اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار وزارت بهداشت درباره تب کریمه‌کنگو



اخبار,اخباراجتماعی ,تب کریمه‌کنگو

رییس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام وزارت بهداشت از ابتلای 9 نفر به تب کریمه کنگو از ابتدای سال جاری خبر داد

رییس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام وزارت بهداشت از ابتلای 9 نفر به تب کریمه کنگو از ابتدای سال جاری خبر داد و ضمن تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در افرادی که به نوعی با دام در ارتباطند، گفت: متاسفانه سه نفر از این بیماران جان خود را از دست دادند.

دکتر محمدرضا شیرزادی در گفت‌وگو با ایسنا، شایع‌ترین راه انتقال این بیماری در ایران را ذبح غیربهداشتی وغیرقانونی دام بویژه در مناطق روستایی خواند و گفت: روستاییان هنگام تماس با دام از کندن کنه‌های روی بدن دام، خودداری کنند. همچنین لباس‌های خود را نیز پس ازخروج از اصطبل و محل نگهداری دام‌ها تعویض کنند و دست و صورت خود را با آب وصابون بشویند؛ چراکه دام بیمار خطر انتقال بیماری‌های بسیاری را دارد.

وی با اشاره به راهکارهایی برای جلوگیری از انتقال بیماری به پرسنل پزشکی در بیمارستان‌ها، ادامه داد: ذبح دام باید در کشتارگاه صورت گیرد و ذبح کنندگان نیز از وسایل حفاظتی استفاده کنند؛ چراکه اغلب موارد مبتلا در کشور،‌ کسانی هستند که به دلایل مختلف دام را در جایی غیر از کشتارگاه ذبح می‌کنند.

شیرزادی درباره نحوه انتقال بیماری تب کریمه کنگو نیز گفت: ویروس این بیماری داخل بدن کنه است. نیم ساعت پس از گزش کنه و خونخواری آن،‌ ویروس داخل بدن دام می‌شود و یک هفته دربدن دام ماندگاری دارد و در صورتی که دام طی این یک هفته ذبح شود، خطرناک است.

وی گفت: بهتر است تا حد امکان افرادی که دامدار نیستند هنگام مراجعت به مناطق روستایی، تماسی با دام نداشته باشند. دامداران نیز وقتی با دام در تماس هستند از وسایل حفاظتی استفاده کنند و پس از پایان کارشان نیز لباس‌ها را تعویض کرده و دست وصورت خود را بشویند.

به گفته رییس اداره بیماری‌های زئونوز وزارت بهداشت، تب کریمه کنگو بیماری ویروسی است که توسط کنه میان دام‌ها منشر می‌شود. دام و کنه نیز مقصد این ویروس هستند. انسان درصورت ذبح دام، دستکاری و گزش کنه یا تماس با دامی که ویروس در بدن آن وجود دارد، به این بیماری مبتلا می‌شود. حتی فردی که در بیمارستان مبتلا به این بیماری است نیز می‌تواند آن را به دیگران انتقال دهد. این بیماری در دام علایم خاصی ندارد و از ظاهر دام نمی‌توان متوجه وجود ویروس شد.

رییس اداره بیماری مشترک میان انسان و دام همچنین درباره زمان شیوع این بیماری در کشور نیز گفت: فعالیت کنه در فصل پاییز و زمستان متوقف است. البته در برخی مناطق که چندان سرد نمی‌شوند و دمای هوا بالای 15 درجه می‌ماند، ممکن است فعالیت کنه ادامه یابد. اما اصولا در زمستان موارد ابتلا به بیماری کم است، اما در تابستان شایع می‌شود. کنه پس از تخم‌گذاری ویروس را به تخم خود نیز انتقال می‌دهد. به دلیل پیچیده بودن مهارکنه،‌ این بیماری در تمام کشور وجود دارد. بنابراین در زنجیره انتقال، به طورعمودی این انتقال صورت می‌گیرد.

  اخبار اجتماعی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
همه چیز در مورد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از علائم، علت و مکانیسم تا پیشگیری از تب کریمه کنگو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش مرگ های ناشی از تب کنگو/ پنهان کاری وزارت بهداشت



بیماری تب کریمه کنگو , مرگ و میر

 

چینی کار گفته است که ‌در حال حاضر وجود بیماری تب کریمه کنگو در 27 استان از 31 استان کشور ثابت شده است.

جدیدترین آمار مربوط به موارد مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کشور، 7 نفر اعلام شده است در حالی که وزارت بهداشت همچنان بر آمار 2 مورد فوت تاکید دارد.

به گزارش مهر، بیماری تب کریمه کنگو که از طریق ذبح غیر بهداشتی دام حیوان آلوده به انسان منتقل می شود، بیشتر در استانهای شرقی کشور مشاهده شده است. به طوریکه 2 مورد مرگ ناشی از این بیماری مربوط به مشهد بوده است.

تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که به شدت واگیردار است. این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء حیوان آلوده در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

بروز علائم شبیه سرماخوردگی و استخوان درد در مراحل اولیه و تب همراه با خونریزی در مراحل بعدی از نشانه های این بیماری است و کادر درمانی و افرادی که با این دسته از بیماران مواجه می شوند باید سریعا مراتب را به مراکز بهداشتی درمانی اطلاع دهند.

بر اساس آخرین اظهار نظر مسئولان ارشد وزارت بهداشت، تاکنون 2 بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور فوت کرده اند در حالی که روز گذشته دکتر صادق چینی‌کار رئیس آزمایشگاه مرجع انستیتو پاستور ایران عنوان داشته که از ابتدای امسال 29 نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده اند و 7 نفر جان باخته ‌اند.

وی، اخبار مربوط به تب کریمه کنگو را در حاشیه برگزاری کنفرانس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرده است.

چینی کار گفته است که ‌در حال حاضر وجود بیماری تب کریمه کنگو در 27 استان از 31 استان کشور ثابت شده است.

این در حالی است که آمار مربوط به این بیماری در سال گذشته نشان می دهد که 87 مورد مبتلا به تب کریمه کنگو داشته ایم و 15 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده اند. در سال 89 نیز آنگونه که مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده بودند، 154 مورد ابتلا و 26 مورد مرگ و میر داشته ایم.

تماس مستقیم با دام و ترشحات دامی آلوده، گزش کنه هیالوما، تماس با خون و ترشحات انسان بیمار و مصرف گوشت دام آلوده که خارج از سیستمهای مجاز ذبح می شوند از جمله راههای انتقال این بیماری به شمار می رود.

در حالی که تاکنون آمار مربوط به بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو و همچنین مرگ و میرهای ناشی از آن را، مسئولان وزارت بهداشت اعلام می کردند اما دکتر علیرضا مصداقی نیا معاون بهداشت وزارت بهداشت، این مسئولین را متوجه سازمان دامپزشکی کشور دانسته و گفته است که این سازمان مسئول کنترل این بیماری در کشور است.

اما دکتر محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، منکر نقش وزارت بهداشت در پیشگیری از بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان نشده و گفته است که دانشگاههای علوم پزشکی و به ویژه معاونتهای بهداشتی با اطلاع رسانی عمومی و آگاهی بخشی می توانند نقش موثری در پیشگیری از بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان و دیگر بیماریها داشته باشند.../عصرایران