اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هدفمندی یارانه‌ها موجب رونق كشاورزی و...



 

هدفمندی یارانه‌ها موجب رونق كشاورزی و ركود صنعت می‌شود

 

 

هدفمندی یارانه‌ها موجب رونق كشاورزی و...

 

 

یك استاد دانشگاه گفت: اگر در آمد حاصل از حذف یارانه‌ها در تولید سرمایه‌گذاری شود موجب اشتغال در بخش كشاورزی و ركود در صنعت می‌شود.


غلامرضا حداد كشاورز استاد دانشگاه شریف در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره تحقیقی كه در سال ۱۳۸۰ با همكاری اساتید دیگر درمورد هدفمند كردن یارانه‌ها انجام داده‌اند، گفت: در این تحقیق مشخص شد كه اگر درآمد حاصل از حذف یارانه‌ها بین مردم توزیع شود چندان اشتغالزا نخواهد بود اما اگر در تولید سرمایه‌گذاری شود موجب اشتغالزایی به ویژه در بخش كشاورزی خواهد شد.


وی گفت: در صورت توزیع درآمد یارانه‌ها، بخش صنعت با بیكاری مواجه می‌شود اما در بخش خدمات و كشاورزی نه تنها بیكاری نخواهد بود بلكه موجب اشتغالزایی هم می‌شود.


این استاد دانشگاه گفت: ارزان بودن حامل‌های انرژی در سالهای اخیر باعث شده مردم در تهیه نیازهای خود توجهی به كنترل مصرف حامل‌های انرژی نكنند كه موجب مصرف روز‌افزون انرژی در كشور شده است.


كشاورز گفت: در این تحقیق ثابت شد كه با توزیع درآمد یارانه‌ها، بخش كشاورزی كمترین تأثیر را می‌پذیرد اما در بخش صنعت و حمل و نقل ۷ - ۶ درصد تورم مستقیم ایجاد می‌شود و در سایر بخش‌ها حتی تورم۲ - ۱ درصد هم نخواهد بود اما اشتغال در بخش صنعت كم شده، بنگاه‌ها تعطیل می‌شود و این بخش با ركود مواجه می‌شود.


وی افزود: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها، قیمتها خود سیگنال می‌دهند و مردم بیشتر حسابگر می‌شوند، آلاینده‌ها و آلودگی محیط كم شده، خیلی از اتومبیل‌ها از رده خارج می‌شوند و خودروسازان به سمت تولید خودروهای كم مصرف می‌روند، احتمال دارد در برخی صنایع حالت ركود هم باشد و كالاهای آنها خریدار نداشته باشد.


این استاد دانشگاه معتقد است: درآمد حاصل از حذف یارانه‌ها باید تبدیل به ابزار تولید شود كه در این صورت حجم تولید و اشتغال زیاد خواهد بود.


این استاد دانشگاه در مورد آمارگیری به روش خود اظهاری گفت: در شرایط فعلی ما راه دومی نداشتیم و در كشورهای دیگری مثل مصر هم این كار را انجام داده‌اند.


وی معتقد است، اگر چه این روش دارای اشكالاتی بود اما پژوهشی كه صد در صد دقیق باشد امكان ندارد اما اگر در یك ارزشیابی ۷۰ درصد داده‌ها درست باشد این نظام ارزشیابی را می‌توان درست تلقی كرد.


این استاد دانشگاه گفت: در كشور هند، یارانه‌دهی به كالاهای نامرغوب است زیرا معتقدند، مردم ثروتمند كالاهای كم و باكیفیت نمی‌خرند، بنابراین این كالاها را مردم فقیر و با درآمد‌های پائین می‌خرند و از یارانه آن هم برخوردار می‌شوند.... /  مصاحبه : خبرگزارى فارس

 



ویدیو مرتبط :
هدفمندی یارانه ها یا هدفمندی سیاست!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برق صنعت ۴۰ تومان و گاز كشاورزی ۶۰ تومان پس از هدفمندی یارانه ها



 

 

 

برق صنعت ۴۰ تومان و گاز كشاورزی ۶۰ تومان پس از هدفمندی یارانه ها

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد كشاورزی آخرین قیمتهای تعیین شده برای برق و گاز صنعت و كشاورزی پس از هدفمندی یارانه ها را اعلام كرد.

محمد علی نیكبخت در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد قیمت حامل های انرژی بعد از هدفمندی یارانه ها گفت: در بخش كشاورزی قیمت گاز برای هر فوت مكعب ۶۰ تومان و قیمت برق ۹ تومان برای هر كیلووات ساعت تعیین شده است.

وی همچنین گفت: قیمت برق در بخش صنعت نیز بعد از هدفمندی یارانه ها ۳۵ تا ۴۰ تومان تعیین شده است.

قیمت آب در بخش كشاورزی تغییر نمی كند

وی تصریح كرد: قیمت آب در بخش كشاورزی نیز بدون تغییر همچنان همانند سالهای گذشته بدون دریافت وجه تحویل داده می شود و نرخ بنزین در بخش كشاورزی هم همانند بخش های دیگر خواهد بود.

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد كشاورزی گفت: بیشترین حمایت و كمترین افزایش قیمت در بخش كشاورزی صورت گرفته است.

نیكبخت افزود: قیمت های نهایی در جلسه این هفته كارگروهها نهایی خواهد شد.

مشروح گفت و گوی فارس با محمد علی نیكبخت معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد كشاورزی فردا منتشر می شود..../تحلیل:فارس