اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هوای بهارستان معتدل می‌شود؟!



اخبار,اخبار سیاسی,مستند من روحانی هستم

 

 اخبار سیاسی - حمایت معنادار دو چهره كلیدی مجلس از روحانی
هوای بهارستان معتدل می‌شود؟!

علی لاریجانی رئیس مجلس نهم:« فضای كشور باید به سمت تولید باشد نه دعوا.همین چند روز پیش دیدم چه سر و صدایی در کشور به وجود آمده است آن هم بر سر یک سی‌دی، سی‌دی که با عنوان «من روحانی هستم» پخش شده است. در این سی‌دی یک سری مطالبی را مطرح کردند که برخی از مطالب خلاف واقع است.

آقای روحانی، رئیس‌جمهور را متهم کردند که شما در داستان مک‌فارلین حضور داشتید، این دروغ است، کسانی که در آن شرایط سیاسی پس از انقلاب حضور داشتند، همه می‌دانند که آقای روحانی نقشی در مسئله مک فارلین نداشته است، چرا خلاف واقع می‌گویید؟  چرا دروغ می‌گویید؟ افرادی که آن زمان در زمینه این مسئله نقش داشتند، مشخص هستند که چه کسانی هستند، مشخص هستند که کدام بخش‌های کشور بودند، آقای روحانی نقشی در این مسئله نداشت چرا سی‌دی دروغ درست کردید؟ برخی از مسائل دیگر این سی‌دی نیز خلاف واقع است. بنده در جریان این مسائل بوده‌ام. آیا شما می‌خواهید به تاریخ هم دروغ بگویید؟!»


غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم:«حرمت رئیس جمهور در جمهوری اسلامی امری است که همه باید آن را مراعات کنند. من سی دی روحانی را ندیدم و درباره مهمانی سعدآباد هم مراقب بودم که مطلب خلاف واقع عنوان نکنم. اما شخصا معتقد بودم که شرایط برای برگزاری آن مهمانی مناسب نبود.

 

به رسانه‌ها توصیه می‌کنم که انصاف، حق و حقیقت را رعایت کنند. در آن مهمانی هیچ خلاف شرع یا ریخت وپاشی انجام نشد، ولی معتقدم در دورانی که دولت مردم را به انصراف از یارانه دعوت می‌کرد برگزاری این مهمانی مناسب نبود. گاهی برخی امور در ذات خود مشکل ندارند، ولی شرایط برای آنها مناسب نیست. در این مهمانی هم همین گونه بود؛ هرچند در این مراسم ماشین‌های بنز متعلق به سفرای خارجی وجود داشت.

 

به نظر من اگر این مهمانی به این شکل برگزار نمی‌شد بهتر بود. همه ما به فکر هستیم تا شناخت کافی از اشتباهات گذشته خود به دست آوریم و خود را برای خدمت کردن به مردم آماده کنیم.»  آنچه در ابتدای گزارش آمد، دفاع علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل، دو نماینده مجلس شورای اسلامی‌از شیخ حسن روحانی بود.

 

حمایت معنادار این دو چهره مجلسی كه در سایه سنگین توزیع فیلم «من روحانی نیستم» پنهان ماند، سوالات زیادی را به ذهن متبادر می‌كند. اینكه نگاه تعاملی دو چهره مجلس به روحانی ریشه در چه دارد؟ چرا با چنین صراحتی از روحانی دفاع می‌شود ، آن هم از جانب افرادی كه در جبهه مقابل وی قرار دارند.

 

آیا این نشان دهنده یك تعامل است یا برنامه‌ای برای مجلس آینده. آیا می‌خواهند با یك چرخش سیاسی كاری كنند تا  آینده مجلس در اكثریت اصلاح طلبان قرار نگیرد!آیا این حمایت های معنادار حكایت از ائتلاف اصولگرایان و دولت برای انتخابات مجلس یا نزدیكی نسبی دارد؟ آیا در این شرایط نزدیک شدن اصولگرایان دولت برای جلوگیری از قدرت گرفتن اصلاح طلبان تندرو قابل تصور خواهد بود؟ یا اینكه هیچ اشتراکی بین دولت فعلی و اصولگرایان وجود ندارد؟ و در آخر اینكه روحانی چقدر اصولگراست؟ پاسخ این سوالات از سوی نمایندگان زوایای دیگری به موضوع داد.


