اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش صنعتگران به دلار 2477 تومانی



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

تولید گوش به زنگ بانک مرکزی باشد

واکنش صنعتگران به دلار 2477 تومانی

عبور نرخ دلار مرجع از 1226 تومان و رسیدن آن به نرخ 2477 تومان چه تبعاتی برای تولید دارد؟ برای دومین بار ظرف یک سال و نیم گذشته بانک مرکزی اقدام به افزایش نرخ ارز مرجع کرد؛ 2477 تومان نرخ جدیدی است که برای دلار مرجع اعلام شده است و قرار است به صورت شناور و مدیریت شده باشد.

بانک مرکزی با اعلام جایگزینی نرخ ارز مرجع به جای نرخ ارز مبادله‌ای، رسما نرخ ارز مبادله‌ای را حذف کرد. این اساس نرخ ارز مبادله‌ای دیگر از سوی بانک مرکزی اعلام نمی‌شود و تنها یک نرخ به عنوان ارز مرجع از سوی این بانک اعلام خواهد شد. گفته می‌‌شود که این تصمیم در راستای دستیابی به «ارز تک‌نرخی» گرفته شده است تا از این پس به جای عناوینی چون «ارز مرجع» و «ارز مبادله‌ای»، تنها یک قیمت «ارز مرجع» اعلام شود.

 

این تصمیم در حالی گرفته شده که سال گذشته برخی از فعالان صنعتی با تاکید بر ضرورت تک‌نرخی شدن ارز معتقد بودند: تمام مشکلاتی که در مورد نرخ ارز و نحوه محاسبه تسهیلات و مابه‌التفاوت ارز مرجع و مبادله‌ای و بازار آزاد ایجاد شده به خاطر این است که ارز تک نرخی نیست. به گفته آنها، در شرایطی که نرخ ارز در بازار به قیمت تعادلی برسد باید برای تک نرخی کردن آن اقدام شود.

 

حالا با تصمیم بانک مرکزی مبنی بر حذف دلار با قیمت مبادله‌ای و تعیین یک قیمت برای ارز از سوی دولت، در گزارشی واکنش تولیدکنندگان را نسبت به این خبر  را در ادامه می‌خوانید

.

محروم بودن صنایع سنگین از ارز مرجع

نصرالله محمدحسین فلاح از جمله فعالان صنعتی است که در مورد افزایش نرخ دلار رسمی به 2477 تومان، می‌گوید: افزایش نرخ دلار رسمی تاثیر چندانی روی صنایع سنگین نخواهد داشت؛ چرا که حداقل صنایع سنگین به نرخ دلار مرجع سابق (1226 تومان) چندین ماه است که دسترسی ندارند.

 

رییس اتحادیه صنایع ریخته‌گری با بیان اینکه بازار ریخته‌گری و صنایع سنگین فلزی خود را با قیمت‌های بازار وفق داده‌اند، گفت: بسیاری از خریدها و نیازهای اولیه صنایع ریخته‌گری با ارز با قیمت بازار آزاد صورت می‌گرفت و دلار با قیمت 1226 تومانی تنها به کالاهای اساسی، دارو و نهاده‌های دامی تعلق داشت.

 

عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع و کنفدراسیون صنعت با بیان اینکه قیمت ارز متاثر از بازار عرضه و تقاضا است، گفت: در حال حاضر برخی از صنایع که متقاضی ارز بوده‌اند به دلیل مشکلات بسیار از گروه دریافت‌کنندگان ارز خارج شده‌اند، بنابراین تا زمانی که شرایط بازار کسب و کار مناسب نشود، آنها متقاضی ارز نخواهند بود.

 

وی در مورد اینکه به‌رغم افزایش 1251 تومانی قیمت دلار رسمی، قیمت ارز در بازار آزاد نوسانات شدیدی نداشت، گفت: در حال حاضر هیجان کاذب نسبت به دریافت ارز از بین رفته است؛ همچنین مشکلات صنایع در سال گذشته نیز باعث شد که هم اکنون نیاز برخی از صنایع به ارز کاهش یابد. فلاح با اشاره به کاهش 50درصدی تولید خودرو در کشور گفت: کاهش تولید در بخش خودروسازی و بدهی آنها به قطعه‌سازان روی فعالیت واحدهای ریخته‌گری نیز تاثیر گذاشته است.

 

وی همچنین به تاثیر افزایش قیمت ارز بر فرآیند صادرات اشاره کرد و گفت: با افزایش قیمت ارز تولیدکنندگانی که بازار صادراتی دارند، رشد می‌کنند.

