اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

٥٤‌ میلیون ایرانی در اقتصاد نقشی ندارند



اخبار,اخباراقتصادی,اقتصاد ایران

 
 اخبار اقتصادی  - ٥٤‌  میلیون ایرانی در اقتصاد نقشی ندارند

جدیدترین گزارش نماگرهای فصل بهار  روی خروجی سایت بانک مرکزی قرار گرفت. در این گزارش آمده است از جمعیت ٧٧,٨‌میلیون نفر تنها ٢٣‌میلیون نفر یعنی از هر ٣ ایرانی تنها یک نفر شاغل است و ٥٤‌میلیون ایرانی هیچ نقشی در اقتصاد کشور ندارند.

همچنین دولت در فصل بهار‌ سال‌جاری ١٨.٦هزار ‌میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی داشته است. از سوی دیگر درآمد دولت در ٣ماهه نخست ‌سال‌جاری ١٦‌هزار ‌میلیارد تومان بوده است در صورتی که هزینه ٣٣.٢‌هزار ‌میلیارد تومان یعنی دوبرابر درآمد است.

این در حالی است که در فصل گذشته نیز هزینه دولت دوبرابر درآمدش بود. با چنین تفاسیری می‌توان دریافت که مدیریت مالی دولت که وزارت اقتصاد و دارایی عهده‌دار آن است در این زمینه موفق عمل نکرده است.

همچنین طبق گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی ١٣.٩‌هزار ‌میلیارد تومان واگذاری دارایی سرمایه‌‌ای و ٠.٣‌‌میلیارد تومان تملک دارایی سرمایه‌‌ای، ١٣.٩‌هزار‌میلیارد تومان رقم مربوط به خالص واگذاری دارایی‌های سرمایه‌‌ای دولت در ٣ماه نخست ‌سال‌جاری است.

در حالی‌ که ١١.٨‌هزار‌میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی دولت در ٣ماهه نخست ‌سال گذشته بوده است، بنابراین با چنین آماری می‌توان دریافت که ٥٨‌درصد کسری بودجه دولت نسبت به بهار ‌سال گذشته رشد داشته است، البته ناگفته نماند که درآمد دولت در ٣ماهه نخست‌ سال‌جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه ‌سال گذشته ٢٦‌درصد و هزینه‌ها نیز ٣٧‌درصد رشد داشته است که خروجی این درآمد و هزینه‌ها ١٨.٦‌هزار ‌میلیارد تومان کسری بودجه بوده است.


 اخباراقتصادی  - روزنامه شهروند


ویدیو مرتبط :
بازی بسیار زیبا و نقشی بسیار متفاوت از حامد بهداد در فیلم گربه های ایرانی(فیلم اکران نشده در سینما)حتما ببینید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش اقتصاد دان سرشناس ایرانی به احتمال برنده شدن جایزه نوبل



جایزه نوبل , هاشم پسران

واکنش اقتصاد دان سرشناس ایرانی به احتمال برنده شدن جایزه نوبل

پروفسور هاشم پسران می گوید به نظر من مساله ایران تنها با آمریکا و اروپا نیست و‌ ایران باید در منطقه هم بتواند خودش را بهتر نشان دهد. 

هفته نامه تجارت فردا گفت وگوی مفصلی با پروفسور هاشم پسران داشته است که در ادامه بخش هایی از آن می آید:

پروفسور پسران با بیان این که انبوهی از پیام‌های محبت‌‌آمیز به صورت تلفن و ای‌میل ارسال شده که من را بسیار خوشحال کرده است، گفت: اگر چنین اتفاقی باعث شود که مردم کشور من خوشحال شوند و به آینده امید بیشتری داشته باشند، باید بگویم من هم خوشحال هستم.