  این حمایت بوی اعتدال می‌دهد
ایرج ندیمی، نماینده مردم لاهیجان در مجلس نهم شورای اسلامی‌حمایت های لاریجانی و حداد عادل را صرفا به خاطر شرایط كشور دانسته و به روزنامه قانون گفت:« عقلا باید از دولت حمایت كنند و مسائل ریز و حاشیه ای را بزرگ نكنند. از نظر عقلی دولتی كه منتخب مردم است و رهبری رئیس آن را تنفیذ كرده و در مجلس تحلیف شده، باید مورد حمایت قرار بگیرد.

 

به خصوص در شرایط ویژه داخلی و بین‌المللی.»  او معتقد است:« هیچ آدم عاقلی به خاطر مسائل كوچك و حاشیه ای ذهن مردم را تحریك نمی‌كند. از نظر عقلی نیز صلاح نیست كه وارد مسائلی شویم كه مسائل ما نیستند.» این نماینده مجلس تولید سی‌دی تخریبی برای رئیس جمهور را نادرست خواند و گفت:«از نظر شرعی و عرفی نباید چنین مسئله ای مطرح شده و از تریبون های دانشگاهی پخش می‌شد، زیرا این كار فقط برای زیر سوال بردن رئیس‌جمهور بود. ممكن است تذكراتی به صورت فردی و دوستانه باشد، اما اگر به صورت یك برنامه عمومی‌در آمده و از تریبون های غیررسمی‌منتشر شود، خود این اقدام خلاف اخلاق است و دیگر به مضمون آن توجهی نمی‌شود.» 

 

وی با بیان اینكه تنها چند ماه از آغاز به كار دولت یازدهم می‌گذرد و این اقدام خیلی ناپخته و بی‌موقع انجام شد كه از نظر اجتماعی، عقلی، شرعی و بین المللی به مصلحت نیست، افزود:« برخی با انجام این كار، از خود اثری غیر اخلاقی به جا گذاشتند كه مورد تقبیح همگان قرار گرفت و فقط به دنبال تخریب روحانی نزد اصلاح طلبان بودند.» ندیمی‌در خصوص اظهارات دفاع گونه لاریجانی و حداد و ارتباط این حمایت معنادار با فضای سیاسی مجلس دهم تاكید كرد:« من سال‌ها سابقه نمایندگی در مجالس مختلف را دارم و مثل روز برایم روشن است كه در مجلس آینده یك تفكر سیاسی خاص صاحب اكثریت نخواهد شد و چنین حمایت هایی نیز تاثیری در روال كار نخواهد داشت.»

 

  ندیمی، توزیع سبد كالا، یارانه های مردمی، مسكن، بیكاری و اشتغال، افزایش قیمت و تورم را در تركیب مجلس دهم تاثیرگذار خواند و گفت:« عملكرد دولت برای شكل گیری فضای مجلس دهم تاثیر قابل توجهی خواهد داشت، چنانچه هم اكنون نیز تفرق آراء در خصوص عملكرد روحانی در تمام این زمینه ها وجود دارد.»

 

وی همچنین با اشاره به اظهارات یونسی مبنی بر اینكه مجلس نهم نظر منفی به دولت یازدهم ندارد، تاكید كرد:« از اظهار نظر دو نماینده مجلس بوی اعتدال می‌آید و قطعا اگر نگاه سیاسی به موضوع هم نداشته باشیم می‌توانیم به این نتیجه برسیم كه مجلس نهم هم اكنون نیز با دولت تعامل داشته و نمی‌توانیم اظهار نظر برخی تندروها را در نظر اكثریت دخیل كنیم.» ندیمی‌با بیان اینكه افرادی در مجلس از حق اظهار نظر استفاده می‌كنند، افزود:« نمایندگان حق اظهار نظر دارند، اما برخی از این حق به شیوه ای خاص استفاده می‌كنند، با این حال این عده نیز نمی‌توانند بگویند همه مجلس پشت سر ما هستند. به هیچ وجه مجلس موضع‌گیری در برابر دولت ندارد و حتی اگر استیضاحی شكل بگیرد معلول رفتار وزرا و معاونان پارلمانی است.» 


