اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار کری به نتانیاهو درباره افشای جزئیات مذاکرات هسته‌ای ایران



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,اجلاس آیپک

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، امروز برای ارائه سخنرانی در اجلاس آیپک و همچنین جلسه مشترک کنگره آمریکا وارد واشنگتن شد. در این میان، انتشار برخی گزارش ها مبنی بر احتمال افشای برخی از جزئیات مربوط به مذاکرات هسته ای ایران در جریان این سخنرانی ها، وزیر خارجه آمریکا را به واکنش واداشته است.

به گزارش «تابناک» به نقل از «آسوشیتدپرس»، جان کری، وزیر خارجه آمریکا هشدار داده علنی کردن جزئیات مذاکرات جاری میان ایران و گروه 1+5، کار دستیابی به توافق هسته ای با ایران را دشوار خواهد کرد. وی این سخنان را در واکنش به احتمال افشای جزئیات مذاکرات از سوی نتانیاهو بیان کرده است.

کری که در جمع خبرنگاران در ژنو سخن می گفته، نسبت به گزارش های منتشره درباره اینکه برخی جزئیات مذاکرات هسته ای ایران طی روزهای آتی افشا خواهد شد، ابراز نگرانی کرده است. هرچند وی به طور مستقیم اشاره ای به نخست وزیر رژیم اسرائیل نکرده، اما این موضوع کاملاً با گزارش هایی که امروز در این زمینه به نقل از مقامات اسرائیلی منتشر شده، مطابقت دارد.

برخی مقامات اسرائیلی پیشتر اعلام کرده بودند نتانیاهو قصد دارد در جریان سخنرانی خود در کنگره آمریکا، درباره برخی از جزئیات مربوط به مذاکرات که برای اسرائیل مسئله ساز یا خطرناک است صحبت کند.

در همین زمینه، کری اظهار داشته: «ما از گزارش های منتشره درباره اینکه برخی جزئیات گزینشی از مذاکرات هسته ای طی روزهای آتی افشا خواهد شد، نگرانیم. من به صراحت می گویم، انجام این کار، رسیدن به هدف مشترک اسرائیل و دیگران مبنی بر دستیابی به یک توافق خوب را دشوارتر می کند. امنیت اسرائیل قطعاً در ذهن ما مرکزیت دارد، اما امنیت دیگر دولت های منطقه و همچنین امنیت خودمان در ایالات متحده نیز همین وضعیت را دارد».

نکته مهم اینجاست که این سخنان کری در پاسخ به سوال هیچ خبرنگاری بیان نشده و خود وی در ابتدای سخنانش در جریان کنفرانس مطبوعاتی در ژنو، این موضوع را بیان کرده است. بلافاصله پس از این کنفرانس مطبوعاتی، کری برای حضور در دور جدید مذاکرات هسته ای ایران، عازم شهر مونترو در نزدیکی ژنو شد. مذاکراتی که انتظار می رود تا روز چهارشنبه به طول بینجامد.

در بحث از مذاکرات هسته ای، وزیر خارجه آمریکا از حصول پیشرفت در این مذاکرات سخن گفته، اما در عین حال اظهار داشته هنوز کارهای زیادی برای اطمینان یافتن از اینکه جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته ای گرفته می شود، باقی مانده است. وی همچنین بار دیگر ضمن انداختن توپ به زمین ایران، از ضرورت اتخاذ «تصمیمات دشوار» توسط ایران سخن گفته است. 


  اخبار سیاست خارجی  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
روحانی به طرف های ایران در مذاکرات هسته ای هشدار داد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کری از ایران برنامه هسته‌یی‌ صلح‌آمیز را خواستار شد/ گفت‌وگوی تلفنی اوباما و نتانیاهو درباره مذاکرات هسته ایی ایران



جان کری

کری از ایران برنامه هسته‌یی‌ صلح‌آمیز را خواستار شد

وزیر امور خارجه آمریکا از ایران خواست تمایلش را به دنبال کردن یک برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز نشان دهد و از مردم آمریکا و کنگره این کشور خواست که از تلاش‌ها برای کاهش تسلیحات هسته‌یی در سراسر جهان حمایت کنند.

به گزارش ایسنا، جان کری در مراسمی در واشنگتن که توسط صندوق پلوشیر در حمایت از ابتکاراتی که مانع گسترش تسلیحات کشتار جمعی می‌شود، برگزار شد گفت که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا وی را موظف کرده است که ببیند آیا ایران حقیقتا مایل به دنبال کردن یک برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز هست یا خیر.

به گزارش خبرگزاری ترند، کری گفت که ایران باید چنین تمایلی را با اقداماتش نشان دهد و این اقدامات باید واقعی و قابل راستی‌آزمایی باشند؛ زیرا کلمات نمی‌توانند جایگزین اقدامات شوند.

کری در بخش دیگری از اظهاراتش از جامعه آمریکا و کنگره این کشور خواست از تلاش‌ها برای کاهش تسلیحات هسته‌یی در سراسر جهان حمایت کند.

 

 

-------------------------------------------------------------
اوباما و نتانیاهو با موضوع ایران تلفنی گفت‌وگو کردند

رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در تماس تلفنی با نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی با وی در مورد مذاکرات هسته‌ای و روند سازش تشکیلات خودگردان، گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که در این رابطه منتشر کرده، مذاکرات هسته‌ای ایران و گفت‌گوهای سازش را دو محور اصلی این مکالمه تلفنی عنوان کرده است.

در این بیانیه اشاره‌ای به جزئیات این گفت‌وگو نشده، اما به نظر می‌رسد هدف اصلی از این تماس، هماهنگی بیشتر در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران بوده است.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا هم هفته گذشته در رم با نتانیاهو دیدار داشت. این دیدار 7 ساعت به طول انجامید.

نتانیاهو اصلی‌ترین مخالف پذیرش حق غنی‌سازی ایران بوده و به شدت در تلاش است تا از طریق لابی‌های اسرائیل کنگره آمریکا را به تصویب دور جدیدی از تحریم‌ها متقاعد کند. اوباما که اعلام کرده تحریم‌های جدید را به صلاح نمی‌داند، قرار است روز پنج‌شنبه «جان کری» را به دیدار نمایندگان کنگره بفرستد تا از تصویب لایحه تحریم‌های جدید جلوگیری کند.