 

ارز چند نرخی مساوی با رانت

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و عضو انجمن قطعه‌سازان نیز در مورد افزایش نرخ ارز رسمی و حذف نرخ مبادله‌ای و تاثیر آن روی صنعت، می‌گوید: بیش از یک سال است که صنایع از دریافت ارز با نرخ مرجع محروم بوده‌اند و خود را با نرخ مرکز مبادلات ارزی و بازار آزاد وفق داده‌اند.

 

وی ادامه داد: چند نرخی بودن قیمت ارز عمدتا منجر به ایجاد رانت می‌شود، بنابراین این اقدام بانک‌مرکزی در مجموع مثبت است. نجفی‌منش افزود: اگر بتوانیم در آینده نرخ مرجعی که بانک مرکزی اعلام می‌کند و نرخ بازار آزاد را به هم نزدیک کنیم تا تنها یک نرخ برای ارز اعلام شود، صنعتگران بهتر می‌توانند برنامه‌ریزی کنند و خود را با قیمت‌ها تطبیق دهند.

 

تولید ارز مرجع نمی‌گرفت

محمدرضا مرتضوی، رییس خانه صنعت و معدن استان تهران با اشاره به عدم تخصیص ارز با نرخ مرجع به بخش تولید، می‌گوید: مدت‌ها است به صنایع ارز با نرخ مرجع اختصاص نمی‌یابد و به همین دلیل صنایع ماشین‌آلات، قطعات یدکی و مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز آزاد تامین می‌‌کنند.

 

عدم تخصیص ارز با نرخ مرجع از یک سو و طولانی بودن روند دریافت ارز با نرخ مرکز مبادلات ارزی دیگر موردی است که مرتضوی به آن اشاره کرده و می‌گوید: مشکلات به وجود آمده در تامین ارز مورد نیاز موجب شده تا هزینه‌های تولید به صورت چشمگیری افزایش یابد. به گفته رییس خانه صنعت و معدن استان تهران، گندم و ذرت در این مدت، تنها دریافت‌کنندگان ارز با نرخ مرجع بودند که با حذف آن بیشترین ضرر به این بخش خواهد خورد و برای جبران این ضرر دولت ناچار به تخصیص یارانه به این دو کالای اساسی خواهد شد. مرتضوی معتقد است در صورتی که ارز با یک سرعت مناسب به صنعت اختصاص یابد، مشکلات این بخش برطرف خواهد شد و با این شرایط رسیدن ارز به نرخ 2477 تومان تاثیر چندانی بر تولید نخواهد داشت.

 

ایجاد نوسان در نرخ ارز را می‌توان یکی از عمده مشکلاتی دانست که از سال گذشته و با راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی، صنایع با آن درگیر بودند و حال با شناور شدن تعیین نرخ ارز ظاهرا این مشکل ادامه‌دار خواهد شد. به گفته رییس خانه صنعت و معدن استان تهران، شناور کردن نرخ ارز امکان برنامه‌ریزی از واحدهای تولیدی را سلب خواهد کرد.

 

مرتضوی با اشاره به مشکلاتی که در گشایش «ال.سی» به وجود آمده، می‌گوید: سال گذشته صنعتگران با مشکلات فراوان موفق به گشایش «ال.سی» می‌شدند، اما به موقع ارز مورد نیاز تخصیص نمی‌یافت؛ به همین دلیل صنعتگران برای تامین مایحتاج مورد نیاز خود به بازار آزاد رجوع می‌کردند که این امر هزینه‌های تولید را افزایش می‌داد.

 

رییس خانه صنعت و معدن استان تهران در خصوص اینکه آیا با تک‌نرخی شدن ارز مشکلات به وجود آمده برطرف خواهد شد، می‌گوید: مشکلات به شرط تخصیص ارز به واحدهای صنعتی برطرف خواهد شد.

مشکل در برنامه‌ریزیحسین ساسانی، دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران نیز با اشاره به اینکه ثبات در نرخ ارز می‌تواند راهکار مناسبی باشد مشروط بر اینکه جلوی رانت‌خواری گرفته شود، می‌گوید: با شناور شدن نرخ ارز دسترسی برخی افراد به اطلاعات فراهم می‌شود و شرایط برای رانت‌خواری به وجود می‌آید و باید برای رفع این مشکل راهکاری در نظر گرفت.

 

دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران نیز همانند رییس خانه صنعت و معدن استان تهران معتقد است ارز شناور امکان برنامه‌ریزی را از تولید سلب می‌کند و موجب سردرگمی واحدهای تولیدی می‌شود که باید برای جلوگیری از بروز این مشکل راهکاری در نظر گرفت.

 

با این حال، دبیر انجمن صنایع نساجی با اشاره به اینکه نرخ ارز در تمام دنیا شناور است، معتقد است نوسان قیمت ارز باید قابل پیش‌بینی باشد. به گفته علیرضا حائری، در صورتی که ارز با نوسان 5 درصد شناور باشد، امکان برنامه‌ریزی برای تولید وجود خواهد داشت؛ در غیر این صورت با نوسان شدید شرایط برای تولید سخت خواهد شد.

