اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقتی قیمت دلار یک شبه 5 برابر شد، کجا بودید؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار سیاسی  -وقتی قیمت دلار یک شبه 5 برابر شد، کجا بودید؟

حال گذشته از اینکه زمان انتخابات نزدیک است و رفته رفته بر داغ شدن بازار این گونه سخنان افزوده خواهد شد اما به نظر می رسد که بیان این گونه جملات از دهان هر کس که باشد خوب است هر چند که بسیار دیر شده باشد. .

در روز های اخیر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به اظهارات یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری 92 که گویا این روزها خود را برای انتخابات در مجلس شورای اسلامی آماده می کند، اعتراض شدیدی کرده است و نسبت به این گفته وی که مهم ترین مساله انتخابات است واکنش نشان داده است.

به گزارش «تابناک»، مهرداد بذر پاش، در نامه خود خطاب به محمد رضا عارف عنوان داشته است: مهم‌ترین مسئله ما انتخابات مجلس است. این جمله‌ای است که از شما مرتبا در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها شنیده می‌شودو توسط رسانه‌های خاص بازتاب داده می‌شود که لازم است در این خصوص نکاتی را یادآور شوند.

به نظر شما گران شدن نان،‌ گاز، آب، برق و بسیاری از مایحتاج مردم و پرداخت نکردن یارانه و این افزایش قیمت ها برای مردم چه میزان اهمیت دارد؟ رشد واردات حدود 100 درصدی بسیاری از کالاها و اقلام مصرفی و سرمایه‌ای و ایجاد اشتغال برای کارگران خارجی چه میزان برای شما مهم است به نظر شما رکودی دامن‌گیر در بسیاری از صنایع کشور که باعث بیکاری جوانان این کشور شده چه میزان اهمیت دارد؟ آیا پرداخت نشدن وام ازدواج سه میلیون تومانی مسئله مهمی نیست و از بین رفتن سرمایه مردم در بورس و افزایش دو برابری قیمت مسکن مهر اهمیتی ندارد؟ به نظر شما کاهش قیمت نفت به بشکه‌ای کمتر از 60 دلار و کاهش 45 درصدی درآمدهای نفتی چه میزان اهمیت دارد؟ اینها تنها بخش کوچکی از مهم‌ترین مسائل ماست. انشالله با نگاهی واقع‌بینانه‌تر به موضوع، مهم‌ترین مسائل شما هم این گونه مسائل باشد.

این یک اتفاق خوب است که بلاخره یکی از نماندگان مجلس شورای اسلامی از وخا مت اوضاع جامعه خبر می دهد و مسئولان کشور را به رفع مشکلات فرا می خواند، این نشان از واقعه مهمی دارد که بلاخره مسئولان بین مردم بازگشته اند و دردهای آنها را می بینند.

حال گذشته از اینکه زمان انتخابات نزدیک است و رفته رفته بر داغ شدن بازار این گونه سخنان افزوده خواهد شد اما به نظر می رسد که بیان این گونه جملات از دهان هر کس که باشد خوب است هر چند که بسیار دیر شده باشد.

اما گفتن چند نکته در این باب نیز شاید خالی از لطف نباشد، باید این نماینده مجلس را به یاد گذشته نه چندان دور انداخت، روزگاری که قیمت جهانی نفت بالاترین و بی سابقه دوران خود را می گذراند و کشور در این سالها به اندازه درامد سی ساله از فروش نفت درامد کسب کرد، اما این درامد ها به جای ساخت و ساز زیر ساخت های کشور در جاهایی هزینه شد که در نهایت به جای کمک به مردم شد بلای جان مردم.

این نماینده اشاره درستی کرده است به اینکه افزایش قیمت نان و آب و برق مردم مهم است و دولت باید به فکر مردم باشد، اما احتمالا از این نکته غافل است که شاید دولت در راهی گیر کرده است که نه راه پس دارد و ونه راه پیش، و برای اعتراض کردن به دولت برای بهبود معیشت مردم قدری دیر شده باشد.

