اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار به حجاج درباره ویروس «کرونا»



اخبار,اخباراجتماعی,ویروس کرونا


اخبار اجتماعی - هشدار به حجاج درباره ویروس «کرونا»

خاستگاه این ویروس در عربستان است و مواردی از آن در مکه، مدینه و جده گزارش شده است اما در میان زائران ایرانی موردی دیده نشده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر از ابلاغ توصیه‌های لازم درخصوص مقابله با ویروس کرونا به کادر درمانی و زائران ایرانی حج خبر داد.

دکتر مرعشی که به عربستان سفر کرده است، در گفت‌و‌گو با «شهروند» با اعلام این‌که گزارشی درخصوص ابتلای زائران ایرانی به ویروس کرونا ابلاغ نشده است، گفت: «خاستگاه این ویروس در عربستان است و مواردی از آن در مکه، مدینه و جده گزارش شده است اما در میان زائران ایرانی موردی دیده نشده است.»

وی از ابلاغ توصیه‌‌های ضروری درخصوص مقابله با ویروس کرونا به کادرهای درمانی و زائران ایرانی خبر داد و افزود: «امیدواریم این ویروس در میان زائران ایرانی شیوع پیدا نکند.»

رئیس مرکز پزشکی حج‌‌ و‌ زیارت جمعیت هلال‌احمر که در سفر به عربستان دیدارهایی با مسئولان نمایندگی بعثه مقام معظم‌ رهبری در مکه و مدینه و مسئولان نمایندگی سازمان حج و زیارت در مکه و مسئول عملیات عمره داشت،گزارشی از خدمات بهداشتی و درمانی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر ارایه کرد.

مرعشی با اشاره به طرح توسعه مسجدالحرام در مدینه و قرارداشتن بیمارستان جمعیت هلال‌احمر در این طرح، افزود: «ساختمان‌های زیادی در این طرح تخریب خواهند شد. ‌ ما نیز باید مکان دیگری را برای بیمارستان جمعیت هلال‌احمر تهیه کنیم و به دنبال اجاره ساختمان جدید، جانمایی و انتقال وسایل هستیم و درحال انتخاب یکی از ساختمان‌های در نظرگرفته شده هستیم.»

وی خاطرنشان کرد: «چند ساختمان برای انتقال بیمارستان جمعیت هلال‌احمر دیده شده‌اند اما هنوز انتخاب نهایی انجام نشده است و ظرف روزهای آتی، مکان جدید بیمارستان انتخاب می‌شود و از آنجایی که طبق قوانین کشور عربستان، اجازه خرید داده نمی‌شود این مکان اجاره خواهد شد.»

خانواد‌ه‌های زائران ایرانی نگران ویروس کرونا  نباشند
نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در استان تهران گفت:«مواد شوینده و ضد‌عفونی‌کننده ساده می‌توانند ویروس کرونا را نابود کنند.»

دکتر حمیدرضا جنیدی با اعلام این‌که تا‌کنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای زائران ایرانی به ویروس کرونا در عربستان نداشته‌ایم،گفت: «‌خانواده‌های زائران ایرانی نگران نباشند.»وی درخصوص نحوه انتقال این بیماری گفت: «اطلاعات ما در این خصوص هنوز کامل نیست ولی روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا است یعنی از طریق سرفه و عطسه منتقل می‌شود.»

 

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در تهران افزود: «احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود است و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی اتفاق افتاده است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط بودند.»

جنیدی با بیان این‌که مواد شوینده و ضد‌عفونی‌کننده ساده می‌توانند راحت ویروس کرونا را نابود کنند، گفت: «مهم‌ترین مواردی که افراد می‌توانند رعایت کنند، بهداشت فردی و شست‌وشوی مرتب دست‌ها است و بهتر است در برخورد با افراد مشکوک، از ماسک استفاده شود.»


وی از زائرانی که قصد تشرف به عمره را دارند خواست جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت آموزش و پژوهش مرکز پزشکی حج ‌و ‌زیارت جمعیت هلال‌احمر، به آدرس

 www.hajmed.ir مراجعه یا در ساعات اداری با شماره تلفن ۸۷۷۱۲۴۰۲ تماس برقرار کنند.
اخبار اجتماعی - شهروند


ویدیو مرتبط :
هشدار ویروس کرونا با ورود حجاج به ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکذیب شیوع ویروس کرونا در بین حجاج ایرانی


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، نسبت به انتشار برخی اخبار در رسانه‌های سراسری واکنش نشان داد و شیوع کرونا در میان حجاج ایرانی را تکذیب کرد.

خبرگزاری مهر: رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، نسبت به انتشار برخی اخبار در رسانه‌های سراسری واکنش نشان داد و شیوع کرونا در میان حجاج ایرانی را تکذیب کرد.

علی مرعشی افزود: در برخی رسانه‌ها ادعا شده که ۱۶۰۰ نفر مشکوک به کرونا در کشور شناسایی و ۵ نفر نیز جان باخته‌اند که این مورد مرتبط با ورود حجاج به کشور اعلام شده است. لازم به ذکر است که در طول موسم حج امسال خوشبختانه حتی یک مورد مشکوک ابتلا به کرونا (مرس) در زائران ایرانی دیده نشده است.

وی تصریح کرد: نمایندگان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران نیز در طول موسم به‌عنوان نماینده و ناظر وزارت بهداشت به روند بهداشت و درمان و پیگیری زائرین نظارت داشتند. از طرفی طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت سعودی در ۷۵ روز گذشته حتی یک مورد مشکوک به کرونا حتی در زائران دیگر کشورهای نیز در شهر مکه و مدینه (محل استقرار حجاج) دیده نشده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت یادآور شده است: اعلام آمار فوق در برخی رسانه‌ها کاملاً اشتباه و غیرواقعی است، در خصوص مورد کرمان نیز اولاً مربوط به موسم عمره است و ربطی به موسم حج ندارد، ثانیاً هیچکدام از افراد نامبرده کرمانی حتی زائر عمره نیز نبودند.