اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هدف دولت از برگزاری نشست اقتصادی با ائمه جمعه چه بود؟



وقتی گلایه های گرانی از تریبون نماز جمعه شنیده شد

هدف دولت از برگزاری نشست اقتصادی با ائمه جمعه چه بود؟

گرانی این روزها بازار را درگیر خود کرده است.بازاری که روی آرامش نمی بیند و با نوسان لحظه ای قیمت ها رو به روست و این سبد خانوارهاست که روز به روز کوچکتر می شود و انگار با همه وعده و وعید ها خبری از کنترل قیمت ها نیست که نیست. کار به جایی رسیده که مراجع تقلید وائمه جمعه نیز نسبت به گرانی های به طور ...

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

گرانی این روزها بازار را درگیر خود کرده است.بازاری که روی آرامش نمی بیند و با نوسان لحظه ای قیمت ها رو به روست و این سبد خانوارهاست که روز به روز کوچکتر می شود و انگار با همه وعده و وعید ها خبری از کنترل قیمت ها نیست که نیست.

کار به جایی رسیده که مراجع تقلید و ائمه جمعه نیز نسبت به گرانی های به طور مستقیم اعتراض کرده اند.

 

حالا اما دولتی ها که به دلیل حلقه یاران نزدیک به رئیس جمهور، طرفداران زیادی در قم ندارند با ائمه جمئه جلسه اقتصادی برگزار کردهاند تا درباره گرانی ها و وضعیت اقتصاد کشور به آنها توضیح دهند، شاید از حجم گلایه های گرانی کاسته شود.

البته این اقدام دولت چندان هم غیر منتظره نبود چرا که پیش از این، «محمدرضا میرتاج‌الدینی» مسوول امور روحانیت در دولت گفته بود، قرار است یك تیم از اعضای اقتصادی كابینه، به بیت مراجع برود و وضعیت اقتصادی كشور را برای آنان تشریح كند و به نظر می رسد استارت این سخنان با ائمه جمعه زده شد.

در هر حال، نشستی با هدف «تبیین وضعیت اقتصادی كشور»، با دستور مستقیم «محمود احمدی‌نژاد» بین اقتصادی های دولت و ائمه جمعه برگزار شد تا شاید از فشار انتقاد اقتصادی روی دولت  کاسته شود.

در این نشست وزیران اقتصادی كابینه با دستور رییس‌جمهوری وضعیت اقتصادی كشور را برای امامان جمعه تبیین و تشریح كردند و جدیدترین اطلاعات را در اختیار آنان قرار دادند.

برگزاری این نشست می‌تواند در راستای استفاده از ظرفیت سخنرانی‌های هفتگی امامان جمعه برای توجیه‌پذیری گرانی باشد.

ارایه «تصویری روشن» از وضعیت اقتصادی كشور به امامان جمعه در حالی است كه وزیران اقتصادی روز شنبه گذشته هم در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام شركت كردند و گزارشی از وضعیت اقتصادی كشور به اعضای مجمع ارایه دادند.

پیش از این اعتراضات به گرانی از تریبون نماز جمعه بالا گرفته بود و شهرهای مختلف شاهد این انتقادات از تریبون نماز جمعه بودند.

 

به عنوان مثال، آیت الله جعفری، امام جمعه کرمان  به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها اشاره کرده و گفته بود: در حال حاضر اقشار آسیب پذیر زیادی در کشور وجود دارند و فشار بسیاری از ناحیه اقتصاد به مردم وارد شده است.

از سوی دیگر، آیت الله سید احمدعلم‎الهدی، خطیب جمعه مشهدنیز گفته بود:  گرانی کالای اساسی در مملکت هیچ توجیه ندارد.

وی عنوان كرد: قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم باید در کنترل دولت باشد نه در دست یه مشت تاجر افسار گسیخته فرصت طلب.

