اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش ره پیک به سخنان رییس‌جمهور: قانون اساسی حکمی درباره ترتیبات تنظیم و صدور اعتبارنامه ندارد



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, انتخابات

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: در قانون اساسی درباره ترتیبات تنظیم و صدور اعتبارنامه نمایندگان هیچ حکمی وجود ندارد و تعبیر صورت گرفته در این مورد درست نیست.

به گزارش ایسنا  به نقل از شورای نگهبان، سیامک ره‌پیک در مورد اظهارنظر برخی مقامات مبنی بر اینکه (قانون اساسی می‌گوید نماینده که انتخاب می‌شود با رای حوزه انتخابیه خودش انتخاب می‌شود و به محض اینکه رای آورد و در مجلس شورای اسلامی اعتبار نامه‌اش تصویب شد، این وسط چیزی نداریم)، اظهار کرد: در قانون اساسی حکمی در این باره وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اعتبارنامه نمایندگان روند خاصی دارد، تصریح کرد: بعد از آنکه انتخابات چه از نظر صلاحیت‌ها و چه از جهت حوزه‌های انتخابیه توسط شورای نگهبان تایید شد، نتیجه آن به دستگاه اجرایی اعلام می‌شود و بعد از آن هیات نظارت و هیات اجرایی باید اعتبارنامه نمایندگان را امضاء و تایید کنند.

ره‌پیک ادامه داد: اگر تمام این مراحل طی شد آن وقت اعتبارنامه نمایندگان به مجلس داده می‌شود و در مجلس نیز طبق قانون به اعتبارنامه‌ها رسیدگی می‌شود.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: بر اساس قانون هیات بررسی نمایندگان در مجلس مربوط به آن بخشی خواهد بود که شورای نگهبان نسبت به آن بخش اظهارنظر نکرده باشد.

وی اضافه کرد: همه قوانین عادی تحت حاکمیت اصول قانون اساسی و بر اساس آن قابل تفسیر و بررسی است و قانون اساسی حق نظارت بر انتخابات را به‌صورت مطلق و عام به شورای نگهبان داده است.

ره‌پیک گفت: طبق اصل 99 قانون اساسی و تفسیر این اصل توسط شورای نگهبان و همچنین طبق قوانین عادی از جمله ماده 3 قانون مجلس شورای اسلامی، نظارت شورای نگهبان عام و استصوابی و همه مراحل و تمام امور مربوط به انتخابات است.

وی بیان کرد: شورای نگهبان به استناد مستندات قانون از جمله مستندات ذکر شده نسبت به پرونده‌های مختلف اظهارنظر می‌کند و این رویه بر تمام ادوار شورای نگهبان وجود داشته است و امر جدیدی نیست.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تاکید کرد: شورا بر اساس وظایف قانونی‌اش که نظارت بر انتخابات است در مورد پرونده‌های انتخاباتی اظهار‌نظر می‌کند؛ لذا باید در بیان اصول و مفاد حقوقی قانون اساسی دقت کامل شود.
 


ویدیو مرتبط :
‫رییس جمهور پاسدار اصول قانون اساسی است‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستور رییس جمهور؛ عزل فرماندار بروجرد در پی ممانعت از سخنرانی نوه امام (ره)+ واکنش سید حسن خمینی




اخبار سیاسی - دستور رییس جمهور؛ عزل فرماندار بروجرد در پی ممانعت از سخنرانی سید حسن خمینی / توبیخ استاندار

سید حسن خمینی پس از اطلاع از چنین واکنشی از سوی دولت، با ارسال پیغامی به رییس جمهور و وزیر کشور، مخالفت صریح خود را با عزل فرماندار بروجرد اعلام کرده است. با این حال، یک منبع مطلع گفته که «چنین واکنش بزرگوارانه ای، تنها از بزرگانی چون حاج سید حسن خمینی برمی آید ، اما ...

خبرنگار انتخاب گزارش داد: در پی اقدام تاسفبار فرمانداری بروجرود در حذف برنامه سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی ، رییس جمهور دستور برکناری وی ، خطاب به وزیر کشور را صادر است.

اخبار,ممانعت از سخنرانی سید حسن خمینی

پس از آنکه برخی جریان های افراطی بدون هیچ گونه تجمع و بیانیه و تنها با با ارسال چند پیغام خصوصی به فرماندار بروجرد، مانع سخنرانی نوه امام (ره) در همایش تبیین جایگاه علمی امام خمینی(ره) در شهرستان بروجرد شدند ، رییس جمهور ضمن آنکه خواستار عزل فرماندار این شهر شده ، دستور پیگیری دقیق این ماجرای تاسفبار را صادر کرده است.

نکته ی تاسفبارتر در مورد فرماندار عزل شده بروجرد آن است که وی پس از واکنش رسانه ها به چنین اقدام زشتی ، به دروغ اعلام کرده که «لغو سفر سید حسن خمینی به لرستان بنا به خواست خودش بوده است»!

همچنین شنیده شده که استاندار لرستان به دلیل برخی «قصور» و «تقصیرها»، به شدت توبیخ شده است.

مخالفت سید حسن خمینی با عزل فرماندار
از سوی دیگر، شنیده شده سید حسن خمینی پس از اطلاع از چنین واکنشی از سوی دولت، با ارسال پیغامی به رییس جمهور و وزیر کشور، مخالفت صریح خود را با عزل فرماندار بروجرد اعلام کرده است. با این حال، یک منبع مطلع به خبرنگار «انتخاب» گفته که «چنین واکنش بزرگوارانه ای، تنها از بزرگانی چون حاج سید حسن خمینی برمی آید ، اما دولت هم به خاطر این اقدام اهانت بار به نوه بزرگوار امام (ره) و هم ارسال این پیام به جریان های افراطی - که دوران بی ادبی و توهین به بزرگان به اتمام رسیده - چنین تصمیمی گرفته است.

این در حالیست که در دولت های نهم و دهم ، اتفاقات مشابهی چون ماجرای ممانعت از سخنرانی سید حسن خمینی در حرم امام (ره) و همچنین سخنرانی دکتر علی لاریجانی در حرم حضرت معصومه (س) در دولت های نهم و دهم به وقوع پیوسته بود که با وجود تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری ، با برهم زنندگان و حاشیه سازان میدانی و پشت صحنه آن ، هیچ گاه برخورد جدی نشده است.
اخبار سیاسی - انتخاب