 یك امتیاز به نفع حداد
ابراهیم نكو، نماینده مردم رباط كریم و بهارستان و عضو هیات رئیسه كمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینكه امروز زاویه ای دیگر از مجلس به نمایش گذاشته شده است به «قانون» گفت:«شخصیتی مثل غلامعلی حداد عادل كه دلسوز و از پایه های نظام است اجازه نمی‌دهد بعضی مسائل دولت را به حاشیه ببرد و با مشكلات مواجه كند. واكنش ایشان و اظهار نظراتشان شایسته بود و از او همین انتظار می‌رفت. از طرفی همین رفتار را از لاریجانی هم انتظار داشتیم كه به شایستگی حمایت منطقی وی را دیدیم.

 

انتظار مردم نیز از رئیس مجلس همین بود.» وی همچنین به تاثیر انتخابات هیات رئیسه سال سوم و انتخابات مجلس دهم بر اظهارات دفاع‌گونه لاریجانی و حداد عادل اشاره كرد و توضیح داد:« با توجه به نزدیكی انتخابات قطعا فراكسیون سوم یعنی فراكسیون اعتدال به نوعی مستقل و جدای از دولت و در قسمت‌هایی حامی‌دولت، با جدیت وارد میدان شده و قطعا این اظهار نظرها در رای و نظر فراكسیون اعتدال تاثیر مثبت خواهد داشت. به خصوص در مورد غلامعلی حداد عادل، زیرا عده كثیری از اعضای فراكسیون اعتدال جدا شده از فراكسیون رهروان ولایت بوده و دلیل این جدایی اتفاقاتی است كه در این فراكسیون رخ داده است.

 

بنابراین قطعا بخشی از این اعتدال به سمت حداد عادل خواهد رفت.» وی در خصوص حضور تندروها در فراكسیون سنتی به ریاست حداد عادل گفت:« فراكسیون اعتدال و آنهایی كه متمایل به این فراكسیون هستند بنا ندارند گناه برخی را به پای دیگران بنویسند. از معنای نام این فراكسیون پیداست كه همه گزینه ها را در نظر خواهند گرفت. اینكه حداد امروز این واكنش را نشان می‌دهد یك امتیاز است و بیانگر این كه وی طرفدار تندروهایی كه در مجلس افراطی حرف می‌زنند و جو مجلس را به هم می‌ریزند نیست .

 

مانیز می‌دانیم كه حداد عادل از اظهارات برخی اعضای جبهه پایداری راضی نیست.» این نماینده مجلس اظهار داشت:« امروز مردم، قاطبه مجلس و بعضی گروه ها و جریانات بر مشی اعتدالی تاكید دارند و با بالا رفتن پرچم اعتدال در كشور حتی شاهد تغییر رفتار برخی نمایندگان هستیم كه رفتاری متین و معتدل را پیش گرفته اند.» به گفته ابراهیم نكو كه از پیشگامان تشكیل فراكسیون اعتدال در مجلس است، چهره های برجسته مجلس موافق تشكیل فراكسیون اعتدال و حامی‌دولت هستند.

 

در همین راستا احمد توكلی گفته بود جمعیت فراكسیون اعتدال قابل توجه خواهد بود اما بالای 100 نفر نیست. حداد عادل نیز در پاسخ به خبرنگاری گفته بود مخالف تشكیل فراكسیون اعتدال نیستیم. ایشان هم به عنوان یك شخصیت بزرگ به این صحه می‌گذارد كه فراكسیون اعتدال یك فراكسیون انحرافی نیست و در چارچوب قانون می‌تواند تاثیرگذار باشد.»


