اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش سوریه به گزارش سازمان‌ ملل


نماینده دائم سوریه در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با صدور بیانیه‌ای در واکنش به گزارش اخیر محققان سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر و اوضاع داخلی این کشور اعلام کرد که بازرسان دچار اشتباهاتی گمراه‌کننده شدند.

خبرگزاری ایسنا: نماینده دائم سوریه در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با صدور بیانیه‌ای در واکنش به گزارش اخیر محققان سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر و اوضاع داخلی این کشور اعلام کرد که بازرسان دچار اشتباهاتی گمراه‌کننده شدند.

فیصل الحموی، نماینده دائم سوریه در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو در بیانیه‌ای تاکید کرد، کمیته بین‌المللی تحقیق در خصوص سوریه دچار اشتباه شده و به خاطر اتکا به بیانات و اظهارات غیرموثق اشتباهاتی گمراه‌کننده مرتکب شده است؛ اظهاراتی که متعلق به گروه‌های تروریستی است که در کشورهای همجوار سوریه تحت پیگرد قضایی قرار دارند.

وی همچنین تاکید کرد: کمیته بین‌المللی تحقیقات سازمان ملل در انجام تحقیقات خود از خبرهای منابع دشمن سوریه و رسانه‌هایی استفاده کرده است که اخباری مغرضانه علیه سوریه منتشر می‌کنند.

حموی در ادامه این بیانیه که در نشست شورای حقوق بشر درباره سوریه منتشر شد تاکید کرد، ما به کمیته سازمان ملل از همان ابتدای کار نصیحت کرده بودیم که دچار چنین اشتباهاتی نشود و در عملکرد خود به حقایق اتکا کرده و حرفه‌ای عمل کنند. ما به کارشناسان و دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل بیش از 250 سند موثق ارائه دادیم که دروغین بودن اظهارات برخی از گروه‌ها در درگیری‌های سوریه را ثابت می‌کرد اما کمیته سازمان ملل همچنان به شیوه اشتباه خود ادامه داده و شیوه سیاسی‌بازی و بمالغه را در پیش گرفت.

وی گفت: کمیته در بند 14 گزارش خود اقرار کرده است که حامیان خارجی گروه‌های مسلح در سوریه برای آنها سرپوش‌های سیاسی و کمک‌های مالی و تجهیزات نظامی فراهم می‌کنند و این چیزی است که درگیری‌ها در سوریه را به جنگ مبدل کرده است؛ جنگی که برای تامین منافع منطقه‌ای و بین‌المللی به راه افتاده است.

الحموی ادامه داد: در بند 33 گزارش کارشناسان آمده است که حامیان گروه‌های تروریستی این گروه‌ها را به تندروی تشویق می‌کنند اما ما اینجا سوال می‌کنیم که چرا کمیته شجاعت کافی به امانتداری برای اعلام نام این حامیان و در راس آنها آمریکا و دست نشانده‌هایش در منطقه یعنی قطر، عربستان و ترکیه را نداشت.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در ژنو گفت: کمیته سازمان ملل باز هم نسبت به تاثیرات منفی تحریم‌های اقتصادی ظالمانه علیه سوریه که به بحران‌های اقتصادی و اجتماعی حاد و مهاجرت شمار زیادی از شهروندان سوریه انجامیده غفلت کردند.

الحموی همچنین ادعای کمیته سازمان ملل مبنی بر اینکه دولت سوریه مرتکب شماری از جنایت‌ شده و اینکه اسناد و شرایط موجود برای ثابت کردن دقیق مسئولان ارتکاب این جنایت‌ها موجود نیست به شدت محکوم کرده و تاکید کرد: این بسیار غیرحرفه‌ای است که کارشناسان چنین اظهاراتی را ایراد کنند و در ادبیات سازمان‌های حقوقی و بین‌المللی نمی‌گنجد.

