اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هوچی‌گری علیه دانش آموزان ایدزی!



اخبار,اخبار اجتماعی ,مبتلایان به ایدز

رییس انجمن ایدز ایران  اخراج دانش آموزان اچ آی وی مثبت از مدارس را به شدت تکذیب کرد

رئیس انجمن ایدز: این حق مبتلایان به ایدز است که بیماری خود را ابراز نکنند


اگرچه تلاش 4ساعته خبرنگار آفتاب برای تماس با مسئولان وزارت آموزش پرورش جهت اطلاع از صحت و سقم این خبر با وجود ‌همکاری ضعیف روابط عمومی این وزارتخانه راه به جایی نمی‌برد


اما در نهایت تکذیب این اتفاق از سوی رییس انجمن ایدز ایران ما را به این باور می‌رساند که هنوز کور سوی امید برای این بیماران به چشم می‌خورد


  اکثرشان پیش از آنکه متولد شوند به خطرناک‌ترین بیماری قرن مبتلا می‌شوند و مابقی اگر از دوران بودن در رحم مادر جان سالم به دربرند در دوران زایمان یا تغذیه با شیر مادر، سندرم نقص ایمنی اکتسابی به سراغشان می‌آید و از آن به بعد نامشان در جرگه مبتلایان به «اچ‌آی‌وی» قرار می‌گیرد.

 

از بد روزگار این روزها هم به تعداد کودکان مبتلا به ایدز در ایران افزوده می‌شود؛ کودکانی که ناخواسته به این درد بی‌درمان مبتلا شده‌اند و علاوه بر درد بیماری، بار کمرشکن نگاه جامعه، طردشدگی اجتماعی و... را هم روی دوش به این ور و آن ور می‌کشند در این میان اخبار مربوط به افزایش آمار مبتلایان به ایدز و مرگ و میر ناشی از آن از یک سو و از سوی دیگر اخباری که از منابع موثق و غیرموثق درباره خانواده مبتلایان به ایدز در کشور هراز گاهی به گوش می‌رسد از سوی دیگر عرصه را نه تنها بر این بیماران تنگ‌تر و موجبات ترس سایر افراد و در نتیجه ایزوله شدن این بیماران را در جامعه فراهم می‌کند؛ اخباری که به گفته رئیس رییس انجمن ایدز ایران در بیشتر مواقع به ضرر این بیماران تمام می‌شود. از جمله این اخبار، خبر « اخراج دانش آموزان مبتلا به ایدز از مدارس» است که روز گذشته مدیرعامل موسسه خیریه پیام‌آوران همیاری آن را بیان کرده است؛ خبری تلخ که بی شک خواندنش برای دانش‌آموزان مبتلا به ایدز و خانواده‌هایشان شوکی بزرگ محسوب می‌شود.


اگرچه تلاش 4ساعته خبرنگار آفتاب برای تماس با مسئولان وزارت آموزش و پرورش جهت اطلاع از صحت و سقم این خبر با وجود ‌همکاری ضعیف روابط عمومی این وزارتخانه راه به جایی نمی‌برد اما در نهایت تکذیب این اتفاق از سوی رییس انجمن ایدز ایران ما را به این باور می‌رساند که هنوز کور سوی امید برای این بیماران به چشم می‌خورد زیرا به گفته رییس انجمن ایدز ایران آموزش و پرورش بخشنامه‌ای صادر کرده مبنی بر اینکه بیماران مبتلا به ایدز به هیچ وجه نباید در مدارس ایزوله شوند و باید مثل بقیه دانش‌آموزان با آنان برخورد شود و این یعنی هیچ مدرسه‌ای در ایران حق اخراج دانش‌آموزان مبتلا به ایدز را ندارد. مشروح گفتگوی آفتاب یزد با رییس انجمن ایدز ایران را در ادامه بخوانید.


