اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش علی لاریجانی به پرونده بابک زنجانی؛ آخرش نفهمیدیم «میم.سین» کیست؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی


  آنقدر در بازگرداندن پول‌های ناشی از فروش نفت امروز و فردا شد كه سر انجام در روز ۱۶ اسفند بابك زنجانی به اتهام افساد فی الارض از طریق اختلال در نظام اقتصادی و به قصد ضربه زدن به نظام، به اعدام محكوم شد. برخی گفتند كه این حكم یك راه حل دارد وآن اینكه زنجانی هرچه زودتر بدهی‌اش را پرداخت كند، اما رسول كوهپایه‌زاده وكیل زنجانی این تحلیل را رد می‌كند و می‌گوید قوه قضائیه نگاهی فراتر از این دست تاكتیكی عمل كردن‌ها دارد اما چرا بابك زنجانی بدهی‌اش را تسویه نمی‌كند؟ كوهپایه‌زاده معتقد است گره اصلی در بازپرداخت بدهی بیش از دو و نیم میلیاردی زنجانی، مشكلات ناشی از عدم لغو كامل تحریم‌های بانكی ایران است. چه اینكه اگر بانك كارگزار زنجانی اعلام آمادگی می‌كرد، این پول زودتر از اینها به كشور باز می‌گشت. اما به هر روی وكیل پرونده بابك زنجانی، امیدوار است كه حكم زنجانی با بازگشت پول‌ها و تسویه بدهی وی، شكسته شود.

شكستن حكم؛ آری یا خیر؟
روز گذشته مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری نیز در این خصوص اظهار داشت: اگر بابك زنجانی همكاری كند، در حكمش تاثیرگذار است. البته پورمحمدی این را هم اضافه كرد كه حرف، شعار و شماره حساب دادن و خواستن یعنی كلاهبرداری جدید. وی با اشاره به صدور حكم اعدام برای بابك زنجانی از سوی دادگاه بدوی درباره اینكه آیا امكان تغییر این حكم وجود دارد؟ گفت: اگر وی همكاری كند در حكمش تاثیر می‌گذارد، ولی تاكنون ندیدیم كه وی همكاری كند. وزیر دادگستری افزود: هر زمان كه ما پول را در حساب بانكی‌مان دیدیم می‌گوییم كه وی همكاری كرده است. در همین رابطه همچنین غلامرضا مهدوی وكیل شركت نفت می‌گوید: در حال حاضر حكم در مرحله بدوی قرار دارد و طبق قوانین قابل تجدید نظرخواهی است. اگر در این فاصله ابلاغ حكم قطعی متهم بدهی خود را پرداخت كند قطعا قضات در حكم تجدید نظر خواهد كرد.

چالش بابك زنجانی در مجلس
دیروز مجلس هم تحت‌ تاثیر حكم اعدامی بود كه برای بابك زنجانی صادر شده است. علی لاریجانی رئیس مجلس در واكنش به نطق میان دستور حسینی صدر كه از قول بابك زنجانی درباره شخصی به نام «میم.سین» صحبت كرد گفت: آخرش هم ما نفهمیدیم این میم سین كیست! موید حسینی صدر در نطق خود در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: آقای رئیس‌جمهور درباره حكم اعدام مفسد اقتصادی گفتند كه یك فرد به اعدام محكوم شده اما پول‌های نفت كجا رفته و چه كسانی از این مفسد حمایت كردند؟ باید ریشه را پیدا كرد وگرنه فساد از بین نمی‌رود. وی با تاكید بر اینكه فساد با اعدام بابك زنجانی تمام نمی‌شود، باید ریشه فساد را پیدا كرد ادامه داد: بابك زنجانی در دادگاه گفت كه «میم سین» ۵ میلیارد دلار پول نفت را نداده است.

 

آقایان مسئول ناظر، «میم. سین» كیست؟ بابك زنجانی گفت كه «میم.سین» ام‌الفساد است و در همه جا ریشه دارد و به خیلی‌ها وصل شده است و ما داریم به این باور می‌رسیم كه «میم.سین» همه جا نفوذ كرده است. وی همچنین گفت: می‌گویند امثال «میم.سین» به مجلس نماینده كه نه، نفر می‌فرستد و می‌گویند هزینه‌های سرسام‌آور انتخاباتی بعضی‌ها را تامین كرده است. می‌گویند «میم.سین» خیلی‌ها را خریده است. این عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: پول‌های كثیف حتی جان ما را تهدید می‌كند! آقای رئیس‌جمهور و آقای لاریجانی، اگر با امثال «میم.سین» برخورد نكنید می‌ترسم كشور مافیایی شود و دیگر انتخابات سالمی برگزار نشود. امیدوارم در مجلس بعدی ریشه فساد مالی و امثال «میم.سین»ها خشكانده شود.