باید از این نماینده مجلس شورای اسلامی سوال کرد، چرا آن زمان که قمیت دلار یک شبه از 900 تومان به بیش از 4000 تومان صعود کرد کسی در مجلس اعتراضی نداشت، باید از نمایندگان نگران مردم پرسید، زمانی که در دولت احمدی نژاد قیمت مسکن هر روز به صورت تصاعدی بالا می رفت و در عرض دوسال تا ده برابر قیمت ها بالا رفت چرا سخنی پیش کشیده نشد؟

اما به هر حال حال سخن حق، حق است و گوینده آن موافق هر طیف و گروهی باشد شنیدنی است، اما به شرطی که در آستانه انتخابات نباشد و یا برای تخریب و از بین بردن گروه مقابل به کار نرفته شود، باید امیدوار بود که سخنان این دست نیز فقط از روی خیر خواهی باشد.

اخبار سیاسی - تابناک


ویدیو مرتبط :
کاهش قیمت نفت از بشکه ای بالای 100 دلار به حدود60 دلار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش تدریجی قیمت دلار آزاد



 

 

دلار

 

 

قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ۱۰۸۵ تومان شد. روز گذشته هر دلار آمریکا با ۵ تومان افزایش به نرخ ۱۰۸۵ تومان در چهار راه استانبول دست به دست شد.

قیمت دلار آزاد دیروز نسبت به ۱۰ روز پیش ۲۵تومان افزایش نشان می دهد. در حالی که قیمت دلار دولتی در صرافی ها در قبال ارائه بلیت تایید شده و گذرنامه معتبر تا سقف ۲۰۰۰ دلار همچنان ۱۰۵۰ تومان است. دیروز البته صرافی متعلق به یکی از موسسات اعتباری دلار را با شرایط ذکر شده تا ۱۰۴۵ تومان هم فروخت.

از زمان آشفته شدن بازار خرید و فروش ارز به ویژه دلار آمریکا بیش از یک ماه می گذرد. این مشکل که از یک سو با تعلل بانک مرکزی در واکنش به موقع و هیجانات بازار از سوی دیگر نرخ حواله دلار را حتی تا ۱۲۵۰ تومان بالا برده بود، بالاخره با دخالت بانک مرکزی در تزریق دلار به بازار پایان یافت. از سوم مهر ماه قیمت دلار از ۱۰۶۰ تومان به سرعت طی یک هفته به دلیل بسته شدن امکان حواله ارز از طریق دبی، افزایش یافت .بانک مرکزی از اواخر هفته اول در قبال کارت ملی به هر نفر ۲۰۰۰ دلار به نرخ ۱۰۷۵ تومان می فروخت. تشکیل صف های طولانی برای خرید دلار دولتی با نرخ کمتر از سطح ۱۱۰۰ تومانی بازار آزاد، (قیمت دلار در بازار آزاد پس از اوج گرفتن تا حد ۱۲۰۰ تومان تا سطح ۱۱۰۰ تومان برای چندین روز ثابت ماند) از ابتدایی ترین پیامدهای عدم شفافیت در اطلاع رسانی و ابهام در سیاست گذاری ها بود. ازدحام برای خرید دلار آمریکا و تب خرید آن به میان زنان خانه دار نیز کشیده شد. تلاش بانک مرکزی برای کنترل تقاضا بالاخره چاره ای جز فروش ارز به مسافران واقعی با توسل به بلیت تایید شده نداشت. قیمت دلار آمریکا به تدریج در بازار آزاد تا حد ۱۰۹۰ تومان و سپس تا کف ۱۰۶۵ تومان افت کرد. اما در روزهای اخیر مجددا بازار شاهد افزایش قیمت تا ۱۰۸۵ تومان است.

اکنون با گذشت تقریبا دو هفته از اتخاذ تصمیم برقراری سقف فروش ۲۰۰۰ دلار برای مسافران واقعی به نظر می رسد میزان ۲۰۰۰ دلار برای مسافران کافی نبوده و علاوه بر رفع محدودیت حواله به خارج از کشور، تقاضای خرد برای دلار آمریکا همچنان بدون پاسخ مانده و با وجود اراده بانک مرکزی برای کنترل قیمت، فعلا دلالان در چهار راه استانبول دلار را با قیمت خود می فروشند. پوشیده نیست که چند نرخی شدن قیمت در بازار ارز به ابهام در تعیین دقیق قیمت کالا و خدمات در کشور می انجامد. این در حالی است که تک نرخی شدن قیمت ارز پس از انقلاب در کشور سابقه ای ۸ ساله دارد..../تحلیل:دنیای اقتصاد