  لاریجانی از خودش دفاع كرد نه‌روحانی!
سید احمد بخشایش اردستانی عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم به طور كل موضوع سی دی روحانی را فرافكنی برخی گروه های سیاسی خواند و به «قانون» گفت:«مسئله اصلی جامعه ما چیز دیگری است و موضوع این سی دی برای انحراف افكار عمومی‌در كشور پررنگ شد.» وی در خصوص اظهارات لاریجانی و حداد عادل در حمایت از روحانی گفت:« این اظهارات حمایت از روحانی نبود. بلكه لاریجانی به دنبال دفاع از خودش بود.»  بخشایش در ادامه گفت: این سی دی 5 ماه است كه توزیع شده و در یكی، دو دانشگاه پخش شده است، اما كسی در مورد آن حرفی به میان نیاورده بود.

 

تا زمانی كه جریانی خاص در صدد پررنگ كردن آن برآمدند و برای مغفول ماندن موضوع اصلی كشور، این موضوع را تبدیل به متن و مشكلات كشور را تبدیل به حاشیه كردند.» وی همچنین در خصوص اظهارات حداد عادل گفت:« اینكه حداد‌عادل نیز در این خصوص مطالبی را عنوان كرده چیز عجیبی نیست. زیرا حداد عادل كلا شخصیتی محافظه كارانه دارد و در صحبت هایش هیچگاه چیز جدیدی وجود ندارد.او همیشه از طریق محافظه كاری جلو می‌آید و به همه توصیه می‌كند با یكدیگر خوب باشند و چالش نداشته باشند. زمانی كه احمدی نژاد در دوره هشتم مجلس را بی محابا متهم كرد، حداد با آرامش و محافظه‌كاری به همه توصیه می‌كرد كه واكنشی نداشته باشند.»


 وی در ادامه تاكید كرد:« بخشی از فیلم من روحانی هستم به لاریجانی بر می‌گردد و او به همین خاطر در دفاع از خود برآمد و این فیلم را یك دروغ تاریخی خواند. وگرنه دلیلی ندارد كه رئیس مجلس در خصوص یك سی دی چنین واكنشی داشته باشد.»  بخشایش در خصوص تلاش برخی گروه های سیاسی در مجلس برای تعامل و نزدیك شدن به دولت در آستانه انتخابات هیات رئیسه مجلس گفت:«چه كسی می‌داند این دولت تا زمان انتخابات مجلس دهم قابل دفاع باقی خواهد ماند یا خیر.

 

ممكن است دولت روحانی كار خود را به نحو احسن انجام دهد و طرفداران بیشتری پیدا كند و ممكن است برعكس شده و با اقداماتی كه انجام می‌دهد طرفداران خود را دور كند. توپ سیاست را بالا بیندازیم تا پایین بیاید هزار چرخ می‌زند. بنابراین باید منتظر بمانیم تا نتیجه اقدامات دولت را ببینیم و بر اساس آن شرایط مجلس دهم را پیش بینی كنیم.»
 اخبار سیاسی - قانون

 


ویدیو مرتبط :
معتدل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هوای پاستور تا بهارستان ابری است



اخبار,اخبارسیاسی,مجلس نهم


 اخبار سیاسی - هوای پاستور تا بهارستان ابری است

 روزی خبر از لغو استیضاح به گوش می‌رسد و بلافاصله روز دیگر طرح جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیری دیگر کلید می‌خورد. هرچند سوال، تذکر و استیضاح ابزاری است در دست نمایندگان برای نظارت بر عملکرد دولت اما گویی مجلس نهم در استفاده از این ابزارها در برابر دولت گوی سبقت را از مجالس گذشته ربوده و هر روز باب جدیدی برای دعوت از پاستورنشینان به بهارستان باز می‌شود، مساله‌ای که بارها منجر به گلایه دولتی‌ها شده و آن را برای دولت وقت‌گیر دانسته‌اند، البته تعداد بالای پرسش‌ها و طرح‌های استیضاح چندان هم به مذاق همه خوش نیامده و گاهی آنها را غیرلازم می‌دانند.

