اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پای شکسته جان کری مذاکرات را به شکست می کشاند؟!



اخبار,اخبارسیاست خارجی,توافق لوزان

مذاکره کنندگان آنقدر باهوش هستند که منافع یک توافق نهایی را برای همه طرف ها به خوبی درک کنند. در این حال ناظران سیاسی منتظر تحولات بیشتر و از جمله اینکه آیا جان کری توانایی حضور در دور بعدی مذاکرات و دیدار با ظریف را خواهد داشت یا نه، هستند.

کاملیا انتخابی فرد در مطلبی نوشت: زمانی که ایران و گروه پنج به علاوه یک بر سر چارچوب توافق بر سر برنامه اتمی ایران در لوزان به توافق رسیدند، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره رسیدن به توافقی نهایی تا پیش از ضرب الاجل اول ژوئیه خوش بین بود اما تنها کمتر از سه هفته مانده به این ضرب الاجل، احتمال برای رسیدن به توافق نهایی در هاله ای از ابهام قرار دارد.پای جان کری وزیر خارجه آمریکا در زمانی که در ژنو به سر می برد و قصد داشت با همتای ایرانی خود دیدار کند، شکست. به نظر می رسد نه تنها پای کری شکسته است بلکه به نظر می رسد که یکی از پایه های این مذاکرات هم دچار شکستگی شده است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک» به نقل از نشریه الاهرام، به نتیجه رسیدن مذاکرات تنها در حالتی می تواند ممکن باشد که پای جان کری در کوتاه ترین مدت بهبود پیدا کند و او بتواند در زمان ممکن باقیمانده تا ضرب الاجل اول ژوئیه خود را به این مذاکرات برساند. با این حال در زمان کوتاه باقیمانده تا ضرب الاجل، بسیاری از مذاکره کنندگان معتقدند که حرکت به طرف رسیدن به توافق نهایی با وجود بسیاری از مسائل حل نشده به کندی صورت می گیرد.

این موضوع عمدتا به درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اعزام بازرسانش به برخی از اماکن نظامی ایران که مشکوک به فعالیت های مرتبط به برنامه اتمی این کشور و مصاحبه با برخی دانشمندان اتمی ایران، مرتبط است. ایران با این موضوعات زمانی که پروتکل الحاقی معاهده ان.پی.تی را پذیرفت،موافقت کرده است. ایران با پذیرش پروتکل الحاقی معاهده ان.پی.تی موافقت کرده است اما اجازه بازرسی از اماکن نظامی و مصاحبه با دانشمندانش را نداده است و اعلام می کند که این تعهدات بخشی از پروتکل نیست.

با غیاب جان کری از مذاکرات بسیار سخت می توان گفت که با زمان کوتاه باقیمانده تا ضرب الاجل مذاکره کنندگان بتوانند راه حلی برای این درخواست ها پیدا کنند.حمید بعیدی نژاد یکی از مذاکره کنندگان ایرانی اعلام کرده است که پروتکل الحاقی ان.پی.تی و مصاحبه با دانشمندان بخشی از توافق جامع که در پیش نویس نهایی توافق ذکر شده است، نیستند. این موضوع می تواند به منزله کارت سفیدی برای مذاکره کنندگان باشد تا بتوانند تا ضرب الاجل به کار خود ادامه دهند.اما در آمریکا افراد زیادی مخالف توافق نهایی هستند و خواهان تعجیل در رسیدن به آن نیستند. در این حال برخی مخالفان توافق هم وجود دارند که می گویند نباید تا پیش از ضرب الاجل از خود ضعف نشان دهیم.

اما ضرب الاجل اول ژوئیه ممکن است مواضع مذاکره کنندگان ایرانی را و به خصوص اینکه این توافق منافع زیادی را برای این کشور به همراه دارد،نرم کند زیرا این کشور از نظر اقتصادی و منطقه ای تحت فشار قرار دارد و این توافق احتمالی می تواند از بار تحریمها بر آن بکاهد و سبب بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش حضورش در منطقه شود.

ایران همچنین نیاز دارد که به دارایی های بلوکه شده خود در خارج از کشور دسترسی داشته باشد و با وجود پیشرفت کند در مذاکرات اتمی راغب است که راه حلی برای پایان مذاکرات فشرده دوساله پیدا کند. با این حال سناتورهای آمریکایی منتظرند که اگر مذاکرات شکست بخورد برای وضع تحریمهای بیشتر بر ایران اقدام کنند. از طرف دیگر اسرائیلی ها هم خواهان تمدید مذاکرات به منظور خریدن زمان بیشتر برای به خطر انداختن کل روند مذاکرات هستند. اخیرا برخی از مقامات اسرائیلی با فشار بر دولت اوباما خواهان تمدید زمان مذاکرات با ایران شده اند. یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل در مصاحبه با نشریه وال استریت ژورنال در روز جمعه گفت که توافق با ایران برای امنیت بلند مدت اسرائیل کشنده است.