نماینده سوریه در سازمان ملل جزئیات گزارش کمیته سازمان ملل را در خصوص اقدام نظام سوریه در نابود کردن زیرساخت‌های اصلی و بیمارستان‌ها محکوم کرده و تاکید کرد: این اظهارات دروغی بی‌ارزش است چرا که در سراسر جهان کشوری وجود ندارد که بخواهد زیرساخت‌های خود را از بین ببرد. سوریه نیز به تعهدات خود در قوانین بین‌المللی و توافقنامه‌های ژنو در این خصوص پایبند است و نیازی به چنین گزارش‌هایی از سوی کمیته ندارد.

الحموی گفت: کمیته سازمان ملل در توصیه‌های خود که بیشتر آنها خارج از چارچوب اختیاراتش است نسبت به حق کشورها در حمایت از شهروندان خود به عنوان اصل اساسی قوانین بین‌المللی غفلت کرده است و به نظر می‌رسد که کمیته جنایت‌های القاعده و تکفیری‌های دیگر در مناطق مختلف سوریه و اعدام‌های گروهی و علنی کودکان، ‌زنان و غیرنظامیان بیگناه را فراموش کرده است چنانکه این کمیته اقدامات روانی برخی از کشورهای منطقه و جهان که تروریست‌ها را برای کشتار بیشتر در سوریه تشویق می‌کنند نادیده گرفته است. نقش غیراخلاقی این کشورها باعث شکست خطرناک اصول قوانین بین‌المللی و تلاش‌هایی برای حل سیاسی اختلافات سوریه خواهد شد.

وی تاکید کرد: تنها گام کوچک و مثبتی که کمیته سازمان ملل گر چه خیلی دیگر برداشت این بود که در بند 20 گزارش تاکید کرده است موضع عربستان با موضع القاعده همخوانی دارد و اشاره کرده که دعوت‌ها و فراخوان‌های عربستان هم‌زمان با دعوت ایمن الظواهری، رهبر القاعده برای جنگ در سوریه است.

الحموی همچنین ابراز امیدواری کرد که کمیته شجاعت کافی برای معرفی عاملان کشتارهای سوریه و خرابی‌های این کشور از جمله قطر و ترکیه را داشته باشد.

این مسئول سوری درباره موضوع آوارگان سوری مقیم در داخل سوریه در گزارش سازمان ملل گفت: سوریه با این کمیته همکاری کامل داشته و بیش از یک سال قبل از آنها خواسته بود که به سوریه سفر کنند اما به دلایل آنها تاکنون به این دعوت پاسخ نداده بودند لذا به شکل مستقیم از حقایق آگاهی ندارند و اطلاعات موثق در اختیار آنها نیست.

وی همچنین از گزارشگر سازمان ملل خواست تا صراحتا در مقابل شورای امنیت دلایل عدم سفرش به سوریه را اعلام کند.

الحموی در پایان نسبت به اینکه کمیته سازمان ملل در گزارش خود از اظهارات دروغین استفاده کرده ابراز تاسف کرد.


ویدیو مرتبط :
سوریه-تقدیر دبیر کل سازمان ملل از سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش ایران به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه سوریه



واکنش ایران به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه سوریه

واکنش ایران به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه سوریه

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل علیه سوریه گفت: صدور این قطعنامه علیه سوریه در شرایطی انجام می‌شود که سوریه و منطقه بیش از هر زمان دیگر نیازمند آرامش و ثبات است.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل علیه سوریه اظهار داشت: صدور این قطعنامه علیه سوریه در شرایطی انجام می‌شود که سوریه و منطقه بیش از هر زمان دیگر نیازمند آرامش و ثبات است.

سید عباس عراقچی افزود: از برخی بانیان اصلی قطعنامه انتظار می‌رفت که در این شرایط تلاش خویش را بر محکومیت حمله رژیم صهیونیستی علیه سوریه متمرکز کنند.

وی تاکید کرد: این اقدام و برخی بندهای ذکر شده در قطعنامه نه تنها کمکی به حل مشکل نخواهد کرد، بلکه منجر به تشدید تحرکات و جنایات گروه‌های افراطی در این کشور خواهد شد و مغایر با تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راه حل صلح آمیز می‌باشد./فارس