اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هانس بلیکس: از ایران حمایت می‌کنم


مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: از ایران حمایت می‌کنم زیرا این کشور ان پی تی را رعایت می کند و مشکلی هم ندارد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: از ایران حمایت می‌کنم زیرا این کشور ان پی تی را رعایت می کند و مشکلی هم ندارد.

هانس بلیکس، مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اینکه آیا آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌تواند کشوری را از داشتن حق قانونی برخورداری از دانش هسته‌ای منع کند خاطرنشان کرد: خیر اینگونه نیست بلکه عکس آن است. آژانس از توسعه فعالیت‌های اتمی حمایت می کند زیرا از انرژی اتمی برای فعالیت‌های صلح آمیز در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی، کشاورزی و تولید برق می توان استفاده کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها نظارت می‌کند تا از این انرژی برای مقاصد صلح آمیز استفاده شود.

رئیس موسسه کمیسیون مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی سوئد درباره اینکه چرا برخی از رژیم‌ها مانند رژیم صهیونیستی سلاح اتمی دارند و آیا آژانس مسوولیتی در قبال دارندگان سلاح‌های هسته ای دارد ؟ گفت: نه 5 کشور اتمی داریم که عضو شورای امنیت هستند و نیز هندوستان، پاکستان، اسرائیل (رژیم اشغالگر) و کره شمالی که کنترلی درباره فعالیت‌های اتمی آنها وجود ندارد.

مدیر کل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: کره شمالی نیز باید تسلیحات خود را نگه دارد و به کشورهای دیگر صادر نکند اما برخی از کشورها ممکن است این کار را انجام داده باشند .

بلیکس در ادامه افزود : پاکستان دانشمندان اتمی داشت و سعی کرد فناوری اتمی مانند سانتریفیوژ ها را به کشورهای مختلف از جمله عراق و لیبی بفرستد .

مجری پرسید :‌آمریکا 58 سال پیش دانش هسته ای را به ایران داده است و ایران در فرانسه 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد و 11 درصد از کارخانه غنی سازی این کشور را خرید و انگلیسی ها و آلمانی نیز تعهد کردند در حوزه‌های هسته ای از جمله نیروگاهها به ایران کمک کنند اما پس از انقلاب همه آنها زیر تعهداتشان زدند آیا آژانس بین المللی انژری اتمی در این زمینه مسئولیتی دارد؟

این استاد حقوق بین الملل که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب شبکه دو سیما سخن می گفت، پاسخ داد: فرانسوی‌ها به ایران تجربیات خود را صادر کردند اما علوم خود را صادر نکردند و پس از انقلاب نگرش‌ها تغییر کرد زیرا سفارت آمریکا در ایران بسته شد و آمریکا ( به گمان اینکه ایران در پی سلاح هسته ای است) تلاش کرد از رسیدن ایران به انرژی اتمی جلوگیری کند. آنها می‌گفتند ممکن است ایران غنی سازی را به 90 درصد برساند و تسلیحات اتمی تولید کند بنابراین ایران را تحریم کردند.

بلیکس افزود: شک و شبهاتی نیز وجود داشت همانگونه که راکتور تحقیقاتی را راه‌اندازی کرد، اما برخی از گزارش‌هایش ارسال نشده بود؛ بنابراین برخی از کشورها تلاش کردند مانع غنی سازی ایران شوند. اکنون در فرآیندی هستیم که دو دولت ایران و آمریکا در پی تمهیداتی هستند تا نگرانی‌ها را کم کنند و تحریم‌ها هم لغو شود.

مجری این برنامه تلویزیونی پرسید:‌ کشورهای غربی از جمله آمریکا، فرانسه،‌ انگلیس و آلمان پیش از انقلاب پیش بینی کردند که در ایران چندین نیروگاه اتمی مانند بوشهر ساخته شود و گفتند ایران نیاز به انرژی برق هسته ای دارد اما پس از انقلاب مستمر می گویند ایران به علت اینکه ذخایر فسیلی دارد نیازی به انرژی اتمی ندارد این تضاد چگونه قابل توجیه است؟‌

مدیر کل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ داد:‌ اینگونه نیست؛ مذاکرات با آلمان، فرانسه و انگلیس آغاز شد و آنها سعی کردند غنی سازی را متوقف کنند و نمی خواستند ایران قدرت اتمی شود و کمی هم نیت داشتند که ایران غنی سازی کمی انجام دهد.

بلیکس افزود: کره جنوبی 20 نیروگاه اتمی دارد و آنچه ایران اکنون نیاز دارد غنی سازی 5 درصد برای نیروگاه بوشهر است و ممکن است به غنی سازی با درصد بالاتر نیاز نداشته باشد.

