگرایان با توجه به وضعیت نابهنجار در حوزه های اقتصادی و سیاست خارجی این دو حوزه راهبردی را به دولتی ها سپرده اند اما.......

 آیا با گذشت 3 ماه تغییر نگرشی بی سابقه و متضاد آنهم در سطوح عالیه ای چون مجلس را می توان به تماشا نشست و انگشت حسرت و تعجب به دهان نگزید؟ براستی چه رویداد شگرف و چه اتفاق غیر منتظره ای رخ داده که نمایندگان ملت به ناگهان تغییر نظری 180 درجه ای به خود داده و یک وزیر را از عرش به فرش می کشند؟

 

آیا پس از یک موفقیت نمایان در عرصه راهبردی سیاست خارجی و تایید و تفقد رهبر معظم انقلاب از این فعل و انفعالات، با گذشت دو هفته می توان تنها بواسطه یک جمله از رئیس جمهوری تقاضای عزل وزیر مربوطه را داشت؟ چرا چنین واکنش هایی از سوی مجلس در قبال دولت به منصه ظهور می رسد؟ اینها سئوالاتی است که در ادامه این مطلب به آن پاسخ خواهیم داد.

 

صبح امروز بهارستان به مثابه چند ماه گذشته یک سورپرایز تازه برای دولت و یک خبر سوپر ویژه برای آنان از سوی بهارستان کادو پیچ کرد، پس از عدم رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی و سپس سه بار رای عدم اعتماد به گزینه های معرفی شده برای وزارت ورزش و جوانان، پس از تهدید به استیضاح وزیر علوم تنها چند روز پس از رای اعتمادش، پس از انتقادات پر شمار پیرامون عملکردهای برخی از وزرای کلیدی آنهم تنها با گذشت یکی دو ماه از آغاز به کار آنان، امروز مجلس طی دو واکنش غیر منتظره ضرب شستی تازه به دولت نشان داد، فعل وانفعالی که کنه آن حاکی از رویکرد تازه مجلس نسبت به دولت است.

 

دکتر علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم صاحب یک رکورد تاریخی است. در یازده دولت دوران سی و پنج ساله انقلاب، در میان تمامی رجل سیاسی و فرهنگی و اقتصادی که برای تصدی سمت وزارت به مجلس معرفی شده اند و  بسیاری از آنان علاوه بر امتیازهای ویژه شخصی همراهی مجلس همسو با رویکردهای سیاسی دولت را به عنوان پشتوانه داشته اند، هیچ فردی نتوانسته بود همانند این استاد عالیرتبه دانشگاه تهران رای اعتماد مجلس را تا این حد و با این آمار خیره کننده کسب کند. علی طیب نیا با274 رای موافق رکورد دار اعتماد یک مجلس به وزیر دولت های پس از انقلاب است.

 

حال همین فرد صبح امروز با تنها 82 رای موافق اولین کارت زرد مجلس را در اولین جلسه سئوال از وزرای روحانی تنها سه ماه و اندی بعد از آغاز به کارش دریافت داشت.

 

این در حالیست که براساس آمار در همین بازه زمانی اندک و علیرغم آشفتگی و وضعیت بحرانی اقتصاد کشور و درست در موعد بیشترین حجم فشارهای بیرونی وی و همکارانش آرامش را به پشتوانه حمایت های مردمی و تاثیرات روانی انتخابات 92 بر بازار حکفرما کرده و نزدیک به 14 درصد از تورم را کاهش داده و نزدیک به یک چهارم، قیمت ارز را از سقف قیمت ها در دولت گذشته پائین آورده و بر ارزش پول ملی افزودند حال این وزیر به جای تعریف و تمجید بواسطه سخنان رئیس بانک مرکزی که ارتباط مستقیمی نیز با وی نداشت با کارت زرد مجلس روبرو میشود.

 

سیف چندی پیش از رسیدن به کف قیمت ارز در بازار گفت. او کاهش پانصد تومانی نرخ ارزرا در بازار از زمان روی کارآمدن دولت روحانی مد نظرقرار داده بود. اظهاراتی که موافقین و مخالفینی داشت اما وزیر اقتصاد امروز در تبیین این رویکرد اعلام داشت که سقوط ناگهانی قیمت ارز باعث ضرر بخش گسترده ای از مردم و زیان دهی بنگاه های اقتصادی می شد.

 

طیب نیا به این نکته اشاره کرد که دولت موافق کاهش قیمت ارز در روندی با ثبات و متعادل است و سیاست افزایش ارزش پول ملی را دنبال می کند اما سقوط ناگهانی بازارها را با تلاطم روبرو کرده و سبب سوء استفاده دلالان و سفته بازان را ایجاد خواهد کرد و دولت به دنبال تک نرخی کردن ارز برای جلوگیری ازرانت خواری و سپس کاهش معقولانه قیمت ارز است.

 

توضیحات واضحی که گوش شنوایی برای آن نبود و از اساس به این نکته توجه نشد که با تمامی انتقادات ایندولت هم اکنون بازار ارز را به ثبات رسانده و لااقل پانزده درصد از قیمت آن را کاهش داده در حالیکه در شرایط مشابه دردولت قبل طی 8 ماه ارزش پول ملی به یک سوم رسید و چندان اعتراضی هم مشاهده نشد.

