اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وعده پاکستان برای پیگیری وضعیت سربازان ربوده شده ایرانی



اخبار,اخبار سیاست خارجی, مطبوعات جهان

 
اخبار سیاست خارجی - وعده پاکستان برای پیگیری وضعیت سربازان ربوده شده ایرانی

توافق ایران و پاکستان برای اقدامات مشترک علیه تروریسم مرزی، بازداشت عامل حمله به مرکز فرهنگی ایران در بیروت، ادعای افزایش حمایت ایران از دولت سوریه، افزایش خرید نفت ایران از سوی دو خریدار عمده آسیایی و بازتاب سخنان امام جمعه تهران درباره رابطه با آمریکا، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، توافق ایران و پاکستان برای اتخاذ تدابیر مشترک در مقابل اقدامات تروریستی در مرزهای دو کشور، موضوعی است که در برخی مطبوعات پاکستانی، از جمله «پاکستان آبزرور» بازتاب یافته است.

 

به نوشته این روزنامه، ایران و پاکستان توافق کرده اند تا برای مبارزه با گروه های مسلح و از میان بردن تهدید تروریسم مرزی، گام های مشترکی بردارند. در همین زمینه، دولت پاکستان به ایران اطمینان داده که همه تلاش های لازم را برای بازگرداندن پنج سرباز ایرانی ربوده شده در مرز ایران- پاکستان انجام خواهد داد. این روزنامه می افزاید رفع سوءتفاهم های رخ داده پس از این واقعه، از جمله دیگر موضوعات مورد بحث طرفین بوده است.

در مطلب دیگری در حوزه مبارزه با تروریسم در منطقه، روزنامه «گالف تودی» از بازداشت متهم حمله به مرکز فرهنگی ایران در بیروت خبر داده است. این روزنامه می نویسد نیروهای امنیتی لبنان یک شبه نظامی افراط گرا را که متهم به استخدام تروریست های انتحاری و تهیه بمب برای حمله به منافع ایران در بیروت است، دستگیر کرده اند.

 

به گفته منابع لبنانی، این فرد که «حسن ابوافلح» نام دارد، یکی از اعضای کلیدی «گردان های عبدالله عزام» است که مسئولیت حمله روز چهارشنبه به مرکز فرهنگی ایران در بیروت را بر عهده گرفته است. این گروه در ماه نوامبر نیز حمله ای را علیه سفارتخانه ایران در بیروت ترتیب داده بود.

اما خبرگزاری «رویترز» در مطلبی درباره سوریه، مدعی شده ایران اخیراً حمایت های خود از دولت سوریه را افزایش داده و سبب تقویت موضع دولت در مقابل مخالفان شده است. به ادعای این روزنامه، حمایت های ایران شامل فرستادن تیم های ویژه جهت جمع آوری اطلاعات و آموزش نیروهای سوری بوده و همین تشدید حمایت ها از سوی ایران، در کنار افزایش ارسال اسلحه و تجهیزات از سوی روسیه برای دولت سوریه، عاملی بوده که سبب شده بشار اسد بتواند موضع خود را در قدرت حفظ نماید. رویترز می نویسد همین عوامل سبب شده بشار اسد در شرایط کنونی نیازی به مصالحه با مخالفین و امتیاز دادن به آن ها احساس نکند.

در میان دیگر مطالب، روزنامه «تودی زمان» ترکیه به موضوع صادرات نفت ایران پرداخته و از افزایش واردات نفت دو خریدار عمده آسیایی در پی کاهش تحریم ها سخن گفته است. این روزنامه می نویسد چین و هند، دو خریدار عمده نفت ایران، در ماه ژانویه واردات نفت خود از ایران را افزایش داده اند و به این ترتیب، صادرات نفت ایران اکنون تقریباً به میزانی رسیده که پیش بینی می شد پس از کاهش تحریم ها برسد.

 

به طور کلی و بر اساس جدیدترین آمارها، مجموع فروش نفت ایران به چهار خریدار اصلی خود در ماه ژانویه به یک میلیون بشکه در روز رسیده است. تودی زمان در ادامه به بیان جزئیاتی از این افزایش صادرات به هر یک از خریداران پرداخته است.