امیدواری زنجانی به تغییر حكم
همچنین دیروز امیرعباس سلطانی رئیس كمیته پیگیری پرونده بابك زنجانی در مجلس درباره اعلام حكم اعدام برای این متهم اقتصادی گفت: با این وضعی كه محاكمه زنجانی انجام شده و نامی از افراد دست‌اندركار و مسئولان در دادگاه به میان نیامده، بعید می‌دانم كه دست ما به جایی بند شود و بیت‌المال بازگردانده شود. وی افزود: بابك زنجانی هنوز هم این حكم را باور ندارد، چراكه اگر به این حكم باور داشت، به‌طور قطع نسبت به استرداد اموال اقدام می‌كرد. بابك زنجانی همچنان به تغییر این حكم امیدوار است.

 

سلطانی در پاسخ به برخی ادعاها كه آیا رسانه‌ای كردن ناگهانی حكم اعدام زنجانی در شرایطی كه وكیل این پرونده نسبت به صدور حكم اعدام اظهار بی‌اطلاعی كرده، به دلیل ترساندن او جهت بازگرداندن بیت المال بوده، اعلام كرد: بعید می‌دانم دادگاه به دنبال ترساندن زنجانی باشد. بابك زنجانی قطعا در جریان این حكم بوده و وكیل پرونده هم با آرامش تمام گفت كه به دنبال فرجام‌خواهی برای بابك زنجانی هستیم. وی در پاسخ به این سوال كه فارغ از نام افراد حقیقی پشت‌پرده، چه جریانی از زنجانی حمایت كرده، یادآور شد: همه مردم به خوبی می‌دانند كه چه جریانی منجر به خلق بابك زنجانی شد اما مساله مهمی كه مردم به دنبال آن هستند، این است كه با این افراد و جریان‌ها برخورد قانونی صورت بگیرد.

 

رئیس كمیته پیگیری پرونده بابك زنجانی در مجلس در واكنش به اظهارنظر یكی از مشاوران حقوقی زنجانی در خارج از كشور كه دو روز پیش در گفت‌وگو با یكی از رسانه‌های خارجی مدعی شده‌ در دو ماه گذشته بار‌ها تلاش كرده تا بدهی او را پرداخت كند و تحریم‌ها و وزارت خارجه آمریكا مانع از تحقق این مساله شده است، گفت: من به هیچ‌عنوان نگفتم كه بابك زنجانی در خارج از كشور پولی ندارد. می‌دانم كه در كشور ژاپن اموال بسیاری دارند كه حتی بخشی از آن را تبدیل به ین كرده‌اند و همچنین در كشور مالزی نیز اموال قابل‌توجهی دارند اما مساله این است كه قصد پرداخت این پول‌ها را ندارند. با این‌حال مهم‌ترین مساله درباره پرونده بابك زنجانی این است افراد دولتی كه رانت‌ساز و رانت‌خوار بودند، همچنان در حاشیه امن قرار دارند و برخوردی با آنها صورت نگرفته و حتی مورد سوال قرار نگرفتند و با این حساب، هنوز زوایای بسیاری از این پرونده پنهان است.


 اخبا ر سیاسی  - آرمان 


ویدیو مرتبط :
افشاگری درباره پرونده بابک زنجانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش لاریجانی به پرونده بابک زنجانی


آنقدر در بازگرداندن پول‌های ناشی از فروش نفت امروز و فردا شد كه سر انجام در روز ۱۶ اسفند بابك زنجانی به اتهام افساد فی الارض از طریق اختلال در نظام اقتصادی و به قصد ضربه زدن به نظام، به اعدام محكوم شد.

روزنامه آرمان: آنقدر در بازگرداندن پول‌های ناشی از فروش نفت امروز و فردا شد كه سر انجام در روز ۱۶ اسفند بابك زنجانی به اتهام افساد فی الارض از طریق اختلال در نظام اقتصادی و به قصد ضربه زدن به نظام، به اعدام محكوم شد.