رییس انجمن ایدز ایران ضمن تکذیب این خبر به آفتاب یزد می‌گوید: اولا این خبر صحت ندارد دوما موسسه خیریه پیام‌آوران همیاری صلاحیت اظهارنظر در مورد ایدز یا ارائه آمار و اینگونه اخبار را ندارد. دکتر حمیدرضا شاعری در پاسخ به اینکه فارغ از خبر این موسسه آیا تاکنون پیش آمده که دانش‌آموزی به علت ابتلا به ایدز از مدرسه اخراج شود، اظهار می‌کند: اصلا چنین چیزی تاکنون پیش نیامده است و اصولا آموزش و پرورش اجازه چنین کاری را هم ندارد. تا جایی که من با بیماران و خانواده‌های بیماران مبتلا به ایدز در ارتباط هستم چنین اتفاقی پیش نیامده است. وی می‌افزاید: تنها موردی که به ذهنم می‌رسد مربوط به حدود 12 سال پیش می‌شود که در آن ماجرا هم اصلا بحث اخراج دانش‌آموز مبتلا به ایدز از مدرسه مطرح نبود بلکه آن دانش‌آموز تنها حالت طرد و ایزوله شدن در مدرسه را پیدا کرده بود که با پیگیری‌های دفتر ایدز وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش از این برخورد عذرخواهی کرد.

 

رییس انجمن ایدز ایران با بیان اینکه از آنجا که هر برخوردی در اینگونه موارد تبعات حقوقی و قضایی دارد، ادامه داد: آموزش و پرورش نیز بعد از این ماجرا بخشنامه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه بیماران مبتلا به ایدز به هیچ وجه نباید در مدارس ایزوله شوند و باید مثل بقیه دانش‌آموزان با آنان برخورد شود. وی تاکید کرد: این بخشنامه که ایزوله شدن دانش‌آموزان مبتلا را منع کرده نشان می‌دهد اخراج کردن آنان هم ممنوع است. شاعری خاطرنشان کرد: من معتقدم اظهارنظرهای جنجالی مثل آنچه مدیرعامل موسسه خیریه پیام‌آوران همیاری بیان کرده تنها برای مطرح شدن در جامعه است که اتفاقا تنها ضرری که دارد برای مبتلایان به این بیماری است. وی افزود: از سوی دیگر اینگونه هوچی‌گری‌ها ناشی از عدم درک موضوعات مربوط به بیماران ایدز است که اصولا هم از سوی افراد یا موسساتی بیان می‌شوند که صلاحیت صحبت در این زمینه را ندارند.

 

رییس انجمن ایدز ایران همچنین در پاسخ به اینکه حضور نزدیک دانش‌آموزان مبتلا به ایدز در کنار دیگر دانش‌آموزان خانواده آنها را نگران خواهد کرد؛ آیا برنامه‌ای برای ایجاد مدارس مخصوص این افراد وجود دارد، اظهار کرد: مسئله این است که انتقال ایدز به این راحتی‌ها که مردم فکر می‌کنند اتفاق نمی‌افتد. "اچ‌آی‌وی" در نتیجه رفتارهای پرخطر مثل روابط جنسی و انتقال خون و... منتقل می‌شود و در روابط عادی و جاری در جامعه مثل روابط همکلاسی‌ها یا همکارها و دوستی این ویروس به هیچ عنوان منتقل نمی‌شود از این رو هیچ جای نگرانی وجود ندارد در نتیجه ضرورتی هم برای جداسازی این بیماران از سایر افراد جامعه احساس نمی‌شود.

 

وی تاکید کرد: علت همه این اظهارنظرها و ایجاد تشویش در خانواده‌ها در درجه اول از بی‌اطلاعی و ناآگاهی جامعه نشات می‌گیرد. بهتر است کسانی که ظاهرا به دنبال حمایت از این بیماران هستند به جای هوچی‌گری، سطح آگاهی و فرهنگ مردم در ارتباط با این بیماری را بالا ببرند، اینکه چگونه با یک کودک مبتلا به "اچ‌آی‌وی" می‌توان برخورد کرد و... رییس انجمن ایدز ایران در پاسخ به اینکه چه اقداماتی در زمینه فرهنگ‌سازی در این زمینه موثرند، بیان کرد: برای نمونه چند سال پیش فیلمی‌در کره ساخته شد که در آن دختری مبتلا به "اچ‌آی‌وی" و نحوه برخورد با او به تصویر کشیده شده بود که بعد از نمایش این فیلم نحوه برخورد مردم کره با این بیماران بسیار تغییر کرده و به شدت در جامعه کره تاثیرگذار ارزیابی شد.

