اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

همه برای حذف یارانه کالاها



 

 

همه برای حذف یارانه کالاها

لایحه هدفمند کردن یارانه ها بالاخره به مرحله اجرا رسیده است. لایحه ای که کمتر نظیرش را از حیث میزان بحث میان کارشناسان، تصمیم گیرندگان و فعالان سیاسی، می توان سراغ گرفت.

با وجود تمامی این مباحث و صرف نظر از نوع عملکرد دولت از زمان ارائه لایحه تا به امروز و فارغ از تمامی نقدهایی که شاید بسیاری از آنان قابل توجه باشد و حتی حال نیز می توان از آنها بهره برد، به نظر می رسد دیگر امروز بیش از نقدی که اساس لایحه را زیر سوال می برد باید در جهت اجرا و کاهش عوارضی که می تواند در حین اجرای لایحه ایجاد شود، قدم برداشت. این گزاره در پی آن نیست تا تمام وجوه لایحه را توجیه کند، لیک علت پافشاری بر حمایت از حسن اجرای لایحه در زمان کنونی، به مواردی باز می گردد که نه تنها می تواند مورد قبول کارشناسان باشد، بلکه حتی برای فعالان سیاسی مقابل دولت نیز پراهمیت خواهد بود.

نکته اول آن است که اکنون دیگر هیچ مخالفت و نقدی نمی تواند مانع اجرای قانون شود، بنابراین شاید بهترین راه، توصیه به اجرای سیاست های موازی با این قانون باشد که می تواند آلامی را که از منظر نقادان از قبل از انجام حذف یارانه کالاها ایجاد می شود، تقلیل دهد. البته بر دولت است که با تمامی ظرفیت های کارشناسی کشور و عنایت به نقدهایی که وجود دارد، در جهت اجرای قانون گام بردارد و نشان دهد که به نقدهای کارشناسان بی توجه نیست. البته اکنون می توان این گرایش را در بدنه کارشناسی کشور مشاهده کرد؛ چرا که اغلب نظرها با فرض اجرای این قانون، توصیه های مکملی را در چنته دارند. آن چنان که نظیرش را می توان در توصیه برای تصحیح نرخ ارز و حمایت از تولیدکنندگان مشاهده کرد. اما فراتر از این، توجه به این مساله است که موفقیت نسبی در حذف یارانه کالاها، تنها موفقیت برای دستگاه تصمیم گیری فعلی نیست، بلکه می تواند یک موفقیت ملی تلقی شود و حتی مخالفان سیاسی نیز از آن بهره ببرند. برای روشن شدن این مطلب، بیایید فرض کنیم که این قانون به بن بست برسد، نتیجه ای که از این شکست حاصل می شود بسیار گزاف خواهد بود؛ زیرا فراتر از همه هزینه ها و صرف وقت، مردم و سیاسیون در پی بازگشت به وضعیت قبل و تخصیص دوباره یارانه ها خواهند بود و این به خودی خود؛ یعنی شکست تلاش تمامی کارشناسان و اقتصاددانانی که برای زمانی طولانی به دنبال اجماع برای حذف یارانه ها بودند. شکست حذف یارانه کالاها نه تنها شکست دولت، بل به مقصود نرسیدن آمال کارشناسانی است که یکی از دردهای ساختاری اقتصاد ایران را در همین یارانه کالاها می دیدند و ای بسا شکست مخالفان سیاسی است که اگر آنان روزی بر نهادهای تصمیم گیری تکیه بزنند، باید به انحراف گذشته دامن زنند و باز دور باطل تاریخ خودنمایی خواهد کرد.

نباید فراموش کرد که سیاست حذف یارانه کالاها به خودی خود، ممدوح است و مورد حمایت علم. پس دیگر نمی توان چون سیاست های غلطی که حتی در حین اجرا باید برای توقفش کوشید، عمل کرد. توقف حذف یارانه کالاها این پیام انحرافی را در خود دارد که پس باید تخصیص یارانه ها را ادامه داد. با این وصف، حتی اگر از منظر منتقدان منصف به قضیه بنگریم، شکست این قانون در زمان فعلی به سود هیچ کسی نیست و باید همه در موفق شدنش تلاش کنیم. اقتصاد ایران دردهای بسیار دارد و این یکی از آنان است و شاید امروز بهتر آن باشد حوزه نقد خود را به معضلات دیگر گسیل دهیم و از دولت جواب بخواهیم نه در این ورطه ای که رویکرد مجری بالذاته صحیح است و شکست در آن دامان همه را نیز خواهد گرفت..../تحلیل:دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
حذف یارانه ثروتمندان تا رفع کسری بودجه یارانه ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یارانه كالاهای اساسی همزمان حذف نمی‌شود



 

فرزین: یارانه كالاهای اساسی همزمان حذف نمی‌شود

 

 

سخنگوی كارگروه تحول اقتصادی با تاكید بر این‌كه دولت مصمم به اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌هاست، گفت: دولت قصد ندارد یارانه ۱۶ قلم كالای موردنظر لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها را به طور همزمان حذف كند.

 


به گزارش مهر، محمدرضا فرزین با بیان این‌كه برای مراحل اجرایی هدفمند كردن یارانه‌ها، یك بسته سیاستی مشخص وجود دارد، افزود: دولت در نظر دارد برای هدفمند كردن یارانه كالاها چند سبد تشكیل دهد و در مراحل مختلف با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی آن را اجرا كند.وی با اشاره به این‌كه حتی ۷ حامل انرژی نیز به طور همزمان و در یك سبد قرار نمی‌گیرد، گفت: هدف از این اقدام، جلوگیری از آثار ركودی اجرای طرح است و این نكته اصلی در بسته اجرایی طرح محسوب می‌شود.

 


معاون اقتصادی وزیر اقتصاد درباره آثار اجرایی طرح گفت: این آثار تا حد زیادی به بسته مدیریتی و اجرایی طرح وابسته است، البته دولت معتقد است لایحه ابتدایی دولت جامع‌تر بود و برای مرحله اجرا مشكل كمتری داشت.فرزین با بیان این‌كه در مصوبه مجلس ارتباط با بودجه سالانه كه مورد اعتراض دولت بود، همچنان حفظ شده است، گفت: در مصوبه فعلی، دولت می‌تواند یك سازمان با ماهیت شركت دولتی تاسیس و كل درآمدهای ناشی از هدفمند‌سازی یارانه‌ها را به این صندوق واریز كند و براساس سهم بخش‌ها از آن باز توزیع كند.