وی گفت: ایران می‌گوید طبق ان پی تی حق غنی سازی را دارد اما آنها می گویند این حق را ندارند زیرا ممکن است ایران منحرف شود. من از ایران حمایت می کنم زیرا فکر می کنم ایران ان پی تی را رعایت می کند و مشکلی هم ندارد. باید ببینیم چکار می توانیم انجام بدهیم تا برخی از تضادهای حقوقی را از بین ببریم .

مجری در ادامه پرسید:‌ مردم ایران می گویند بر اساس ماده 4 معاهده ان پی تی همه کشورها حق غنی سازی را دارند اما غربی ها در برخی از مذاکرات می گفتند ایران باید غنی سازی را متوقف کنندو برخی ها می گویند باید برچیند چقدر بر چیدن غنی سازی مطابق ماده 4 ان پی تی است ؟

مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ژاپن و برزیل که عضو ان پی تی هستند اورانیوم را غنی سازی می کنند پاسخ داد:‌ تفاسیر حقوقی در این باره به جایی نمی‌رسد و به نظرم غنی سازی تا 5 درصد مشکلی ندارد .

بلیکس با بیان اینکه مذاکرات مشکل است ادامه داد: ایران باید ببیند برای نیروگاه بوشهر به چه چیزی نیاز دارد و چیزی باید باشد که قابل قبول باشد.

مجری پرسید: ان پی تی از تحقیق و توسعه حمایت می‌کند اما برخی از کشورهای غربی معتقدند ایران حق تحقیق و توسعه را ندارد آژانس در این زمینه چه باید بکند؟

مدیر کل اسبق آژانس بین المللی اتمی پاسخ داد: باید ببینیم ایران چه پژوهش‌هایی را می خواهد انجام بدهد؛ اگر هدف از این پژوهش‌های سلاح اتمی نباشد قاعدتا نباید مشکلی داشته باشد.

وی افزود: هدف آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاهده ان پی تی این است که توسعه از طریق تحقیقات به داشتن نیروگاههای امن‌تر بینجامد .

بلیکس گفت: هدف از پژوهش‌ها باید مشخص شود که چه کاری می‌خواهید انجام دهید و اگر معقول باشد مشکلی ندارد .

وی ادامه داد: برخی از کشورها اگر هدف بدی داشتند مانع آن می‌شوند همانگونه که از چاقو می توان برای مصارف منفی و مثبت استفاده کرد.

بلیکس در باره حمله آمریکا به عراق به بهانه داشتن سلاح کشتار جمعی در سال 2003 گفت: ‌دولت‌های انگلیس و آمریکا پیش از این حمله اطلاعاتی را داشتند و تماس هایی را شنود می کردند مبنی بر اینکه در این کشور سلاح کشتار جمعی وجود دارد .

مدیر کل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: آنها باید اطلاعات را بیشتر پایش و دقت می کردند که اطلاعات موثق باشد تا وارد جنگ نشوند .

وی تاکید کرد: این یک جنگ وحشتناک و تراژدی و فاجعه آمیز بود که علیه عراق ایجاد شد.

بلیکس افزود: آنها ادعا کردند علیه القاعده وارد جنگ می شوند اما اشتباه کردند.

مدیر کل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: دلیل دیگر این بود که آنها می خواستند از اسرائیل حمایت کنند اما به سود اسرائیل هم نشد.

وی با اشاره به اینکه آنها از این اشتباه خیلی درس‌ها گرفتند گفت: آنها ادعا کردند می خواهند الگوی دموکراسی در خاورمیانه ایجاد کنند اما به جای آن هرج و مرج و مشکلات فاجعه آمیزی برای مردم خاورمیانه ایجاد کردند.

بلیکس تاکید کرد: در واقع آنها می خواستند دموکراسی زوری و اجباری را تحمیل کنند اما هر جنگی را از جمله در لیبی آغاز کردند مشکل ساز بود .

مجری پرسید: ‌آیا رفتار آمریکا در عراق یا اقدامی که با دیگر کشورها می‌کند منطبق بر حقوق بین الملل است و چه کسی هزینه صدها هزار نفر کشته در عراق را به علت دروغ تونی بلر و جورج بوش می‌دهد؟

بلیکس پاسخ داد: تصور می‌کنم بر اساس منشور سازمان ملل کار آمریکایی‌ها اشتباه بود.

وی افزود: آمریکا می‌خواست پس از رخدادهای شیمیایی در سوریه اقداماتی یک جانبه علیه این کشور انجام دهد اما کسی به آنها اجازه نداد .

بلیکس گفت: آمریکا به عنوان پلیس جهانی همه را تهدید و در همه جا دخالت می کند اما این استدلال برخی کشورهای غربی اشتباه است .