 

شاعری افزود: حتی نمایش این سریال در ایران هم تاثیر بسیاری روی ارتباط این بیماران با جامعه به ویژه دانش‌‌آموزان با معلمان گذاشت. وی در ادامه به نکته مهمی‌اشاره کرد و گفت: نکته مهمی‌که در این میان وجود دارد این است که ما در آموزه‌هایمان به همه مبتلایان به ایدز می‌گوییم که هیچ لزومی‌ندارد که آنها در مدرسه یا محل کار خود ابراز کنند که مبتلا به "اچ‌آی‌وی" هستند زیرا این بیماری اصلا از طریق روابط ساری و جاری و روزانه در جامعه قابل سرایت نیست از این رو لزومی‌ندارد در مدرسه یا محل کار افراد مبتلا بیماری خود را عنوان کنند. وی تاکید کرد: مگر آنکه فرد بداند با خوداظهاری مورد حمایت قرار می‌گیرند و بیشتر با جامعه لینک می‌شوند.

 

این حق آنان است که بیماری خود را ابراز نکنند البته تا وقتی که بحث ارتباطات جنسی و پزشکی در میان نباشد. شاعری در بیان علل فرهنگ‌سازی در این زمینه از سوی انجمن ایدز ایران نیز گفت: در کشور ما همه موضوعات مربوط به ایدز دولتی است در حالی که فرهنگ‌سازی دراین زمینه نیازمند فعالیت‌هایی از بطن جامعه و از دل خود مردم و "ان‌جی‌اُ"‌هاست. اما در شرایط کنونی هم می‌توان از طریق ارتباط با رسانه‌ها تاحدودی مشکل بی‌اطلاعی و ناآگاهی در این زمینه را رفع کرد.

 

رئیس انجمن ایدز ایران تاکید کرد: البته مشکل دیگر در زمینه فرهنگ‌سازی در کشور ما این است که هنوز موضوع ایدز در ایران به نوعی تابوست در نتیجه نه تنها نادانسته‌های ما در این زمینه بیشتر است که حتی برخی اقداماتی را مرتکب می‌شوند که موجب ترس و واهمه و فاصله گرفتن مردم از مبتلایان به این بیماری می‌شوند و حتی به اطلاعات غلط مردم اضافه هم می‌کنند.

 

 اخباراجتماعی  - آفتاب  یزد 


ویدیو مرتبط :
هوچی گری طرفداران آزادی بیان !!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راههایی برای تقویت املای دانش آموزان



مقطع ابتدايي زير بناي مقاطع ديگر تحصيلي مي باشد و در مقطع ابتدايي نيز پايه اول اساس پايه هاي ديگر مي باشد و هر چقدر دانش آموزان در اين پايه بهتر آموزش ببينند در پايه هاي ديگر راحت تر هستند و بالعکس ; در پايه اول دو درس رياضي و فارسي ( قرائت فارسي و املاي فارسي کليدي هستند و بيشترين ساعات به اين دو درس اختصاص مي يابد و از بين دو درس ذکر شده درس فارسي از اهميت دو چنداني برخوردار مي باشد. به طوري که بدون يادگيري درس فارسي ، يادگيري دروس ديگر تقريبا غير ممکن مي باشد. چندين بار بود که آموزگار پايه دوم از وضعيت تحصيلي دو دانش آموز ابراز نگراني مي کرد و آنان را در حد دانش آموزان پايه اول هم نمي دانست . از عدم پيشرفت تحصيلي آنان صحبت مي کرد; مدير مدرسه با اولياي دانش آموزان ذکر شده ، مشاوراتي را بعمل آورد . قرار شد آنان به فرندان خود کمک کنند و همگام با معلم درس ها را تکرار و تمرين کنند.بعد از گذشت يک ماه ، متاسفانه پيشرفتي حاصل نشد در جلسه شوراي معلمان وضعيت دانش آموزان مذکورمورد بحث قرار گرفت . پيشنهادهايي ارائه گرديد و بنده را مامور رسيدگي به اين دانش آموزان نمودند ، من هم با بررسي نمرات سال گذشته آنان و مشاوره با والدين و معلم پايه دوم آنان مطالبي را جمع آوري نمودم.

