اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ های رحمانی فضلی و عباس عراقچی به سوالات نمایندگان مجلس در کمیسیون های تخصصی



اخبار,اخبارسیاسی,جلسه کمیسیون شوراها


اخبارسیاسی - در جلسه کمیسیون شوراها؛
رحمانی‌ فضلی به سوالات نمایندگان پاسخ داد / سه سوال از وزیر کشور به صحن علنی ارجاع می‌شود

وزیر کشور با حضور در جلسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

محمدابراهیم رضایی، نایب رییس کمیسیون شوراها به ایسنا ، گفت: رحمانی‌فضلی با حضور در جلسه عصر امروز کمیسیون به پنج سوال مطرح شده از سوی نمایندگان پاسخ داد که تعدادی از نمایندگان قانع شده و تعدادی نیز قانع نشدند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون شوراها با بیان اینکه یکی از سوالات بحث توسعه پایدار کشور بود، گفت: یونس اسدی نماینده مشکین‌شهر با طرح این سوال مطرح کرد که توسعه پایدار به عهده وزارت کشور است که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت لذا با توضیحات نماینده سوال‌کننده و همچنین پاسخ‌های وزیر نهایتا نماینده سوال‌کننده قانع نشد و مقرر شد برای تعیین تکلیف به صحن علنی مجلس ارائه شود.

وی افزود: همچنین در این جلسه اکبریان نماینده کرج در مورد انتصابات در وزارت کشور از وزیر سوال خود را مطرح کرد که در زیرمجموعه وزارت کشور افرادی به شکل باندی و فامیلی و خلاف قانون به کار گمارده شد‌ه‌اند و علیرغم اینکه شخص وزیر، رییس‌جمهور و معاونانش از این تخلفات مطلع شده‌اند اما تاکنون اقدام قانع‌کننده‌ای انجام نپذیرفته است.

رضایی خاطرنشان کرد: در راستای این سوال مطرح شد که این عمل بسیار نگران‌کننده بوده و شان دولت و رییس‌جمهور را زیر سوال برده است، با توجه به اینکه شعار دولت و رییس‌جمهور تدبیر و امید بوده است اما این رفتار خلاف قانون بوده و خدشه‌ای وارد کرده است لذا با توجه به توضیحات رحمانی‌فضلی وزیر کشور نماینده سوال‌کننده قانع نشد و نهایتا سوال به هیات رییسه مجلس ارجاع شد تا در صحن علنی تعیین تکلیف شود.

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزود: همچنین ایرانپور نماینده مبارکه در مورد بی‌عدالتی در تقسیمات کشوری از وزیر سوال کرد که با توجه به توضیحات وزیر مقرر شد کمیسیون شوراها در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: بشیری نماینده پاکدشت نیز در مورد ساماندهی خدمات شهری توسط شهرداری‌ها و ارتباط وزارت کشور با شهرداری‌ها از وزیر کشور سوال کرد و هم کمیسیون و هم نماینده سوال‌کننده به این نتیجه رسیده‌اند که کار کمیسیونی انجام شود تا این موضوع به نتیجه برسد.

رضایی خاطرنشان کرد: در مورد بی‌توجهی به تهیه و توزیع موادمخدر که موجب نگرانی خانواده‌ها شده و کشور را تهدید می‌کند هم از وزیر سوال شد و وی توضیحات مفصلی را همراه با برنامه‌های این وزارتخانه ارائه کرد و نهایتا با توجه به اینکه نماینده سوال‌کننده قانع نشد سوال برای تعیین تکلیف به هیات رییسه و صحن علنی مجلس ارجاع شد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون شوراها در پایان اظهار کرد: لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس در خصوص مدیریت یکپارچه شهری از وزیر کشور سوال کرد و با توجه به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات وزیر مقرر شد تا کمیسیون در این مورد تصمیم لازم را اتخاذ کند.

عراقچی در کمیسیون امنیت: مذاکرات ژنو، صحنه بده و بستان با رویکرد برد-برد بود

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ضمن ارائه گزارشی از مذاکرات ژنو که منجر به صدور توافقنامه‌ شد، گفت: این دوره از مذاکرات صحنه بده و بستان با رویکرد برد برد بود.

به گزارش ایسنا ، عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده ژنو در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گزارشی از مذاکرات ارائه کرد.

وی با بیان اینکه نقشه راه در مذاکرات قبلی با ابتکار جمهوری اسلامی مشخص شد، گفت: مذاکرات صحنه بده و بستان با رویکرد برد برد بود و طبیعی است که بعد از مذاکرات هر طرف می‌خواهد بردهای خود را به رخ کشیده و ادعا کند که ما بردیم.