علم‎الهدی گفت: اگر نوسانی در ارز آزاد است، در ارز دولتی که به وجود نیامده است و چرا دولت باید کالاها را گران کند؟ گرانی کالاها از یک طرف و احتکار از طرف دیگر، مردم را آزار می‌دهد. یک عده تاجر فرصت‎طلب، کالاها را از بازار، خارج و در انبارهای خود احتکار می‌کنند.

امام جمعه ایلام نیز با گلایه از گرانی در تریبون نماز جمعه  گفته بود: گرانی و آمار بیکاری بالا در استان بیش از حد معمول است، بنابراین مسوولان باید جوابگو باشند.

در هر حال نتیجه این انتقادات این شد که دولت با ائمه جمعه جلسه اقتصادی تشکیل دهد و مفاد این جلسه نیز تا کنون محرمانه باقی مانده و ائمه جمعه ترجیح دادند فعلا در این باره سخنی نگویند!

به این ترتیب به نظر می رسد ، از آنجایی که مهار گرانی ها با اعمال تحریم های غرب سخت تر شده است، دولتی که که تا پیش از سال 91 هر گرانی را تکذیب می کردند تصمیم گرفته اند ساست های تازه ا ی را در برخورد با گرانی ها پیش بگیرند.

سیاست هایی که به نظر بیشتر در راستای توجیه است تا اصلاح .هرچند باید منتظر ماند  دید قدم بعدی دولت در کنترل گرانی ها چه خواهد بود؟/شفاف


ویدیو مرتبط :
نشست فعالان اقتصادی کشور با وزرای حوزه‌های اقتصادی پیشنهادی دولت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزرای اقتصادی پیشنهادی دولت در نشست مشترک کمیسیون‌ اقتصادی و بودجه مجلس



وزرای اقتصادی دولت یازدهم,وزرای اقتصادی دولت حسن روحانی,وزرای دولت یازدهم

وزرای اقتصادی پیشنهادی دولت در نشست مشترک کمیسیون‌ اقتصادی و بودجه مجلس

وزرای اقتصادی پیشنهادی دولت یازدهم در جلسه مشترکی با اعضای کمیسیون‌های اقتصاد و برنامه و بودجه حضور پیدا می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وزرای اقتصادی دولت مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد و دارایی به منظور بررسی برنامه‌ها و تحلیل و بیان نقطه نظرات نمایندگان کمیسیون‌های اقتصادی مجلس در رابطه با فعالیت آینده‌شان در جلسه مشترکی بعد از مراسم تحلیف حاضر خواهند شد.

رحیم زارع خاطرنشان کرد: در مجموع نگاه مجلس به وزرای دولت یازدهم نگاه مثبت و سازنده‌ای است و همه تلاش مجلس بر تعامل با کابینه یازدهم است اما قطعا هیچ مجموعه‌ای بدون نقص نخواهد بود و بعضی از وزرایی که گمانه‌زنی‌هایی در مورد حضور آنها در رسانه‌ها مطرح شده است نیاز به تامل و بررسی بیشتر دارد اما همه این صحبت‌ها منوط به معرفی اسامی نهایی خواهد بود که احتمال زیاد امروز عصر اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: بی‌تردید موضوع اقتصادی در کنار موضوع سیاست خارجی مهم‌ترین مساله کشور در شرایط فعلی است و به نوعی این دو موضوع با هم مرتبط نیز هستند لذا توجه مجلس و نمایندگان به این دو حوزه بسیار بیشتر است و کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی با تدبیر، کار کارشناسی و تعامل با دولت یازدهم و تیم اقتصادی آن به دنبال رفع مشکلات موجود کشور در این حوزه است.

وی در پایان با بیان اینکه برنامه وزرای اقتصادی در حوزه اشتغال، خصوصی‌سازی، تسهیلات برای بنگاه‌های اقتصادی، تورم، بازگشت ارزش پول ملی از مهم‌ترین موضوعات مدنظر مجلس است، گفت: اصل ولایت‌پذیری نیز در کنار همه این موضوعات در تایید یا عدم تایید وزرا در مجلس در روز رای اعتماد تاثیرگذار است و نباید از این نکته غافل شد./ایسنا