 

این کارت زرد چنان بر طیب نیا گران آمد که بلافاصله موضوع استعفای خودش را نیز مطرح کرد اما او در این میانه تنها نبود وزیر خارجه کشورمان نیز امروز تنها پس از دو هفته از مذاکرات ژنو که موفقیت نمایانی را طی آن رقم زد با ارسال نامه تنی چند از نمایندگان به رئیس جمهوری روبرو شد که خواستار عزل وی از سمت وزارت شده بودند، با این استدلال که چرا وی طی یک جمله قدرت نظامی و دفاعی ایران را به زعم آنان در مقابل قدرت نظامی آمریکا اندک و قلیل شمرده است.

 

واکنشی عجیب از آن رو که در وهله اول همه افراد جایز الخطا هستند و امکان دارد در یک سخنرانی بلند بالا مرتکب اشتباهی شوند و هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد بخاطر یک چنین اشتباهی به فرض صحت، خواستار عزل وزیر شایسته ای چون ظریف شد.

 

دوم آنکه توجه به جملات قبل و بعد از بیان آن جمله مورد اشاره برای تشریح و تبیین درست و سنجیده آن لازم و بدیهیست و ظریف از سخن خود این منظور را داشته که قدرت بازدارنده ایران نه تسلیحات و قدرت دفاعی که پشتوانه و حمایت مردمیاست. در واقع اثبات شی نفی ماعدا نمی کند. ظریف بدرستی به قدرت نرم حمایت مردمی و نقش بازدارندگی آن اشاره کرده و منظورش تقلیل جایگاه قدرت نظامی ایران نبوده است.

 

سومین نکته نیز آنکه بالاخره همگان می دانند که به لحاظ سخت افزاری و برخورداری از لجستیک و تسلیحات نظامی غربی ها بر ما چربش دارند و کسی نمی تواند منکر این نکته شود.

 

حال چرا باید با وجود این بدیهیات بیان یک جمله تا بدین حد جنجال ساز شود؟؟

 

در واقع واکنش امروز مجلس نسبت به طیب نیا و ظریف حاوی یک نکته کلیدی است.

 

درزمان رای اعتماد، با توجه به میزان آرای داده شده به وزرا از سوی مجلسی ها کارشناسان بر این نکته تاکید می کردند که اصولگرایان با توجه به وضعیت نابهنجار در حوزه های اقتصادی و سیاست خارجی این دو حوزه راهبردی را به دولتی ها سپرده اند تا با بهره گیری از تخصص مهره های معرفی شده این وضعیت سامان یابد و به ازای آن توجه خود را به حوزه سیاست داخلی معطوف داشته اند و با این پیش فرض وزرای خارجه و اقتصاد و... رای بالایی گرفتند.

 

اما فعل و انفعالات امروز نشان داد که مجلسی ها تغییر تاکتیک داده و حتی برغم تمامی موفقیت های رقم خورده در این مدت کم در این حوزه های کلیدی فوق حاضر به چشم پوشی از استیلای خود بر این حوزه ها نیز نیستند و برای به تمکین درآوردن دولت و لحاظ نظرات خود از هیچ کاری فروگذاری نمی کنند.

 

نکته ای که باید دید دولت روحانی در قبال آن چه واکنشی نشان داده و برای تعامل با طیفی از نمایندگان که تعداد آنان نیز کم نیست و حرکت بر مسیر جلب افکار عمومی از طریق برون نمایی های خاص را مد نظر قرار داده اند و آن را به جای توجه به منافع ملی می نشانند، چه راهکاری خواهد اندیشید؟ کاری سخت و البته طاقت فرسا در این شرایط و با این رویکردها. 

اخبار سیاسی - خرداد

 


ویدیو مرتبط :
خط قرمزهای دین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دولت روحانی از خط قرمزهای نظام عبور نکرد


قائم مقام شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان این‌که دولت ذره‌ای از خط قرمزهای نظام عبور نکرده است، اظهار کرد: ادبیات آقای روحانی با آقای احمدی‌نژاد متفاوت است، اما اصول یکی است.

خبرگزاری ایسنا: قائم مقام شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان این‌که دولت ذره‌ای از خط قرمزهای نظام عبور نکرده است، اظهار کرد: ادبیات آقای روحانی با آقای احمدی‌نژاد متفاوت است، اما اصول یکی است.

اسدالله بادامچیان با اشاره به سفر رییس‌جمهور به نیویورک، سفر رییس مجلس به چند کشور اروپایی و مذاکرات پیش روی ژنو در خصوص وظیفه مسئولان برای پیشبرد اهداف کشور، گفت: سیاست خارجی ایران در اصول هیچ تغییری نکرده و ما همچنان بر همه اصول خود پایبند هستیم.

وی ادامه داد: در هر دوره‌ای در دنیا شرایطی پیش می‌آید که ما نیز باید بر مبنای خرد و بر مبنای وظیفه عمل کنیم مثل زمانی که در پایان جنگ تحمیلی امام (ره) قطعنامه 598 را امضا کردند، اما آن به معنای سازش با آمریکا نبود؛ چرا که ایران در آن زمان در نبرد حقوقی و سیاسی خود برنده شده بود.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: غربی‌ها در حال حاضر نیاز دارند، بعضی از مشکلات خود را حل کنند و ما از این فرصت استفاده می‌کنیم.

بادامچیان با تاکید بر این‌که دولت آقای روحانی ذره‌ای از خط قرمزهای نظام عبور نکرده است، تصریح کرد: ادبیات آقای روحانی با آقای احمدی‌نژاد تفاوت است، اما اصول مطلب یکی است که از سوی همه روسای جمهور کشور ما مطرح می‌شود.