معاون وزیر امور خارجه در این جلسه اظهار کرد: بنابراین بسیاری از ادعاهای سران کشورهای غربی با چنین رویکردی مطرح شده است اول اینکه ما قاطع و محکم می‌گوییم که حق هسته‌یی و غنی‌سازی جمهوری اسلامی تثبیت شد

 

و قطعنامه‌های صادر شده از طرف شورای امنیت به پایان خود رسید و همچنین بعد از 10 سال تهدید و تحریم، حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی مورد احترام قرار گرفت و به رسمیت شناخته شد لذا به رسمیت شناخته شدن حق ما دست آنها نیست فقط این حق مورد احترام قرار گرفت تا اجرا شود.

بر اساس این گزارش، عراقچی با بیان اینکه دستاورد چهارم مذاکرات حفظ دستاوردهای فعلی است و تمامی برنامه‌های هسته‌یی جمهوری اسلامی سر جای خود می‌باشد،‌ گفت: هیچ سیستمی جمع نخواهد شد و اگر غربی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند همه برنامه‌های موجود به فعالیت خود ادامه می‌دهند و همچنین حوزه تحقیقات هسته‌یی کشور از دیگر دستاوردهای این دوره از مذاکرات بود که آن هم حفظ شده است، بنابراین به لحاظ کیفی ما هیچ چیزی را از دست نداده‌ایم.

معاون وزیر امور خارجه دستاورد دیگر این دوره از مذاکرات را تعیین آینده روشن فعالیت هسته‌یی کشور عنوان کرد و گفت: ما در دیوار تحریم‌ها ترک و شکاف ایجاد کردیم و به لحاظ قوانین، فشار تحریم‌ها برداشته شده و انسجام آنها به هم خورده است.

این عضو تیم مذاکره‌کننده ژنو با تاکید بر اینکه روند افزایش تحریم‌های جدید متوقف شد، گفت: در نتیجه فروش نفت در شرایط فعلی حفظ می‌شود و دسترسی به بخشی از درآمدهای نفتی گذشته وجود خواهد داشت یعنی حدود 4/6 میلیارد دلار آن آزاد می‌شود، همچنین در نتیجه این مذاکرات مبادلات دارویی و مواد غذایی نیز آزاد شده و ایران می‌تواند به حد نیاز دارو و مواد غذایی خود را خریداری کرده و وارد کند.

عراقچی در این جلسه اظهار کرد: پس از توافق به عمل آمده، درآمدهای حوزه پتروشیمی و صادرات و محصولات آن به طور کلی به کشور باز می‌گردد و همچنین تحریم همکاری خدمات خودرویی نیز برداشته خواهد شد و همکاری مذکور شامل تمامی ماشین‌آلات می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌ سنگ‌های قیمتی و طلا هم برداشته شد، گفت: در مجموع دستاوردهای مهمی برای کشورمان از ناحیه توافق در مذاکرات به دست آمده است که در مقابل داده‌ها برتر است،

 

آنچه که آنها برده‌اند این است که برنامه هسته‌یی ما را در حد فعلی نگه می‌دارند و اینکه غنی‌سازی 20 درصد متوقف و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌یی بیشتر می‌شود بنابراین وضع موجود هسته‌یی کشور حفظ خواهد شد.

بر اساس این گزارش، پس از توضیحات عراقچی، اعضای کمیسیون از جمله کوثری، آقامحمدی، کریمی قدوسی، حقیقت‌پور، کوچک‌زاده، شفیعی، منصوری، شوهانی، بخشایش، جوکار، آصفری و امیرآبادی از اعضای کمیسیون امنیت نیز دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و در ادامه عراقچی معاون وزیر امور خارجه توضیح داد

 

که شاید زودتر هم امکان به ثمر رسیدن مذاکرات وجود داشت اما بالاخره نتیجه مذاکرات این است که جلوی ایجاد هزینه‌های بیشتر گرفته شده و حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی هم حفظ می‌شود.

اخبار سیاسی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
سوال موسوی نژاد از عراقچی در کمیسیون امنیت ملی مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش نمایندگان به مصوبه عجیب و غریب کمیسیون آیین نامه: مجلس خودش را زیر سؤال نبرد



محدود کردن حضور عکاسان خبری در مجلس!

واکنش نمایندگان به مصوبه عجیب و غریب کمیسیون آیین نامه: مجلس خودش را زیر سؤال نبرد

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

عصر ایران - برخی از نماینده‌های مجلس دنبال این هستند تا حضور عکاسان و خبرنگارن پارلمانی مطبوعات در مجلس را محدود کنند و از قرار معلوم، این طرح در کمسیون آیین نامه هم تصویب شده و قرار است در صحن علنی به رای گذاشته شود. گویا می خواهند در فاز نخست ، محدودیت هایی را برای عکاسان رسانه ها اعمال کنند و آنها را از تصویربرداری از مذاکرات مجلس در طول جلسات محروم کنند.