برخی گفتند كه این حكم یك راه حل دارد وآن اینكه زنجانی هرچه زودتر بدهی‌اش را پرداخت كند، اما رسول كوهپایه‌زاده وكیل زنجانی این تحلیل را رد می‌كند و می‌گوید قوه قضائیه نگاهی فراتر از این دست تاكتیكی عمل كردن‌ها دارد اما چرا بابك زنجانی بدهی‌اش را تسویه نمی‌كند؟

كوهپایه‌زاده معتقد است گره اصلی در بازپرداخت بدهی بیش از دو و نیم میلیاردی زنجانی، مشكلات ناشی از عدم لغو كامل تحریم‌های بانكی ایران است. چه اینكه اگر بانك كارگزار زنجانی اعلام آمادگی می‌كرد، این پول زودتر از اینها به كشور باز می‌گشت. اما به هر روی وكیل پرونده بابك زنجانی، امیدوار است كه حكم زنجانی با بازگشت پول‌ها و تسویه بدهی وی، شكسته شود.

شكستن حكم؛ آری یا خیر؟

روز گذشته مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری نیز در این خصوص اظهار داشت: اگر بابك زنجانی همكاری كند، در حكمش تاثیرگذار است. البته پورمحمدی این را هم اضافه كرد كه حرف، شعار و شماره حساب دادن و خواستن یعنی كلاهبرداری جدید. وی با اشاره به صدور حكم اعدام برای بابك زنجانی از سوی دادگاه بدوی درباره اینكه آیا امكان تغییر این حكم وجود دارد؟ گفت: اگر وی همكاری كند در حكمش تاثیر می‌گذارد، ولی تاكنون ندیدیم كه وی همكاری كند.

وزیر دادگستری افزود: هر زمان كه ما پول را در حساب بانكی‌مان دیدیم می‌گوییم كه وی همكاری كرده است. در همین رابطه همچنین غلامرضا مهدوی وكیل شركت نفت می‌گوید: در حال حاضر حكم در مرحله بدوی قرار دارد و طبق قوانین قابل تجدید نظرخواهی است. اگر در این فاصله ابلاغ حكم قطعی متهم بدهی خود را پرداخت كند قطعا قضات در حكم تجدید نظر خواهد كرد.

چالش بابك زنجانی در مجلس

دیروز مجلس هم تحت‌ تاثیر حكم اعدامی بود كه برای بابك زنجانی صادر شده است. علی لاریجانی رئیس مجلس در واكنش به نطق میان دستور حسینی صدر كه از قول بابك زنجانی درباره شخصی به نام «میم.سین» صحبت كرد گفت: آخرش هم ما نفهمیدیم این میم سین كیست! موید حسینی صدر در نطق خود در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: آقای رئیس‌جمهور درباره حكم اعدام مفسد اقتصادی گفتند كه یك فرد به اعدام محكوم شده اما پول‌های نفت كجا رفته و چه كسانی از این مفسد حمایت كردند؟

باید ریشه را پیدا كرد وگرنه فساد از بین نمی‌رود. وی با تاكید بر اینكه فساد با اعدام بابك زنجانی تمام نمی‌شود، باید ریشه فساد را پیدا كرد ادامه داد: بابك زنجانی در دادگاه گفت كه «میم سین» ۵ میلیارد دلار پول نفت را نداده است. آقایان مسئول ناظر، «میم. سین» كیست؟ بابك زنجانی گفت كه «میم.سین» ام‌الفساد است و در همه جا ریشه دارد و به خیلی‌ها وصل شده است و ما داریم به این باور می‌رسیم كه «میم.سین» همه جا نفوذ كرده است. وی همچنین گفت: می‌گویند امثال «میم.سین» به مجلس نماینده كه نه، نفر می‌فرستد و می‌گویند هزینه‌های سرسام‌آور انتخاباتی بعضی‌ها را تامین كرده است.

می‌گویند «میم.سین» خیلی‌ها را خریده است. این عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: پول‌های كثیف حتی جان ما را تهدید می‌كند! آقای رئیس‌جمهور و آقای لاریجانی، اگر با امثال «میم.سین» برخورد نكنید می‌ترسم كشور مافیایی شود و دیگر انتخابات سالمی برگزار نشود. امیدوارم در مجلس بعدی ریشه فساد مالی و امثال «میم.سین»ها خشكانده شود.