اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار درباره عوارض داروهای لاغری چینی


کاهش و افزایش وزن و یا قد از موارد مورد توجه جوانان و به خصوص بانوان است که در برخی موارد مورد سوء استفاده قرار گرفته و فرصت طلبان با عرضه داروهای تقلبی و جعلی سلامت جامعه را به خطر انداخته‌اند.

کاهش وزن در سه روز و کمری باریک در پنج روز، در یک ماه هشت کیلو لاغر شود بدون عوارض و ۱۰۰ درصد عملی‏، لاغری تضمینی بازگشت وجه در صورت عدم نتیجه، دیگر لاغری آسان و سریع افسانه نیست، هم اشتهای خود را کم کنید و هم چربی‌های خود را در مدتی کوتاه بسوزانید.

اینها از جمله شعارهایی است که برخی افراد سودجو برای فروش اقلام دارویی تبلیغات فریب دهنده فراوانی در سطح شهر، عطاری‌ها و اماکن عمومی انجام می‌دهند که هر شهروندی را برای استفاده از آنها وسوسه می‌کند که داروهای کاهش و افزایش دهنده وزن در بین این اقلام پر طرفدارتر است.

برخی داروخانه و عطاری‌ها برای سود بیشتر اقدام به فروش اقلام دارویی می‌کنند که نه تنها این دارو‌ها خاصیت درمانی نداشته بلکه در آینده عوارض فراوانی را برای مصرف کننده در پی خواهد داشت

این سئوال مطرح است که آیا لاغری در مدت زمان بسیار کوتاه و سریع، عوارض و صدمات جدی برای سلامت نخواهد داشت؟

به گفته عده‌ای از متخصصان برخی از داروهای لاغری حاوی مقداری ماده روان گردان از جمله شیشه هستند که می‌تواند سبب بروز عوارض جبران ناپذیری در فرد شود که برخی از این دارو‌ها بصورت قاچاق و غیر مجاز وارد کشور می‌شود و در عطاری‌ها و داروخانه‌ها بفروش میرسند، نکته قابل توجه این است که استفاده از این اقلام دارویی لاغر کننده در باشگاه‌های بدنسازی بانوان در حال رواج و گسترش است.

افسردگی و بی‌اشتهایی از جمله عوارض شایع اینگونه داروهای کاهش وزن است که متأسفانه امروزه برخی از شهروندان از عوارض مصرف اینگونه دارو‌ها بی‌اطلاع هستند و برای کاهش یا افزایش وزن خود بدون اطلاع از عوارض آن اقدام به مصرف اینگونه دارو‌ها می‌کنند.

ژل، قرص، پودر، داروی لاغر کننده و محلول‌های چربی سوز با دفع چربی و آب بدن در کوتاه مدت فرد را دچار توهم لاغری می‌کند.

اما این روزها پس از حضور انواع اقلام و کالاهای چینی در بازار، داروهای چینی هم به بازار آمده اند و به طور غیرقانونی در عطاری‌ها و داروخانه‌ها بفروش می‌رسد.



ویدیو مرتبط :
داروهای لاغری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عوارض خطرناک داروهای چینی لاغری


رئیس سومین کنگره پیشگیری و درمان چاقی در ایران، نسبت به عوارض خطرناک ناشی از مصرف داروهای چینی لاغری هشدار داد و گفت: ناراحتیهای قلبی و عروقی، افسردگی و... از جمله عوارض استفاده از این قبیل داروهاست که در بازار غیر رسمی کشور وجود دارد.

دکتر فریدون عزیزی روز چهارشنبه در نشست خبری سومین کنگره پیشگیری و درمان چاقی در ایران افزود: در این کنگره سمپوزیومهایی در زمینه آموزش و پیشگیری از چاقی در کودکان و نوجوانان، تغذیه و چاقی، جراحی، دارو درمانی و روشهای مختلف مراقبت از چاقی، مدیریت استرس، رژیم درمانی و فعالیت بدنی ارائه می شود.

وی با اعلام اینکه حدود 15 درصد کودکان ایرانی دچار چاقی هستند که باعث بروز عوارض قلبی و عروقی و دیابت در سنین پایین خواهد شد، گفت: چاقی به عنوان مهمترین مسایل بهداشتی درمانی قرن در اکثر کشورهای جهان تلقی می شود و سازمانهای جهانی که مسایل بهداشتی را تحت نظر دارند چاقی را به عنوان مشکل اصلی بروز بیماریهای غیر واگیر از جمله بیماریهای قلبی، دیابت و سرطان در قرن 21 قلمداد می کنند.

رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم اظهارداشت: شیوع چاقی و اضافه وزن در افراد بالای 20 سال کشور بین 50 تا 70 درصد و شیوع دیابت بین 10 تا 20 درصد است. به این ترتیب حدود 4 میلیون نفر از جمعیت ایران دچار دیابت هستند.

وی عنوان کرد: هر دو بیماری دیابت و چاقی در شهرها بیشتر از روستاها و در کلانشهرها بیشتر از شهرهای کوچک بیشتر است. لذا شیوع این بیماری در تهران بیشتر ازسایر نقاط کشورهاست است و بعضی ازاستانها به دلیل  عوامل ارثی یا عادات غذایی شیوع دیابت به مقدار زیاد گزارش شده است.

وی در ادامه با اشاره به روشهای درمان چاقی گفت: به نظر می‌رسد داروهایی که برای کاهش وزن در بازار غیر رسمی ایران وجود دارد غالبا از کشور چین وارد می‌شود که دارای عوارضی مانند ناراحتیهای قلبی و عروقی، افسردگی و در نهایت عوارض دیگری است که می تواند غیرقابل جبران باشد.

عزیزی ، استفاده از داروهای گیاهی و سنتی را برای کاهش وزن رد کرد و افزود: کاهش وزن یک امر طولانی مدت 6 ماهه را می‌طلبد و کاهش وزن غیر معمول با روشهای غیرپزشکی باعث بروز بیماریهای مزمن و غیر قابل درمان در فرد می‌شود.
سومین کنگره پیشگیری و درمان چاقی به همت انجمن پیشگیری و درمان چاقی در ایران طی روزهای 24 تا 27 آبان ماه جاری در مرکز همایشهای دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

منبع: مهر