مدیر کل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: توافق آمریکا و سوریه مبنی بر اینکه سوریه به معاهده منع گسترش سلاح‌های شیمیایی بپیوندد ،‌خوب بود و وضعیت بهتر شد.

وی تاکید کرد : بنابراین به نظر نمی رسد هر حرکت یا حمله ای که ادعا می شود در تطابق با منشور سازمان ملل باشد .

بلیکس گفت : آمریکا نمی خواهد به کشورهای خاورمیانه مانند ایران حمله کند؛ زیرا نگران عواقب وحشتناک پس از جنگ هستند بنابراین فرصتی برای حل مسائل وجود دارد تا وضعیت از کنترل خارج نشود .

وی در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا برای مهار رژیم صهیونیستی که بر اساس برخی گزارش ها حداقل 200 کلاهک اتمی دارد، کاری نمی کند؟ گفت : آمریکا بسیار عصبانی است زیرا متوجه شد اسرائیلی‌ها سلاح‌های اتمی ساختند اما آنها نمی‌توانستند کاری انجام دهند زیرا می گفتند آنها می خواستند از خود محافظت کنند .

مدیر کل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه جهان به اسرائیلی ها خیرمقدم نمی گوید که سلاح‌های کشتار جمعی یا اتمی دارد و تولید می‌کند اضافه کرد: قطعنامه‌های سازمان بین الملل دولت‌های مختلف را تشویق می کند تا به معاهده ان پی تی ملحق شوند و کلاهک‌های اتمی نداشته باشند. ایالات متحده آمریکا یا نمی خواهد و یا نمی تواند کاری در این باره انجام دهد.

مدیر کل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: سال گذشته مصر و ایران توافق کردند تا منطقه خاورمیانه عاری از سلاح کشتار جمعی باشد اما هنوز این کار به صورت کامل انجام نشده است زیرا رژیم صهیونیستی اکنون این سلاح ها را دارد.

وی با بیان اینکه مذاکرات باید ادامه یابد تا خاورمیانه به هیچ عنوان سلاح‌های اتمی نداشته باشد افزود: هر کشوری اگر بخواهد غنی سازی کند باید مسالمت آمیز باشد .

بلیکس در پاسخ به این پرسش که چرا جامعه جهانی در برابر ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از سوی رژیم صهیونیستی سکوت می‌کند گفت:‌ سوء قصدهایی علیه دانشمندان هسته‌ای ایران انجام شد اما دلایلی ندارم که چه کسی این کار را کرده و هر کس دستور چنین فعالیت‌هایی را داده است باید محکوم شود .

وی تاکید کرد : باید فعالیت‌هایی انجام شود تا از این مسائل جلوگیری شود .

مجری پرسید : غربی‌ها از همه ابزارها استفاده می‌کنند تا به زعم خود مانع فعالیت هسته‌ای ایران شوند با آنکه دوربین‌های آژانس و بازرسان بر فعالیت‌های هسته ای ایران نظارت می کنند اما ویروس استاکس نت را وارد نطنز کردند که می توانست فاجعه ایجاد کند و اگر سانتریفیوژها منفجرمی شد آیا این اقدام ضد بشری نیست؟

مدیر کل اسبق آژانس بین المللی اتمی پاسخ داد : استفاده از این کرم رایانه‌ای که سانتریفیوژها را متوقف می‌کند راه جدیدی است.

وی با اشاره به اینکه در آمریکا این یک جنگ سایبری است که مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: حملاتی بر روی رایانه‌های عربستان نیز انجام شد اما اینکه چه کسی این کار را انجام می‌دهد حدسیاتی وجود دارد که هکرها هم می‌توانند این کار را انجام دهند.

بلیکس با بیان اینکه این موضوع باید میان دولت‌ها مورد بحث قرار گیرد گفت: حمله به سامانه‌های مرکزی کشورهای مختلف و سانتریفیوژها بسیار خطرناک است و دولتها باید باهم همکاری کنند تا جلوی آن را بگیرند.

مجری پرسید: ایران چند سال پیش به همه ابهامات آژانس پاسخ داد و دوباره ادعاهایی مطرح شد از کجا معلوم این روند ادامه پیدا نکند؟

مدیر کل اسبق آژانس بین المللی اتمی پاسخ داد:‌ سوالات دیگر می تواند مطرح شود و آژانس بین المللی انرژی اتمی زمانی که اطلاعات را از افراد دریافت می کند باید مراقب باشد تا درز پیدا نکند ومورد سوء استفاده قرار نگیرد .

وی با بیان اینکه ایران باید تا آنجائی که می‌تواند به نگرانی‌ها پاسخ دهد افزود: اتهامات و شک و شبهه‌ها در رسانه‌ها زیاد مطرح می‌شود اما همه آنها مهم نیست و به همه این شک و شبهه‌های بی اساس که رسانه ها مطرح می کنند نباید توجه کنیم .