 

 

املا

 

تجزيه و تحليل اطلاعات


پس از مطالعه نمرات و مشاوراتي که با معلم پايه اول ، دوم و والدين اين دانش آموزان صورت گرفت و راه هاي متعددي جهت تقويت املاي آنان مورد بررسي قرار گرفت و خلاصه يافته هاي حاصل از تجزيه و تحليل به شرح زير تدوين گرديد.

 

 

برخي از علل ضعف دانش آموزان در درس املا از اين قرار بود :

 

- بيش از دو سوم حروف الفباي فارسي را نمي شناختند و آن ها را با هم اشتباه مي گرفتند.

- نظر به سن بالاي معلم پايه اول( بيش از 20 سال سابقه تدريس ) و عدم علاقه به تدريس در پايه اول ، در انجام تمرين و تکرار هجاها در سر کلاس کوتاهي شده بود.

- معلم پايه اول علل اصلي ضعف آنان را ، غيبت ها بيش از اندازه دانش آموزان ذکر کردند.

- تحصيلات کم والدين (زير پنجم ابتدايي) و ضعف آگاهي آنها جهت رسيدگي به درس فرزندشان متناسب با نياز آنها، يکي ديگر از علل ضعف دانش آموزان مي باشد.

 

 

مراحل آموزش نوشتن داراي پنج مرحله مجزاست :


1- آموزش نوشتن غير فعال ( رونوسي )2- آموزش نوشتن نيمه فعال ( املا )3- آموزش نوشتن فعال پايه يک ( کلمه سازي ) 4- آموزش نوشتن فعال پايه دو( جمله سازي)5- آموزش نوشتن فعال (خلاق )انشا و انواع آن

 

با توجه به مشکل دانش آموزان در مرحله آموزش نوشتن نيمه فعال (املا) است به آموزش املا مي پردازيم. مهارت املا نويسي به معني توانايي جانشين کردن صحيح صورت نوشتاري حروف ، کلمات و جمله ها به جاي صورت آوايي آنهاست. دانش آموزان بايد به اين مهارت دست يابند تا بتوانند به خوبي بين صورت تلفظي کلمه ها و حروف سازنده آن ها پيوند مناسبي برقرار کنند بدين ترتيب زمينه لازم براي پيشرفت آنان در درس هاي جمله نويسي، انشا و به طور کلي مهارت نوشتن بهتر فراهم مي شود، دانش آموزان هنگام نوشتن املا» بايد نکاتي را در باره صداهايي که بوسيله معلم در قالب کلمات و جمله ها بر زبان جاري مي شود رعايت نمايند : الف) صداها را خوب بشنوند ،کلمه را کاملا تشخيص داده و درک کنند. ب) کلمات را خوب تشخيص دهند آنها را به خاطر بياورند و تصوير آنها را مجسم کنند و همچنين کلمه صحيح را در ذهنشان بازشناسي کنند. ج) کلمات را درست بنويسند ، حروف سازنده کلمه را صحيح بنويسند و کلمه را به درستي بازنويسي کنند واز توالي حروف به صورت مناسب استفاده کنند .

