اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ محسنی اژه ای درباره حال موسوی


سخنگوی قوه قضائیه از دستگیری بیش از 20 نفر در جریان زلزله آذربایجان شرقی و همچنین پرونده خاوری، جهرمی، فائزه هاشمی و سعید مرتضوی توضیحاتی داد.

خبرگزاری مهر: سخنگوی قوه قضائیه از دستگیری بیش از 20 نفر در جریان زلزله آذربایجان شرقی و همچنین پرونده خاوری، جهرمی، فائزه هاشمی و سعید مرتضوی توضیحاتی داد.

 حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای بعد از ظهر دوشنبه در سی و چهارمین نشست خبری در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی و همچنین خروج و ورود فائزه هاشمی از کشور گفت: خانم هاشمی 12 مرداد از کشور خارج و 29 مرداد به کشور برگشت چراکه ایشان ممنوع الخروج نبودند.

در مورد پرونده آقای مرتضوی هم باید بگویم دیوان عدالت حکم خود را به وزیر کار اعلام کرد و باید وزیر، کار خودش را انجام دهد.


خبرنگاری از دادستان کل کشور در مورد ممنوع المصاحبه بودن دادستان تهران گفت: در مورد دادستان تهران هم باید بگویم ایشان ممنوع المصاحبه نیست ولی نشست خبری نمی گذارد و اگر برنامه ای باشد در حاشیه آن صحبت می کند.

محسنی در پاسخ به خبرنگاری در مورد دستگیری افرادی در جریان زلزله آذربایجان شرقی که در آن تعدادی منافق و بهایی قصد خرابکاری داشتند، گفت: صرف بهایی بودن جرم نیست ولی بیش از 20 نفر دستگیر شدند که اقدام آنها در حال بررسی است.

وی در مورد پرونده جواد لاریجانی نیز گفت: این پرونده در حال بررسی است همچنین در مورد پرونده آقای خاوری که به تازگی می گویند مصاحبه ای در یک نشریه داشته باید بگویم اگر ایشان از خود دفاع می کرد ثابت می شد که وضعیتش چگونه است هر چند که با کمال تاسف نه آن کشور ایشان را تحویل می دهد و نه پلیس بین الملل مدعی مبارزه با فساد است، همکاری داشتند، ولی کیفرخواست برای ایشان صادر شده و در حال رسیدگی است.

محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه وضعیت دریاچه ارومیه بسیار وخیم است و محیط زیست در خطر افتاده ولی دادستانی وارد نشده است، گفت: هنوز احساس نکرده ایم که باید وارد شویم و معلوم نیست در آینده شاید وارد شده و یا مواردی باشد دادستانی استان وارد می شود.

دادستان کل کشور در ادامه این نشست اعلام کرد: 17 متهم جدید پرونده شان در موضوع فساد مالی بزرگ در حال بررسی است و قاضی پرونده تغییر نمی کند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که از ظرفیتهای خوب جنبش عدم تعهد برای ایجاد دادگاهی صالح و بین المللی و تبادلات قضایی میان کشورهای عضو استفاده کنیم.    

شرایط عفو زندانیان امنیتی/ وضعیت جسمانی موسوی

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به آخرین وضعیت خاوری، موسوی و جوانفکر گفت: زندانیان امنیتی آزاد شده در عید فطر درخواست عفو کرده و پس از اعلام توبه مورد عفو قرار گرفتند.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری با اشاره به عفو 90 نفر از مجرمان امنیتی در عید فطر اظهار داشت: ما دوست نداریم کسی به زندان برود و اگر هم می رود زود آزاد شود.

 بعضی زندانیان شاکیان خصوصی دارند که برای آزادی باید رضایت شاکی خصوصی را جلب کنند اما برخی نیز بخاطر جرایم امنیتی به زندان می روند که در آنجا اظهار پشیمانی کرده، توبه می کنند و درخواست عفو دارند.

شورایی این موضوع را بررسی می کند که بررسی صورت گرفته می تواند از طرف قاضی ناظر زندان، قاضی صادرکننده حکم، دادستان و... باشد. حال اگر این افراد به این نتیجه برسند که فرد زندانی واقعا توبه کرده و عمل خود را تکرار نمی کند و همچنین سعی در جبران گذاشته دارد برای او درخواست عفو می کنند.