 

دبیر انجمن صنایع نساجی در ادامه با مثبت خواندن تک نرخی شدن ارز، می‌گوید: در دوره دولت آقای خاتمی نرخ ارز برای مدتی تک نرخی شد و با وجود تبعات بسیار، تولید توانست خود را با آن تطبیق دهد؛ اما در دوسه سال گذشته این روند تغییر کرد و بیش از دو نرخ برای ارز در کشور به وجود آمد که این امر مشکلات بسیاری را برای تولید به وجود آورد.

 

رشد تولید با ثبات ارزی

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران نیز با مثبت خواندن تک نرخی شدن ارز، می‌گوید: به وجود آمدن ثبات می‌تواند به رشد و بالندگی تولید کمک کند. به گفته وی، دلار با نرخ 2477 تومان در صورت ثبات و نوسان کمتر از 5 درصد به پایدار شدن شرایط تولیدکننده کمک می‌کند؛ اما تامین ارز مورد نیاز از سوی دولت لازمه تحقق این امر است.

 

رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در ادامه با اشاره به اینکه رشد نرخ ارز، حذف واردات کالای بی‌کیفیت را نیز به همراه خواهد داشت، گفت: دلار ارزان سرازیر شدن کالای بی‌کیفیت به کشور را به همراه داشت؛ اما با شناور شدن نرخ ارز روند واردات به سمت کالای با کیفیت تغییر خواهد کرد.

 

تخصیص به موقع ارز

تخصیص به موقع ارز دیگر موردی است که دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران به آن اشاره کرده است و می‌گوید: در گذشته این وعده از سوی مسوولان داده شد که ارز با نرخ مرجع و پس از آن با نرخ مرکز مبادلات به تولید اختصاص خواهد یافت؛ اما این وعده محقق نشد و حال باید دید که آیا ارز با نرخ جدید به موقع به تولید تخصیص خواهد یافت.

 

ساسانی در ادامه با اشاره به اینکه افزایش نرخ رسمی ارز رشد هزینه‌های تولید را به همراه خواهد داشت، می‌گوید: افزایش نرخ رسمی ارز شرایط رقابتی را در بازار از بین می‌برد و به این طریق تولید با مشکل مواجه خواهد شد./دنیای اقتصاد

 

 


ویدیو مرتبط :
واکنش رئیس انجمن منتقدان به قرارداد 200 میلیون تومانی!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش 130 تومانی نرخ دلار



كاهش نرخ دلار,نرخ دلار,قیمت روز دلار,قیمت دلار در بازار

130 تومان كاهش نرخ دلار در یك هفته

ریزش قیمت‌ها در بازار ارز طی هفته گذشته شتاب بیشتری به خود گرفته است، به طوری که در 6 روز کاری هفته گذشته نرخ دلار آمریکا در بازار داخلی با 130 تومان کاهش، 4 درصد از ارزش خود را در مقابل ریال از دست داده است. روز پنج‌شنبه قیمت آن بر تابلوهای صرافان 3170 تومان دیده شد. قیمت خرید آن در این روز از سوی صرافان 3100 تومان اعلام شد.این در حالی است که امکان خرید آن از دست دلالان به نرخ 3145 تومان هم وجود داشت.عواملی همچون خروج نقدینگی از این بازار به سمت بازار سهام، افت تقاضای تجاری و بی‌رونقی واردات، خوشبینی به پیشرفت آتی در پرونده هسته ای و بهبود فضای کسب‌و‌کار را می‌توان دلایلی برای کاهش قیمت‌ها دانست.

طی یک هفته گذشته رخ داد
کاهش 130 تومانی نرخ دلار
 با کاهش 65 تومان دیگر از قیمت دلار در آخرین روز کاری هفته گذشته، بهای دلار در بازار تهران به «کاهش 4 درصدی در یک هفته» رضایت داد. بهای دلار در هفته گذشته با تقریبا 130 تومان کاهش، از محدوده 3300 تومان در اوایل هفته تا 3170 تومان در روز پنج‌شنبه افت کرد. ارزش سکه نیز با 7/2 درصد کاهش هفتگی تقریبا 30 هزار تومان ارزان شد و به یك میلیون و 70 هزار تومان رسید. این در حالی است که در بهای جهانی طلا در هفته تنها 4 دهم درصد افت داشت.