در نهایت، باید اشاره کرد که سخنان روز گذشته آیت الله جنتی، امام جمعه تهران، از جمله موضوعاتی بوده که در شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی بازتاب یافته است.

 

«عرب نیوز» از جمله مطبوعاتی است که به سخنان آیت الله جنتی در نماز جمعه تهران توجه نشان داده و می نویسد یک روحانی سرشناس در ایران، نسبت به ازسرگیری روابط کشورش با آمریکا هشدار داده و گفته هرگونه تلاشی در این زمینه، بیهوده خواهد بود. این روزنامه به نقل از آیت الله جنتی می نویسد: «برخی افراد شبکه ای زیرزمینی برای برقراری روابط با آمریکا ایجاد کرده اند. مردم ما ضدآمریکایی هستند و شما هم باید ضدآمریکایی باشید. چرا شما مسیری متفاوت از مردم را انتخاب کرده اید؟».

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
سربازان ایرانی در مرز پاکستان چگونه به گروگان گرفته شدند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیگیری‌ وضعیت سربازان‌ ربوده‌ شده‌ تعطیل‌ بردارنیست



اخبار,اخبار سیاسی ,وضعیت‌ سربازان‌ربوده‌شده‌

 

اخبار سیاسی - قائم مقام وزیر کشور:
پیگیری‌وضعیت‌سربازان‌ربوده‌شده‌تعطیل‌بردارنیست

قائم مقام وزیر کشور گفت: اگرچه زمان عید و تعطیلات نزدیک است، اما ما همچنان پیگیر وضعیت سربازان حتی در تعطیلات عید نوروز هم هستیم.

حسینعلی امیری در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: کار پیگیری وضعیت سربازان ربوده شده تعطیل‌بردار نیست و با توجه به فرا رسیدن ایام عید هیچ کس آن‌ها را فراموش نمی‌کند.

وی تاکید کرد: تعطیلات باعث نمی‌شود که وزارت کشور پیگیری‌های خود را در این راستا انجام ندهد و اصلا کار کشور تعطیل‌بردار نیست.

سخنگوی وزارت کشور با بیان این‌که ما از سلامتی سربازان مطلع و مطمئن هستیم، گفت: ما هم همانند مردم و خانواده‌های این عزیزان نگران آن‌ها هستیم و تلاش ما برای هر چه زودتر برگرداندن آن‌ها ادامه دارد.

امیری درباره نتیجه مذاکرات انجام شده با مسئولان ایالت بلوچستان پاکستان تاکید کرد: آن‌ها باید نتیجه مذاکرات را با مقامات‌شان در میان بگذارند و ان‌شاءالله که این مذاکرات نتیجه‌بخش خواهد بود.

وی گفت: هم‌اکنون مسئول مستقیم پیگیری وضعیت سربازان معاونت امنیتی وزارت کشور است و وزارت خارجه نیز در حوزه مسئولیت خود وظایف دیپلماسی خود را انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت کشور در ادامه درباره توافقنامه امنیتی میان ایران و پاکستان که هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی مدنظر است، گفت: ما با مجلس رایزنی و مکاتبات داشتیم که این توافقنامه هر چه زودتر در صحن علنی مورد توجه قرار بگیرد اما به هر ترتیب آن‌ها سرشان شلوغ است و این موضوع در نوبت قرار دارد.

امیری همچنین اظهار کرد: در بحث انسداد مرزها برای موضوعاتی چون دکل نگهبانی، دوربین‌های نگهبانی و دیوارکشی‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در سال ۹۳ اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

همچنین استاندار سیستان و بلوچستان از برگزاری نشست با استاندار ایالت بلوچستان پاکستان در موضوع آزادی سربازان خبر داد.

علی اوسط هاشمی گفت: با استاندار ایالت بلوچستان نشستی داشتم و آنها قول دادند از موقعیتی که دارند برای آزادی سربازان ربوده شده استفاده کنند.

وی تصریح کرد: سربازان در سلامت به سر می‌برند.
اخبار سیاسی - ایسنا