سابقه این طرح به مهدی کوچک زاده می رسد. او سال گذشته خواستار تصویب فوریت طرح محدویت عکاسان شد ولی مجلس به فوریت طرح رأی نداد و طرح پیشنهادی به کمیسیون آیین نامه رفت و اینک در آنجا تصویب شده است.

با این حال ، بسیاری از نمایندگان مجلس ، از این طرح تنگ نظرانه ابراز نارضایتی می کنند و ان را در تضاد با حقوق عمومی برای اطلاع یافتن از آنچه در "خانه ملت" می گذرد ، می دانند. هر چند که باید تا روز رأی گیری صبر کرد و دید که نمایندگان ، تا چه اندازه در نمایندگی مردم ، صداقت دارند.

عصر ایران به سراغ تنی چند از نمایندگان مجلس رفت تا نظراتشان را در این رابطه جویا شود.

مسعود پزشکیان: خرد مجلس زیر سوال می رود

مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصر ایران خبرنگاران را امین می‌داند و معتقد است که حضور آن‌ها در مجلس لازم است.

وی با اشاره به تصمیم اخیر اظهار داشت: واقعا نمی‌دانم همکاران ما چرا چنین بحثی را دنبال می‌کنند، خبرنگاران قشر زحمت کشی هستند که منافع فردی ندارند و دنبال این هستند تا جامعه را از وقایع درونی مجلس مطلع کنند.

عضو کمسیون بهداشت مجلس با تاکید به "اشتباه" بودن این تصمیم گفت: مطمئن باشید که این تصمیم در صحن علنی رای ندارد و منتحبین ملت با تصویب چنین مساله نابخردانه‌ای، خرد مجلس را زیر سؤال نخواهد برد. چرا که اگر غیر از این باشد، مجلس آبروی خود را در خطر خواهد دید.

پزشکیان در پایان سخنانش گفت: ‌ای کاش دوستان مجلسی ما به جای اینکه ذهن خود را درگیر چنین مباحثی کنند، کمی هم به فکر این باشند که مشکلی از مشکلات مردم را کم کنند. در شرایطی که مردم با نگرانی زیادی به استقبال بهار می‌روند، صحبت از اعمال محدودیت برای خبرنگاران تاسف آور است و جای تامل دارد.

جواد جهانگیرزاده: خیال خبرنگاران راحت باشد

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با گفتن اینکه «خیال خبرنگاران راحت باشد» این اطمینان را می‌دهد که طرح پیشنهادی کمسیون  با رای منفی مجلس به بایگانی سپرده خواهد شد.

جواد جهانگیرزاده در این رابطه به عصر ایران گفت: خبر و خبرنگاری در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل هیج دستگاه یا فردی نمی‌تواند جایگاه آن را نادیده بگیرد. ما نمایندگان مجلس، نماینده‌های مردم هستیم و به همین دلیل نمی‌توانیم به فکر پنهان کاری باشیم و با اعمال محدودیت برای نماینده‌های رسانه‌ها شرایطی را به وجود بیاوریم که کار‌هایمان به گوش و دیده ملت نرسد.

نماینده مردم ارومیه همچنین ادامه می‌دهد: تلاش مخالفین حضور عکاسان و خبرنگاران در مجلس به جایی نخواهد رسید و رسانه‌ها همچنان می‌توانند حضوری جدی و پررنگ در مجلس داشته باشند.

علی مطهری: مردم باید از اخبار مجلس مطلع باشند

در همین حال فرزند آیت الله مرتضی مطهری در گفتگو با خبرگزاری رسمی مجچلس شورای اسلامی ، با بیان آنکه مقایسه مجلس با سایر قوا درست نیست گفت: وقتی مجلس جلسه علنی برگزار می‌ کند، باید مطالب مطرح شده و اتفاقاتی که می‌‌افتد در محضر ملت باشد و مردم از جزئیات آن با خبر شوند.

وی معتقد است محدود کردن عکاسان پارلمانی برای حضور در صحن علنی مجلس موجب خواهد شد که «برخی اتفاقات مهم از دسترس مردم خارج شود.»نماینده سر‌شناس مردم تهران در حالی این سخنان را گفته است که همواره به عنوان یک حامی به شرایط خبرنگاران توجه دارد و به همین دلیل مشاهده شده است که مورد تخطئه کسانی قرار می‌گیرد که با خبرنگاران رابطه خوبی ندارند./عصرایران