اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نیروگاه هسته‌ای شناور روی آب چین!


نیروگاه‌های هسته‌ای یکی از حساس‌ترین سازه‌های صنعتی در تمام جهان هستند و به دلیل شرایط خاصی دمایی و زیست محیطی، نمی‌توان آن‌ها را در هر مکانی تاسیس کرد. به همین دلیل دولت چین به فکر تاسیس نیروگاه هسته‌ای شناور بر روی آب افتاده است تا بتواند این محدودیت‌ها را از میان بردارد.

وب‌سایت گجت نیوز: نیروگاه‌های هسته‌ای یکی از حساس‌ترین سازه‌های صنعتی در تمام جهان هستند و به دلیل شرایط خاصی دمایی و زیست محیطی، نمی‌توان آن‌ها را در هر مکانی تاسیس کرد. به همین دلیل دولت چین به فکر تاسیس نیروگاه هسته‌ای شناور بر روی آب افتاده است تا بتواند این محدودیت‌ها را از میان بردارد.

چین قصد دارد یک نیروگاه هسته‌ای شناور بر روی آب بسازد

احتمالا می‌دانید که نیروگاه‌های هسته‌ای، دارای یک قسمت مرکزی با دمای بالا هستند که گرمای بسیار بالایی را تولید می‌کند. از این رو این نیروگاه‌ها را در مناطقی می‌سازند که نزدیک به آب، رودخانه، دریاچه و یا دریا باشد (حادثه‌ی تسونامی ژاپن را یادتان می‌آید؟) تا بتوانند آن‌ها‌ را با استفاده از این آب خنک کنند.

هرچند که تاسیس این سازه‌های داغ در چنین مکان‌هایی می‌تواند به محیط زیست آسیب بزند و باعث آلودگی گرمایی آب آن منطقه شود، اما راه دیگری وجود ندارد و برای خنک کردن راکتور اصلی باید از این متود قدیمی استفاده کرد.

دولت چین به‌تازگی ایده‌ای را مطرح کرده است و قصد دارد چندین نیروگاه‌ هسته‌ای جدید را بر روی آب دریا و به‌صورت شناور بسازد. به گزارش روزنامه‌ی چینی گلوبال تایمز (Global Times)، دولت چین با همکاری یک پیمانکار خصوصی قصد دارد حدود ۲۰ نیروگاه هسته‌ای جدید را به‌صورت شناور بر روی آب بسازد و این روزها در حال طی کردن مراحل تحقیق و تولید مقدماتی است.

چین قصد دارد یک نیروگاه هسته‌ای شناور بر روی آب بسازد

تشکیلات صنعتی کشتی سازی China Shipbuilding مسئولیت اجرای این پروژه را بر عهده دارد و آن‌طور که مسئولان آن گفته‌اند، قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، این ۲۰ نیروگاه ساخته شده و وارد شبکه‌ی تامین برق منطقه بشوند. هدف اصلی دولت چین از تاسیس نیروگاه هسته‌ای به این روش، ابتدا این است که بتواند برای مناطق دور افتاده، جزیره‌های مسکونی کوچک دور از شهرهای بزرگ و سازه‌هایی نظیر دکل‌های برق در میان دریا، برق‌رسانی انجام دهد و آن‌ها را تحت پوش شبکه‌ی برق پایدار قرار دهد.

هدف بعدی نیز این است که نیروگاه‌‌های هسته‌ای را به دلیل حساسیت و ریسک بالای آن‌ها، از مناطق شهری دور کند و روند خنک‌‌سازی آن‌ها نیز با استفاده از آب دریا تامین شود. آقای لیو ژنگو (Liu Zhengguo) مدیر تشکیلات China Shipbuilding در گفتگو با روزنامه اعلام کرده است که روند ساخت این نیروگاه‌های هسته‌ای شناور بر مبنای علوم ثابت شده و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته پیگیری شده و انجام خواهد شد.

نگرانی‌های انسانی و زیست محیطی درباره‌ی نیروگاه هسته‌ای شناور

البته تا به اینجای کار، بعد فنی و صنعتی این سازه‌های غول پیکر بررسی شده است؛ اما از منظر مهم‌تر که همان بحث حفاظت از محیط زیست می‌شود، دولت چین و این تشکیلات باید این اطمینان را به مسئولان محیط زیست و مردم منطقه (و حتی جهان) بدهند که تمام تلاششان را برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دریا و اکوسیستم طبیعی منطقه انجام خواهند داد و آلودگی‌هایی نظیر آلودگی گرمایی آب و تشعشعات رادیو اکتیو پیش نیاید تا سلامت جانداران موجود در آب به خطر نیافتد.