 

اشکالات املائي دانش آموزان که از ديدگاه زبان شناختي بر اثر اشکالات رسم الخطي ، تاثير لهجه و گويش محلي دانش آموزان و فرايندهاي آوايي حذف ، تبديل ، افزايش و قلب به وجود مي آيند از ديدگاه روان شناختي از موارد زير سرچشمه مي گيرند : الف) ضعف در حساسيت شنوايي ، مثال : ژاله - جاله ، ب) ضعف در حافظه شنوايي ، مثال جا انداختن کلمات ، ج) ضعف در حافظه ديداري ، مثال حيله - هيله ، د) ضعف در حافظه توالي ديداري ، مثال مادر - مارد 5) قرينه نويسي ، مثال ديد ،و) وارونه نويسي ، مثال ديد ،ز) عدم دقت ، مثال : گندم - کندم ،ح)نارسا نويسي ، مثال رستم - رسم

 

 

املا

 

روش تدريس املا


املا يعني نوشتن مطلبي که ديگري بگويد يا بخواند . درس املا در برنامه آموزشي دوره ابتدايي اين اهداف را در بر مي گيرد: 1- آموزش صورت صحيح نوشتاري کلمه ها و جمله هاي زبان فارسي 2- تشخيص اشکالات املايي دانش آموزان و رفع آنها 3 -تمرين آموخته هاي نوشتاري دانش آموزان در رونويسي.

 

بديهي است با نوشتاري که با غلط هاي املايي همراه باشد ارتباط زباني بين افراد جامعه بخوبي برقرار نميشود. بنابراين ، لزوم توجه به اين درس کاملا روشن است علاوه بر اهداف فوق ، املا نويسي ، دانش آموزان را ياري مي کند تا مهارت هاي خود را در اين زمينه ها تقويت نمايند: 1- گوش دادن با دقت ، 2- تمرکز و توجه داشتن به گفتار گوينده ( معلم ) ، 3- آمادگي لازم براي گذر از رونويسي (نوشتن غيرفعال ) جمله نويسي و انشا (نوشتن فعال)

 

 

نکات برجسته روش آموزش املاي فارسي :


1 -توجه بيشتر به وجه آموزشي درس املا نسبت به وجه آزموني آن، 2- انعطاف پذيري در انتخاب تمرينات در هر جلسه املا ،3- توجه به کلمات به عنوان عناصر سازنده جمله هاي زباني، 4- ارتباط زنجير وار املاهاي اخذ شده در جلسات گوناگون

 

 

معيارهاي ارزشيابي


عناصر ديگر روش آموزش املا، را به اين صورت هم ميتوان مرحله بندي کرد :

گام اول، انتخاب متن املا و نوشتن آن روي تخته سياه و خواندن آن

گام دوم ، قرائت املاتوسط معلم و نوشتن آن توسط دانش آموزان

گام سوم ، تصحيح گروهي املاها و تهيه فهرست خطاهاي املايي

گام چهارم ، تمرينات متنوع با توجه به اولويت بندي اشکالات املايي استخراج شده.

 

انتخاب متن : در انتخاب متن املابه موارد زير توجه شود : 1- متن مورد نظر حاوي جمله باشد و از انتخاب کلمه به تنهايي خودداري شود. 2- کلمات سازنده جملات متن از حروفي تشکيل شده باشند که قبلا تدريس شده اند. 3- کلمات خارج از متن کتاب هاي درسي ، از 20 درصد کل کلمات بيشتر نباشد.4- علاوه بر جملات موجود در کتاب هاي درسي ، با استفاده از کلمات خوانده شده ، جملات ديگري هم در نظر گرفته شوند . 5- در هر جلسه از کلماتي که در جلسات قبلي براي دانش آموزان مشکل بوده اند نيز استفاده شود تا بتوان درجه پيشرفت شاگردان را اندازه گيري کرد.

 

قرائت:معلم متن املا را از روي تابلو پاک کرده ، پس از آماده شدن دانش آموزان ، آن را با صدايي بلند و لحني شمرده و حداکثر تا دو بار قرائت مي کند . البته هنگام قرائت متن املااز خواندن کلمه به کلمه خودداري کرده ، متن را به صورت گروههاي اسمي و فعلي يا جمله کامل قرائت مي کند تا دانش آموزان با بافت جمله و معناي آن آشنا شوند . متن املا را با سرعت مناسب تکرار مي کند تا کند نويسان هم ، اشکالات خود را بر طرف نماند .