مجری پرسید : برخی از اطلاعاتی که ایران از سایت‌های هسته ای خود در اختیار بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار می دهد در روزنامه‌ها منتشر می‌شود و همه از اطلاعات اتمی ایران باخبرند اما در مورد کشورهای دیگر این اطلاعات درز نمی کند چه کسی مسئول حفاظت از این اطلاعات است ؟‌

مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ داد: ‌درز اطلاعات از مسئولان در سراسر جهان انجام می شود اما من اگر هنوز رئیس آژانس بین المللی اتمی بودم از این کار ناراحت می شدم زیرا از درز اطلاعات بسیار متنفرم.

وی تاکید کرد: بازرسان باید دقت کنند تا از درز اطلاعات جلوگیری شود .

مجری در ادامه با اشاره به اینکه رئیس جمهور ایران گفته است ایران آپارتاید هسته ای را نمی پذیرد پرسید چه باید کرد تا آپارتاید هسته ای از بین برود و همه کشورها به طور یکسان از فواید انرژی هسته ای استفاده کنند؟

مدیر کل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ داد : مسائل ‌فوری حل نمی شود و جو پارسال مسموم بود اما اکنون چنین جوی را نداریم بنابراین در مسیر درستی قرار گرفتیم.


ویدیو مرتبط :
دکتر عباسی : کاترین اشتون مثل آقای هانز بلیکس جاسوس CIA است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران از سه گروه مسلح شیعه حمایت می کند



 

 

 

ایران از سه گروه مسلح شیعه حمایت می کند

 

ادعای فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق : ایران از سه گروه مسلح شیعه حمایت می کند

ایران از گردان های حزب الله ، عصائب اهل الحق و تیپ روز موعود حمایت می کند،این بسیار سخت است که ادعا شود که این شبه نظامیان به طور مستقیم به ایران وصل هستند ، اما ما این را می دانیم که بسیاری از آنها در ایران زندگی می کنند و خیلی از آنها در ایران آموزش دیده اند.

ژنرال ریموند اودیرنو فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق که به زودی از این سمت بازنشسته خواهد شد ، روز گذشته طی سخنانی ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران و به طور مشخص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سه گروه ستیزه جوی شیعه در عراق پشتیبانی می کند .

به نقل از خبرگزاری فرانسه ، ژنرال اودیرنو با اشاره به این موضوع افزود : " ایران به حمایت های مالی ، آموزشی و تسلیحاتی خود از گروه های تندروی شیعه در عراق همچنان ادامه می دهد ".

این ژنرال آمریکایی در ادامه با ادعای اینکه برنامه های ایران در عراق در سال های اخیر به طور پیچیده ای به حمایت از گروه های کوچک و مسلح شیعی تغییر یافته ، افزود : " امروز مشخصا ایران از سه گروه مسلح شیعه در عراق حمایت می کند که عبارتند از : گردان های حزب الله ، عصائب اهل الحق و تیپ روز موعود .

اودیرنو با این حال افزود : این بسیار سخت است که ادعا شود که این شبه نظامیان به طور مستقیم به ایران وصل هستند ، اما ما این را می دانیم که بسیاری از آنها در ایران زندگی می کنند ، خیلی از آنها در ایران آموزش دیده اند و بسیاری از آنها از ایران سلاح دریافت می کنند .

اودیرنو در ادامه با اشاره به اینکه از نظر آمریکا نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کار تجهیز و آموزش شبه نظامیان شیعه عراقی دست دارند ، مدعی شد که بر اساس نظر سنجی های به عمل آمده 85 درصد از مردم عراق از دخالت های ایران در امور داخلی این کشور بیزارند و خواستار قطع دخالت حکومت ایران در این کشور هستند .

این فرمانده آمریکایی در حالی این ادعاها را علیه ایران مطرح ساخته که ایالات متحده آمریکا با بیش از 10 هزار کیلومتر دوری مسافت به خود حق می دهد که کشور عراق را اشغال کند ، اما ایران را که همسایه عراق بوده و به طور طبیعی دو کشور از دیر باز تاریخی با یکدیگر مراودات گسترده و نزدیک داشته اند ، متهم به دخالت در امور داخلی عراق و مشکل افرینی برای دولت بغداد می کند .

این نخستین بار نیست که مقامات آمریکایی در عراق و افغانستان با فرافکنی مشکلات و نارسایی های خود در جبهه جنگ در این دو کشور گناه سو ء تدبیرهای خود را به گردن ایران می اندازند ...../تحلیل:عصرایران