عباس عراقچی از مذاکره کنندگان ارشد ایران به تازگی گفت که روند تهیه پیش نویس توافق نهایی به خاطر برخی پیچیدگی ها و حساسیت ها به کندی پیش می رود. وی اعلام نکرد که تاخیرها به درخواست های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از اماکن نظامی مربوط می شوند بلکه گفت که این موضوع به مسائل دیگری مرتبط هستند. وی در روز ششم ژوئن و به هنگام بازگشت از وین به تهران در گفتگو با رسانه های ایرانی گفت که این مسائل به ضمایم مربوط به مسائل فنی و اجرایی شدن توافق نهایی مربوط می شوند.

مذاکره کنندگان آنقدر باهوش هستند که منافع یک توافق نهایی را برای همه طرف ها به خوبی درک کنند. در این حال ناظران سیاسی منتظر تحولات بیشتر و از جمله اینکه آیا جان کری توانایی حضور در دور بعدی مذاکرات و دیدار با ظریف را خواهد داشت یا نه، هستند. در این حال یک دیپلمات حاضر در مذاکرات گفت که نبود کری در این مرحله از مذاکرات می تواند به خارج شدن مذاکرات از توجه رسانه ها کمک کند. تمامی توجه رسانه ها به گمانه زنی درباره تهدیدات موجود برای این مذاکرات متمرکز شده است. پای شکسته کری خوب خواهد شد اما اگر مذاکرات دچار از هم پاشیدگی شود آنگاه بهبود آن نه که ممکن نباشد اما بسیار دشوار خواهد بود. در این حال مذاکرات در سطح کارشناسان در جریان است اما هنوز اینکه مذاکرات در حد وزرا چه زمانی از سر گرفته شود، معلوم نیست.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  تیک 


ویدیو مرتبط :
چه کسی مذاکرات را به شکست کشاند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مذاکرات هسته ای ایران، جان کری را به فرانسه کشاند/شرمن مجهز به «توانایی های فوق بشری» جایگزین ویلیام برنز شد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات هسته ای ایران

 

اخبار سیاست خارجی - مذاکرات هسته ای ایران، جان کری را به فرانسه کشاند/شرمن مجهز به «توانایی های فوق بشری» جایگزین ویلیام برنز شد

لوران فابیوس و جان کری، وزرای امورخارجه فرانسه و آمریکا، روز چهارشنبه در یک ناهار کاری در پاریس با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

به گزارش تیک، وزارت امورخارجه فرانسه با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که در این دیدار، موضوعاتی چون مذاکرات هسته‌ای ایران درباره پرونده هسته‌ای این کشور و همچنین بحران «دولت اسلامی» در عراق و سوریه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ملاقات وزرای امورخارجه فرانسه و آمریکا در حالی است که کمتر از سه هفته به پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای ایران، برای رسیدن به یک توافق جامع در این زمینه، باقی مانده است.

خبرگزاری فرانسه از پاریس نوشته که کاترین اشتون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه در وین با نمایندگان شش کشور عضو گروه پنج به علاوه یک ملاقات خواهد کرد.

پس از این ملاقات، جان کری و جواد ظریف، وزرای امورخارجه آمریکا و ایران پشت درهای بسته با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

روز گذشته، جواد ظریف در دیدار با وزیر امور خارجه نروژ که به تهران سفر کرده، درباره مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 گفت: «در صورتی که حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شود، ایران آماده توافق است.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران و مذاکره‌کننده اسبق جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای نیز امروز در زنجان گفت: «مسئله هسته‌ای از طریق مذاکرات در مسیر روشنی قرار گرفته و در درون مذاکرات نگاه‌ها به هم نزدیک شده است.»

وی اضافه کرد: «اگر عقلانیت در کشورهای 1+5 وجود داشته باشد می‌توان به تفاهم در زمینه هسته‌ای دست یافت.»

شرمن جایگزین برنز شد
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که وندی شرمن، دستیار وزیر خارجه در امور سیاسی،  به سمت معاون وزیرخارجه نیز منصوب شده است.

خانم شرمن جانشین ویلیام برنز می شود که ماه گذشته بازنشسته شد.

وندی شرمن سرپرستی هیات آمریکایی را در مذاکرات هسته ای گروه پنج بعلاوه یک با ایران برعهده دارد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، برنز برغم بازنشستگی، همچنان در مذاکرات هسته ای با ایران مشارکت خواهد داشت.

ساکی بیان داشت: خانم شرمن، توانایی های فوق بشری دارد و دیپلمات باتجربه و ورزیده ای است.
اخبار سیاست خارجی - تیک