 

تصحيح گروهي : اين گام با مشارکت کامل دانش آموزان انجام مي شود و معلم بدون اشاره به نام آنان تک تک املا ها را بررسي و مشکلات را استخراج مي کند . به اين ترتيب که معلم املاي اولين دانش آموز را در دست مي گيرد و به کمک دانش آموز کلمات ياد شده را رونويسي مي کند. سپس املاي دومين ، سومين و تا آخرين دانش آموز کلاس را در دست مي گيرد و به کمک همان دانش آموز يا دانش آموز ديگري ، صورت صحيح غلط هاي املايي را روي تابلو ثبت مي کند . البته هر جا که غلط ها تکراري بودند جلوي اولين مورد آن يک علامت ( مثلا ) مي زند . در پايان با شمردن غلط ها ، اشکالات املايي دانش آموزان را اولويت بندي مي کند .

 

تمرينات متنوع : در اين گام معلم با توجه به مهمترين و پر تعداد ترين اشکالات املايي دانش آموزان با بکار گيري انواع تمرينات حرف نويسي و کلمه نويسي و همچنين تمرينات کلمه سازي و جمله سازي به تقويت توان نوشتاري دانش آموزان مي پردازد .

 

 

املا

 

راههاي پيشنهادي براي تقويت املايي دانش آموزان ضعیف


با مطالعه اطلاعات جمع آوري شده در جلسه شوراي معلمان جهت تقويت املا با پيشنهادات متعدد همکاران مواجه شديم ، اين پيشنهادات از اين قرار بود : 1- دقت به مشق ( رونويسي ) و تصحيح غلط ها و رعايت خط زمينه 2- توجه به دست ورزي در دوره آمادگي 3- مطمئن شدن از شناخت حروف الفباي فارسي 4- بررسي دقيق تکليف شب در خانه 5- توجه بيشتر به دانش آموزان کند نويس 6 - پرهيز از حرکات اضافي موقع گفتن املا 7- استفاده از دانش آموزان ممتاز براي روخواني و تکرار و تمرين در کلاس 8- توجه به نوع نشستن 9- استفاده از کارت تند خواني 10 -ترکيب صامت و مصوت 11 -اطمينان از تلفظ صحيح حروفات توسط دانش آموزان 12- تصحيح املاتوسط خود دانش آموزان

 

خوشبختانه بعد از بيست جلسه دانش آموزان مشکل دار ، طوري پيشرفت کردند که معلم پايه دوم باورش نمي شد که اين دانش آموزان ، همان دانش آموزان بيست روز پيش هستند . شرکت در بحث هاي کلاس ، پيشرفت در سايردروس نتيجه تقويت دانش آموزان در درس املا بود . جهت تشويق دانش آموزاني که پيشرفت حاصل نموده اند مدير مدرسه جوايزي را به آنان داد . اولياي دانش آموزان هم خيلي خوشحال بودند و حتي يکي از اوليا که بيسواد بود تصميم گرفت که کلاس فشرده اي هم براي او جهت سواد آموزي بصورت خصوصي در نظر گرفته شود.

 

 

نتيجه گيري


اگر معلمان درس املا را همان طور که جدي مي گيرند روش تدريس آن را نيز مطابق با روش تدريس هاي ارائه شده در کتاب هاي مراکز تربيت معلم تدريس کنند، به نظر مي رسد دانش آموزان مشکلي در اين درس نخواهند داشت. گروههاي درسي نقش عمده اي در آشنايي و يادآوري روش تدريس املا را برعهده دارند. تا زماني که دانش آموزان در مهارت خواندن پيشرفت نکرده اند صحبت از املاو املا گفتن بي مفهوم خواهد بود. انتخاب معلمان پايه اول از بين معلمان فعال و پر انرژي کمک موثري به تقويت املادانش آموزان مي کند. هر چه تعداد شاگردان يک کلاس مخصوصا پايه اول کمتر باشد معلم مربوطه وقت بيشتري براي رسيدگي به دانش آموزان ضعيف در املاخواهد داشت. کمک گرفتن از اوليا فقط براي تکرار و تمرين بيشتر مي تواند در تقويت املاموثرباشد.