بعد از فتنه سال 88 تعدادی از زندانیان امنیتی به این طریق آزاد شدند. آنها می گفتند نمی دانستیم چرا اینطوری شد الان هم پشیمان هستیم و این موضوع را در عمل ثابت می کند در موضوع عفو 90 نفر از زندانیان در عید فطر نیز آنها درخواست عفو کرده و از اقدامات خود پشیمان بودند.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده خاوری نیز گفت: موضوع از طریق اینترپل پیگیری شد اما آنها وی را تحویل ایران ندادند ما موضوع را دنبال کرده و درخواستمان را مطرح کردیم اقدامات آنها مربوط به خودشان است پرونده آقای خاوری به دادگاه رفته و به نفع خودش است که از اتهاماتش در دادگاه دفاع کند.

خبرنگاری در خصوص وضعیت جسمانی موسوی از سران فتنه سال 88 پرسید، که وی تنها به جمله حالش خوب است بسنده کرد.

خبرنگاری در مورد پرونده جوانفکر و مصاحبه وی با روزنامه اعتماد پرسید که وی در پاسخ گفت: هیئت منصفه روزنامه اعتماد را مجرم شناخته اما آقای جوانفکر را مجرم ندانست.

خبرنگار دیگری درباره مسدود کردن اموال بیمه ایران توسط مترو سئوال کرد که سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: من در این زمینه اطلاعاتی ندارم.

خبرنگار دیگری درباره پرونده زمین خواری یکی از ماموران سابق نیروی انتظامی سئوال پرسید که محسنی اژه ای اظهار داشت: پرونده هنوز به دادگاه فرستاده نشده است.

خبرنگار دیگری درباره نظر مقام معظم رهبری در خصوص مسامحه در برخورد با دانشجویان پرسید که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: اگر ملتزم به قانون باشیم به نفع همه است باید مرز افترا و انتقاد جدا شود.

به طور طبیعی هر کسی که دارای خدمات و سوابق درخشان باشد را نمی توان به صرف خدماتش متخلف و مجرم ندانست و از دستگاه قضایی انتظار داشته باشیم با وی برخورد نکند. باید نوع رسیدگی و مجازات متناسب با شرایط و انگیزه باشد. اگر جرمی با انگیزه شرافتمندانه انجام شود، رسیدگی می شود، اما مشمول تخفیف است.

پس از فرمایشات مقام معظم رهبری رئیس قوه قضائیه به قضات سفارش کردند این موضوع را مورد توجه داشته باشند همچنین مقام معظم رهبری سفارش کردند تا جایی که لازم نیست فرد به انفرادی نرود حال اگر رفت، زمان آن طولانی نشود. تناسب مجازات با جرم و مجرم باید لحاظ شود. اگر کسی الزام به بازداشتش نیست نباید بازداشت شود.

وی در پایان از آزادی چهار هزار زندانی محکومیتهای مالی دیه و مهریه پس از ابلاغ بخشنامه رئیس قوه قضائیه خبر داد.


ویدیو مرتبط :
محسنی اژه ای: مردم دیگر به بورس اعتماد ندارند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ اژه ای به درخواست موسوی و کروبی



 

 

 

پاسخ اژه ای به درخواست موسوی و کروبی

 

سخنگوی قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت پرونده اتهامات دادستان سابق تهران، حضور سارا شورد در دادگاه سه تبعه آمریکایی، وضعیت دو تبعه آلمانی، جزئیات پرونده سادات و درخواست موسوی و کروبی برای برگزاری راهپیمایی توضیح داد.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در حاشیه سفر استانی رئیس قوه قضائیه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که اخیراً پدر مرحوم روح‌الامینی در مورد برپایی دادگاه متهم اصلی حادثه کهریزک خبر داده گفت: ابتدا باید واژه متهم اصلی را تعریف کنیم که در تعریف حقوقی مباشر، شریک، مسبب و معاون جرم تعریف شده ولی واژه متهم اصلی تعریف نشده است. اگر منظور ایشان از اصلی دادستان سابق تهران است باید بگویم پرونده وی هم اکنون در دادسرای ویژه کارکنان دولت در حال رسیدگی است اما هنوز کیفرخواست صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد عدم حضور سارا شورد در دادگاه سه تبعه آمریکایی گفت: تصمیم درباره ضبط وثیقه و یا تبرئه وی به عهده دادگاه است. اگر وکلا درخواست خاصی نکنند نباید مدت زمان رسیدگی به پرونده طولانی شود.

