اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار روحانی به نخست وزیر ایتالیا


حجت الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار نخست وزیر ایتالیا گفت : باید به سرعت در دوره جدید، عقب ماندگی ها جبران شود و گام هایی عملی برای تقویت همکاریها برداریم.

خبرگزاری مهر: حجت الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار نخست وزیر ایتالیا گفت : باید به سرعت در دوره جدید، عقب ماندگی ها جبران شود و گام هایی عملی برای تقویت همکاریها برداریم. در این میان با توجه به اینکه برخی شرکتهای ایتالیایی در زمینه نفت و گاز و صنایع سنگین، سوابق فعالیت و همکاری با ایران داشته اند، زمینه برای فعالیت و رقابت آنها در اقتصاد ایران هموارتر است.

رییس جمهور با بیان اینکه زمینه های زیادی برای سرمایه گذاری در بخش های نفت و گاز تا پتروشیمی، حمل و نقل و صنایع و معادن در ایران وجود دارد، اظهارداشت: البته در دوران جدید ما علاقه مند هستیم که شرکت های برتر ایتالیایی، در کنار سرمایه گذاری، انتقال تکنولوژی داشته باشند و روی تولید مشترک محصولاتی برای داخل و صادرات تمرکز کنند.

روحانی همچنین توسعه همکاری فرهنگی، علمی و دانشگاهی را برای تعمیق و توسعه همه جانبه روابط تهران - رم ضروری خواند.

رییس جمهور در ادامه به مشکلات خاورمیانه اشاره کرد و اظهارداشت: تردیدی نباید داشت که شرایط نامساعد خاورمیانه به سرعت مشکلات را به حاشیه مدیترانه نیز منتقل خواهد کرد و در این میان همفکری و همراهی ایران و ایتالیا می تواند به کاهش تنش ها در خاورمیانه کمک کند.

نخست وزیر ایتالیا نیز در این دیدار اعلام کرد که کشورش بزودی یک هیات بزرگ و فوق العاده مهم را در بخش های صنعت، محیط زیست، خودروسازی، نفت و گاز، لوازم پزشکی و معدن و هر بخشی که ایران اولویت بداند، راهی تهران خواهد کرد.

"ماتئو رنزی" افزود: به شرکتهای ایتالیایی تاکید خواهم کرد که بکوشند با یاری شرکتهای ایرانی، فعالیتهای مشترک ارزشمندی را برای حضور قدرتمندتر در بازارهای جهانی طراحی کنند و شرکتهای مهم ایتالیا مایلند سریعا وارد بازار ایران شوند.

وی تصریح کرد: سفر آینده شما به ایتالیا روابط دو کشور را بیش از پیش توسعه خواهد داد.

رنزی همچنین به ضرورت توسعه همکاریهای فرهنگی دو کشور اشاره کرد و گفت: ایران و ایتالیا گنجینه بشریت هستند و باید از این زیر ساخت تمدنی برای ساختن آینده بهتر استفاده کنیم.

نخست وزیر ایتالیا با اشاره به معضل تروریسم گفت: در حوزه سیاست خارجی تلاش داریم با همکاری ایران بیشتر روی مسایل منطقه و مدیترانه متمرکز شویم.

وی در ابتدای سخنان خود کشته و مجروح شدن تعدادی زیادی از حجاج کشورمان در حادثه منا را به رییس جمهور تسلیت گفت.


ویدیو مرتبط :
دیدار دکتر روحانی و وزیر خارجه ایتالیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی در دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا: تحریم‌ها اثری بر برنامه هسته‌ای ایران نداشته است



روحانی در دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا

روحانی در دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا:
تحریم‌ها اثری بر برنامه هسته‌ای ایران نداشته است

رئیس‌جمهور در دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا تأکید کرد که تحریم‌ها اثری بر برنامه هسته‌ای ایران نداشته و فقط مردم را تحت فشار قرار داده است، ما این تحریم‌ها را غیرقانونی و غیرانسانی می‌دانیم.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، نخست وزیر ایتالیا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در مقر این سازمان با حسن روحانی رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.

روحانی در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه و پایدار ایران و ایتالیا، بر گسترش روابط دوجانبه در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و گردشگری تأکید کرد.

وی لزوم تسریع در بهبود روابط تهران–رم را مورد تأکید قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان علاقمند به تأمین پایدار انرژی برای ایتالیاست و بر این اساس می‌توان روابط دوجانبه را توسعه داد.

رئیس‌جمهور با اشاره به بحران سوریه و تأسف‌بار خواندن شرایط مردم این کشور از جنگ داخلی و اقدامات تروریست‌ها، بر ضرورت همکاری کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم تأکید کرد.

وی به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان اشاره کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رفع نگرانی‌های منطقه‌ای برخی از کشورها را اعلام کرد و متذکر شد: تحریم‌ها اثری بر برنامه هسته‌ای ایران نداشته و فقط مردم را تحت فشار قرار داده است؛ ما این تحریم‌ها را غیرقانونی و غیرانسانی می‌دانیم.

روحانی ادامه داد: ایتالیا می‌تواند به عنوان عضو اتحادیه اروپا برای حل و فصل موضوع هسته‌ای همکاری کند.

نخست وزیر ایتالیا نیز در این دیدار با بیان اینکه ایتالیا خود را پل ارتباطی با ایران می‌داند، گفت: در سال 2016 ایتالیا رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا خواهد شد و در این دوره بر تقویت و گسترش هر چه بیشتر روابط دو جانبه با ایران خواهد کوشید.

وی با بیان اینکه ایتالیا از گفت‌وگوی 1+5 با ایران حمایت می‌کند تا سوءتفاهم‌ها برطرف شود، تصریح کرد: اتحادیه اروپا به شما اعتماد دارد و ما می‌خواهیم شریک قابل اعتمادی برای شما باشیم.

وی با محکوم کردن کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه، گفت: ایتالیا تلاش خواهد کرد که کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه با همکاری سایر کشورها ادامه یابد./فارس