یک جنبه‌ی مهم دیگر نیز که باید در ساخت نیروگاه هسته‌ای شناور در نظر گرفته شود، بحث ایمنی و ریسک بالای انفجار و حرکت این ساختمان است. مردم جهان و به‌خصوص ساکنان شرق آسیا هنوز حوادث تسونامی ژاپن و انفجار نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور را فراموش نکرده‌اند و مطمئنا شناور بودن نیروگاه‌های چین، می‌تواند ریسک خطر را بالاتر ببرد و از این رو لازم است که اقدامات پیشرفته‌تری برای تمهیدات امنیتی آن‌ها صورت بگیرد.


ویدیو مرتبط :
نیروگاه هسته ای یا نیروگاه آب هویج بستنی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چین نیروگاه اتمی شناور می سازد!


در حال حاضر انرژی هسته‌ای یکی از منابع اصلی تامین برق قلمداد می‌شود و کشور چین هم قصد دارد تا تعداد نیروگاه‌های اتمی بیش‌تری برای تامین انرژی برق بسازد.

مجله دیجی کالا - فرزانه احسانی مؤید: در حال حاضر انرژی هسته‌ای یکی از منابع اصلی تامین برق قلمداد می‌شود و کشور چین هم قصد دارد تا تعداد نیروگاه‌های اتمی بیش‌تری برای تامین انرژی برق بسازد. این کشور نقشه‌های بزرگی برای این منظور در نظر دارد و حتی می‌خواهد نیروگاه اتمی شناور روی آب تاسیس کند.

کشور چین قصد تاسیس اولین نیروگاه اتمی شناور را دارد

واضح است که ساخت یک نیروگاه اتمی نیازمند رعایت ضوابط و قوانین ویژه‌ای است، چون در صورت بروز حادثه‌ای برای منبع نیرو (راکتور یا نیروگاه) خطر عظیمی منطقه را تهدید خواهد کرد (نمونه‌اش، حادثه‌ی اخیر نیروگاه فوکوشیما). ساخت نیروگاه در یک منطقه‌ی امن، سختی‌های خودش را دارد، چه برسد به بستری که ریسک بالاتری به همراه داشته باشد.

ساخت این نیروگاه شناور از سال 2017 آغاز می‌شود و چنان که برنامه‌ریزی شده، تا سال 2020 آماده‌ی توزیع برق خواهد بود.
چین در نظر دارد تا یک راکتور ماژولار با ابعاد نسبتا کوچکی را تا سال 2020 تاسیس کند. نکته‌ی ویژه این‌جاست که این یک راکتور شناور روی آب خواهد بود و چین می‌تواند آن را به هر منطقه‌ای که مورد نیاز است، منتقل کند، راحت لنگر بیندازد و انرژی برق برای آن منطقه تامین کند.

ساخت این نیروگاه شناور از سال 2017 آغاز می‌شود و چنان که برنامه‌ریزی شده، تا سال 2020 آماده‌ی توزیع برق خواهد بود.

یک نیروگاه شناور همواره با ریسک بالایی همراه است؛ مواردی از قبیل طوفان و غرق شدن، همیشه کشتی را تهدید می‌کنند، چه برسد به این‌که یک راکتور اتمی حساس هم داخل کشتی باشد.

جزییات فنی راکتور شناور به مدل ACPR50S از سوی کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی جمهوری خلق چین تایید شده است.

کشور چین قصد تاسیس اولین نیروگاه اتمی شناور را دارد

ساخت این راکتور شناور تنها یکی از طرح‌های چین در زمینه‌ی نیروی اتمی است و این کشور قصد دارد تا پایان دهه‌ی آینده 100 راکتور اتمی راه‌اندازی کند. دولت چین برای تحقق پروژه‌های اتمی این کشور بالغ بر 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده تا از حالا تا سال 2030 سالانه هفت نیروگاه اتمی تاسیس کند.

با چنین طرح‌هایی احتمال‌اش زیاد است که چین در آینده‌ی نزدیک به بزرگ‌ترین صادرکننده‌ی انرژی اتمی در دنیا تبدیل شود.

با حساب این‌که الان کشورهای بسیار زیادی دچار کمبود انرژی و نیرو برای تامین نیازهای اولیه‌ی شان هستند، این سرمایه‌گذاری منطقی به نظر می‌رسد.