وی در مورد وضعیت دو تبعه آلمانی گفت: هنوز پرونده آنها به دادگاه نرفته است.

دادستان کل کشور در مورد وضعیت آمار جرم در دادسراهای استان هرمزگان گفت: با توجه به وجود بیش از یک هزار کیلومتر مرز آبی و همسایگی با کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین تردد اتباع بیگانه در این استان طبیعی است که ورود کالاهای قاچاق به ایران با وجود تمامی تمهیدات رخ دهد.

محسنی اژه‌ای اختلافات ملکی، تصرف زمین، قاچاق کالا، نزاع‌های محلی را از عمده پرونده‌های موجود در دادسرای استان هرمزگان عنوان کرد و افزود: هرچند ناامنی‌ها و شرارت‌های خاص نسبت به گذشته کمتر شده ولی در کل آمار جرایم در استان هرمزگان کم نشده است.

جدیدترین جزئیات پرونده سادات

دادستان کل کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برخی از متهمان پرونده سادات در زندان مدعی شده‌اند که وام ریاست جمهوری را دریافت نکرده و عده‌ای از این پول سوء استفاده می‌کنند، گفت: در پرونده سادات چندین اشکال وجود داشت. اول اینکه خود مردم وقتی دیدند که فردی نه ثروت و نه اعتباری دارد پول را از مردم دریافت کرده و درصد بالایی را به آنها پرداخت می‌کنند ولی باز هم طمع کرده و برای دریافت پول بیشتر به سراغ این افراد رفتند. دوم اینکه پس از دستگیری متهمان اعلام شد که هر کس از پرونده سادات شکایت دارد می‌تواند مراجعه کند در حالی که عده‌ای چندین برابر بهره پول خود را از متهمان دریافت کرده بودند و در کنار عده‌ای که سودی دریافت نکرده بودند در ردیف شاکیان قرار گرفتند و همین امر حجم پرونده را افزایش داد.

محسنی اژه‌ای افزود: قرار بود دولت وامی را به مالباختگان اختصاص دهد تا جبران خسارت شود ولی تمام این بودجه و وام اختصاص نیافت. شاید منظور شما از متهمانی که چنین ادعایی کرده‌اند این باشد که این متهمان نسبت به سایرین شاکیان بیشتری دارند.

پرونده "هوو" همچنان مفتوح است

وی در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت پرونده "هوو" گفت: در این پرونده وزارت صنایع موظف شده تا مشکلات این خودروی سنگین را رفع کند و تعزیرات حکومتی هم در این مورد خوب وارد شد و تعدادی از کامیون‌ها را توقیف و خسارت را به خسارت دیدگان پرداخت کرد و بعد از آن وضعیت کمی بهتر شد ولی نمی‌توان گفت که نقصی باقی نمانده است. در هر حال پرونده همچنان مفتوح است و خسارت دیدگان می‌توانند شکایت کنند.

پاسخ به درخواست موسوی و کروبی

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر پیرامون نامه اخیر موسوی و کروبی به وزیر کشور برای برپایی راهپیمایی روز 25 بهمن ماه به منظور دفاع از حقانیت مردم تونس و مصر گفت: اگر واقعاً شخصی انگیزه حمایت از مردم غیور و به پاخاسته مصر و تونس را داشته باشد همراه با حکومت و ملت در روز 22 بهمن در راهپیمایی شرکت می‌کند در حالی که تعیین یک روز دیگر بدان معنی است که این آقایان خود را از صف مردم جدا کرده و ایجاد تفرقه می‌کنند.

وی افزود: این یک اقدام سیاسی است ولی مردم ایران هوشیار هستند و اگر هم ضرورت باشد پاسخ می‌دهند.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده فردی که به عنوان فرزند سردار احمدی‌مقدم فرمانده ناجا از فوتبالیست‌ها کلاهبرداری کرده است، گفت: از جزئیات این پرونده مطلع نیستم ولی مردم باید حواسشان جمع باشد. به دادستان هم سفارش کردم این پرونده را سریعتر به نتیجه برساند. رسانه‌ها هم بیایند و بعد از اتمام این پرونده‌ها بر روی شگردها و نحوه کلاهبرداری‌ها اطلاع رسانی کنند تا موضوع برای مردم باز شود.

حکم اعدام سکینه محمدی به قوت خود باقی است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که آیا حکم اعدام سکینه محمدی ملغی شده گفت: این حکم به قوت خود باقی است...../تحلیل:عصرایران