  44 امضا برای استیضاح فانی
تنها چند روز پس از خبر لغو استیضاح وزیر کشور نگاه‌ها متوجه طرح جمع‌آوری امضا برای وزیر آموزش و پرورش جلب شد. فرهاد بشیری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات خبر از 44 امضا برای استیضاح فانی داد که روز سه‌شنبه به هیات‌رئیسه برای اعلام وصول تحویل داده شده است. نماینده پاکدشت گفت: بالاخره باید مسئولان این وزارتخانه مسائل را با جدیت دنبال کنند تا شاید نظرات استیضاح‌کنندگان را تامین کنند.

 

برای دانش‌آموزان و فرهنگیان هم خوب است که این جدیت را ببینند. یکی از مواردی که مورد اشاره استیضاح‌کنندگان بود این بود که وزارت آموزش و پرورش دچار روزمرگی شده به همین دلیل باید برای آموزش و پرورش شرایط بهتری ایجاد شود که از این روزمرگی رها شود. بشیری در پاسخ به این سوال که آیا این موارد با استیضاح قابل حل است یا اینکه می‌توان از طریق گفت‌وگو نیز آنها را حل کرد، تصریح کرد: به هر حال این به نظر استیضاح‌کنندگان برمی‌گردد. ولی آنچه مسلم است این که اگر وزیر و همکارانشان در ارتباط با موضوع و مواردی که مدنظر استیضاح‌کنندگان هستند اقداماتی را انجام بدهند علی‌القاعده بر تلطیف این فضا تاثیرگذار است.

 

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: اگر موارد مورد نظر استیضاح‌کنندگان از سوی وزیر دنبال شود این استیضاح قابل تفاهم خواهد بود. ما در گذشته هم دیدیم که این‌گونه استیضاح‌ها اینگونه به تفاهم رسیده است. وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که استیضاح به صورت کلی برای کشور هزینه دارد. بهتر است که آقای رئیس‌جمهور پس از یک سال خود ارزیابی داشته باشد که اعضای هیات دولت چقدر در ارائه یک کارنامه قابل قبول موفق بوده است.  


 زمزمه‌های استیضاح وزیر صنعت
روز سه‌شنبه (9 مهر) بود که بررسی سه سوال از وزیر صنعت‌، معدن و تجارت در دستور کمیسیون عمران قرار گرفت که دو سوال توسط نادر قاضی‌پور درخصوص وضعیت فولاد و طرح‌های فولادی کشور و وضعیت صنایع مس و پیشرفت نکردن طرح‌های توسعه‌ای در این حوزه مطرح شد که البته نماینده مردم ارومیه از توضیحات وزیر صنعت درخصوص وضعیت صنایع فولادی و همچنین نماینده مردم ساری نیز از توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص علل راه‌اندازی نشدن سایت خودروسازی در شهر ساری قانع نشدند که همین مسئله احتمال کلید خوردن استیضاح نعمت‌زاده را افزایش داد.

 

روح‌ا... عباسپور در این رابطه می‌گوید: بی‌تردید باید نوع کیفیت و قیمت تمام شده خودروها هماهنگ بوده و رضایتمندی مردم را به دنبال داشته باشد. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: البته شرکت‌های داخلی را باید در زمینه اشتغال و همچنین حیات کارخانه‌ها نیز مدنظر قرار داد چراکه مهم‌ترین اصل اقتصاد مقاومتی تولید است.

 

این نماینده مجلس اضافه کرد: در بحث خودرو خبر جدیدی نیست اما چیزی که در این زمینه مورد توجه است اینکه هرگونه قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت خلاف قانون است چرا که شورای رقابت حق قیمت‌گذاری خودرو را ندارد.

 

وی با اشاره به اهمیت اشتغالزایی در کشور خاطرنشان کرد: اهمیت موضوع اشتغالزایی و بالا بردن تولیدات داخلی با توجه به راهبرد اقتصاد مقاومتی مورد تأکید است که باید در این راستا حرکت کرده و جلوی ورود خودروهای خارجی بدون محدودیت که به تولید ضربه می‌زند را گرفت. عباسپور افزود: خود وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه عملکردی قابل بحث دارد و زمزمه استیضاح وی در مجلس به گوش می‌رسد چراکه رضایتمندی در این زمینه از وی وجود ندارد.


  اخبار سیاسی -  آرمان