روند کاهشی قیمت‌ها مرتبا در حال تکرار است. دستیابی به قیمت‌های پایین‌تر برای ارز و سکه در این ایام دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها خروج نقدینگی از این بازار به سمت بازار سهام، افت تقاضای تجاری و بی‌رونقی واردات، انتظار برای استقرار رییس‌‌جمهور جدید و سیاست‌های تجاری آینده، انتظار برای تحرکات دیپلماتیک و تعیین تکلیف پرونده هسته‌ای در دولت آینده، خوشبینی به رفع مشکلات نقل و انتقال ارز، گرانی واردات، انتظار برای بهبود فضای کسب‌و‌کار و مواردی از این دست است.

در کنار این عوامل، دریافت کالا به جای بخشی از صادرات نفت نیز نیاز به ارز را تا حدود زیادی منتفی ساخته است. محاسبه هزینه های صادراتی و وارداتی با کشورهای طرف معامله با پول محلی و نقش محوری ریال در این میانه باعث شده تا عملا ارزهای جهانروا مانند دلار از چرخه تقاضای تجاری کنار بروند. اغلب این تقاضای کلان به ویژه برای واردات کالاهای اساسی توسط مسیرهای دولتی در مرکز مبادلات عملیاتی می‌شود که آن هم البته تاخیرهای خاص خود و محدودیت‌های انتخاب کالا را نیز در پی دارد. به هر روی شرایط ویژه فعلی اسباب خیر شده و با کند شدن سرعت گردش ارز، از قیمت آن نیز به مرور کاسته شده و تقریبا تقاضای سفته بازی برای آن نیز به حداقل رسیده است.

در این میان شاید مهم‌ترین دلیل کندی گردش ارز در مناسبات اقتصادی کشور، انتظار برای تعیین خط و خطوط بازرگانی و خوشبینی به تنش‌زدایی از روابط منطقه‌ای و بین‌المللی باشد. بنابراین باید تا تقریبا دو هفته و شاید هفته های بعد برای روشن‌تر شدن مسیرهای فعالیت اقتصادی صبر کرد.

در عرصه بین‌المللی نیز خبرهای مثبتی برای تقاضای به راه افتادن دور تازه گفت‌وگوهای ایران و غرب طی هفته گذشته مطرح شده است. تعداد افرادی که در این روزها از رییس‌‌جمهور آمریکا می‌خواهند تا در مذاکرات مستقیم با ایران از نرمش بیشتری برخوردار باشد، در خود آمریکا و در بین نمایندگان آمریکایی هم افزایش می‌یابد. مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در این روزها خواستار برگزاری هر چه سریعتر گفت‌وگوهای ایران با 1+5 است. در تقریبا 2 سال گذشته بازار ارز و سکه داخلی به مراتب بیش از متغیرهای پولی، از نگرانی های روانی تاثیر گرفته است. با این حال شرایط با آمدن رییس‌‌جمهور جدید به مرور تغییر می‌کند و بازار هم جز این انتظاری ندارد.

قیمت‌های روز پنج‌شنبه
دلار در حالی بر تابلوها تا 3170 تومان افت کرد که در کف بازار تا 3145 تومان هم فروخته می‌شد. بهای خرید آن نیز بر تابلوها تا 3100 تومان کاهش داشت. در بازار ارز یورو نیز در روز پنج‌شنبه با 65 تومان کاهش تا 4180 تومان کاهش ثبت کرد. در بازار سکه و طلا نیز بهای هر گرم طلای 18 عیار با 1500 تومان کاهش تا مرز 100 هزار تومان ارزان شد. سکه نیز تقریبا 10 هزار تومان ارزان شد و به ترتیب سکه طرح جدید یك میلیون و70 هزار تومان، نیم سکه 565 هزار تومان و ربع سکه 365 هزار تومان فروخته شدند. در بازار سبزه میدان این قیمت‌ها البته پایین‌تر هم فروخته می‌شد.

در بازارهای جهانی
قیمت طلا که شامگاه چهارشنبه تا مرز 1300 دلار افزایش یافته بود، روز پنج‌شنبه تا سطح 1280 دلار تعدیل شد و روز گذشته نیز تا 1287 دلار بالاتر رفت که نسبت به روز چهارشنبه بعد از ظهر تغییری نداشت. سخنرانی برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا در جمع نمایندگان کنگره، نشان از آن داشت که تا زمان بهبود شرایط اقتصادی در این کشور و افزایش یافتن نرخ تورم به 2 درصد قادر به کاستن از میزان خریدهای ماهانه 85 میلیارد دلاری اوراق قرضه رهنی و خزانه داری نخواهد بود. این خبر البته قیمت طلا را به بالا سوق داد و فروش‌های تکنیکی دوباره آن را تا سطوح قبلی متعادل کرد. طلا همچنان با وجود سخنان برنانکه و تاکید او بر ادامه برنامه تسهیل مقداری و خرید اوراق قرضه، تمایلی برای افزایش به سطح بالای 1300 دلار ندارد./دنیای اقتصاد


قیمت ارز در بازار ایران