در ادامه بخش هایی از این مصاحبه می آید:

*مهم این است که نام یک ایرانی به این صورت عنوان شده است

*ایده‌های کریستوفر سیمز را توسعه دادم

*توانستیم مدلی برای دنیا طراحی  کنیم که اجزای آن مدل تک‌تک کشورهای دنیاست که می‌توانیم آنها را درست تخمین بزنیم

*اسامی از سوی موسسه تامسون‌رویترز تنها نوعی پیش‌بینی است. پایه این پیش‌بینی ارجاع‌هایی است که به کارهای علمی می‌شود. ممکن است برخی تصور کنند که اعلام اسامی و روند انتخاب برنده مانند مراسمی چون اسکار است؛ اما این‌طور نیست. من می‌خواهم این مساله را به روشنی توضیح دهم که انتظار فزاینده‌ای ایجاد نشود.

* نمی‌گویم امکان ندارد انتخاب کمیته نوبل باشم اما ممکن است سال بعد یا سال‌های بعد چنین انتخابی صورت گیرد.

* اسم پل کروگمن در سال 2006 توسط تامسون‌رویترز مطرح شد ولی آکادمی نوبل در سال 2008 ایشان را به عنوان برنده معرفی کرد. یعنی مساله فقط همان سال پیش‌بینی نیست.

* در مصاحبه بورسیه بانک مرکزی ایران شرکت کردم و فکر کنم نفر اول هم شدم. آنجا بود که بانک مرکزی قبول‌شده‌ها را به انگلستان فرستاد که حسابدار خبره شوند.

* زمانی که من به انگلستان بازگشتم و در دانشگاه‌های انگلستان به تدریس مشغول شدم تمام وام بانک مرکزی به علاوه 12 درصد بهره را پرداخت کردم. این حقی بر گردن ما بود چون به ما پول دادند که برویم تحصیل کنیم. اعتقاد داشتم که باید حتماً قرضی را که به بانک مرکزی و مردم ایران داریم را به اضافه بهره‌ای که به آن تعلق می‌گیرد، پرداخت کنیم.

* سوال عمده برای من این بود که چرا اقتصاد کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه‌یافته دچار نوسان‌ها و تکانه‌های شدید است.

* تمام ریشه‌های کارهایی که من اکنون انجام می‌دهم همان سوال بود. سوالی که وقتی یک جوان 20ساله بودم از خودم پرسیدم.

* اقتصادسنجی علم پیچیده‌ای است. اما یادتان باشد که هر کار پیچیده‌ای از جایی شروع می‌شود. نباید گفت مثلاً چون صعود به قله کوه خیلی مشکل است پس آدم شروع به بالا رفتن نکند.

* مطمئناً رشد اقتصادسنجی مانند هر علم دیگری می‌تواند به دولتمردان، مردم عادی، بخش خصوصی و موسسات غیرانتفاعی کمک کند که تصمیم‌های درست‌تری بگیرند.

* سفر آقای روحانی به سازمان ملل بسیار مثبت بود و همه ما هم امیدوار هستیم.

* امیدوارم روندی که آغاز شده تداوم داشته باشد و از این شرایط خوب و فضای مثبت ایجاد شده بتوانیم واقعاً استفاده کنیم.

* به نظر من مساله ایران تنها با آمریکا و اروپا نیست و‌ ایران باید در منطقه هم بتواند خودش را بهتر نشان دهد.

* هر چقدر که ایران نشان دهد سیاست‌های عقلانی استفاده می‌کند می‌تواند خودش را در منطقه از نظر قدرت اقتصادی و سیاسی منسجم‌تر کند.

*صندوق بین‌المللی پول از من دعوت کرده روز 16 اکتبر یکی از کارهای علمی را که انجام داده‌ام ارائه کنم. من هم از این فرصت استفاده کردم و راجع به «چالش‌ها و چشم‌انداز اقتصاد ایران» پنلی گذاشتم تا مسائل اقتصادی ایران بیشتر در آمریکا مطرح شود.

*امیدوارم بتوانم شانس بیشتری داشته باشم و در شرایط فعلی فضای مثبتی که ایجاد شده من بتوانم بیشتر در مورد ایران برنامه داشته باشم./انتخاب